Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] autospanning naar stabiele 12v/15v

Pagina: 1
Acties:
  • 1.747 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• shades
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-11 09:10
Ik heb voor in de auto een stabiele spanning nodig tussen de 12v en 15v (lager dan 12v mag maar hoger dan 15v absoluut niet, 14V is dus ook ok) en die uitgangsstoom mag varieren van 500ma tot 1000ma.

Ik weet niet zoveel van electonica behalve dat een 78L12 of 78L15. Ik heb op circuitonline wel een schakeling gevonden maar die gaat uit van 230VAC ipv de spanning die er uit je sigaretteaanstekkerstopcontact komt: http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=30

Een LM317 is wat flexibeler afregelen maar heb geen idee hoe die uitgangsspanning gelimiteerd dient te worden en ook hier (http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=32) gaat men uit van 230VAC
Iemand die mij helpen kan?

https://k1600gt.nl

Verwijderd

wat voor auto?
want meestal is de normale spanning van de dynamo rond de 14 volt..... daar word hij ongeveer op af geregeld

• shades
Verwijderd schreef op 09 december 2002 @ 14:35:
wat voor auto?
want meestal is de normale spanning van de dynamo rond de 14 volt..... daar word hij ongeveer op af geregeld
Iedere auto. Moet dus universeel zijn...

Verwijderd

een auto heeft toch zoiezo al een spanning van 14 volt.......
? of wil je naar 230? ik snap je vraag niet echt :)

• shades
Verwijderd schreef op 09 December 2002 @ 14:53:
een auto heeft toch zoiezo al een spanning van 14 volt.......
? of wil je naar 230? ik snap je vraag niet echt :)
Snap nie ? oh,

[sigaretteaansteker (~14v, heel veel stroom)]
-> kastje
-> [electrisch ding, =12v, 500ma / 15v, 1000mA)]

Ik moet dus uit de sigaretteaansteker een stabiele spanning halen die tussen de 12 en 15 volt ligt en mag nooit meer worden dan 1A of 15V

Ik wil dus weten wat voor schakeling er in 'het kastje' moet :D

Beter omschreven ?

[ Voor 11% gewijzigd door shades op 09-12-2002 15:00 ]

Verwijderd

uhmz
heel veel stroom valt wel mee
en die is =14volt
en die 1 ampre kun je makkelijk met een simpel schakelingetje maken
dus ik zie je probleem niet :)

ik denk zelfs dat als je het kastje er direct op zet dat hij het misschien ook nog wel doet

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2002 15:02 ]

Verwijderd

Een auto heeft niet zowieso een spanning van 14 volt. Bij een auto varieert dit van 12 volt tot 14/15 volt. 12 Volt als de dynamo niet draait en 14/15 volt als de dynamo wel draait.

welke problemen treden er op:
- Tijdens het starten kan de spanning onder de 12 volt gaan.
- Tijdens normaal bedrijf kunnen er spanningspieken ontstaan boven de 14/15 volt
- Afhankelijk van het type auto is de bovenspanning tussen de 13 en de 15 volt.

Wil je echt op zeker gaan en 12 volt altijd krijgen, dan moet je voor een geschakelde voeding gaan, van het type step up en daarna step down. (eerst step up naar bijvoorbeeld naar 24 volt en daarna step down naar 12 volt)

Andere oplossing is als het niet zo precies hoeft te zijn (spanningsdip en zo) is een spanningsregelaar met een low voltage drop (48LV12 type).

• shades
Verwijderd schreef op 09 December 2002 @ 15:00:
uhmz
heel veel stroom valt wel mee
en die is =14volt
en die 1 ampre kun je makkelijk met een simpel schakelingetje maken
dus ik zie je probleem niet :)

ik denk zelfs dat als je het kastje er direct op zet dat hij het misschien ook nog wel doet
Ik snap wel dat jij het probleem niet ziet maar ik weet dus eigenlijk niets van schakelingetjes en wil dus juist weten wat er in het kastje moet. A.d.v. een schema kan ik het wel maken.
Verwijderd schreef op 09 december 2002 @ 15:04:
Een auto heeft niet zowieso een spanning van 14 volt. Bij een auto varieert dit van 12 volt tot 14/15 volt. 12 Volt als de dynamo niet draait en 14/15 volt als de dynamo wel draait.

