TCP/IP probleem (IPX werkt) *relatieve newbie*

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Beste goeroes,

ik heb Onno's search geprobeerd maar ben dit geval niet tegen gekomen.

Ik heb een netwerkje tussen twee PC's, via een hub (er worden binnenkort meer machines aangehangen, inclusief een FreeSco machientje). 905A 10 Mbit Win98 (PC A), 1905B 10/100 Mbit Win95 (PC B), en een Asante FriendlyNet 10 Mbit hub.

Zowel TCP/IP als IPX/SPX zijn geinstalleerd op beide PC's, en ze kunnen elkaar besnuffelen. Het openen van bestanden gaat ook.

Maar: als ik bestandsdeling koppel aan TCP, gaat verkeer van mijn 10 Mbit NIC (PC A) naar de 100 Mbit NIC (PC B) perfect (1 MB in de orde van 1 s), maar de andere kant op totaal niet (1 MB in 4 minuten (!!). Bovendien duurt het een seconde of 20 voor ze beginnen te pompen (dan is er wel al netwerkactiviteit)

Doe ik hetzelfde via IPX, dan werkt het overpompen van bestanden allebei de kanten op even snel.

Mijn instellingen:
PC A
IP 90.0.0.1
Subnetmask 255.255.255.0
Computernaam hoofddoos
Werkgroep Marsaxlokk
Domein Mlokk
DNS search order (moet ik dit wel invullen?) 90.0.0.1

PC B
IP 90.0.0.2
Subnetmask 255.255.255.0
Computernaam bijdoos
Werkgroep Marsaxlokk
Domein Mlokk
DNS search order (moet ik dit wel invullen?) 90.0.0.1

Mijn hubje geeft geen collisions.
Kan het zijn dat TCP meer last heeft van fysieke netwerkproblemen, of van het snelheidsverschil tussen de NICs of zo?

Ik weet echt niet meer wat ik nog moet veranderen. Any ideas? Alvast heel erg bedankt.

[edit: duh... Hub != NIC]

Zoef

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Wheu eeh waarom tcp/ip als je ipx/spx heb, deel je een internet verbinding? als je het kan missen eruit met tcp/ip

Meh ...

• Zpottr
  • Niet online
Goeie tip Twarp :)
Dat zou ik ook graag doen maar ik wil inderdaad (via FreeSco) een inetverbinding delen. Mijn vrees is echter dat dat een trage bedoening wordt naar PC A toe... of van PC B terug, for that matter.

Zoef

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Kijk even naar half/full-duplex op je netwerkkaarten en je hub. Ik kan je niet vertellen wat de goeie instellingen zijn, wel dat het soms rare problemen geeft als het niet goed staat. Je vindt half/full duplex zo:
Eigenschappen van Netwerkomgeving -> Selecteer netwerkkaart -> Eigenschappen -> Duplex -> Setting.

Bloed, zweet & koffie

• manyac
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05-2025
Een dns search order invullen terwijl je geen dns server hebt lijkt me ietwat zinloos, misschien dat windhoos 'm wel probeert te vinden om de een of andere vage reden (omdat het windhoos is ?) en daardoor vreselijk traag werkt.
Haal die dns instelling er dus maar uit.

Een fout met de duplex instellingen lijkt het me niet als het met ipx wel goed gaat.

• collin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-05 17:08

collin

Who da man !!

Ik weet ook neit zeker of 90.0.0.x wel een vrije range is die je kan gebruiken, gebruik vor de zekerheid ipadressen in de range 192.168.0.x of 10.0.0.x die werken zeker.

Het lijkt er toch meer op dat idd de duplex settings van je nicjes niet goed staan, ik denk dat je daar het probleem moet zoeken..

Mijn iRacing profiel

• shadax
  • Niet online
90.0.0.x is niet een private range, dus niet beschikbaar voor lokale netwerkjes

• shadax
  • Niet online
The Internet Assigned Numbers Authority (IANA) has reserved the
following three blocks of the IP address space for private networks:

10.0.0.0 - 10.255.255.255
172.16.0.0 - 172.31.255.255
192.168.0.0 - 192.168.255.255

We will refer to the first block as "24-bit block", the second as
"20-bit block", and to the third as "16-bit" block". Note that the
first block is nothing but a single class A network number, while the
second block is a set of 16 contiguous class B network numbers, and
third block is a set of 255 contiguous class C network numbers.

• Zpottr
  • Niet online
Bedankt voor de suggesties allemaal. Ik zal DNS eruitflikkeren (inderdaad niet echt een slimme actie :)) en check de duplex-settings even.

Over private IP-ranges: ik wil jullie zeker niet tegenspreken maar dan lijkt Mark T. het toch bij het verkeerde eind te hebben. Uit http://www.tweakers.net/reviews.dsp?Document=171&Page=6 :<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>TCP/IP instellen
Geef alle betrokken netwerkkaarten een eigen IP-adres, via configuratiescherm -> netwerk -> TCP/IP -> eigenschappen -> IP Adres. Kies hier voor 90.0.0.1 voor de internet-PC, 90.0.0.2 voor de eerste cliënt, 90.0.0.3 voor de tweede cliënt, enz. Deze IP-adressen zijn speciaal gereserveerd voor een netwerk. Overigens zijn ook 192.168.x.x, 10.x.x.x en 172.16.x.x te gebruiken, maar de voor velen onbekende 90.0.0.-range wordt toch echt door WinProxy aangeraden.[/quote]Ik zal netjes 192.168.xx.xx gaan gebruiken dan. Al zal dat zolang ik niet aan Inet hang totaal geen verschil maken of heb ik het nu weer mis?

Nogmaals bedankt! Z.

Zoef

• tricktrac
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-06 06:36

tricktrac

PPro smp

Dit is inderdaat een gereserveert block, echter je mag deze niet gebruiken zoals al eerder gemeld.

ANA (RESERVED-7)
4676 Admiralty Way, Suite 330
Marina del Rey, CA 90292-3607
US

Netname: RESERVED-7
Netblock: 67.0.0.0 - 95.255.255.255

Coordinator:
Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (IANA-ARIN) iana@IANA.ORG
(310) 823-9358

Record last updated on 25-Jul-2000.
Database last updated on 7-Nov-2000 07:22:19 EDT.

The ARIN Registration Services Host contains ONLY Internet
Network Information: Networks, ASN's, and related POC's.
Please use the whois server at rs.internic.net for DOMAIN related
Information and whois.nic.mil for NIPRNET Information.

Volgens mij begrijp ik je vraag niet, of begrijp jij niet wat je vraagt.

Verwijderd

Het probleem zit hem waarschijnlijk erin dat je 90.0.0.1 gebruikt voor PC A. 90.0.0.1 is nl. het standaard gateway adres en daar kan Windhoos niet zo heel goed tegen. DNS search order zou ik overigens ook gewoon uitzetten.

Probeer 90.0.0.3 is, misschien werkt het dan wel.

Overigens kan je inderdaad beter 10.x.x.x o.i.d. gebruiken.

• Zpottr
  • Niet online
Oke dan.
Het is opgelost. Bedankt allemaal. Mijn probleem lag 'm in de instelling van mijn NIC. Bijkomend probleempje is dat als je dat ding onder w98 installeert, hij gewoon herkend wordt en vanaf de w98-cd geinstalleerd wordt. Helaas heb je dan niet de utility om media type & duplex setings aan te passen... na herinstallatie met drivers van 3com was het geen probleem.
Ik ben ook overgestapt op een andere IP-range, zodat ik straks geen problemen krijg als ik het boeltje aan internet hang. Thanks!

Zoef

Pagina: 1