Toon posts:

Planten/bomen op Mars?

Pagina: 1
Acties:
  • 288 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik was vandaag de artikels van NASA aan het lezen over het vinden van enorme reservoiren water op mars en ben zo tijdens wat opzoekingen over Mars op een site gekomen die beweert foto's te hebben van een soort van vegetatie op mars... (http://www.marsanomalyresearch.com/19/firstvegetation.htm).

Afbeeldingslocatie: http://www.marsanomalyresearch.com/19/m0804688-images/1-treesfew-67k.jpg

Nu als ik de foto bekijk moet ik toegeven dat het enorm lijkt op een of andere vorm van planten, maar ik sta hier redelijk sceptisch tegenover... weet iemand of de foto fake is, of net echt? Moest het echt zijn dan zou het zeer merkwaardig zijn dat ik het nog niet eerder heb gehoord..

1. Is de foto van Mars?
- Ja, ik heb de foto opgezocht op http://www.msss.com/moc_g.../images/M08/M0804688.html , dit is de site waar alle foto's van de Mars Global Surveyor MOC staan...

2. Is hetgene zichtbaar op de foto daadwerkelijk een soort van vegetatie?

Als ik eerlijk ben dan lijkt me de site niet echt zeer betrouwbaar, maar toch wou ik dit ballonetje eventjes oplaten... Hieronder nog even een quote uit de orginele site:
Recently Dr. Tom Van Flandern, who's Meta Research web site can be found here at http://www.metaresearch.org/home.asp and who is a principle member of SPSR (Society for Planetary SETI Research), held a press conference at the Press Club in Washington, D.C. where he released a number of his team's discoveries of anomalies on Mars. In the press conference, there was mostly a lot of ambiguous very debatable images and a lot of talk about the frustrations this team of scholars and scientists have with standard peer review publications stone walling publishing their material. There was only a brief passing mention of one anomaly image strip that, in my opinion, is worth more than all the rest of their material combined. The anomalies in that MOC M08-04688 image strip are now presented in my first image at the top of this piece and the second image below.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2002 16:46 . Reden: foto op msss opgezocht ]

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
staat er ook bij hoe hij aan die foto's komt?
want voor een zoom van 162% moet dit van een sonde komen die erg dichtbij is. ik mis trouwens de stofwolken die er erg veel op mars zouden moeten zijn

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Verwijderd

Topicstarter
Heb m'n post ge-edit... foto is echt wel van mars!

1. Is de foto van Mars?
- Ja, ik heb de foto opgezocht op http://www.msss.com/moc_g.../images/M08/M0804688.html , dit is de site waar alle foto's van de Mars Global Surveyor MOC staan...

• ShadowrunR
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02 14:12
Idd. Hoe groot is de oppervlakte die de foto beslaat? Dit zal wel (minstens) een paar 100m zijn denk ik.

Foto in hogere resolutie: http://www.msss.com/moc_g.../nonmaps/M08/M0804688.gif

Ah, heb de afmetingen gevonden:
Scaled image width: 2.83 km
Scaled image height: 20.46 km
Aangezien de grootste structuren een diameter hebben van ongeveer 1 km (1/3 van de breedte van de foto), lijkt het me onwaarschijnlijk dat het hier om vegetatie gaat. (Tenzij dat het mossen of dergelijke moeten zijn)

Het zou een verschijnsel kunnen zijn dat optreedt door de weerkaatsing van (stof)wolken op het oppervlak.

We kunnen ook nog eens rekening gaan houden met andere parameters, zoals:
- temperatuur: grond veel bevroren = geen water voor vegetatie.
- bodem: er werden al stalen van de marsbodem onderzocht, en die bleken niet vruchtbaar.
edit:
Captian was me al voor :)

[ Voor 69% gewijzigd door ShadowrunR op 09-12-2002 17:01 ]

Verwijderd

Zeker geen boomsoort: Een boomachtig organisme van 1,02 kilometer heeft een probleem :) Een organnisme van dergelijke afmetingen moet haast wel decentraal georganiseerd zijn, waardoor een schimmelachtig of mosachtig organisme wel zo ongeveer het maximaal haalbare is. Het lijkt me niet dat het hier gaat om levensvormen, waarschijnlijk eerder om vulkaanachtige structuren of iets dergelijks, aangezien Mars geen atmosfeer heeft om dit soort leven te ondersteunen...

Verwijderd

Topicstarter
Wel, volgens mij kan je niet uitsluiten dat het om een soort van 'plantachtige' gaat aangezien we niet weten wat voor soort atmosfeer die bepaalde plant nodig heeft om te overleven, naar aardse standaards is dit niet mogelijk maar misschien is op Mars een organisme geevolueerd dat op dat klimaat en atmosfeer floreert?

Of is hetgene ik nu zeg volkomen onzin?

