Zelf d/a maken voor digitale prof. geluidskaart?

Pagina: 1
Acties:

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Topicstarter
Ik heb net mijn nieuwe RME geluidskaart geïnstalleerd, maar heb er niet een gedacht dat er alleen digitale outputs op zitten. ADAT, S/PDIF en volgens mij alle standaardformaten wel. Nu kan ik van RME een AEB (analog expansion board) erbij kopen die van een ADAT-output 4 of 8 analoge outputs maakt, maar dat kost meer dan €150,-.
Zou ik zelf niet goedkoop een D/A-tje kunnen solderen (ben wel handig met de bout en electronica verder)? Hoeft geen superkwaliteit te zijn, is alleen voor monitoring.
Weet iemand waar ik op moet letten bij die verschillende Digitale standaards? Ik weet alleen dat ik zo een ic-tje kan kopen voor een D/A. Volgens mij kan ik wel een klok laten meesturen door de geluidskaart.

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

spit de elektuurs eens door (www.elektuur.nl)

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

...Hoeft geen superkwaliteit te zijn, is alleen voor monitoring.
hm, ik zou dus iets anders zeggen als het om monitoring gaat.. maar goed.

Kan je geen aparte multiface kopen..? of misschien werkt die alleen op de hammerfall dsp serie..
in ieder geval, ik zou wel goeie convertors gebruiken, anders had je ookg een rmn heoven te kopen opzich.. voor tussendoortje totdat je weer centen hebt kan je natuurlijk ook een oude dcc speler opd e kop tikken. die hebben vaak spdif i/o :)
die dingen staan voor rond de 25 euro op marktplaats als je geluk hebt..

(misschien heb ik er nog eentje, maar die is van mn vader)
heb je iig stereo io.

maar goed... elektuur is zo gek nog niet, en er bestaan ook allerlei andere convertors natuurlijk, naast rme.
(kweet zo even geen merken)

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Ehm, ik bedoel niet monitoring als ref. in de studio, maar voorlopig alleen voor tijdens het inspelen (overdubs etc.), anders had ik natuurlijk wel betere kwaliteit nodig inderdaad. Multiface zal misschien wel passen, maar is veel duurder nog dan zo'n AEB.
AEB zal het uiteindelijk wel moeten worden (kan ik met 8 outputs ook surround gaan mixen :) ), heb er al een 8-input board aanhangen, nog zo'n board wordt proppen in mijn kast, maar ja...

Die elektuur is zwaar bout trouwens, want ik kan nergens een search vinden op die site :(

• adana
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03:38

adana

merzbow, schmerzbow

misschien is deze DIY-DAC iets voor je.

"One day I may find it quite amusing,
how touch and tongues make life so confusing."
Anne Clark

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

<offtopic> Adana, merzbow...? luister je daarna..? :) ik heb het laatst gedownload *kuch* en ik moet zeggen dat ik het wel erg veel herrie vond... imo.. leg eens uit hoe je ernaar luistert? :) </offtopic>
TheLemon, ic :)

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Ehm, weet iemand misschien welke Elektuur ik moet hebben, want op hun site kan je niet naar artikelen zoeken.... (iemand van de elektro-shop vertelde me idd ook dat er een spdif DAC in had gestaan)

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Ik heb al wat gevonden: Elektuur juli/aug dit jaar: mini DAC. Ik heb dat blad zelf niet en weet dus niet of dit is wat ik zoek, kan alleen de onderdelenlijst en printlayout downen. Kan iemand dit artikel wel heeft me er meer over vertellen?

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

TheLemon schreef op 10 December 2002 @ 20:52:
Ik heb al wat gevonden: Elektuur juli/aug dit jaar: mini DAC. Ik heb dat blad zelf niet en weet dus niet of dit is wat ik zoek, kan alleen de onderdelenlijst en printlayout downen. Kan iemand dit artikel wel heeft me er meer over vertellen?
bibliotheek?

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:50
Misschien een heel gek idee, maar als je van die signalen een spdif lijntje kan krijgen, dan hang je er gewoon een sb live player naast.. die kan spdif omzetten naar analoog. Verder gebruik je die kaart gewoon niet, heb je ook geen gezeik met vertragingen enz.

Of een losse versterker scoren met coaxial of toslink input, en die aansluiten,
of een portable minidisc en die via toslink van signaal voorzien, en voila: koptelefoon analoog uit

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
ok,
maar dat heb ik allemaal niet en zou ik dus moeten kopen, is dan (bijna) even duur als die expansion board en dan heb ik gelijk 8 outputs van hoge kwaliteit

• MARTIJN_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-07 17:05

MARTIJN_

<<---^|^--->>

http://www.vego.nl/16/03/16_03.htm
Inhoud van heel veel elektuurs. :)

PGEQRZEM

• adana
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03:38

adana

merzbow, schmerzbow

djazete schreef op 10 december 2002 @ 10:32:
<offtopic> Adana, merzbow...? luister je daarna..? :) ik heb het laatst gedownload *kuch* en ik moet zeggen dat ik het wel erg veel herrie vond... imo.. leg eens uit hoe je ernaar luistert? :) </offtopic>
TheLemon, ic :)
offtopic:
Ik luister er inderdaad naar, niet vaak, maar af en toe is het wel lekker. Vooral als ik bomvol frustratie en irritatie zit, dan zet ik merzbow op en ga ik lekker rustig op bed liggen, heeft vreemd genoeg een kalmerende werking op me, omdat ik dan zelf helemaal niet meer hoef te schreeuwen en te krijsen, dat doet merzbow al.
Daarnaast vind ik het gewoon heel interessante, fascinerende muziek.
Maar hoe je er naar luistert: ik denk dat je het gewoon, zonder verwachtingen, over je heen moet laten komen.
Overigens schijnt muziek als die van merzbow ook een link te hebben met de BDSM-scene, maar daar doe ik dan weer niet aan.

"One day I may find it quite amusing,
how touch and tongues make life so confusing."
Anne Clark

Pagina: 1