Toon posts:

Cold air cooling, het vriest buiten :) condens?

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
In mijn quest om nou eens door die 3 gig te komen leek het me wel een aardig idee om even een uurtje de ramen en deuren open te zetten. Draaid nu 40/50 graadjes idle/stressed met een zalman CNPS6500-B. Ambient temp is 21oC
Dus als we van die ambient temp nou eens -6 maken :) Ik kom nu met geen mogelijkheid hoger dan fsb 162 dus 2.92Ghz Misschien ook een goeie kans om me vidkaart hoger dan 310/690 te krijgen (Zalman ZM-HP80)

Of is er een grote kans dat ik enorme condensvorming krijg? Als de hele pc ijskoud is moet het toch wel meevallen? lucht buiten is ook redelijk droog dacht ik. En als ik ineens condens zie, wat doe ik dan?

Verwijderd

je window droog maken om te kijken of er meer inkomt.. :+

enne het word zowieso nooit -6 binnen in je kamer.. dan moet je echt je pc buiten gaan zetten...

of een buis van buiten naar binnen leggen ( met een filter ) voor de beestjes en blaadjes..

Verwijderd

Topicstarter
grote kans dat het hier wel zwaar onder het vriespunt gaat liggen, 1 van de 4 muren gaat helemaal open dus dan buiten=binnen

Verwijderd

hehe kunnen muren tegenwoordig ook open?? :D

picss...!!! je zou het kunnen proberen..

mocht je wat vocht zien opkomen je hebt altijd nog een powerbutton die je in kan drukken. :P

Verwijderd

Het beste lijkt mij om de koele buitenlucht door een geisoleerde slang naar je pc te zuigen en dan door je heatsink heen. Misschien een blokje maken net als bij WC?

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-02 20:27
Bij mij vriest het 's nachts ook wel ooit in mijn kamer! Zelf een keer getest :P

Maar op dit moment hoef je niet echt bang te zijn voor condens denk ik. Als je dit 's nachts gaat doen dan wel!

BlaBlaBla

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-02 17:22
Natuurlijk heb je dan geen condens...

Dat krijg je pas als je je koude pc weer binnen zet (ipv hem gelijdelijk op te warmen)

Verwijderd

Condens? als je je PC buiten zet... dan heb je last van condens, normaal zou je toch nergens last van moeten hebben in een goed geïsoleerd huis :S?

Verwijderd

Het lijkt me zowieso al niet handig om dit te doen. Je kan daarmee een tijdje overclocked lopen, maar daarna moet je het toch weer terugzetten, omdat het gaan regenen oid. Maar het lijkt me wel te kunnen. In mijn kamer staat het water letterlijk dik op de ramen, en ik heb ook geen condens in me comp ofzow.

• procyon
Verwijderd schreef op 09 December 2002 @ 14:11:
Condens? als je je PC buiten zet... dan heb je last van condens, normaal zou je toch nergens last van moeten hebben in een goed geïsoleerd huis :S?
Dan heb je helemaal geen condens, weet je wel wat dat is?

Condens is waterdamp dat vloeibaar water wordt omdat het afkoelt, zet je dus een peltiergekoelde processor buiten neer dan krijg je condens op de processor.

Natuurlijk niet andersom ( ! ), warme pc buiten zetten geeft geen problemen.

Verwijderd

Idd, condens is iets kouds in een warme omgeving, niet iets warms in een koude omgeving.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 december 2002 @ 16:30:
Idd, condens is iets kouds in een warme omgeving, niet iets warms in een koude omgeving.
Duh :) |:( morgen maar even laten afkoelen hier dan :)

Verwijderd

Wat je wel ff op moet letten is je hdd, kan die wel werken bij een temp van -2

En je fans zullen ook problemen krijgen omdat dan het smeerspul hard wordt.

Vooral een liquid hdd kan niet tegen de kou. Check dus ff de operating temp van je hdd.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 December 2002 @ 18:43:
Wat je wel ff op moet letten is je hdd, kan die wel werken bij een temp van -2

En je fans zullen ook problemen krijgen omdat dan het smeerspul hard wordt.

