TV uit elkaar halen, spanning?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.602 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Martin?81
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-08 20:25

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
Ik heb hier een klein TV-tje staan. De knopjes voorin zijn lam, dat valt wel te repareren. Ik heb hem al even open gehad. Onderin een printplaat, en de beeldbuis. Nu zitten die knopjes recht voor de printplaat. Die printplaat kan ik er zo uitschuiven, mits ik wat stekkers lostrek die van de beeldbuis naar de printplaat lopen en terug.

Heeft iemand een idee of je ongestoord die stekkers los kan trekken en weer aansluiten? Of heb je dan een probleem? Ik bedoel, er zijn misschien stekkers waar altijd (hoge) spanning op staat?

Alvast bedankt!

• JvdW
  • Laatst online: 11-08 21:40
Altijd eerst de stekker eruit pleure ;)
Daarna zou je een paar condensators kunnen kortsluiten O-)

Voor de rest kan je gerust alle kabeltjes en stekkertjes loshalen, als je ze er maar weer op de juiste plaats in doet.

Verwijderd

mij is ooit eens verteld dat er altijd nog stroom op de beeldbuis staat (aan de achterkant dus) en dat je die nooit moet aanraken... klopt dit?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2002 23:13 ]

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03:40
Verwijderd schreef op 08 december 2002 @ 23:10:
mij is ooit eens verteld dat er altijd nog stroom op de beeldbuis staat (aan de achterkant dus) en dat je die nooit moet aanraken... klopt dit?
Kopt, 14KV of meer, en die spanning kan die heel lang vasthouden. Ontladen gaat als ik het goed heb door heb een dag te laten staan en dan het rode kabeltje naar de beeldbuis los te halen (zit in een rubber nop die vast zit met een weerhaak systeem)

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Verwijderd

Dit hoeft zeker niet te zijn, maar kan wel. Pas daar dus heel goed voor op. Overigens, condensators kortsluiten is wel heel drastisch. Beter om ze leeg te laten lopen over een weerstand.

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:28
Gewoon oppassen en ff wachten als je de TV uitzet. Vaak hoor je de boel al ontladen (knetteren bij uitzetten).
* JvdBosch heeft al vaak aan TV's gesleuteld en nog nooit onder spanning gestaan

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:46

Exirion

Gadgetfetisjist

Terror schreef op 08 December 2002 @ 23:11:
Ontladen gaat als ik het goed heb door heb een dag te laten staan en dan het rode kabeltje naar de beeldbuis los te halen (zit in een rubber nop die vast zit met een weerhaak systeem)
Dat klopt helaas NIET. De spanning blijft er veel langer op staan. Wat jij zegt is dus nogal gevaarlij.
JvdBosch schreef op 09 December 2002 @ 10:46:
Gewoon oppassen en ff wachten als je de TV uitzet. Vaak hoor je de boel al ontladen (knetteren bij uitzetten).
ff wachten? Dat is dus ECHT niet genoeg. De spanning blijft op de beeldbuis staan.
De enige veilige manier is om de boel te ontladen. Dat kun je met speciale klemmen doen waarmee je de spanning laat wegvloeien naar de massa.

Het kan ook simpeler met een schroevendraaier en een kabel met klemmen maar ik zeg verder maar niks voordat ik mensen levensgevaarlijke dingen laat doen :X

In ieder geval is even wachten zeker niet genoeg.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Voor de diegene die niet door hebben waar 14KV voor staat: 14.000 volt.
En reken maar dat dit een klap is die dodelijk kan aflopen. Begin daarom dat ook AUB niet te prutsen aan het binnenwerk van een tv tenzij je ECHT weet wat je aan het doen bent.
Trouwens: kortsluiten van condensatoren zonder weerstand is ook niet echt bevordelijk voor de condensatoren. Die ontladen zich in zo'n korte tijd dat ze zelf kunnen ontbranden (niet in de fik vliegen, maar dat de folie laagsjes gaan kortsluiten).

Maw: blijf met je tengels uit het binnenwerk. Voor wie het echt niet kan laten: kijk naar Exirion's opmerking: klemmem zetten naar een massa (en zorg dat dat ook ECHT een massa is). Alleen de stekker erin help niets: de meeste stekkers hebben trouwens geen massapunt.

Cheers,

EiSl

Verwijderd

Westereinder schreef op 08 december 2002 @ 23:08:
Altijd eerst de stekker eruit pleure ;)
Daarna zou je een paar condensators kunnen kortsluiten O-)

Voor de rest kan je gerust alle kabeltjes en stekkertjes loshalen, als je ze er maar weer op de juiste plaats in doet.
je zult met die condenstors een flink vonkje maken , das alles

(MET de nadruk op: FLINK en VONKJE)

Verwijderd

Ik heb heel vroeger eens een klap gehad van een beeldbuis en dat vergeet je heel je leven niet meer..

