[raid] nieuw mainbord data kwijt???

Pagina: 1
Acties:

• Markao2000
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-01 21:33

Markao2000

it's all about the beats

Topicstarter
Van de week koop ik een nieuw mainboard, asus a7v8x zonder raid ipv m'n huidige msi k7t turbo-2.

Momenteel heb ik 2 WD 80 gb schijven in raid 0 lopen op een abit hotrod kaartje.
Als ik het nieuwe mainbord installer met dezelde raidcontroller ben ik dan m'n data kwijt of niet?

Op de raid config zijn 2 partities gemaakt. C wordt geformatteerd ivm met kale herinstaal. Maar D laat ik vorlopig intact. De vraag is nu of de data die op d staat pleitte zal gaan of dat deze behouden blijft.

Oerbrood!

Verwijderd

Bij Promise/Adaptec is het zo dat je raidconfig ook op je schijven staan, dus kan je inderdaad je schijven op een identieke controller zetten.

Of dit ook zo is met die goedkope kaartjes (Highpoint) zal je even op die site moeten zoeken.
Als dit niet het geval is, ben je alle data kwijt.

• Markao2000

Markao2000

it's all about the beats

Topicstarter
De controller blijft dezelfde, alleen op een nieuw mainboard gestoken. De drivers e.d. zullen er dus ook opnieuw voor opgezet moeten worden.

Ik zal iig ook ff op die site kijken, maar eerder vond ik daar niet veel nuttige info hierover.

Oerbrood!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:55
Verwijderd schreef op 09 december 2002 @ 14:50:
Bij Promise/Adaptec is het zo dat je raidconfig ook op je schijven staan, dus kan je inderdaad je schijven op een identieke controller zetten.

Of dit ook zo is met die goedkope kaartjes (Highpoint) zal je even op die site moeten zoeken.
Er zijn maar 2 plekken waar de data zich kan bevinden. Op de RAID-controller, of op de schijven. Als de hele zooi dus zo overgezet wordt, dan blijft de config dus altijd intact.

• pt0x
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-01-2025

pt0x

Why are we here..

ik heb dan nog even een vraagje over Highpoint.
zelf het ik een onboard HP372 (bah!) heb ook al eens spontaan een crash gehad met dat geval.
ik wil er dus vanaf, liever een Promise kaart.
is er dan absoluut geen mogelijkheid om mijn data te bewaren op die Raid0 config zonder te backuppen en aan de praat te krijgen op die Promise?

heb nammelijk geen zin om 120 CD's te fikken :)

Verwijderd

Chevalric schreef op 09 December 2002 @ 15:00:
De controller blijft dezelfde, alleen op een nieuw mainboard gestoken. De drivers e.d. zullen er dus ook opnieuw voor opgezet moeten worden.

Ik zal iig ook ff op die site kijken, maar eerder vond ik daar niet veel nuttige info hierover.
Je hebt gelijk, als hij zijn losse RAIDcontroller en schijven gewoon laat zitten, dan is er geen enkel probleem. Ik ging er vanuit dat het een onboard oplossing was.

Verwijderd

Op http://www.aznil.nl/NEW vind je een programmatje, waarmee je je Partities INCL DATA kan terug halen.
Hier staat ook uitgelegd hoe het werk.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2002 15:44 . Reden: fout ]

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

RetepV

ALLES valt te repareren

Bij Highpoint staat de config ook op de schijf.

Wat IK me afvraag is wat er gebeurt als ik mijn schijven die nu aan een HPT370 hangen aan een nieuwere RAID controller van Highpoint hang. Zou dat nog problemen opleveren, of zouden ze backwards-compatibility in die RAID chips gestopt hebben?

De HPT370 zit namelijk op mijn moederbord (Epox 8KTA3+), en da's wat moeilijk overprikken naar een ander board :).

Misschien kan ik ook los een HPT370 kaartje krijgen. Maar ja, dat kost me wel weer een PCI slot, natuurlijk.

Macbook Pro

Verwijderd

RetepV schreef op 09 december 2002 @ 15:49:
[...]

Bij Highpoint staat de config ook op de schijf.

Wat IK me afvraag is wat er gebeurt als ik mijn schijven die nu aan een HPT370 hangen aan een nieuwere RAID controller van Highpoint hang. Zou dat nog problemen opleveren, of zouden ze backwards-compatibility in die RAID chips gestopt hebben?

De HPT370 zit namelijk op mijn moederbord (Epox 8KTA3+), en da's wat moeilijk overprikken naar een ander board :).

Misschien kan ik ook los een HPT370 kaartje krijgen. Maar ja, dat kost me wel weer een PCI slot, natuurlijk.
Ja dat maakt allemaal niet uit.
Het is zelfs mogelijk om van een andere fabriekant een controller te kopen.

Als je dan gewoon de schijven daar aan hangt, een een nieuwe Raid config aanmaakt, ( hij zegt wel dat je dan al je data kwijt bent, is bullshit)
En dan gewoon met dat progje de partities laat zoeken, zet hij meteen weer
de data terug.