• ShadowrunR
Zou het niet weten, ben nl. ook niet zo thuis op dit gebied :)

Maar volgens mij zijn er maar 2 soorten vormen van leven: Si en C gebaseerd (juist :?). Alle op koolstof gebaseerde organismen hebben water nodig. Dus zal dat voor vormen op Mars ook wel zo zijn. Nu is het zo dat er op Mars nog geen vloeibaar water gevonden is dacht'k. En dat is niet echt handig voor een levensvorm. (En het is dan nog voornamelijk deuterium dat er te vinden is)

Verwijderd

Er zijn grenzen aan wat chemisch mogelijk is qua leven, en voor hogere organismen komen die vrij nauw. Ik sluit niet uit dat eenvoudige, "decentrale" organismen zoals bacteriën of schimmels op Mars kunnen leven, maar voor organismen zoals hogere planten is er niet voldoende licht en zuurstof in de atmosfeer.

Verwijderd

Silicium gebaseerd leven is een idee van een SF-schrijver met iets teveel fantasie. Hoewel het er in het periodiek systeem wel leuk uitziet, is de chemie van silicium toch zo totaal anders dan die van koolstof dat het buitengewoon onwaarschijnlijk is.

• LiToKi
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-02 20:36
wie zegt dat mars-planten leven van licht en zuurstof? :+

ik zie sowiezo niet in waarom aardse regels altijd toegepast proberen te worden op een andere planeet..

[ Voor 49% gewijzigd door LiToKi op 09-12-2002 17:15 ]

Verwijderd

Misschien omdat chemie universeel is?

Een organisme hoeft niet persé zuurstof als elektronenacceptor te gebruiken, maar veel alternatieven zijn er niet in de mars-atmosfeer of bodem. Voor een bacterie wel, vele bacteriën op aarde gebruiken dan ook een andere acceptor, maar niet voor en complex organisme. Hetzelfde geldt voor licht: Als een organisme geen licht als energiebron gebruikt, moet het een chemische energiebron gebruiken: Genoeg voor een bacterie, maar niet voor een complex organisme.

• ShadowrunR
Verwijderd schreef op 09 December 2002 @ 17:11:
Silicium gebaseerd leven is een idee van een SF-schrijver met iets teveel fantasie. Hoewel het er in het periodiek systeem wel leuk uitziet, is de chemie van silicium toch zo totaal anders dan die van koolstof dat het buitengewoon onwaarschijnlijk is.
Aha! ok, thanx, ik leer bij :)

En chemische energie zal ook niet gemakkelijk zijn op Mars, aaangezien de temperatuur daar varieert tussen -20 en -120 °C

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:54

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op 09 December 2002 @ 17:18:
Misschien omdat chemie universeel is?

Een organisme hoeft niet persé zuurstof als elektronenacceptor te gebruiken, maar veel alternatieven zijn er niet in de mars-atmosfeer of bodem. Voor een bacterie wel, vele bacteriën op aarde gebruiken dan ook een andere acceptor, maar niet voor en complex organisme. Hetzelfde geldt voor licht: Als een organisme geen licht als energiebron gebruikt, moet het een chemische energiebron gebruiken: Genoeg voor een bacterie, maar niet voor een complex organisme.
Ik geloof niet dat mensen licht als energiebron gebruiken :P.

Ik ben het verder met je eens, maar ik denk dat het aanbeveling verdient als je iets nauwkeuriger formuleert.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• zerok
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-02 23:48

zerok

geen

zelf twijfel ik, ik denk niet echt dat het planten zijn maar eerder een paar mooie vulkaantjes ofzo.
Als het al planten zijn dan zijn het mosjes ofzo want dat zijn de enige planten waar we van weten dat ze ook bij slechte omstandigheden kunnen leven. als het iets groters is zal er op die plek ook wel wat anders interesants te vinden zijn die het leven vergemakelijkt. Misschien dat er een vulkaantje zit(hoewel heeft mars wel actieve vulkanen) dan heb je iig meer temperatuur en uitstoot van gassen dus een chemische manier van overleven. Dat verklaart dan misschien ook wrom het alleen op die plekken zit en niet op heel mars

"never argue with idiots they drag you down to their level and beat you with experience" dilbert

Verwijderd

Het lijkt mij meer een een of andere kristal structuur.......

Over de evt. energie....kweenie hoor maar zit er in Mars ook geen gloeiende kern?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben even aan het verderkijken op die site (www.marsanomalyresearch.com) en kom nog meer zaken tegen die het nieuwsgierigein me bovenhalen... ik kan er bv niet uitkomen wat dit zou kunnen zijn (http://www.marsanomalyresearch.com/01/tubes-article.htm) full image(http://www.msss.com/moc_gallery/ab1_m04/maps/M0400291.gif)

Als iemand hier een wetenschappelijke uitleg van kan geven? Ik zou hem met plezier aanhoren, dit is namelijk iets dat ik persoonlijk erg interesant vind...

Verwijderd

Er is jaren geleden ook een foto geweest van een "gezicht" op Mars. Later is van dat gebied weer een foto genomen en toen was er niks van een gezicht meer te herkennen.

