Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[LCD] Scherm van een Palm III

Pagina: 1
Acties:

• kvdveer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-11 20:29
Weet iemand wat voor controller er wordt gebruikt op de palm III (zwart-wit versie)?
Het betreft de types III-X, III-XE, III-E en mogelijk nog wat andere types (waarschijnlijk de hele III serie muz van III-C)

Ik heb namelijk een kappotte palm (digitizer doet het niet meer). Die wil ik gaan ombouwen tot LCD voor mijn MP3-station. Pinouts zijn niet beschikbaar, maar daar ben ik zelf maar vast aan begonnen. De controller bevindt zich tussen de printplaat en het schermpje, dus ik kan 'm niet bekijken zonder het schermpje te beschadigen. (het is verlijmd).

Dus: Weet iemand wat voor lcd controller er gebruikt wordt in de Palm III serie

(gezien de pincount verwacht ik dat 'ie 8 bits parallel is:
van 20 pins tel ik 2 pins ground, drie of vier pins digitizer, en drie pins blacklight. Ik verwacht ook nog ergens een +3v, dus netto hou ik circa 11 pins over voor de bediening van de controller)

Localhost, sweet localhost

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 22:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Je bent er al serieus mee bezig, dus ik ga niet bleren van 'lees de FAQ' en andere nare flames.

Wat je zou kunnen doen is met een scoop of zoiets de signalen tussen de palm en de controller bekijken (alle kanalen tegelijk). Zo kun je al snel de datalijnen en de besturingslijnen onderscheiden.

• Der_Rudy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-09-2022

Der_Rudy

Thats me....

ja als de palm stuk is gaat dat misschien niet werken mijn beste sebastius.... wat bij mij vaak gewerkt heeft is een fabrikant contacten of een service punt in nederland....

gewoon proberen de service doc's te krijgen...

www.haller.nl nu op een Compaq Proliant DL380 2xPIII 933MHz / 1GB / Smart Array controller / Raid 5 met 8 stuks 36,4 en 4 stuks 18,2 GB schijfjes... en draaiend achter een APC 2200 UPS

• Punksmurf
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-01-2024
ik had een site waar ze die dingen verkochten :/

ik ga effe had zoeken, ik hoop dat ik terug kan vinden, ik heb er een datasheet van gelezen!

*punksmurf gaat als een gek zoeken en hoopt dat hij het voor je kan vinden!!!

met een hamer past alles

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02 23:12

SchizoDuckie

Kwaak

* SchizoDuckie is ook bezig, ik heb ook nog zon ding liggen namelijk dat ik niet gebruik.

Stop uploading passwords to Github!

Verwijderd

Papa Eend schreef op 09 December 2002 @ 12:39:
/me is ook bezig, ik heb ook nog zon ding liggen namelijk dat ik niet gebruik.
als ie het nog doet kan je met palmorb een matrix orbital emuleren en er zelfs smartie opdraaien met een beetje mazzel.

• kvdveer
sebastius schreef op 09 december 2002 @ 12:16:
Je bent er al serieus mee bezig, dus ik ga niet bleren van 'lees de FAQ' en andere nare flames.

Wat je zou kunnen doen is met een scoop of zoiets de signalen tussen de palm en de controller bekijken (alle kanalen tegelijk). Zo kun je al snel de datalijnen en de besturingslijnen onderscheiden.
Die faq heb ik inderdaad ook gelezen. Toch heb ik het vermoeden dat de palm III een volwaardige lcd-controller heeft. De redenen dat ik dat denk zijn de volgende:
Een palm bestaat uit twee printplaten:
plaat 1 (achterkant), bevat processor, geheugen, baterijn, IR en knoppen.
Plaat 2 (Voorkant), bevat LCD en digitizer

1. De verbinding tussen plaat 1 en 2 is 'smal': twintig lijnen. Hiervan zijn drie kanalen GND, nog wat digitizer (wordt onverwerkt naar de achterplaat verbonen). de blackligt (pin 1 en twee). Daarnaast zal er ook ergens contrast zijn. De verbinding is onafgeschermd, en vrij lang (3 cm). Dit suggereert dat hierover niet zeer snelle data loopt.
2. Het is bekend dat de refreshrate van het schermpje onafhankelijk van de processor ingesteld kan worden. Dit suggereert dat de processor niet verantwoordelijk is voor het scherm.
3. De achterplaat bevat 3 chips: De processor (dragonball), geheugen (4lc4m16r6) en flashgeheugen (4lc4m16r6). Een display controller ontbreekt hier.
Palm data:
light output = 7-10 nits
pitch = 0.35 mm
refresh rate = 85Hz.
160x160
single line addressing
80% reflective
TDF film
Alles duidt er op dat de displaycontroller op de voorplaat zit, en onafhankelijk aangestuurd kan worden, mogelijk met een zelfgebouwde timer of zo.

• SchizoDuckie

SchizoDuckie

Kwaak

http://www.pstec.de/ppp/ppppiii/ppppiii.html

dit ziet er zwaar interesting uit...

http://focus.ti.com/docs/...genericPartNumber=ADS7843
4-WIRE TOUCH SCREEN INTERFACE
RATIOMETRIC CONVERSION
SINGLE SUPPLY: 2.7V to 5V
UP TO 125kHz CONVERSION RATE
SERIAL INTERFACE
PROGRAMMABLE 8-OR 12-BIT RESOLUTION
2 AUXILIARY ANALOG INPUTS
FULL POWER-DOWN CONTROL
APPLICATIONS
PERSONAL DIGITAL ASSISTANTS
PORTABLE INSTRUMENTS
POINT-OF-SALES TERMINALS
PAGERS
TOUCH SCREEN MONITORS
US Patent No. 6246394

