Toon posts:

[Alg] Rational overname boost voor Visio?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
(Moderators: plz niet moven naar SA oid, het is een dev. topic :))

Ik las vanochtend dit artikel: http://www.computable.nl/artikels/buitlan2/i5002sio.htm

Interessante gedachtegang: MS heeft bij Visual Studio.NET groots ingezet tezamen met Rational en dan met name gericht op XDE: Visio, dat geleverd wordt bij VSEA is wel toereikend voor sommige zaken maar wil je echt groots en goed de zaken aanpakken, dan moet je Rational XDE kopen. Visual Studio.NET wordt bij grote evenementen ook steevast gedemod door MS en Rational tezamen.

Dat Rational nu in handen van IBM is, betekent IMHO dat het volgende gaat gebeuren: Microsoft gaat de komende anderhalf jaar visio ombouwen tot een XDE kloon, maar dan stabieler :P, zodat rational niet meer nodig is en visio uiteindelijk beter wordt dan het nu is (want face it: visio is wel aardig maar als UML tool bv totaal onbruikbaar). Omdat MS, gezien hun trackrecord, nooit afhankelijk wil zijn van concurrenten, zal IMHO MS visual studio en haar tools uitrusten met meer toeters en bellen dan nu het geval is, omdat Rational XDE niet meer gewenst is.

Wat denken jullie?

• Buzzman
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik denk dat mijn collega's @ work nogal vaak vloeken op rational rose enzo, dat het zo'n (duur) baggerpakket is, dat ze meteen over zullen stappen naar een vergelijkbare tool van MS.

Zelf hoop ik dat microsoft ooit komt met een goede bugregistratie tool, want @ work gebruiken we nu rational clearquest, maar dat is beswel sucky zegmaar.. doet nooit wat ie moet doen, om een lang verhaal kort te maken: imo zuigt het :P

Maargoed, ik ben benieuwd wat ibm er allemaal mee gaat doen en hoe ome MS ermee omgaat :)

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Laat IBM zijn tools verbeteren, laat Microsoft zijn tools verbeteren en laten we zien welke er als beste uit komt. Ik durf niet te voorspellen welk platform er als beste uit zal komen, maar IBM heeft wellicht het voordeel dat zij Rational hebben ;) . Verder is Microsoft natuurlijk erg sterk in het bouwen van gebruiksvriendelijke ontwikkelomgevingen, dus het lijkt mij een interessante toekomst.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Ik heb weinig gevoel bij de verhouding MS - UML.
MS heeft over het algemeen meer aandacht voor het gebruiksvriendelijke/visuele aspect.
Wellicht gaat MS nog wel met een meer visuele .NET ontwerp tool komen, welke dan gelijk kan concurreren met Oracle Designer.

Who is John Galt?

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Mja, ik vind het eigenlijk allebei bagger werken. Ik werk alleen met C++, en Roundtrip engineering wordt daarvoor niet ondersteund in de huidige versie van Rational XDE. En UML in Visio is echt bagger zoals je al aangaf (reverse engineering werkt dan weer wel vanuit vs.net, maar die neemt template classes weer niet mee, en het mist vaak nog veel andere dingen).

Wat ik eigenlijk gewoon wil is een tool die gewoon in vs.net werkt (zoals rational XDE nu doet) en waarmee je code direct gelinkt is met je diagrammen: pas je je code aan dan veranderen je diagrammen, en andersom natuurlijk ook. Op die manier is refactoring ook een stuk makkelijker. Of dit van rational of van Visio moet komen maakt mij dan eerlijk gezegd niet echt uit, maar ik denk dat het rational eerder zal lukken. En visio zal ongetwijfeld volgen met een veel uitgebreider pakket met veel meer toeters en bellen, maar dat zien we dan wel weer :)

Het fijne van Visio vindt ik weer wel dat de lijntjes op een mooie manier in de diagrammen komen te staan, en niet van die schuine rechte lijnen als in rational :Y) (<-- non-argument ;))

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• JeroenB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-07 20:20
Ik zat me zelf ook af te vragen wat dit gaat betekenen voor de combinatie VS.NET en Rational. Enerzijds zit IBM zelf met hun software development produkten voornamelijk op J2EE (WebSphere bijv.) en zou dit dus een poging kunnen zijn om de Rational produkten om te buigen om alleen te integreren met hun (J2EE) spullen.

Anderzijds zeggen ze in de FAQ wel dat ze zich blijven richten op zowel J2EE als .NET. Gezien het aantal klanten van Rational dat het in combinatie met VS.NET gebruikt denk ik ook niet dat IBM dit zomaar gaat afkappen, ook al had ik dat idee aanvankelijk wel.