Verwijderd

/me vind ze op kraters lijken...

Verwijderd

Ik vind ze wel veel op sneeuwkristallen lijken. Gokje: Misschien gebeurt zoiets als lava heel snel afkoelt.

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-01 13:42

Xymox

Determinism rulez !

Het zou ook een erg oude zeebodem kunnen zijn waar net als op aarde grote koraalriffen ontstaan zijn die na opdroging deze structuren geven. Men beweert dat er water in overvloed op Mars geweest is. Een koraalrif zou dan zeker mogelijk zijn.

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Verwijderd

Zijn de schaduwen jullie wel eens opgevallen? Als je die onregelmatigheden bij de "bomen" bekijkt hebben die even lange slagschaduwen als de "bomen" zelf. Dat betekent dus dat de bomen veel breder zijn dan dat ze hoog zijn, en dus totaal niet op een boom lijken als je er voor staat...

Verwijderd

Er is jaren geleden ook een foto geweest van een "gezicht" op Mars.
www.msss.com/education/facepage/face.html

Ik vind al die speculaties over Mars echt super interessant!

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Verwijderd schreef op 10 December 2002 @ 16:36:
www.msss.com/education/facepage/face.html

Ik vind al die speculaties over Mars echt super interessant!
Valse site zeg....ze laten nieuwere fotos van hetzelfde gebied achterwege. Op die fotos is te zien dat het een doodnormaal stuk berg is. Toevallig was de lichtval op het moment van de oude fotos zo dat er een gezicht in zichtbaar leek.

Verwijderd

Valse site zeg
Rustig maar hoor, was alleen maar om even te laten zien wat bedoelt werd met het gezicht van Mars.....

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Verwijderd schreef op 10 December 2002 @ 16:46:
Rustig maar hoor, was alleen maar om even te laten zien wat bedoelt werd met het gezicht van Mars.....
Het was een wat felle reactie, sorry. Maar ik kan er niet zo goed tegen als sites maar 1 kant van het verhaal belichten en bewijs tegen de stelling gewoon negeren. Er is geen gezicht op mars.

Ik heb me hier lang mee bezig gehouden en was op den duur overtuigd dat er wel een gezicht op mars is. Nu geloof ik dat niet zo. Die tubes zijn overigens wel erg ineressant, maar volgens mij is het allemaal net zoals bij wolken. Als je er lang genoeg naar kijkt zie je er van alles in.

Verwijderd

Ik geloof niet dat mensen licht als energiebron gebruiken.
Scheelt toch niet zoveel? Uiteindelijk is ook de energiebron van de mens lichtenergie. Dat daar een plant (en optioneel een of meerdere dieren) tussenzitten, maakt niet veel uit...

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

vergeet de vitamientjes niet.

maar kijk eens waar we aan het vergelijken slaan. we zijn mensen. we willen heel graag zoiets als een boom herkennen. of vegetatie. we hebben hier met een zwart-wit foto te maken waarop we geen kleuren zien, geen hoogte, diepte, of schaal - allemaal relevant als je een conclusie wilt trekken of 't een grillige berg is of een boom.

verder hebben bomen van 1.02 km inderdaad een probleem. de grootte van een boom wordt gelimiteerd door de zwaartekracht. zet een boom in een gewichtloze ruimte en kijk eens hoe groot 'ie wordt. dat ding zegt na 30 jaar "mietje" tegen een redwood van 80 meter.

no offense, mietje. :P

vergelijk het met "dolfijnen hebben gevoel voor humor, want ze lachen de hele tijd". wij herkennen dit als "lachen", terwijl dit absoluut niet het geval hoeft te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Yoozer op 10-12-2002 18:23 ]

teveel zooi, te weinig tijd

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:22

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:54

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op 10 december 2002 @ 17:09:
[...]
Scheelt toch niet zoveel? Uiteindelijk is ook de energiebron van de mens lichtenergie. Dat daar een plant (en optioneel een of meerdere dieren) tussenzitten, maakt niet veel uit...
Klopt, maar die tussenstappen maken het wel chemisch in directe zin. Verder zijn er genoeg (hogere) organismen die leven van het consumeren van chemotrophe bacteriën, dus dat is chemisch in directe en indirecte zin. :P

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-02 21:11
Ik vind ze meer lijken op kraters van inslagen.

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025
kijk eens naar de schaduwen van de kleine opbjecten naast de 'bomen'.

kijk nu eens naar de schaduwen van de 'bomen'. hieruit is op te maken dat de 'bomen' niet erg hoog zijn. ik gok op een vreemde vertekening van het oppervlak.
Ik heb me hier lang mee bezig gehouden en was op den duur overtuigd dat er wel een gezicht op mars is.
totdat je dat 'gezicht op mars' van een andere hoek en met een andere lichtinval bekijkt en het een paar heuveltjes blijken te zijn.

Have a wheelie good weekend!

Pagina: 1