Toon posts:

Netwerkprobleem (m.b.v. plaatje)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik zal de situatie zo goed mogelijk proberen uit te leggen, aan de hand van een plaatje.

Afbeeldingslocatie: http://www.rolebo.nl/netwerk.jpg

Zoals jullie op het plaatje kunnen zijn, heb ik verbinding met het internet d.m.v. een modem. Deze is aangesloten op een wireless firewall/router. De computer in de computerkamer ontvangt de signaal van de firewall/router uit de meterkast. Deze netwerkkaart (1) heeft als IP 192.168.0.3 gekregen van de firewall/router. Hier werkt het internet ook op. Nou wil ik d.m.v. een andere netwerkkaart die in de computer zit, m.b.v. een hub zorgen dat ik ook internet krijg op de andere laptop'
s die in de andere kamers staan.

Ten eerste is dit mogelijk?
En ten tweede, wat voor IP adressen moet ik dan geven aan de laptop's, en aan de netwerkkaart (2).

Ik hoop dat ik het duidelijk genoeg heb beschreven.

Alvast bedankt

Verwijderd

de andere computers kan je gewoon automatisch een ip laten krijgen (DHCP) of zelf iets invullen (wat natuurlijk nog vrij is, 192.168.0.xxx).
Als je op de computer in de woonkamer 'internet delen' inschakeld en op de andere computers (laptops) bij gateway 192.168.0.3 invult, moet het werken volgens mij...

edit:

Sorry, je moet de netwerkkaart in woonkamercomputer die het internet gaat delen 192.168.0.1 als ip geven, en dit bij gateway instellen bij de overige computers

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2002 13:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ten eerste weet ik niet of dat gaat lukken, want de firewall/router heeft als IP al 192.168.0.1 (tenminste dat denk ik)

Zo niet, kan ik dan niet gewoon de IP 192.168.0.3 aanhouden en dan dit als gateway gebruiken i.p.v. hernoemen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 december 2002 @ 13:44:
Ten eerste weet ik niet of dat gaat lukken, want de firewall/router heeft als IP al 192.168.0.1 (tenminste dat denk ik)

Zo niet, kan ik dan niet gewoon de IP 192.168.0.3 aanhouden en dan dit als gateway gebruiken i.p.v. hernoemen.
dit moet ook lukken al zal je het wel handmatig moeten instellen in windows xp, die wizard thuisnetwerk maakt namelijk automatisch het ip 192.168.0.1 aan voor de netwerkkaart die het internet deelt...
maar als je dus handmatig een ander ip instelt voor die netwerkkaart en die bij de overige computers invult bij gateway moet dit ook lukken... misschien moet je ook de dns invullen, maar die kan je gewoon overnemen van de internetcomputer

Verwijderd

de desktop fungeert als router... dus alles behalve het subnet 192.168.0.x /24 mag je uitdelen aan de laptops... (neem bijv 192.168.1.x /24)

verder zal je nog een of ander routeringsproggie moeten gebruiken (rras van win2k bijv, winroute... zie faq) op je desktop

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2002 13:50 ]

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:05
ik denk dat het veel makkelijker is om een bridge te maken van de wireless en ethernetkaart, dan kan je gewoon 192.168.0.x adressen blijven gebruiken en hoef je in die pc niet te routen.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben twee dagen er tussen uit geweest. Gister het probleem weer opgepakt, maar het werkt niet :'( Kan iemand me nog helpen?

Verwijderd

Als je draadloos gaat beginnen, koop dan gewoon 3 wireless PCMCIA kaartjes voor de laptoppies en zorg voor een goed wireless acces point.
Wat je wil is echt complex voor iets wat heel makkelijk is.
zorg voor een goede router c.q. wireless acces point en 3 wireless nics, dan heb je geen 2 routers , een extra hub en zo nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2002 16:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als je draadloos gaat beginnen, koop dan gewoon 3 wireless PCMCIA kaartjes voor de laptoppies en zorg voor een goed wireless acces point.
Wat je wil is echt complex voor iets wat heel makkelijk is.
zorg voor een goede router c.q. wireless acces point en 3 wireless nics, dan heb je geen 2 routers , een extra hub en zo nodig.
Sorry, maar de vraag was of iemand mijn probleemstelling kon oplossen, en geen andere situaties proberen te creeren. (no ofense)

Ik zit nou eenmaal met deze infrastructuur.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Windows 2000/linux/ander routing capable OS? laat em verkeer van 192.168.1.0/24 (je netwerk) naar de rest van de wereld routen via je firewall

Geen routing capable OS? installeer winroute om het er een te maken.

Windows XP kun je ook laten bridgen, zodat je geen routing nodig hebt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op 12 december 2002 @ 17:02:
[...]

Sorry, maar de vraag was of iemand mijn probleemstelling kon oplossen, en geen andere situaties proberen te creeren. (no ofense)

Ik zit nou eenmaal met deze infrastructuur.
wat je wil kan gewoon ............
met winroute of ics .. zie faq

Alleen zoals je ontvangende pc naar je router toe is geconfigureerd
zo moet je ook je ander pc naar je nieuwe router(ontvangende pc) configureren ....

voor de rest maakt het niet uit of het draad of draadloos is ....

[ Voor 6% gewijzigd door Fish op 12-12-2002 19:19 ]

Iperf

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 21:36
Kun je niet een wireless receiver rechtstreeks op de hub aansluiten (dus zonder PC ertussen) en dan zowel de desktop als de laptops op de hub aansluiten. Dan hoeft je desktop niet altijd aan te staan om te kunnen internetten op de rest. Weet niet of dit jkan hoor met jouw hardware..
Pagina: 1