[TweakDSL] Installatie problemen

Pagina: 1
Acties:

• Explore
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-04-2011

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Eerder gepost in dit topic, maar daar wellicht enigsinds offtopic. Vandaar hier nog maar weer de volgende vraag:

In de zaak hebben we al enige tijd ADSL via Euronet, maar zijn daar niet meer tevreden over wegens vage acties van Euronet. We zijn nu aan het overstappen naar TweakDSL. Ik heb een paar keer gemaild met de helpdesk en alle mails werden vlot beantwoord, wat me goed beviel. Het aansluiten blijkt echter wat minder vlot te verlopen. Eerst bleek de KPN problemen te hebben met het adres - dit is inmiddels verholpen. Vorige week hebben we de modem ontvangen en heb ik een poging gedaan internet aan te sluiten. Dit is tot op heden nog niet gelukt, dwz: modem lijkt te werken, ik kan met de modem communiceren vanuit 1 PC, maar krijg met geen mogelijkheid een connectie met het internet.

De reden hiervan ontgaat me. Ik heb de instellingen, zoals ze op hun site staan overgenomen (dit ook in telefonisch overleg), maar het werkt nog steeds niet.

Het modem is nu aangelosten op een Switch, welke weer is verbonden met mijn PC. Als de zaak eenmaal werkt, suiten we ook de andere computers (Mac, Linux en PC's) aan op de Switch (via een 24-ports Hub).

Heeft iemand hier ervaring mee?

[ specs ] [ Tweaker gallery ]

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Waarom zit er een switch tussen?
Heb je een router of een bridge?

I don't like facts. They have a liberal bias.

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-04 12:22
Waarom zit er een switch tussen?
Heb je een router of een bridge?
lezen, er staat toch dat ie er later meer pc's aan gaat hangen.

oh w8, ik moet beter lezen, hij heeft dat waarschijnlijk gewijzigd :+

301SQN

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
De switch zit er tussen om de simpele reden dat het modem te ver van m'n PC staat voor 1 ethernet kabel. De afstand is net iets meer dan 10m. Momenteel ben ik dus alleen met m'n eigen werkbak aan het testen en als dat allemaal oke is, dan sluit ik de rest van 't netwerk ook op de Switch aan. Waarschijnlijk sluit ik dus een Hub aan op de Switch en het grootste deel van de werkbakken op die Hub. Een aantal systemen zullen direct op de Switch kunnen worden aangesloten.

Het modem kan in zowel Bridge-mode als router-mode staan en draait momenteel in router mode (vanwege de NAT-mogelijkheden). Het is ook een shared-line: er hangt ook nog een fax aan die telefoonlijn.

[ Voor 34% gewijzigd door Explore op 09-12-2002 15:11 ]

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
geforceddq schreef op 09 december 2002 @ 15:07:
[...]

lezen, er staat toch dat ie er later meer pc's aan gaat hangen.

oh w8, ik moet beter lezen, hij heeft dat waarschijnlijk gewijzigd :+
Dat niet, er komen meerdere pc's aan te hangen. :)
Ik heb me even wat duidelijker uitgedrukt (hoop ik)... Er zijn al genoeg misverstanden in deze wereld.

Verwijderd

Wat voor netwerkkaarten zitten in je PC? Ik had precies het zelfde probleem, en ook dezelfde configuratie, bleek dat de standaard-Windows XP drivers van mijn Realtek de boel verstierden. Nu werkt alles prima met de nieuwste Realtek drivers.
P.S. Ben erg tevreden over Tweak. Een verADEMING vergeleken bij Sjello.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

wie haalt nu een dhcp-lease op? Je modem moet dat doen, als 'ie in router staat. en je pc moet vervolgens dhcp van de router gebruiken. als je met je modem kunt communiceren staat 'ie niet in router-mode, haalt 'ie geen dhcp-lease op, heeft 'ie geen internet en staat je pc verkeerd.

Welk type modem heb je precies?

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
In mijn bak zit een 3com kaart en ik heb net - voor de zekerheid - de laatste drivers van 3com geinstalleerd. Dit maakte niks uit.

Ik heb geen idee wie de dhcp-lease ophaalt. Op m'n PC stel ik in bij de eigenschappen voor de TCP/IP verbinding:
1. automatisch een IP-adres verkrijgen
2. DNS-server adres automatisch verkrijgen

Ik krijg dan wel een connectie met de modem (op 10.0.0.2) maar niet met internet.
De modem staat ingesteld dat deze als DHCP fungeert.

Type modem: E-Tech 1-port ADSL Modem Router (zo'n blauwe) 'made in taiwan'. Deze, maar dan de 1-ports versie.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

http://www.e-tech.nu/support/faq/faq.php?id=99&offset=0

gedaan?

Doet 'ie het wel als je 'm in bridge-mode zet? Dan kun je welliswaar maar met 1 pc internetten, maar dan weet je wel zeker of je lijn het doet.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-08 18:57
Explore schreef op 09 december 2002 @ 15:09:
De switch zit er tussen om de simpele reden dat het modem te ver van m'n PC staat voor 1 ethernet kabel. De afstand is net iets meer dan 10m.

