Ik wil iemand helpen met het vastleggen van alle data op de harddisk (ongeveer 2,3Gb) op CD. Ik heb op symantec.com gekeken, maar van Ghost is geen trial version te downloaden. Weet iemand een gratis alternatief?
9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
van ghost is gewoon een trial versie te downloaden (weliswaar corporate edition maar toch)
A wise man's life is based around fuck you
Ik heb hiervoor zelf een houtje-touwtje oplossing, en ik ben benieuwd of iemand ideeen heeft om dit te verbeteren.
Op 1 van mijn partities (4gb, niet de bootpartitie) staat Windows XP. Onder linux geef ik het volgende commando (ik hoop dat ik 'm uit het hoofd goed herinner):
dd if=/dev/hda6 | bzip2 > /dumps/winxp.bz2
Hiermee dump ik dus de hele partitie, haal 'm door bzip2 en save het complete ding in een file. Terughalen gaat volgens hetzelde principe alleen dan andersom. Ik geef ook nog een blocksize op om het hele verhaal op snelheid te brengen.
Mijn probleem is dat deze file toch nog best wel groot is (1.8gb), hoewel het grootste deel van de partitie lucht is. Bzip2 ziet natuurlijk de hele partitie als een grote file, en herkent daar niet de losse files op en beschouwt de 'lucht' ook als zinvolle data. Een mogelijkheid zou eventueel zijn om de partitie eerst met allemaal nullen te overschrijven, daarna XP te installeren zodat het restant van de partitie in ieder geval goed te comprimeren valt.
De file van 1.8gb is ook weer niet zo'n drama omdat het nog wel op een dvd past, maar toch ben ik benieuwd of hiervoor iets te verzinnen valt (buiten de bovengenoemde mogelijkheid)?
Op 1 van mijn partities (4gb, niet de bootpartitie) staat Windows XP. Onder linux geef ik het volgende commando (ik hoop dat ik 'm uit het hoofd goed herinner):
dd if=/dev/hda6 | bzip2 > /dumps/winxp.bz2
Hiermee dump ik dus de hele partitie, haal 'm door bzip2 en save het complete ding in een file. Terughalen gaat volgens hetzelde principe alleen dan andersom. Ik geef ook nog een blocksize op om het hele verhaal op snelheid te brengen.
Mijn probleem is dat deze file toch nog best wel groot is (1.8gb), hoewel het grootste deel van de partitie lucht is. Bzip2 ziet natuurlijk de hele partitie als een grote file, en herkent daar niet de losse files op en beschouwt de 'lucht' ook als zinvolle data. Een mogelijkheid zou eventueel zijn om de partitie eerst met allemaal nullen te overschrijven, daarna XP te installeren zodat het restant van de partitie in ieder geval goed te comprimeren valt.
De file van 1.8gb is ook weer niet zo'n drama omdat het nog wel op een dvd past, maar toch ben ik benieuwd of hiervoor iets te verzinnen valt (buiten de bovengenoemde mogelijkheid)?
https://photune.blogspot.com/
Ik weet niet of dit ergens op slaat, maar kan je het niet gewoon defragmenteren?devvy schreef op 26 april 2004 @ 09:43:
Omdat mensen nogal eens voral naar het begin van het topic kijken en jouw vraag nogal anders is, open ajb even een eigen nieuw topic zodat je niet alleen maar replies krijgt over dat dd een optie is 
offtopic:
^^ zoeken is natuurlijk altijd de bedoeling, maar een topic omhoogschoppen is soms niet zo handig
^^ zoeken is natuurlijk altijd de bedoeling, maar een topic omhoogschoppen is soms niet zo handig
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()