DTS en Dolby Digital

Pagina: 1
Acties:
  • 311 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-07 21:06
Ik heb de FAQ aandachtig doorgelezen en dit heb ik er uit gehaald:

Dolby Digital: dit zijn AC3 bestanden en hebben een lagere bitrate dan DTS bestanden.

Nu heb ik een SB live 5.1 (en volgens mij kan ik dus met dit systeem ook DTS bestanden weergeven) Deze kaart is met 6 analoge signalen doorgelust naar een dolby digital voorbereide prologic versterker.

Nu mijn vraag:

Ik heb de film Pulp Fiction op DVD (op de doos staat dat hij DTS en Digital heeft in apparte sporen)

Maakt het nog wat uit als ik het signaal van DTS kies in plaats van het dolbydigital spoor.

En in wat voor vormaat worden DTS signalen opgeslagen (of gaat dit ook met AC3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het geluid heeft een paar db dynamiek maar verder houden daar de verschillen wel op denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Een sb-live kan geen DTS decoderen, alleen AC3. En aangezien je de analoge uitgangen gebruikt is het onmogelijk om het DTS-geluid bij je versterker te krijgen.

Als het al zou lukken om DTS in digitale vorm bij je versterker te brengen had je er nog niks aan, omdat je versterker geen DTS kan.

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-07 21:22
DTS films weergeven kan inderdaad wel, dit word alleen softwarematig door de computer omgezet in analoge signalen, die via de geluidskaart naar de boxen gestuurd worden...

I can see clearly now, the brain is gone...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:19

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op 09 december 2002 @ 13:09:
het geluid heeft een paar db dynamiek maar verder houden daar de verschillen wel op denk ik.

en dat vaak niet eens. DTS is ontworpen om op 1536kbps het geluid weer te geven, op DVD's staat vaak een wat mindere 768kbps track, om ruimte op de DVD te besparen, de kwaliteit daarvan is niet helemaal de kwaliteit van de "echte" DTS DVD's die vroeger uitkwamen (veel duurder of zonder dolby digital erbij en zonder extra's) of de DTS track die in de bioscoop gebruikt wordt. Daarnaast zijn de verschillen dusdanig minimaal dat je ze nou niet echt opvallend hoort als je gewoon naar een film kijkt, omdat dan zo'n beetje 80% van je aandacht naar het beeld en de film zelf gaat :). Bij films is de kwaliteit van speakers ook veel minder belangrijk dan bij muziek, zolang een speaker maar niet storend slecht is (heel schel of echt heel lelijk laag ofzo), is hij voor films al wel vrij ok :). Zo ook met AC3 en DTS enzo. Die verschillen onderling zo weinig, dat je dat alleen hoort als je erop let. Zo kijk ik iig geen films :).

Mensen beweren vaak wel veel verschil te horen, maar dat doen ze vooral nadat ze het DTS logo gezien hebben ;). In blinde tests scoren ze ongeveer 50/50.

DTS wordt trouwens ook gecomprimeerd opgeslagen, net als dolby digital.

Dolby digital wordt trouwens als AC3 opgeslagen, maar het zijn gewoon twee namen die door elkaar gebruikt worden. Dolby digital gebruikt net als mp3 een codec om het te coderen, maar dan wel eentje die gewoon de "ac3 codec" heet (of dolby digital codec, als je wil). DTS gebruikt gewoon DTS, dat IS de manier waarop het gecodeerd is.

[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 09-12-2002 13:25 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aren
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-07-2022
Dolby digital is analoog en wordt door je systeem ge decodeerd en analoog naar je versterker gestuurt
DTS is digitaal en je versterker moet decoderen
Bij jou zal DTS niet werken maar dolby digitaal wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
Okee mensen bedankt,

ik vat samen

Kortom als ik het DTS signaal kies in de DVD (heb ik gedaan maar ik hoor geen verschil)
dan gaat mijn CPU geluid decoden en stuurt deze naar mijn SB live (als wat? dolby digital, of als 6 discrete signalen voor de live)

en als ik Dolby Digital kies in de DVD
dan gaat mijn SBlive het geluid decoden naar 6 analoge signalen.

en qua geluid hoort hier geen verschil in te zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is DTS niet 6.1 ipv 5.1? Bij de special extended edition van Lord of the Rings is dat toch het geval. Of is dit enkel bij deze film?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aren schreef op 09 december 2002 @ 13:39:
Dolby digital is analoog en wordt door je systeem ge decodeerd en analoog naar je versterker gestuurt
DTS is digitaal en je versterker moet decoderen
Bij jou zal DTS niet werken maar dolby digitaal wel
PARDON? Hallo? Dolby digital heet niet voor niets 'digital' en daar is dus niks analoogs aan. Dolby Digital is gewoon de verzamelnaam voor alle volgens het Dolby-codec opgeslagen geluid. Je hebt dus ook Dobly Digital 1.0, dat is dus digitaal mono. En zo ook, 2.0, 4.0, 5.1 en 6.1. DD5.1 is waar mensen het meestal over hebben als ze zeggen 'Dolby Digital', maar dat is dus fout merknamen gebruik.