Ik heb het zelf ook gedaan van HPT370 naar HotRod gegaan,
en het werkte ook nog, perfect :P

• Markao2000

Markao2000

it's all about the beats

Topicstarter
Ok, ondertussen ben ik tot dezelfde conclusie gekomen.
Bedankt voor de info, en voor dat programmaatje, lijkt me ideaal.
Woensdag wordt de hele meuk overgezet dan merk ik het wel, als het dan om een of andere reden niet werkt kan het nog teruggezet worden op oude mainboard en dan zie ik wel hoe ik het oplos.

PS aznil, mijn hotrod is ook hp370 als de jouwe dat ook is, dan moet dat natuurlijk geen probleem opleveren, volgens de theorieen hierboven ;]

PSS Waar staat dat programma op dei site, er werkt een hoop niet en inloggen is er niet bij....

[ Voor 10% gewijzigd door Markao2000 op 09-12-2002 17:45 ]

Oerbrood!

Verwijderd

Chevalric schreef op 09 December 2002 @ 17:39:
Ok, ondertussen ben ik tot dezelfde conclusie gekomen.
Bedankt voor de info, en voor dat programmaatje, lijkt me ideaal.
Woensdag wordt de hele meuk overgezet dan merk ik het wel, als het dan om een of andere reden niet werkt kan het nog teruggezet worden op oude mainboard en dan zie ik wel hoe ik het oplos.

PS aznil, mijn hotrod is ook hp370 als de jouwe dat ook is, dan moet dat natuurlijk geen probleem opleveren, volgens de theorieen hierboven ;]

PSS Waar staat dat programma op dei site, er werkt een hoop niet en inloggen is er niet bij....
Als je op de site bent staat boven het icoontje van TopStat iets over broken strip met een link.
Daar moet je op klikken.

Dan moet je kiezen voor het programma MRECOVER.
Voer de stappen uit die erbij staat beschreven.

Verwijderd

Ik ben van een Abit TH7-II Raid met Highpoint raid controller overgestapt naar een MSI 845PE Max2 met een raid controller van Promise. Ik heb in het Promise bios een nieuwe array aangemaakt. Schijven werden netjes ontdekt en er is nu een stripe array.

Toch werkt het niet. De Windows XP installatie op de HD start niet op en bovendien ziet de XP setup-cd de harde schijven niet zitten.

Met Mrecover kom ik helaas ook niet veel verder, dus zou iemamd mij verder kunnen helpen?

• Markao2000

Markao2000

it's all about the beats

Topicstarter
Helaas moet je bij WinXP vrijwel altijd een verse install uitvoeren als je een nieuw mainbord koopt, Anders gaat XP vrijwel altijd op z'n bek. Ik denk dus dat jouw probleem daar in zit en niet zozeer in die raid-array.

Oerbrood!

• Markao2000

Markao2000

it's all about the beats

Topicstarter
.blablabla Dan moet je kiezen voor het programma MRECOVER.
Voer de stappen uit die erbij staat beschreven.
Sjit hoe blind kun je zijn 8), thx aznil, morgen ga ik aan de gang. Zal wel lukken gok ik zo, met deze info.

Oerbrood!

• Markao2000

Markao2000

it's all about the beats

Topicstarter
Even terugkomend op mijn bovengestelde vraag:

Nieuwe bord zit erin en ik ben idd niks kwijtgeraakt. Raid kaart werd netjes herkent en zelfs een herinstall van windows op het c deel van de raid config bleek niet nodig, alles liep meteen goed.

Zelfs zo goed dat m'n xp 1800+ nu netjes op 1955 MHz loopt, ideaal. 8)

Oerbrood!

Verwijderd

Chevalric schreef op 10 december 2002 @ 10:03:
Helaas moet je bij WinXP vrijwel altijd een verse install uitvoeren als je een nieuw mainbord koopt, Anders gaat XP vrijwel altijd op z'n bek. Ik denk dus dat jouw probleem daar in zit en niet zozeer in die raid-array.
Kan je dat ook even onderbouwen, want ik heb daar nog nooit problemen mee gehad.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:26

pistole

Frutter

Verwijderd schreef op 13 December 2002 @ 13:45:
[...]

Kan je dat ook even onderbouwen, want ik heb daar nog nooit problemen mee gehad.
Is inderdaad ook niet zo, maar de kans is wel groot dat je je installatie opnieuw moet activeren (ivm gewijzige hardware signature)

Ik frut, dus ik epibreer

• Markao2000

Markao2000

it's all about the beats

Topicstarter
Hhmm ik heb erg vaak meegemaakt dat bij een vernadering van mainboard dat winxp superinstabiel wordt of niet eens meer correct wilde opstarten, maar kennelijk ben ik de enige met die ervaring.

Oerbrood!

Pagina: 1