Vooral een liquid hdd kan niet tegen de kou. Check dus ff de operating temp van je hdd.
Ja maar je moet er niet van uitgaan dat er water in een liquid HD zit. Er zit een andere stof in die waarschijnlijk wel een hoger kookpunt heeft en een lager vriespunt :)

Verwijderd

bij liquid denk ik aan iets olie-achtigs. maar zoals het is gezegd hoef je bij opwarmen van buitenlucht in je pc niet bang te zijn voor condens, koud->warmer => droger. het leukste zal zijn als je een flexibele afzuigkap-slang ofzo buiten hang en met een paar fans -6°C lucht naar binnen zuig :P

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Ik heb het eens gedaan, maar blijkbaar had ik niet genoeg zuigkracht van m'n fans, en warmde m'n CPU nog meer op :o

Maar eigenlijk bof ik wel nu.. Kamertemp is ongeveer 19°, en meestal is m'n P III'tje zo'n 14-15° :)

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-02 19:33
Buitenlucht koeling;/
Misschien staat hier iets bij.

En dan met name dit van de Mod&Speed King himself:
Verwijderd in "Buitenlucht koeling;"

[ Voor 44% gewijzigd door Underground75 op 09-12-2002 20:51 ]

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:48
FF een paar mooie pics:
Afbeeldingslocatie: http://www.homepages.hetnet.nl/~peggeman/images/raam.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.homepages.hetnet.nl/~peggeman/images/raam2.jpg
De temperatuur ging van 42C Stressed naar 22C 8)

Ik moet wel zeggen dat ik het wel koud heb :+
/me The_Greater ... Brrrr

[ Voor 40% gewijzigd door The_Greater op 09-12-2002 21:02 ]

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• Perphide
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-04-2024
lekker The_Prutser :D ik wou ookal mn pc buiten het raam hangen -8 heehehehe

[ Voor 13% gewijzigd door Perphide op 09-12-2002 20:59 . Reden: moch geen Robert zeggen :) ]

• Lethal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-04-2019
Wat gebeurt er als je je pc met watercooling nu buiten zet :+

• procyon
Het is idd ZEKER geen water :P
Verder zullen ook de fans hier geen hinder van ondervinden, ga dit straks ook proberen met mijn zalman koeler en xp'tje

• The_Greater
  • Laatst online: 08:48
Lethal schreef op 09 december 2002 @ 21:04:
Wat gebeurt er als je je pc met watercooling nu buiten zet :+
Stel je nou eens voor dat het bevriest...

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Verwijderd

bewegend water met hoge druk bevriest NIET :) ik geleerd in de fysica les ;)

Verwijderd

Jupiler schreef op 09 december 2002 @ 20:46:
Ik heb het eens gedaan, maar blijkbaar had ik niet genoeg zuigkracht van m'n fans, en warmde m'n CPU nog meer op :o

Maar eigenlijk bof ik wel nu.. Kamertemp is ongeveer 19°, en meestal is m'n P III'tje zo'n 14-15° :)
ok :/ je temperatuur van je proc ligt onder de kamer temp |:( dat is knap :z

• Chaot
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-02 12:31
Met WC hoef je niet de hele pc buiten te hangen, alleen radiator + eventueel reservior helpt ook al

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Verwijderd schreef op 09 December 2002 @ 21:16:
[...]

ok :/ je temperatuur van je proc ligt onder de kamer temp |:( dat is knap :z
Dat kan hoor... Ooit al aan gedacht dat sneller bewegende lucht meer warmte afvoert, onafhankelijk van de temperatuur van de lucht?

Bovendien heb ik een erg dikke heatsink op m'n PIII.

Verwijderd

Er zijn dus meer gekken die dit willen doen >:)

Ik heb het al eens gedaan toen het een paar weken geleden een graadje of 5 was. Toen heb ik mn 3D Mark score van 14200 naar 14600 gekregen.

Dus HET WERKT! Je moet je pc wel ff laten opwarmen als hij weer in kamertemperatuur komt, dus niet direct weer aanzetten. Er kan namelijk een condenslaagje aan de binnenkant van je case ontstaan.

Woensdagochtend test ik waarschijnlijk hoe ver ik kom. Het is dan 10 graden kouder dan de vorige keer dus...

• Vold
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-02 06:21
Als je WC hebt kan je ook proberen een paar slangetjes (+ reservoir ?!) naar buiten te verplaatsen... Misschien scheelt dat ook wat. Wel oppassen voor klonten ijs :P

• Steve

Steve

Krokodil \o/

The_Greater schreef op 09 december 2002 @ 21:06:
[...]

