Toon posts:

Rotel stereo modificeren

Pagina: 1
Acties:
  • 436 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Rotel stereo installatie gekocht bestaande uit 1x voorversterker, 1x DS-processor, 1x cd-speler en 3 eindversterkers. Weet iemand hoe je nog meer prestaties hier uit haalt dmv tweaken/modificeren. Of is er iemand die dit voor mij kan doen?

Ik heb al geruime tijd gezocht, maar over Rotel modificaties kan ik helaas nix vinden.

Hij geeft overigens perfect geluid, het is zeker niet dat ik ontevreden ben (integendeel) maar ik wil graag overal het maximale uithalen.

Verwijderd

Er valt altijd wel iets te modificeren. Denk bijvoorbeeld aan de signaalweg vebeteren van de sources met bv. zilverdraad. Of de signaalweg naar de speaker teminals vervangen door OFC koper draad (2.5 of 4 mm^2). Je kunt de voeding upgraden van je versterker door bv. andere voedingselco's erin te plaatsen met meer capaciteit. Wannneer je alleen je CD-speler gebruikt kun je je source select schakelaar bypassen. En op sommige versterkers kun je ook twee verschillende sets speakers kiezen (A of B) dit kun je ook nog veranderen.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Maar als je er zelf geen verstand van hebt zou ik er zelf niet al te veel mee gaan kloten, en naar een audio speciaalzaak gaan en vragen of ze ook modificaties aan audio apparatuur doen.

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:59

w00Dy

Make soap, not war

probeer ander de service manual vast te krijgen

Verwijderd

Ik wil mijn Sony RX 33 modificeren :D Tips zijn welkom d:)b

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

ff offtopic: heb je toevallig foto's van je set? klink namelijk erg :9~

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

Als je draadje per draadje vervangt wil het wel eens lukken, maar als je geen kaas gegeten hebt van elektronica zou ik er best uitblijven. zilverdraad => www.ae-europe.nl + teflon buisjes.

Begin zomaar niets te vervangen je zou niet de eerste zijn die een latch-up krijgt in zijn cdspeler.

Verwijderd

Topicstarter
Zal ff foto's maken!

Verwijderd

Topicstarter
Wat kan ik het beste gebruiken? koper of zilver. M'n boxen (Elipson 1402) zijn wel voorzien van interne zilverbekabeling, maar ik heb gehoord dat je niet alles zilver moet doen, dan schijnt het geluid te scherp te worden

Verwijderd

Topicstarter
Hier zijn de foto's... Sorry voor de brakke kwaliteit...

Afbeeldingslocatie: http://www.marloes.cistron.nl/got/rotel1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.marloes.cistron.nl/got/rotel2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.marloes.cistron.nl/got/elipson1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.marloes.cistron.nl/got/elipson2.jpg

Dit nog niet helemaal hoe het moet worden, er komt op korte termijn een 4e eindversterker bij (uitraard van Rotel) en de dsp-processor (2e van boven) wil ik nog vervangen voor een die DTS ondersteunt.

O ja, de luidsprekers zijn Elipson 1402's en achter en midden zijn infinity's. Ik wil eigenlijk del Elipsons achter neerzetten en voor Elipson 1303, maar daar moet eerst weer voor gespaart gaan worden.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2002 19:11 ]

Verwijderd

Van JK acoustics heb je verzilverd speakerkabel en signaalkabel, dat heeft volgens meneer JK acoustics de beste eigenschappen. (www.jkacoustics.nl) goedkoop is het spul niet maar wel goed. Of je neemt wat van de Hul speakerkabel.
Ik heb zelf een Cyrus One en ik ga hem binnenkort ook modificeren, de signaalwegen ga ik voorzien van JK-acoustics type II zilverdraad en de outputbanen ga ik vervangen met wat van de Hul cs-12 kabel. En ik ga er wat MKTjes in pleuren.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al vd/hul Magnum Hybride speakerkabel, maar het gaat juist om de interne bekabeling van de versterkers.