Wil je echt op zeker gaan en 12 volt altijd krijgen, dan moet je voor een geschakelde voeding gaan, van het type step up en daarna step down. (eerst step up naar bijvoorbeeld naar 24 volt en daarna step down naar 12 volt)

Andere oplossing is als het niet zo precies hoeft te zijn (spanningsdip en zo) is een spanningsregelaar met een low voltage drop (48LV12 type).
Dat ding wordt aangesloten wanneer ik niet aan het rijden ben. De motor is dus uit. Zoals ik al zei, ik ben een n00b wbt electro maar een schakeling kan ik wel nabouwen maar een geschakelde voeding lijkt me iets te ingewikkeld en van een 48LV12 heb ik nog nooit gehoord. Wat doet die precies ?

[ Voor 47% gewijzigd door shades op 09-12-2002 15:21 ]

Verwijderd

Een 48LV12 is een spanningsregelaar met een laag spanningsverlies.
Elke spanningregelaar verlangt een ingangsspanning die hoger is dan de uitgangsspanning.
Bij een gewone regelaar moet die ingangsspanning ca 3V hoger zijn dan Uuit.
Maar als je een spanning nodig hebt van >12V bij niet draaiende motor heb je daar ook niks aan.
Dan moet je inderdaad een schakeling hebben die de spanning eerst opkrikt tot een volt of 17, en dan kun je die spanning mbv bv een instelbare spanningsregelaar LM317 gaan stabiliseren op de gewenste waarde.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:57
Waar moet het voor gaan dienen ?

Als je ook met het starten 12V> wilt behouden kom je toch iets met een schakelende voeding aan't fabrieken

zelfs als je met stilstaande motor je verlichting aan doet zakt je spanning al snel tot 11V en lager.

En hoe stabiel moet de spanning zijn ?

Maw ... waar heb je het voor nodig :)

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Ja, vertel eens...

• Dr.Roelski
  • Laatst online: 28-11 14:57

Dr.Roelski

Walk on ....

Volgens mij heb je het volgende nodig:
- Kastje
- Zekering > 1A
- Draad

De spanning van de autoaccu is nagenoeg altijd aan wezig.
Alleen als je ECHT altijd 12V en hoger wilt hebben (dus eigenlijk alleen tijdens starten auto), dan moet je andere dingen bedenken zoals al eerder gepost (step-up, step down).

Ander oplossing is overigens ook simpel te maken: zoek een kleine loodaccu, die je met een diode altijd vanuit de (hoofd)accu voedt. Tijdens starten kan de hoofdaccu dan niet de spanning van je tweede accu omlaagtrekken, en heb je dus altijd 12V. Tijdens rijden wordt de bij-accu weer via diode opgeladen. Simpel, maar doeltreffend.

Maar volgens mij is dat niet de bedoeling, aangezien de schakeling alleen werkt als de auto uit staat.
Dus: alleen zekering.

Verwijderd

je bedoelt waarschijnlijk een filter die je pieken in de spanning opvangt en filtert..die zijn volgens mij gewoon in de handel hoor. (8>

• shades
Sine schreef op 09 december 2002 @ 16:17:
Waar moet het voor gaan dienen ?

Als je ook met het starten 12V> wilt behouden kom je toch iets met een schakelende voeding aan't fabrieken

zelfs als je met stilstaande motor je verlichting aan doet zakt je spanning al snel tot 11V en lager.

En hoe stabiel moet de spanning zijn ?
Maw ... waar heb je het voor nodig :)
Sorry voor de late reactie, NS, eten enzo :D

Het heeft geen zak met pc's te maken maar wel met microcontrollers. Er komt een schakeling achter te hangen die op basis van een motorola 68HC11 (8MHz) dingen doet. Nou, laat ik de mystery maar achterwegen: Het gaat om een hobby van mij. De besturing van mijn telescope is op basis van een 68hc11 omdat de motoren stroom vreten als een gek wil ik dat ding dus aan de sigaretteaansteker hangen. Het is alleen van belang dat dat een beetje stabiel is en dat er niet wezeloze stromen gaan lopen. Aangezien ik de scope met de auto naar de place-to-be vervoer is het wel zo makkelijk ook gelijk maar van de accu gebruik te maken ipv 8 batteries iedere keer te moeten vervangen.. (en ja ze zijn snel leeg, en oplaadbare heeft niet veel zin omdat bij lage temperaturen oplaadbare batterijen de neiging hebben minder sterk te zijn.)