Stel je nou eens voor dat het bevriest...
Water dat aan zo'n 500 l/u stroomt dat bevriest.... Echt wel :)

Verwijderd

uhm jubiler! ik weet niet waar jij natuurkunde hebt gehad, maar ik wil je dan toch ff uit je droom helpen!!

pak een temperatuurmeter en zet er vervolgens een kamerventilator tegenover..... wat denk je dat er dan gebeurt???? juist niks!

als je lucht van 20graden ergens tegenaan laat stromen dan kan dat object niet koeler worden dan 20graden!! conclusie... jouw mobo geeft verkeerde waardes weer!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

De tempsensor die er nog eens apart op geplakt zit ook dan? |:(

En volgens mij is het hier toch echt geen 14° binnen.

[ Voor 5% gewijzigd door Steve op 09-12-2002 23:04 ]

• zork
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 15:39
Jupiler, jij mag mij vertellen hoe het dan werkt...Een heatsink is van metaal en wordt geacht om warmte (= energie!) af te staan aan de lucht. De lucht neemt de energie van de heatsink op en voert het af omdat het stroomt. Als dT 0 is, vind er geen energieoverdracht (in de vorm van thermische energie) plaats tussen de lucht en de heatsink. Als dT > 0 is, vind er wel energie overdracht plaats tussen de heatsink en de lucht. Is Tlucht > Ths, dan gaat de warmte van lucht -> heatsink, en vice versa. Zie het maar als een electronenstroom. Electronen weigeren te stromen naar een punt met een lagere potentiaal ;-)

• zork
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 15:39
Jupiler schreef op 09 December 2002 @ 22:58:
De tempsensor die er nog eens apart op geplakt zit ook dan? |:(
Waarom zou die temperatuursensor wel de juiste waarden aangeven? Het gaat er gewoon om hoe de signalen verwerkt worden. Lijkt me namelijk wel prettig om een sensor, alvorens het te gebruiken, te ijken, zodat je weet in hoeverre het gecorrigeerd moet worden :D

(sorry voor de 2 posts ;))

[ Voor 4% gewijzigd door zork op 09-12-2002 23:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
lol, helft van de tweakers zit rillend achter zijn pc :) de andere helft gooit antivries in zijn
WC :P Ga morge denk ik even teste, zal voor me proc misschien niet zoveel uitmaken maar denk wel dat mijn vidkaart wat hoger komt. Op naar de 15K marks voor mij :P (nu 14098)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2002 00:07 ]

Verwijderd

Het klopt dat waterdamp op koude onderdelen condenseert, dus als hij aanstaat is de comp warm en dus geen condens. Zet je hem uit, dan krijg je wel condens op de koelende onderdelen in je computer ,bijv koude koelribben. Als je dan druppels krijgt heb je volgens mij toch echt wel een probleem

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Als de PC uit is zou ik hem toch niet buiten zetten hoor :X

Want anders vriest alles dood.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 December 2002 @ 12:56:
In mijn quest om nou eens door die 3 gig te komen leek het me wel een aardig idee om even een uurtje de ramen en deuren open te zetten. Draaid nu 40/50 graadjes idle/stressed met een zalman CNPS6500-B. Ambient temp is 21oC
Dus als we van die ambient temp nou eens -6 maken :) Ik kom nu met geen mogelijkheid hoger dan fsb 162 dus 2.92Ghz Misschien ook een goeie kans om me vidkaart hoger dan 310/690 te krijgen (Zalman ZM-HP80)

Of is er een grote kans dat ik enorme condensvorming krijg? Als de hele pc ijskoud is moet het toch wel meevallen? lucht buiten is ook redelijk droog dacht ik. En als ik ineens condens zie, wat doe ik dan?
woei meesterlijke actie _/-\o_
p.s: geheugen draait wel stabiel?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 December 2002 @ 13:31:
[...]

woei meesterlijke actie _/-\o_
p.s: geheugen draait wel stabiel?
PC3200 op 2.66 devider met de meest armoedige timings en nexus copper heatspreaders, maak me niet te veel zorgen. Eigenlijk ff corair regelen

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06-2025
Ik heb vorig jaar mn pc naar buiten gebracht, was toen -9 op een vrijdag avond.
cpu was een 1200 TB @ 1615 Mhz 170bus :)
asus GeForce2 GTS 200/333 naar 255/415
3dmark score (SDRAM geheugen ;) ) 5104 :)
temps zaten rond de 5a6 graden tijdens het testen (Pal8045)

Ik kreeg alleen naar een half uur dus problemen met mn HD, ik had m nog ingepakt maar dat wouw niet helpen. Op het einde was het RIP IBM GXP60 (was toch denk ik vanzelf dood gegaan :D )

Verwijderd

Uuhm... ik zeg ook niet dat er water in die liquid schijven zit, ik heb water nergens genoemt.