Dolby Prologic is wel analoog en is in feite een 4.0 signaal, namelijk 3 voor en 1 achterkanaal, wat uit het stereo-signaal wordt gefilterd.

DTS (Digital Theater Sound) is andere manier van digitaal surround geluid opslaan en komt in de smaken 5.1 en 6.1.

Waar het op neer komt is dit. Als je pc of geluidskaart een DD5.1 of DTS signaal kan decoderen en dat over je analoge kabeltjes naar de 5.1 ingangen van je Pro-logic receiver kan sturen, dan kun je van beide standaarden genieten. Direct DD5.1 of DTS (in digitale vorm) naar je versterker sturen heeft geen nut, want dat kan je versterker niet decoderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mketelaar
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-07-2024
dolby digital 5.1 ex = dolby digital 6.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Mketelaar schreef op 09 December 2002 @ 14:11:
dolby digital 5.1 ex = dolby digital 6.1
/offtopic
Waarbij dat extra kanaal verborgen zit in de twee surround kanalen, oftewel matrixed. DTS-ES Discrete heeft dus echt 6 kanalen (overigens is er ook dts-es matrix).
Overigens heet het "Dolby Digital Ex" ipv DD 5.1 EX.

tbus: heb jij ooit dvd's gezien met alleen een DTS geluidstrack? Dit mag namelijk niet volgens het dvd forum. Er moet altijd minimaal een dd 2.0 (=stereo) track op.

Hier nog een leuk vergelijkje van Dolby zelf: http://www.dolby.com/tech/mp.in.0103.DigitalVsDTS.pdf
/offtopic end

[ Voor 45% gewijzigd door Scarp op 09-12-2002 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

mensen wat een onzin wordt er weer geroepen zeg...
eigenlijk juist wel, maar praktisch zijn die soms niet zo heel erg groot. Soms scheelt het wel heel veel hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
JvS schreef op 09 december 2002 @ 16:59:
mensen wat een onzin wordt er weer geroepen zeg...

[...]

eigenlijk juist wel, maar praktisch zijn die soms niet zo heel erg groot. Soms scheelt het wel heel veel hoor
kun je iets specifieker zijn. Zal ik het DTS signaal kiezen of het dolby digital signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
DTS signaal is zeker mooier als DD maar dan moet je wel digitaal aansluiten.
anders is het verschil klein tot niks.
als ie het uberhaupt omzet naar een analoog signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruuddie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:18
PC Magazine Oktober 2002:

"Terwijl Dolby Digital nog geen vierde van de bitratio van een cd in beslag neemt, brengen andere digitale technieken zoals DTS (Digital Theater System) de bitstroom terug naar 1,5 Mbps, en dat is evenveel als een audio-cd"

Als ik nog wat meer lees maak ik ook op dat Dolby Digital en DTS hetzelfde zijn (5.1), maar dat DTS thus kleiner is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ruuddie schreef op 09 December 2002 @ 19:14:
PC Magazine Oktober 2002:

"Terwijl Dolby Digital nog geen vierde van de bitratio van een cd in beslag neemt, brengen andere digitale technieken zoals DTS (Digital Theater System) de bitstroom terug naar 1,5 Mbps, en dat is evenveel als een audio-cd"

Als ik nog wat meer lees maak ik ook op dat Dolby Digital en DTS hetzelfde zijn (5.1), maar dat DTS thus kleiner is...
Dit klopt niet echt, DTS is alleszins groter dan Dolby Digital

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Matsu_matsu schreef op 09 December 2002 @ 18:52:
[...]

kun je iets specifieker zijn. Zal ik het DTS signaal kiezen of het dolby digital signaal.

dan moet je luisteren, als jij dd mooier vindt, moet je die nemen en als je DTS mooier vindt, moet je die nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijnen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-05 21:00

merijnen

Beam Me Up Scotty!

daar ben ik het helemaal mee een JvS, je moet doen wat je zelf 't mooist vind, niet wat anderen zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

Matsu_matsu schreef op 09 december 2002 @ 13:43:
Okee mensen bedankt,

ik vat samen

Kortom als ik het DTS signaal kies in de DVD (heb ik gedaan maar ik hoor geen verschil)
dan gaat mijn CPU geluid decoden en stuurt deze naar mijn SB live (als wat? dolby digital, of als 6 discrete signalen voor de live)

en als ik Dolby Digital kies in de DVD
dan gaat mijn SBlive het geluid decoden naar 6 analoge signalen.

Een SBLive5.1/Audigy kan geen DTS decoden. Misschien kan hij dat wel doorgeven aan spdif uitgang, maar dat heb ik nooit getest.
PowerDVD kan wel DTS decoden en deze naar de analoge uitgangen van je SBlive5.1 sturen (wat ik altijd doe).
Pagina: 1