[ Voor 75% gewijzigd door SchizoDuckie op 09-12-2002 12:49 ]

• kvdveer
Verwijderd schreef op 09 december 2002 @ 12:42:
als ie het nog doet kan je met palmorb een matrix orbital emuleren en er zelfs smartie opdraaien met een beetje mazzel.
Ik heb het nog niet geprobeerd, maar heb je hiervoor bedieningsmogelijkheden nodig? (die heb ik namelijk niet, digitizer is naar de klote)

• kvdveer
Afbeeldingslocatie: http://koert.servebeer.com:1000/palm.jpg

1. Processor
2. Heb ik niet (zal dus wel geheugen zijn)
3. 4LC4M16R6 - Geheugen (8 mb)
4. AT49LV1614 - Flash (2 mb)
5. BRADS 7843E (waarschijnlijk digitizer)
6. ml4851 (DC DC converter)
7. SIPEX SP4422 (hoogspanning omzetter voor backlight)

De voorplaat bevat twee chips:
1. LP324M (4 op-amps)
2. 74VHC74 (twee flipflops)

Ondertussen heb ik al wat meer uitgevogeld:

1-2: Aarde
15-16: GND
17-20: zijn datalijnen voor de Digitizer

[ Voor 196% gewijzigd door kvdveer op 09-12-2002 13:43 ]

• SchizoDuckie

SchizoDuckie

Kwaak

ow w8... ik heb geen palm trouwens, maar een psion |:( :P

Daar heb ik wel een datakabel bij, dus daar ga ik s ff mee kutten :)

Verwijderd

kvdveer schreef op 09 December 2002 @ 12:49:
[...]

Ik heb het nog niet geprobeerd, maar heb je hiervoor bedieningsmogelijkheden nodig? (die heb ik namelijk niet, digitizer is naar de klote)
Geen idee, ik heb geen palm ;)

• Punksmurf
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-01-2024
*punksmurf heeft gevonden wattie zocht!! (_/-\o_ voor msn plus :P)

hoewel het toch om een ander display gaat geloof ik, deze is nl 320x240, wat ook veel wordt gebruikt in handhelds. Ma een palm is geloof ik 160x160 toch?

nja hier is linkie:

http://www.earthlcd.com/pdalcd.htm

slechts $39 btw :P - leuk voor in je casemod, touchscreen lcd (8> dat moet hiermee te doen zijn ;)

nou ja ik hoop dat je er wat mee kan, ik denk t toch niet omdat het toch om een ander display gaat toch? succes! dit topic blijf ik volgen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Punksmurf op 09-12-2002 13:09 ]

met een hamer past alles

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:11

Tarin

Just plain weird.

Punksmurf schreef op 09 December 2002 @ 13:08:
*punksmurf heeft gevonden wattie zocht!! (_/-\o_ voor msn plus :P)

hoewel het toch om een ander display gaat geloof ik, deze is nl 320x240, wat ook veel wordt gebruikt in handhelds. Ma een palm is geloof ik 160x160 toch?

nja hier is linkie:

http://www.earthlcd.com/pdalcd.htm

slechts $39 btw :P - leuk voor in je casemod, touchscreen lcd (8> dat moet hiermee te doen zijn ;)

nou ja ik hoop dat je er wat mee kan, ik denk t toch niet omdat het toch om een ander display gaat toch? succes! dit topic blijf ik volgen :)
Hey, die dingen zijn wel gaaf. (is 3.3 volt makkelijk te krijgen uit de pc? Ik ben niet zo'n held met spanningsconvertertjes)

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Heeft die Dragonball geen ingebouwde LCD-driver?

Verwijderd

Ik denk dat als je al problmeen hebt met 3.3v krijgen je niet moet beginnen aan 'n lcd zonder controller...

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:11

Tarin

Just plain weird.

Verwijderd schreef op 10 December 2002 @ 12:49:
Ik denk dat als je al problmeen hebt met 3.3v krijgen je niet moet beginnen aan 'n lcd zonder controller...
Er zit wel een controller op zo te zien ;) (en ik hoef echt geen ingebakken charset, dat maak ik liever zelf, proggen kan ik op zich wel een beetje).
En ik ben een beetje elektron00b wat betreft 5/12V=>3.3V.. er zit wel een 3.3V-lijntje op de voeding, maar vindt de rest van je pc het wel leuk als je daar wat van af tapt?

[ Voor 13% gewijzigd door Tarin op 10-12-2002 13:37 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Verwijderd

Geen controller dus je moet er constant data heen sturen geen doen.

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-11 17:54

McFizban

Hackito ergo sum.

Als het maar +/- 20 lijntjes zijn, heb je twee opties:
1) de data wordt serieel doorgestuurd en de chip op de display is een converter/ lijndriver.
2) de data wordt serieel doorgestuurd en de chip is een controller.

Je kunt het testen door te kijken of je ergens op een van de signaaltjes een kloksignaal kan vinden. Op de scoop ziet dit er uit als een heel mooi constant signaal.
Je dit signaal onderbreken als er wat op je display staat (je Palm stat dus aan)
heb je te maken met situatie 1) dan staat er niks meer op je display totdat je het signaal weer aansluit. Heb je te maken met situalie 2) dan blijft de data gewoon op de display staan, maar wordt niet gerefreshed.
Alleen in situatie 2) zou ik verder gaan met proberen om je display op je PC aan te sluiten.

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

• kvdveer
AcouSE schreef op 10 December 2002 @ 12:48:
Heeft die Dragonball geen ingebouwde LCD-driver?
Ja. Helaas wel, de eerdere dragonballs niet, maar de EZ (palm III) wel...
* kvdveer schrijft dit projectje op zijn buik.

Pagina: 1