Verwijderd

maar dat kun je daar ook wel mee doen

Verwijderd

Topicstarter
nee, v/d hul is een errug dikke kabel dus dat gaat niet werken denk ik

Verwijderd

Dikke soldeerbout pakken, of een dunner stukkie draad halen zolang het maar OFC is

Verwijderd

Topicstarter
die v/d hul kan je niet goed solderen, is zilver en koolstof.

• jll
  • Laatst online: 13:28

jll

Verwijderd schreef op 09 December 2002 @ 19:33:
Van JK acoustics heb je verzilverd speakerkabel en signaalkabel, dat heeft volgens meneer JK acoustics de beste eigenschappen. (www.jkacoustics.nl) goedkoop is het spul niet maar wel goed. Of je neemt wat van de Hul speakerkabel.
Ik heb zelf een Cyrus One en ik ga hem binnenkort ook modificeren, de signaalwegen ga ik voorzien van JK-acoustics type II zilverdraad en de outputbanen ga ik vervangen met wat van de Hul cs-12 kabel. En ik ga er wat MKTjes in pleuren.
meneer JK (J. ketelaar) kan wel meer zeggen maar idd das wel leuke kabel alleen wel duur wij hebben beneden ook een paar interlinkjes liggen en wat speaker kabel maar die is wel errug stug moet ik zeggendie kun je niet mooi weg werken.

the right tool for the right job__smaken verschillen maar lelijk is niet mooi

Verwijderd

Hallo hallo, niet zomaar draadjes gaan vervangen door andere draadjes :o
Bij Rotel zijn ze niet dom, ze pakken niet zomaar het eerste en beste draadje ;)
Aan die eindtrappen zou ik niet zo snel iets doen, hoogstens ruststroom opnieuw afstellen.
Die cdspeler is misschien wel interessant. Mute torren verwijderen, plaatsen van PCA275's of nog fraaier, BB's. Je kunt dan tegelijk je uitgangsstage beter afvlakken.

Loopwerk/kast verzwaren met bitumen, andere dempers etc, kristal ingieten zou je mee kunnen beginnen. Die zijn vrij simpel uit te voeren en niet al te duur.
Je kan erg ver gaan als je wilt, ik ben zelf compromisloos te werk gegaan en heb er al voor 500 euro in zitten solplakken. O.a. door die OPA 627's die achterlijk duur zijn en waar ik er 14 van nodig had, blackgates elco's, andere clock etc.
Het is een beetje aan je zelf, en of je er ervaring mee hebt natuurlijk.
suc6 ermee

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:07

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Volgens mij is het eerste waar je mee moet beginnen een speciaal hifi-meubel te kopen. Door elk komponent zijn eigen ondersteuning te geven en de hele boel op spikes te zetten kan je al behoorlijk wat winnen; waarschijnlijk een stuk meer dan door de boel open te trekken en met je soldeerbout te lijf te gaan... Het kost ff wat (zeker met zoveel componenten) maar dat is t echt waard!

• jll

jll

Verwijderd schreef op 09 December 2002 @ 20:16:
Hallo hallo, niet zomaar draadjes gaan vervangen door andere draadjes :o
Bij Rotel zijn ze niet dom, ze pakken niet zomaar het eerste en beste draadje ;)
Aan die eindtrappen zou ik niet zo snel iets doen, hoogstens ruststroom opnieuw afstellen.
Die cdspeler is misschien wel interessant. Mute torren verwijderen, plaatsen van PCA275's of nog fraaier, BB's. Je kunt dan tegelijk je uitgangsstage beter afvlakken.