Wat is wil is dus een stabiele, zonder pieken, spanning vanuit mijn auto
Dr.Roelski schreef op 09 December 2002 @ 17:16:
Ander oplossing is overigens ook simpel te maken: zoek een kleine loodaccu, die je met een diode altijd vanuit de (hoofd)accu voedt. Tijdens starten kan de hoofdaccu dan niet de spanning van je tweede accu omlaagtrekken, en heb je dus altijd 12V. Tijdens rijden wordt de bij-accu weer via diode opgeladen. Simpel, maar doeltreffend.

Maar volgens mij is dat niet de bedoeling, aangezien de schakeling alleen werkt als de auto uit staat.
Is dit misschien wat:
Iemand op mijn werk heeft een auto-adapter voor zijn laptop, input 10/16v, output 19v, 75w.. das geloof ik ~3A toch. Als ik er nu ook 1tje bestel, kan ik dan daar een schakeling achter hangen die uitkomt op =14V 900mA ?

[ Voor 24% gewijzigd door shades op 09-12-2002 20:58 ]

Verwijderd

Dr.Roelski schreef op 09 december 2002 @ 17:16:
Volgens mij heb je het volgende nodig:
- Kastje
- Zekering > 1A
- Draad

Ik moet mijn gewaardeerde "kollega" DrRoelski gelijk geven met zijn doeltreffende oplossing.

Tussenopmerking, een batterij gevoed apparaat heeft geen super vaste spanning nodig.

We gaan even uit van de batterijen, dan zit je op 8x1.5 volt of 8x1.2 volt (iets legere batterijen) is tussen de 12 en de 9.6 volt in.

Je accu zou voldoende moeten zijn, en anders een paar diodes (2 of 3 ) in serie met de + naar je schakeling toe om de spanning iets lager te krijgen (1.4 a 2.1 volt).

Schakeling met diodes geeft je dan een spanning die gegarandeerd onder de 12 volt zit, als dat tenminste nodig is.

• shades
Verwijderd schreef op 09 December 2002 @ 21:03:
[...]

Ik moet mijn gewaardeerde "kollega" DrRoelski gelijk geven met zijn doeltreffende oplossing.
Tussenopmerking, een batterij gevoed apparaat heeft geen super vaste spanning nodig.
We gaan even uit van de batterijen, dan zit je op 8x1.5 volt of 8x1.2 volt (iets legere batterijen) is tussen de 12 en de 9.6 volt in.
Je accu zou voldoende moeten zijn, en anders een paar diodes (2 of 3 ) in serie met de + naar je schakeling toe om de spanning iets lager te krijgen (1.4 a 2.1 volt).
Schakeling met diodes geeft je dan een spanning die gegarandeerd onder de 12 volt zit, als dat tenminste nodig is.
Hier even een stukje uit de faq van de telescope die ik bezit:
Because Meade makes their own adapter, we recommend it first: Part #541 AC Adapter with #607 Power Cord

Be warned that the other suggestions below could void your Meade warranty, and potentially cause harm to your scope.

Many members have opted to use less expensive third party 12v ac/dc adapter ("wall wort") power supplies. 500mA is the generally recommended output amperage requirement(RS 273-1652). 1000ma (1 Amp) (RS 273-1653) also works well and tends to be better quality adapter.

The Meade #541 and the RS 273-1653 actually put out about 15 volts unloaded which is a higher voltage output than the unloaded internal 'C' batteries.

Some members (but not all) like the added stability of the Autostar and LX90 Slewing operation at a 15 dc volt input, and so 12 to 15 volt dc power adapters are sometimes used on external 12volt battery supplies as well. This is by no means required for succesful operation of the LX90.

Radio Shack AC/DC Adapters change part numbers from time to time as they are modified.

Output adapter plug should be CENTER POSITIVE tip and 5.5mm OD / 2.5mm ID Coaxial barrel-type DC Plug (RS Type "N" Adaptaplug - 273-8021 or 273-1717)

Theoretically, the LX90 is capable of being powered by DC power sources in a range from about 6 volts up through maximum 15 volts.