Die lengte max tot +/- 100 meter utp zijn hoor...
Of 75 meter telefoondraad :)

Het is iig echt niet zo dat na 10 meter al meteen een hub/switch moet :)

[Edit]
Titel edit overigens :)

[ Voor 4% gewijzigd door Xandrios op 09-12-2002 18:04 ]

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Bedankt voor de titel edit. :)

De beschrijving die je op de site van e-tech ziet over de installatie heb ik inderdaad gevolgd. Het modem bleek achteraf al goed ingesteld te staan, maar ik dacht dat de verbinding via MXStream liep, ipv. BBNed. Hoe dan ook, het staat nu weer goed. Bridge of Router: maakt niet uit: beide werken niet.

Ik zal morgen twee langere netwerk kabels kopen: straight en crossed.

TweakDSL heeft overigens nog steeds niet gereageerd op m'n mail van vanmiddag 12:15 uur... :(

Edit: typo

[ Voor 3% gewijzigd door Explore op 09-12-2002 18:13 ]

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Even verifieren:
De modem/adsl/router hangt nu direct aan een 8-port Switch. Van de switch loopt een kabel naar een 24-port Hub. Die kabel moet toch crossover ethernet cable (cat. 5 UTP) zijn en geen straight cable?
Vanuit de Switch loopt (zometeen) 1 cable naar 1 workstation en de rest van de workstations worden verbonden met de Hub.

Momenteel werkt het niet als ik de Hub verbind met de Switch en m'n workstation met de Hub: geen connectie. Als ik m'n workstation direct aan de Switch hang werkt 't wel...

Rara... Why? :?

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Dit is afhankelijk per switch of je een cross of straigth moet gebruiken, op sommige switches/hubs zit ook een knopje om het om te draaien. :)

Dus zou je even in het boekje van je switch of hub moeten kijken of gewoon ff uitproberen. :P

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Het hangt van de Switch af? Er zit geen knop op om iets te switchen.
De Hub heeft geen uplink port ofzo...
Boekje? Hm... da's een goeie. :)

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-08 22:57
Misschien een minder slimme opmerking.

Maar doet het spul het wel als je het instelt zonder swich

code:
1
2
dus PC --> netwerkkaart --> UTP kabel --> ADSL modem 
--> Telefoonkabel --> Splitter --> buitenlijn

[ Voor 27% gewijzigd door BovenHond op 13-12-2002 15:26 . Reden: typo ]

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Ik heb het anders gedaan:

code:
1
2
PC -> netwerkkaart -> UTP kabel -> Hub -> UTP Kabel ->
ADSL modem -> Telefoonkabel -> splitter -> stopcontact

De Switch er tussen uit dus.
Dit lijkt te werken... Maar alleen op mijn bak (dit is de situatie nu, waarme deze post verstuurd wordt). Een andere bak, die ik net checkte wil nog niet... Nja, effe uitzoeken hier, volgens mij is dit wel 'the way to go'. Right?

[ Voor 14% gewijzigd door Explore op 13-12-2002 15:35 ]

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Naja, weer nutteloos geblaat van mij dus.

Ik neem aan dat router -> switch ook crossed is? :o

Btw past dit niet beter in /19?

[ Voor 102% gewijzigd door Gert op 13-12-2002 15:40 ]

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Gert schreef op 13 december 2002 @ 15:38:
Naja, weer nutteloos geblaat van mij dus.

Ik neem aan dat router -> switch ook crossed is? :o

Btw past dit niet beter in /19?
De switch heb ik er nu dus even tussenuit gehaald.
De andere werkbakken krijg ik er nog niet mee aan de praat, maar die van mij werkt wel. Dus 't zou goed moeten zijn.

Enig idee hoe je op een Macintosh DHCP insteld?

Edit:
We draaien hier ook een webserver (op Linux). Deze heb ik 't liefst op een vast IP adres, terwijl de rest van 't netwerk via DHCP bedient wordt. De manual is hier niet echt duidelijk over... Hoe pak ik dit aan?

Edit2:
Oke, 2 Win2k bakken en 1 Win98 bak aangesloten... Nu nog de Mac's en Linux-servers... :)

[ Voor 30% gewijzigd door Explore op 13-12-2002 15:53 ]

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Je kan zeker en vast static dhcp leases instellen.
ifconfig eth0 zal je het mac-adres van de linux bak vertellen en dan kan je in de router daaraan een leuk ip koppelen.

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Ja, dat dacht ik al, alleen HOE? Ik heb een E-TECH 1-port adsl/router.

Verwijderd

probeer eens stap voor stap te werk te gaam, niet webserver swtich router en diverse compu's allemaal tergelijkertijd aansluiten. prioriteiten stellen.

stap 1 alle compu's internet
stap 2 vast ip en poorten mappen

succes

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
stap 1 is gedaan: alle werkbakken (Mac's en PC's hebben internet toegang).

Ik dacht: ik vraag vast naar stap 2, als ik er aan toe ben is er inmiddels misschien een antwoord. Ik weet dus niet hoe ik de servers (Linux bakken) een vast ip moet geven. Ik heb al een paar keer door de setup pagina's van de router gekeken, maar ik zie niks met MAC adres en vast IP adres...

Volgens mij kan ik de servers niet via DHCP laten lopen, aangezien de Mac's de naam van de server niet kunnen vinden. Op de PC-bakken werkt dat wel, dus dan maakt het IP nummer van de server niet zo veel uit. Maargoed, dan nog: ik heb de servers liever op een vast IP nummer... Maaruh... Hoe?

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Oke, laat maar: ik ben er al uit. :)

MAC hoeft niet te worden ingesteld. De server heeft gewoon een vast IP nummer en basta!

Pagina: 1