Loopwerk/kast verzwaren met bitumen, andere dempers etc, kristal ingieten zou je mee kunnen beginnen. Die zijn vrij simpel uit te voeren en niet al te duur.
Je kan erg ver gaan als je wilt, ik ben zelf compromisloos te werk gegaan en heb er al voor 500 euro in zitten solplakken. O.a. door die OPA 627's die achterlijk duur zijn en waar ik er 14 van nodig had, blackgates elco's, andere clock etc.
Het is een beetje aan je zelf, en of je er ervaring mee hebt natuurlijk.
suc6 ermee
nou ik denk dat het bij die draadjes net zo is als die opamps ze kunnen beter :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Nieuw rack komt eraan, ga ik zelf bouwen zie:

http://www.euronet.nl/~mgw/homepage/nl_index.html

Staat onderaan bij de DIY Projecten.

Xanandu heeft er duidelijk verstand van dus ik zal proberen een concrete vraag te stellen. Met welk onderdeel kan ik voor een acceptabele prijs het best m'n cd-speler modificeren, dan bedoel ik beste prijs/kwaliteit verhouding

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Mooie speakers, Elipson of zo? O. Dat had je al gezegd :)

Maar ik zou niets proberen te verbeteren. Waarschijnlijk is er weinig ruimte en om het echt te verbeteren moet je in peperdure onderdelen investeren. Bijvoorbeeld Rubicon elocs (als gauw 40 euro per stuk, Caddock weerstanden 25 euro per stuk etc.) En het verschil zal marginaal zijn (en niet eens perse beter als je iets fout doet). Kun je beter 1 amp inruilen voor een beter model (Rotel of iets anders).

Edit. Okay dat voor wat betreft de amps. Een CD mod kan wel lonend zijn (betere opamp paar tientjes, of geheel discrete eindfilter (circa 280 euro)). Andere DAC kan ook wellicht (maar eerst proberen, bv de M-Audio superdac wordt door sommige als erg veel waar voor het geld gezien http://www.hifi.nl/recensies.php?id=1461 )

Kijk zowiezo eens rond in forum.hifi of hear.forum daar zijn diverse draadjes over CD mods.

[ Voor 33% gewijzigd door Duck-Twacy op 09-12-2002 22:00 ]

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik ben al op zoek naar een 2e hands DAC om wat te experimenteren

• pyravex
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-03-2023

pyravex

wa jij bob,stoel moet er staan

je zou je Kristal van je CD speler in silicone kunnen gieten,
dit las ik eens op www.hifi.nl in het forum, moet je daar eens rond neuzen

ze zeiden dat dit met de meeste cd spelers kon en dat het een aanzienlijke verbetering was.

===
misschien hier iets te vinden

http://www.trichordresearch.com/cd_player_upgrades.html
Wat ook geweldig helpt is het kristal te dempen.

Er zal dan veel minder jitter optreden.

Ik heb dit al bij verschillende spelers gedaan m.b.v. een hotmeltpistool.

Het kristal gewoon ingieten. Als dit op een bergje begint te lijken is het goed.

Het stereobeeld en de plaatsing knappen er enorm van op.
Dit ook bij dure spelers zoals de Sony ES serie en Marantz spelers.

Weinig werk en veel resultaat. Kijk daar hou ik ook van.
bron:
http://forum.hifi.nl/inde...cab3aa7040c80fb61c6f96b1d

[ Voor 65% gewijzigd door pyravex op 10-12-2002 17:40 ]

|we live in the history of a mad man Mr. G |

Verwijderd

Topicstarter
KIJK das interessant ;) !!!

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Verwijderd schreef op 09 december 2002 @ 14:35:
Ik heb een Rotel stereo installatie gekocht bestaande uit 1x voorversterker, 1x DS-processor, 1x cd-speler en 3 eindversterkers. Weet iemand hoe je nog meer prestaties hier uit haalt dmv tweaken/modificeren. Of is er iemand die dit voor mij kan doen?

Ik heb al geruime tijd gezocht, maar over Rotel modificaties kan ik helaas nix vinden.

Hij geeft overigens perfect geluid, het is zeker niet dat ik ontevreden ben (integendeel) maar ik wil graag overal het maximale uithalen.
Welke eindtrappen heb je staan ? Model nr's..