The inner workings of the Autostar run at a regulated ~5 volts so they are apparently unaffected within this input range. The LCD seems to be more stable and brighter with the higher voltage supply. The Full High Speed Slew is dependent on the input voltage and you will acheive faster High Speed Slews, Alignments and GO TOs with an ac/dc adapter supply or a power adapted external 12v battery.
Als ik het dus goed begrijp werken de motoren dus stabieler en in de lcd helderder (handig bij koud weer) bij een hogere input. Omdat ik een fotocamera aan de scope ga hangen is het dus belangrijk dat de motoren stabiel zijn. Vandaar mijn "zorg" over de ingangsspanning die ik dus rond de de 14V wil hebben. Misschien moet ik wel op jullie advies afgaan en er wat diodes tussen zetten. Heeft iemand een gedegen schakeling die dan op 10V of 11V draait en die pieken opvangen en boven de 1000mA kapot gaat (zekering) of gewoon niet meer kan leveren dan 1000mA?.

offtopic:
Oja, voor de mensen die het interessant vinden is hier de url van de producenten

Verwijderd

halfords verkoopt die adapter kant en klaar :z

• shades
Verwijderd schreef op 09 December 2002 @ 21:23:
halfords verkoopt die adapter kant en klaar :z
oh ?
grrrrr :/ :X

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

Ik heb niet alles goed gelezen, maar een ding weet ik wel: de 68HC11 wordt gevoed met 5V dmv een spanningsregulator (die weer minimaal 8V nodig heeft (bijv. LM7805)).
Voor de microcontroller heb je het dus echt niet nodig.

De motoren zullen ongetwijfeld wel hongerig zijn, dus 1A lijkt me wel handig. En laat een auto-accu nou makkelijk 30A kunnen leveren :)
Tevens zorgt de hogere spanning dat de motoren harder aangestuurd worden, zodat deze wat meer kracht hebben.

Dat van dat display begrijp ik niet goed. Wat voor type display is dat?
Ik ken alleen LCD display's.
Die worden gevoed met 5V, eventueel met losse aansluiting voor back-light.

Heb je het al geprobeerd zonder alle fratsen?
Dus gewoon direct aansluiten?
Ben benieuwd.

Wel cool, een 68HC11 als sturing voor telescoop.
Ik heb er ooit een aantal stappenmotoren mee aangestuurd, maar iets zinnigs is er nooit van gekomen :/

[ Voor 7% gewijzigd door Dr.Roelski op 10-12-2002 01:26 ]

• shades
Dr.Roelski schreef op 10 december 2002 @ 01:25:
Ik heb niet alles goed gelezen, maar een ding weet ik wel: de 68HC11 wordt gevoed met 5V dmv een spanningsregulator (die weer minimaal 8V nodig heeft (bijv. LM7805)).
Voor de microcontroller heb je het dus echt niet nodig.

De motoren zullen ongetwijfeld wel hongerig zijn, dus 1A lijkt me wel handig. En laat een auto-accu nou makkelijk 30A kunnen leveren :)
Tevens zorgt de hogere spanning dat de motoren harder aangestuurd worden, zodat deze wat meer kracht hebben.

Dat van dat display begrijp ik niet goed. Wat voor type display is dat?
Ik ken alleen LCD display's.
Die worden gevoed met 5V, eventueel met losse aansluiting voor back-light.

Heb je het al geprobeerd zonder alle fratsen?
Dus gewoon direct aansluiten?
Ben benieuwd.

Wel cool, een 68HC11 als sturing voor telescoop.
Ik heb er ooit een aantal stappenmotoren mee aangestuurd, maar iets zinnigs is er nooit van gekomen :/
De lcd is onderdeel van een soort handheld (5v) om de telescope mee te besturen en zit via een kabel (r45 plug) aan de telescope vast. In die handheld zit ook de complete database van zo'n 30000 objecten. De handheld stuurt weer de motoren aan. Deze aansturing is ook weer 5V echter de motoren hebben meer nodig. Dit dus geen zelfbouw aansturing ofzo, gewoon kant en klaar. De spanning die je aanbied wordt intern dus gereguleerd voor het 'computer gedeelte' dus daar ben ik ook niet zo bang voor, maar demotoren hebben gewoon meer peut nodig en omdat een autoaccu inderdaad zoveel stroom kan leveren wil ik niet dat die stroom ook door mijn scope gaat. Dit zal ook niet maar je weet nooit wat er gebeurt. Vandaar dat ik e.e.a. wil uitsluiten met stabieliteit en zekeringen enzo. Hier een plaatje van de opstelling

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

Cool ding!