Je moet het gewoon ff checken. Hdd'en ed vinden kou nie lekker.

Verwijderd

Helaas bij mij zat er geen enkele extra megahertz in :'( Ik weet zeker dat er nog veel meer in zit, maar dan moet ik een voltmod doen op mn moederbord en mn videokaart. Het maximale voltage is nu in de BIOS 1.85V maar in werkelijkheid 1.80V.

De temps waren wel cool ;)
Case: 1 C
Core: 15 C idle
26 C stressed

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Nu is m'n P III steeds kamertemp, zou ie buiten ook -3° zijn? :p

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-02 12:39
edit: is al gezegd

[ Voor 118% gewijzigd door InterCC op 11-12-2002 13:51 ]

• SmauG
  • Laatst online: 11-01-2022
raam staat a.t.m. wagenwijdt open... kast ook! temps dalen bij mij helemaal niet zow draastisch :/

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:52

Termy

valt er nog wat te fragge?

hm ik zit al tijdje met dit idee, eignelijk alleen om ff te testen want ik vind het al fris genoeg. ff onder nul komen zonder perlier of PC :) :D

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Termy schreef op 11 December 2002 @ 15:00:
ff onder nul komen zonder perlier of PC :) :D
Heel erg simpel: ff naar buiten gaan :)

[ Voor 4% gewijzigd door Steve op 11-12-2002 15:04 ]

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-02 22:07
Ik startte ongeveer 2 uur geleden mijn PC op in mijn kamer, en toen was het daar een beetje koud:
direct na opstarten, koeler draaide zo langzaam (Volcano 7), dat MBM hem niet wou zien
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/TempLow.JPG
na een half uur gaskachel
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/TempMed.JPG
en toen had de kachel het een beetje moeilijk en wilde hij pas na anderhalf uur deze temp halen
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/TempHgh.JPG

En ja, ik slaap daar ook. Nee is niet koud, ik heb elektrische deken.
Als ik de kachel niet aan had gezet, was het hier waarschijnlijk niet veel warmer geworden, maar ik wil ook nog fijn kunnen GoT'en.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Ik heb mijn radiator eens buiten gehangen, watertemp zit nu op 15 graden en gaat snel omlaag >:)

Hmm 4 graden watertemp, ik heb me rad maar weer naar binnen getrokken, beetje veel kans op condens .

[ Voor 37% gewijzigd door bobo1on1 op 11-12-2002 18:58 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Ja... Mooi weer voor de oc-ers... Gisteren de kast van mn broertje buitengezet, andere HD erin, winXP opnieuw geinstalleerd, Winfox+3dmark+Sisoft Sandra erop en gaan met de banaan. Is overigens PC2 uit de signature. Hij haalde ongeveer 1800 Mhz, maar na enkele malen opstarten en benchmarken wilde die Xp1600 niet meer verder. Windows wilde ook niet meer opstarten, zelfs niet meer nadat de kast weer binnenstond. Al met al scheelde het niet zo heel veel. Hij liep namelijk ook niet stabiel. Met een voltmod kom je nu veel verder, maarja, dat doen we maar niet, is al een keer foutgegaan :(

Verwijderd

Ohja, de temps:

De chipset zat op 5 graden en de proc op 33 graden (moet je nagaan wat ie doet als de temperatuur gewoon 21 graden is hehe). De GF4 wilde wel verder, de core ging met maar liefst 15 MHz omhoog, naar 320 en het geheugen ongeveer 30 Mhz, maar dat weet ik niet zeker meer, hij liep wel bijna het balkje uit.

We hebben hem tijdens het avondeten buiten laten staan, en toen nog een keer gemeten, Chipset was -5 en de proc op 11 graden.. mooi om dat te zien op MBM

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02 21:38

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Hmm, lijkt mij ook wel wat eigelijk :D

Ook maar es doen morgen >:) Jumjum, -10 buiten ofzo :P Ben benieuwd :D

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Pagina: 1