Gezien de huidige staat van Visio als concurrent voor Rational denk ik dat het nog wel een tijdje duurt voordat het een volwaardige vervanger is. Tegelijkertijd denk ik dat MS dat plan toch altijd al had. In ieder geval hopen dat er niet teveel gaat veranderen, aangezien ik Rational XDE net ontdekt had (met dank aan de topicstarter :))

Verwijderd

Wat ik me eigenlijk afvraag is wat 't gaat doen voor producten waar ms geen soort gelijk tooltje voor heeft purify bv? zouden ze zelf wat gaan maken? of 't toch lekker aan derden overlaten?

Verwijderd

Topicstarter
JeroenB: Die faq lezende blijft bij mij het knagende gevoel over dat er weinig van de huidige Rational over zal blijven. Tuurlijk is .NET belangrijk voor IBM, maar imho staat het in geen verhouding met Java binnen IBM, waar IBM echt al vele miljoenen ingepompt heeft.

Wat me opviel na de introductie van .NET is de hoeveelheid generators die zijn gereleased, wat IMHO aangeeft dat de markt voor softwaredevelopers meer richting het pure software-enginering-process opschuift ipv dat het zich meer gaat focussen op de pure code-klopperij. IMHO dus een zaak om als softwareleverancier te zorgen dat je je tools ook daarop afstemt en daarin schiet VSEA wel wat tekort. (understatement :P). Wellicht leuk stukje vacuum voor een 3e partij om in te springen :)

• JeroenB
Ik zag op de Website van Rational dat ze naast integratie met VS.NET ook nu al integratie met WebSphere developer tools leveren. Daar zal de focus wel op komen te liggen als ze dat al hebben :)

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Je ziet inderdaad erg veel interesse in code generatie. Zowel visueel, maar vooral ook vanuit talen die zich richten op een specifiek domein. Hele goede zaak omdat zo'n opzet veel voordelen kan hebben. Bovendien een gouden toekomst voor talen waarmee je goed code kan genereren zoals Stratego *D .

Ik denk dat de golf van tools vooral komt door de CodeDOM (hoe waardeloos die ook schijnt te zijn, niet uit eigen ervaring overigens). Het is een briljante zet om behalve een concrete syntax ook een boom structuur (abstract syntax tree) te standaardiseren. Dit zie je al erg veel in code generatie en reengineering (eigenlijk alle programma transformatie) toepassingen.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• exyll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-04 22:32
Als je snel door RSI in de ziektewet wilt moet je Rose gebruiken :-) je moet echt alles met de muis doen. Echt verschrikkelijk. Code generatie is echt van belang bij grote projecten waar veel mutaties plaats vinden. Als jij je database wijzigt wil je niet 5 FTE dagen kwijt zijn om je DA laag bij te werken. Code generatie via UML is soms leuk en aardig voor een quick win in het begin. Maar uiteindelijk is vaak voor normale applicaties de gegenereerde code al niet meer toereikend.

Documentatie generatie is het ook wel handig voor :-)

Ramon Smits

• exyll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-04 22:32
O ja, en ik denk inderdaad dat Visio uit zal groeien tot een soort Rose maar dan met hele sterke VisualStudio integratie. Dus niet zo losjes zoals Rose nu is.

Ramon Smits

Verwijderd

Ik hoop eigenlijk dat de combinatie Rose - Eclipse nog een stuk geiler wordt. Het is al vrij goed, met de EMF plugin kun je Rose models loaden, code genereren, je code aanpassen en het rose model updaten. Ook exporten naar XMI kan, hoe mooi. Als je dan in Eclipse kunt switchen tussen een Model view en een Code view dan heb je volges mij een leuk stukje software.

• .oisyn
  • Nu online

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Exyll schreef op 09 December 2002 @ 17:48:
O ja, en ik denk inderdaad dat Visio uit zal groeien tot een soort Rose maar dan met hele sterke VisualStudio integratie. Dus niet zo losjes zoals Rose nu is.

Rational XDE is allesbehalve losjes, het is compleet geintegreerd met vs.net (je diagrammetjes staan dus ook in een gewoon vs.net windootje), en kan met C# roundtrip engineeren (geen ervaring mee overigens). Allesbehalve los dus

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:51

mulder

ik spuug op het trottoir

Exyll schreef op 09 December 2002 @ 17:48:
Visio moet je zo niet gaan vergelijken met Rose, Visio is al een volgroeit product voor een veel bredere (andere?) markt dan Rose (zover ik dat ken: eigenlijk van horen en zeggen)

oogjes open, snaveltjes dicht

• .oisyn
  • Nu online

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Don Facundo schreef op 09 december 2002 @ 18:46:
Visio moet je zo niet gaan vergelijken met Rose, Visio is al een volgroeit product voor een veel bredere (andere?) markt dan Rose (zover ik dat ken: eigenlijk van horen en zeggen)

Klopt wel, Visio is een applicatie in de Office suit waarmee je allerlei diagrammen kunt maken. De keuze uit het soort diagrammen is echt supergroot.