De motoren zullen waarschijnlijk stappenmotoren zijn, die direct vanuit de 12V aangestuurd worden. Hoe meer spanning, des te sterker/sneller de motoren kunnen draaien. Uiteraard mag de spanning niet te hoog worden!
Aangezien de rest van de electronica zijn eigen spanningsregelaars heeft (draaid allemaal op 5V), zou ik me over het stabiliseren van de spanning niet zo druk maken.
Zeker niet, als je de telescoop alleen gebruikt als de auto uit staat.
Misschien is het wel handig om de accuspanning in de gatenb te houden met multimeter o.i.d.

Als je zorg is dat er teveel stroom doorheen gaat, dan zou ik voor electronische (of glas) zekering gaan.
Is de apparatuur zelf ook nog gezekerd?

De adapter die GreenPower voorstelde (halfords) is volgens mij ook gezekerd, dus die zou je hiervoor prima kunnen gebruiken.
Wel even controleren of de zekering meer is dan 1 Ampere, anders vliegt de zekering er misschien onnodig uit.

• shades
Thx :*)
offtopic:
<pimp mode> op mijn homepage staan nog wat meer plaatjes</pimp mode>
De motoren zullen waarschijnlijk stappenmotoren zijn, die direct vanuit de 12V aangestuurd worden. Hoe meer spanning, des te sterker/sneller de motoren kunnen draaien. Uiteraard mag de spanning niet te hoog worden!
Aangezien de rest van de electronica zijn eigen spanningsregelaars heeft (draaid allemaal op 5V), zou ik me over het stabiliseren van de spanning niet zo druk maken.
Zeker niet, als je de telescoop alleen gebruikt als de auto uit staat.
Misschien is het wel handig om de accuspanning in de gatenb te houden met multimeter o.i.d.
Klinkt vrij logisch. Ik heb op die circuitsonline een schakeling gezien adv 4 leds
Als je zorg is dat er teveel stroom doorheen gaat, dan zou ik voor electronische (of glas) zekering gaan.
Is de apparatuur zelf ook nog gezekerd?

De adapter die GreenPower voorstelde (halfords) is volgens mij ook gezekerd, dus die zou je hiervoor prima kunnen gebruiken.
Wel even controleren of de zekering meer is dan 1 Ampere, anders vliegt de zekering er misschien onnodig uit.
De apparatuur is zelf niet gezekerd, vandaar dat ik ook zo voorzichtig ben. Ik ga wel even mij halfords kijken vandaag of morgen.. waarschijnlijk de beste oplossing.

• shades
Die voeding bij halford is 12V 800mA max, wat als er nu 900mA of 1000mA gevraagd wordt, is die voeding dan kapot ? is btw afgezekerd, weet niet hoeveel maar zal wel rond de 800mA zijn

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

12V?
Klinkt al een snoer met de juiste stekkers, en een zekering van 800mA.
Wat kost het? Te veel om 'm te slopen?
Anders zou ik er een 1200mA zekering ofzo inzetten (als die te krijgen is tenminste).
Als die niet te krijgen is een 2A zekering SNEL (dus geen trage zekering).
Je kan ook eerst proberen met 800mA.
Waarschijnlijk trekt 'ie dat niet eens. Er staat ergens in de text dat een 500mA voeding ook al werkt, maar dat een 1A versie beter is.

ALs dat snoer niet al te duur is, zou ik 't gewoon proberen!
Wel even foto's posten natuurlijk! (zeker met dit heldere weer -> super foto's!)

• fraggie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2022
Ff ter info , qwa Am,peres hoef je je niet druk te maken , die telescoop kijgt ALLEEN wat ie nodig heeft (anders dan voltage ,) 30 amper is b.v. het max wat de accu kan leveren ALS het gevraagd word..(niet constant aan de aansluiting , want dan zou je de accu polen niet eens vast kunnen pakken zonder te verdampen..)

Make sense? 8)7

• shades
Dan ga ik dat apparaatje vanmiddag maar even halen.. en kijken of het werkt... :D
Het is er eentje die je in stapjes kan regelen (max 12v) met 6 verschillende stekkertjes...

Pagina: 1