Dualboot MS-DOS/ Win2K zonder 3thrd party software

Pagina: 1
Acties:

• Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:46
Ik heb gekeken in de search, de faq, google, microsoft etc. maar ik kan geen antwoord vinden op mijn (imo simpele) vraag;
Is het mogelijk om MS-Dos en Windows 2000 Professional te dual-booten zonder 3thrd party software? En zo ja, hoe doe je dat?
Ik heb het niet uitgeprobeerd omdat op de computer nogal kritieke data staat, waarmee absoluut niks verkeerd mag gaan. Er staat nu nog Windows 98 op deze computer. Ik wil Windows 2000 erop omdat deze PC aan het netwerk moet worden aangesloten, en wij draaien hier alleen maar met Windows 2000.

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 13:06

DinX

Motormuis

Als je ms-dos op een aparte partitie installeert is het te doen. Eerst windows 2000 installeren, en dan de boot.ini met de hand aanpassen

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• joop3
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-01 16:52

joop3

Eerst dos op aparte partitie installen en dan w2k. w2k neemt dos dan automatisch mee in zijn boot.ini

• Masch
Ik had zelf zoiets als dit in gedachten;

----
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="MS-DOS 6.22" /fastdetect
----

En dan MS-DOS op de eerste FAT partitie van ong. 100 MB en Win2K ook op een FAT partitie. Hij vindt dus wel automatisch de autoexec.bat van MS-DOS? Daar was ik nml. bang voor.

[ Voor 6% gewijzigd door Masch op 09-12-2002 12:14 . Reden: Typo ]

(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

• MrC4u
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-08 16:16
Je moet volgens mij wel de laatste regel veranderen in:

C:\="MS-DOS 6.22" /fastdetect

..: De 3 H's van Microsoft: Herhalen, Herstarten en Herinstalleren :..

• Masch
En dan alleen het woord WINNT veranderen in C:\ ?

(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

• Horus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 23:46
Ik weet niet wat je wil gaan draaien op die dos, maar als het alleen is voor weinig belastende proggies, dan zou je onder win2k met een vmware dos kunnen booten. Nog lekker makkelijk ook geen gereboot.
En verder moet je idd wat Mrc4U zegt doen, echter bedenk wel dat dos op de eerste partititie van de eerste schijf moet staan, anders werkt het niet.

code:
1
2
3
4
5
6
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT="Microsoft Windows 2000 professional" /fastdetect
C:\="MS-DOS 6.22" /fastdetect

[ Voor 37% gewijzigd door Horus op 09-12-2002 12:45 ]

• Masch
HORUS; bedankt voor je reply, maar ik wil geen 3thrd party software gebruiken. VMWare moet gekocht worden, en als dat voorkomen kan worden dan gebruik ik liever een andere optie.
Verder geef jij in je boot.ini niet aan op welke partitie MS-DOS staat. Is dat niet verplicht?
Ik vraag het extra nog een maal; zoals ik al zei kan ik niet al te veel gaan uittesten op de desbetreffende computer.

[ Voor 18% gewijzigd door Masch op 09-12-2002 13:23 ]

(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

• Horus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 23:46
nee dat hoeft niet voor dos omdat zoals ik zei, dos er automatisch vanuitgaat dat ie op de eerste partitie staat van de eerste schijf, verder kan er weinig gebeuren zoalang je huidige boot.ini wordt geladen. ( en mocht dat niet gebeuren is het ook geen echte ramp maar dat is weer een ander verhaal :) )

voorbeeltje van mijn van de boot.ini van me workstation
code:
1
2
3
4
5
6
[boot loader]
timeout=1
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
C:\="Microsoft Windows ME <<Brakke KLOTE versie>>"

[ Voor 35% gewijzigd door Horus op 09-12-2002 13:40 ]

• Masch
OK Thnx,

Ik ga het uitproberen. Als ik problemen ermee krijg dan zie je het hier wel weer verschijnen.

(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

Verwijderd

Makkelijker is het om Windows 9x te installeren en daarna Windows 2000 ernaast te installeren. Dan heb je ook MS-DOS ondersteuning en kan alles op 1 partitie staan.

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-09 21:51

PromWarMachine

Forsaken Archer

Verwijderd schreef op 09 December 2002 @ 13:50:
Makkelijker is het om Windows 9x te installeren en daarna Windows 2000 ernaast te installeren. Dan heb je ook MS-DOS ondersteuning en kan alles op 1 partitie staan.
Ook voor Windows 9x heb je een licentie nodig ;)
Volgens mij heeft 'ie gewoon ergens in een doos DOS gevonden en wil dat gaan gebruiken, zonder extra kosten of te veel testwerk :X

Waarom maak je geen bootdiskette? Heb je helemaal geen testwerk nodig en ik kan je garanderen dat 't werkt ;) >:)

Even snel een dualboot maken met DOS is echt niet aan te raden hoor, zeker niet als je op een server aan de gang moet ofzo. Altijd eerst testen, dat is het eerste wat ik leerde toen ik op de helpdesk kwam :)

Dividend for Starters

• Masch
Windows 9x gebruik ik idd niet ivm de licentie die ik niet heb. Lijkt me logisch toch??

Een bootdiskette kan niet, omdat er wel een applicatie onder DOS moet draaien + dat het niet echt gebruiksvriendelijk zal zijn. Ik weet wel dat het werkt.

Ik ben er inmiddels mee begonnen en het lijkt goed te gaan (Win2K setup loopt nog). Er is niet altijd tijd om alles uit te testen en met een goede voorbereiding kom je er meestal ook wel.

(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

• Masch
OK..

Tijdens de installatie van Windows 2000 Professional wordt MS-DOS dus vanzelf gedetecteerd!! >:)
Ik hoef dus de boot.ini e.d. helemaal niet aan te passen 8)7

Gewoon eerst MS-DOS installeren (1 partitie (200 MB) aangemaakt via fdisk) en daarna de rest via de boot cd van win2k formateren en installeren.

(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

Pagina: 1