Not all chemicals are bad. Without hydrogen or oxygen, for example, there would be no way to make water, a vital ingredient in beer.
ASP.NET is een technologie waarme je websites ontwikkeld mbhv het .NET framework. Hierdoor ga je dus gebruik maken van een OO-taal zoals C# om de webpagina's te maken. Die code wordt gecompileerd, waardoor je pagina's sneller zijn. Doordat ze gecompileerd worden, kun je ook syntax-fouten etc vaststellen bij de compilatie.
https://fgheysels.github.io/
Not all chemicals are bad. Without hydrogen or oxygen, for example, there would be no way to make water, a vital ingredient in beer.
Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored
Nutcaze schreef op 09 December 2002 @ 19:49:
Ahaaaa ik heb dus te maken met gecompileerde code.....da's dus al iets dat ik niet wist...ik heb al ff rond zitten kijken op asp.net en zag dat Win2000 gratis te upgraden was ASP.NET versie 1.0 (is dit meteen de nieuwste versie?). Ik neem aan dat er dus nu ook variabelentypen zijn te declareren net als in VB? Zoals Dim i As Byte o.i.d.? Is het verstandig om die ASP.NET te installeren en runt mijn oude ASP code die nog geinterpret moet worden dan ook nog?
Je kunt met verschillende talen ASP.NET pagina's ontwikklen: C#, VB.NET, .... iedere .NET taal eigenlijk.
Je moet al uw variablen declareren vooraleer je ze kunt gebruiken (en als je in VB.NET 'option explicit' aangeeft, dan moet je ook het datatype specifiëren bij declaratie. IN C# moet je dit zowiezo doen).
Als je ASP.NET installeert (IIS 5 installeren, .NET framework installeren), dan kan je je oude asp pagina's nog gewoon naast uw asp.NET pagina's draaien. ASP.NET is nl. zo gemaakt dat het mogelijk is om de asp pagina's nog gewoon te laten draaien. (Een asp.net pagina heeft als extensie aspx).
Als je ASP.NET pagina's maakt, kun je die ook ontwikkelen met het 'Code Behind' principe. Dwz, dat je dan 2 files hebt per pagina: uw aspx pagina met daarop alle controls, en een code-file met daarin de code.
Verwijderd
Wat ook een groot verschil is, is dat het niet meer zoals in ASP nodig is form-gegevens door te sturen na een andere pagina om ze daar in de database weg te schrijven. Je kunt in de "OnClick"-event van je serverside (!) control meteen de code zetten om de data weg te schrijven in de database. Er wordt dus op een nieuwe manier een combinatie gemaakt tussen client- en serverside functionaliteit.
Wat ik persoonlijk erg positief vindt aan de overstap naar .Net is dat je veeeel meer mogelijkheden hebt (aangezien je de volledige mogelijkheden van C# (of een andere .net-compatible taal) kunt gebruiken, ipv de beperkte opties van VBScript) en dat je de code gewoon compiled, waardoor alle syntax-fouten meteen zichtbaar worden.
Verwijderd
Dingen zoals image generation, security etc waar je bij ASP aparte componenten voor nodig hebt, zitten bij ASP.NET standaard in het framework.
Ook is VB.NET erg veranderd tov VB 6. try catch finally mogelijkheden etc. Werkt erg fijn.
Veel debugmogelijkheden. Door tracing aan te zetten (per page of complete website) krijg je een schat aan informatie over alle sessie, application, controls etc.
Oftwel, probeer het eens. Ideaal in combinatie met Visual Studio.NET of het gratis Webmatrix (www.asp.net). Succes!
PHP VS .NET
Verwijderd
In het kort?Nutcaze schreef op 09 December 2002 @ 19:26:
Misschien niet het goede forum maar anyway....ik ben nu al een aantal jaar bezig in ASP en vroeg mij af wat het grote verschil is / grote verschillen zijn tussen ASP before .Net en ASP.NET? Kan iemand dat in het kort zeggen?
ASP: BAD.
ASP.NET: GOOD.
Nog korter kan volgens mij niet.
True!!Verwijderd schreef op 10 December 2002 @ 09:13:
[...]
In het kort?
ASP: BAD.
ASP.NET: GOOD.
Nog korter kan volgens mij niet.
heb ook een jaar of twee in ASP gewerkt, maar ik wil nooooooit meer terug.. Het duurde wel eventjes voor ik C# kende (ik wilde van VB af), maar nu vind ik het geweldig.. Heb er geen seconde spijt van dat ik in C# ben gedoken.
Alleen jammer dat niet iedere windows-hoster het .NET framework heeft geinstalleerd.. het is een update van 20Mb, en klaar...
Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!
Verwijderd
[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2002 09:21 . Reden: typo ]