Rational Rose daarentegen is puur gericht op software development en UML. Wat echter niet klopt is dat Rose niet volwassen zou zijn, want dat is het wel (het bestaat al vrij lang) :)

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:51

mulder

ik spuug op het trottoir

ik noemde Rose niet niet volwassen, vond dat 'Visio uitgroeien tot Rose' een verkeerd statement :)

Heb soms een beetje het gevoel dat Visio een beetje onderschat word, de mogelijkheid zelf plugins te schrijven (Solutions) maakt dat je kewle dingen kan doen met Visio.

oogjes open, snaveltjes dicht

• Buzzman
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik kreeg deze mail van rational vandaag:
To our valued customers:

We are delighted to tell you that IBM and Rational Software have announced a definitive agreement for IBM to purchase Rational. This is a very exciting time for both companies and builds on the extensive business relationship IBM and Rational have had for over 20 years. Most importantly, it will provide significant benefits to you.

If you've been using Rational's solution to build business applications to automate your business, you will appreciate the combination of Rational's solution with IBM's e-business strategy. IBM helps customers integrate their business processes and software infrastructures to build an on-demand e-business. This requires the integration of software development, transaction management, data management, collaboration, and systems management and security. With Rational's demonstrated strength in software development, IBM will offer leading solutions in each of these categories and provide a complete solution for creating an on-demand e-business. This includes broad support for your application development efforts for a variety of environments, including J2EE, .NET, and others.

If you've been using Rational's solution to build software for software products and systems, you'll enjoy the benefits of an improved solution through the combination of IBM and Rational technology. Rational's outstanding solution in this space will be amplified through synergies with IBM's pervasive computing strategy. This is an important market for IBM, and Rational is key to IBM's software strategy. Whether you're building a software product, a technical system, real-time software, or embedded software, IBM will be able to provide you with industry-leading products, services and support.

Rational will become the fifth division in IBM Software Group (joining WebSphere, DB2, Lotus, and Tivoli) and retain its brand identity. The division will be led by Mike Devlin, Rational's current CEO.

As with other business acquisitions of this nature, this one will require government regulatory approval and the approval of Rational's shareholders.

IBM and Rational are impressive as separate entities. Together, with our complementary software strategies, people talents, and commitment to customer success, we can provide you with even more value.

Thank you for your continued support. We look forward to expanding our relationship with you in the future.

Best regards,

Steve Mills Michael Devlin

Senior Vice President & Group Executive CEO

IBM Software Group Rational Software

To learn more about IBM's software offerings, go to www.ibm.com/software.

To learn more about Rational's offerings, go to www.rational.com
* Buzzman trots.. Ik ben een gewaardeerde klant O-) :+

Verwijderd

Topicstarter
Visio wordt wel in de 'office' directory geinstalleerd, maar volgens MS mag je het niet als een onderdeel van office zien ;) (jaja). Visio voor VS.NET, die bij Enterprise Architect zit, is dan ook toegespitst op het gebruik als diagramming tool / code generation tool voor software engineering. Het ORM gedeelte werkt wel aardig (ook lang niet altijd goed) maar voor de rest is het leuk maar nog lang niet af imho. (en daarmee de meerwaarde van enterprise architect 0.0). Ik vind visio ook niet echt integreren met vs.net, zoals XDE dat wel doet, ook gui dingen zijn anders, terwijl het toch al een tijdje in MS' handen is.

• Scare360
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-08 12:59
Tja ik was ook onder deindruk van dat nieuwsbericht... XDE is wel je van het voor VS.NET (rijmt). Denk dat MS een antwoord zal geven zoals ze dat altijd wel doen...door met iets te komen wat gebruiksvriendelijk is en "gets the job done". Of Visio daar nu het uitgangspunt voor zou kunnen zijn, moi denk het niet.

Wellicht dat ze links en rechts wat mensen weg gaan kopen, wie weet.

• JeroenB
Het is waarschijnlijk makkelijker/sneller/beter om gewoon iets customs te maken voor VS.NET. Ik las van de week dat er toch een berg updates aankomen (eerst een VS.NET 2003 als update voor de release van de Windows.NET Server-lijn en later nog eentje om de uitgebreide features van Yukon te gebruiken.)

In die 2003 versie zit denk ik of een uitgebreidere Visio, of in de versie daarna iets anders :)

[ Voor 1% gewijzigd door JeroenB op 10-12-2002 23:23 . Reden: formatting ]

Pagina: 1