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• quazar
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-07 08:54
Waar kun je zo'n kristal eigenlijk aan herkennen? Klinkt wel als een leuke tweak namelijk!
:)

Verwijderd

Het kristal gewoon ingieten. Als dit op een bergje begint te lijken is het goed.

• GreenGras
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08-2022

GreenGras

Audiofiel

Ehrmmm... Stomme vraag misschien voor een tweaker in hart en nieren maarruh... waarom zou je in godsnaam gaan modificeren? Je hebt spullen staan die in bijna alle tests (whathifi, audiohome, audioreview, musichome, enzovoorts) supergoed uit de bus komen. Ik zou de risico's niet aangaan en bovendien loop je het risico de klankeigenschappen juist negatief te beinvloeden...

Mocht je toch gaan tweaken dan kan ik je melden dat het gebruik van zilverkabel zeker geen probleem op zal leveren met die Elipson's. Als je echter van plan bent om Infinity's of Magnat's of JBL's te gaan kopen dan zou ik het achterwege laten (die hebben nl. nogal schel hoog; klinken daarom in mijn optiek beter met koolstof of koperkabel.)

Suc6!

I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

Ik kan ook een hotmelt pistool aanraden, dat kan je achteraf gewoon warm maken en eraf halen. Met siliconenkit zit achteraf enorm te k*tten

• jll

jll

GreenGras schreef op 12 December 2002 @ 17:14:
Ehrmmm... Stomme vraag misschien voor een tweaker in hart en nieren maarruh... waarom zou je in godsnaam gaan modificeren? Je hebt spullen staan die in bijna alle tests (whathifi, audiohome, audioreview, musichome, enzovoorts) supergoed uit de bus komen. Ik zou de risico's niet aangaan en bovendien loop je het risico de klankeigenschappen juist negatief te beinvloeden...

Suc6!
oke jij hebt dus niet het tweak virus denk ik want das juist het leuke er aan dingen naar je eigen wil ombouwen modificeren enz enz. maar je cristal stbelisern kan niet echt een negatieve invloed hebben fabrikanten bezuinigen gewoon op bepaalde dingen want ander is hun product te duur en verdienen ze dus minder en dat is het uitgangspunt van een fabriekant ja winst geld verdienen dus als je zelf die dingen wel kan verbeteren is dat toch alleen maar mooi ja ??

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Verwijderd schreef op 11 december 2002 @ 17:48:

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Verwijderd

Duck-Twacy schreef op 12 December 2002 @ 19:44:
[...]

En vergeet vooral niet de randjes van je CD groen te stiften. Nog minder jitter! :o
(en toch heb ik verschil gehoord)
Onder 45 graden laten slijpen en vervolgens zwart kleuren klinkt nog mooier.

Maar blijkbaar is de topicstarter niet helemaal tevreden?
http://markt.hifi.nl/cgi-...&session=3e0d21894f6b9313
En blijkbaar heeft hij een eindversterker al gemodificeerd, tevens de laaste waarschijnlijk?? :)
Eindversterker (1x) RB-960BX (gemodificeerd)

Verwijderd

heb je misschien pics van achter je set :? dat zou ik wel graag willen zien :)

Verwijderd

ben ik ook benieuwd naar.

Verwijderd

Topicstarter
HAHA! ik heb me setje idd te koop staan ivm met aankoop Hi-end monoblokken (kost allemaal geld he). Maar die 960BX heb ik niet zelf gemodificeerd, was al toen ik hem kocht. Er zitten alleen WBT-speakerterminals op.

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

Verkoop je die voorversterker apart ?

Verwijderd

Topicstarter
ja hoor alles is te koop!

Verwijderd

Topicstarter
maar vinden ze hier geloof ik niet echt leuk dus je kunt me ff mailen op vemmerik@tip.nl

ik heb trouwens 2 rotel vv's een HIFI en een Dolby Surround, welke bedoel je?
Pagina: 1