Oude tv gevonden en toch eens kijken wat er in zit.... geen stekker er aan dus wat kan er fout gaan...

Ook kan je met condensatoren ontladen zonder weerstand leuke effecten krijgen... (Er zit vies geel spul in..)

• JvdW
Verwijderd schreef op 09 december 2002 @ 22:40:
Ook kan je met condensatoren ontladen zonder weerstand leuke effecten krijgen... (Er zijn vies geel spul in..)
Da's vooral met elco's zo.
En 't stinkt ook nog eens behoorlijk :+

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Bottomline is dus:

Met je poten van afblijven :)

(wilde zelf net aan mijn TV gaan rotzooien, dat laat ik nu maar achterwege)

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Martin?81
  • Laatst online: 11-08 20:25

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
s_roubos schreef op 09 December 2002 @ 22:51:
Bottomline is dus:

Met je poten van afblijven :)

(wilde zelf net aan mijn TV gaan rotzooien, dat laat ik nu maar achterwege)
Maar ook stekkers los halen kan niet?

• The Gamblers
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:21
Is het niet zo : TV aanzetten en dan de stekker uit het stopcontact halen. Hierdoor vloeit toch de hoogspanning meteen weg ?

Console Guy

Verwijderd

basmaaks schreef op 09 December 2002 @ 23:28:
Is het niet zo : TV aanzetten en dan de stekker uit het stopcontact halen. Hierdoor vloeit toch de hoogspanning meteen weg ?
Volgens die oude beeldbuis niet..

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Om op je originele vraag terug te komen: die stekkertjes op de hoofdprintplaat kun je rustig loshalen, als je ze maar weer goed terugsteekt, daar staan geen gevaarlijke spanningen op.
In de buurt van de voeding en de lijntrafo staan de meeste hoge spanningen, daar niet met je hand op die printplaat gaan lopen rommelen. Ik heb ook al heel wat monitoren en tv's open gehad en nog nooit iets gevoeld. De draden en verbindingen met die hoge spanning zijn sowieso dikker dan de rest en ook geïsoleerd, dus die herken je wel. Trek voor de zekerheid schoenen met dikke rubberzolen aan.. ;)
Je gaat van zo'n klap van 14KVolt in je TV heus niet dood, want het gaat niet om die hoge spanning, maar om het produkt van spanning en stroom, dus vermogen. Als de energie uit één zo'n elco jou moet vermoorden... Op het moment dat jij dat kortsluit, zakt onmiddellijk die spanning in als een baksteen, maar je zal het heus wel even voelen.

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Waar moet dat naar toe vloeien dan? Naar de plastic buitenkant van de TV ??

• Adm.Spock
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-08 03:35

Adm.Spock

Duik-Aap

Ik heb zelf meerdere TV's gerepareerd.

Zolang als dat die rode (witte) kabel met die 'zuignap' vast zit kan er eigenlijk niets gebeuren. De hoogspanning staat namelijk op het gatenmasker vóórin de buis. opde achterzijde staat wel zo'n 115 to 230 volt als ie aanstaat, maar als je de stekker eruit trekt antlaadt dat vrij snel.

Houdt echter wel de volgende regels in acht:

1. Denk na voordat je iets aanraakt. ( Doe dit drie maal !!! (dat nadenken dan (8> ) )

2. Vat geen grote condensatoren bij de horens! Is een prikkelende ervaring, maar doe dat toch maar niet. 8)7

3. Maak NOOIT sluiting.

4. Onderbreek NOOIT sporen.

Verder is het aan te bevelen om een goed opgeleid persoon om advies te vragen en de operatie ook door die persoon uit te laten voeren. Bij voorkeur hebben ze al eens eerder een TV/monitor gerepareerd:

Knal! Vonk! Spetter! Auw!!! @#$%&*!!!
(Ik zei toch: "Pas Op!!!" :+)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ontladen van een beeldbuis kun je wel doen door een flinke weerstand aan de aarde te koppelen aan de andere kant een draad maken die je dan (met een goed geisoleerde tang :) ) onder die zuignap duwt. Is wel veilig om te doen hoor :) (maar als het fout gaat word je zo een meter naar achter geslingerd)

• Simba
  • Laatst online: 11-08 18:42
Bigs schreef op 10 December 2002 @ 22:49:
Ontladen van een beeldbuis kun je wel doen door een flinke weerstand aan de aarde te koppelen aan de andere kant een draad maken die je dan (met een goed geisoleerde tang :) ) onder die zuignap duwt. Is wel veilig om te doen hoor :) (maar als het fout gaat word je zo een meter naar achter geslingerd)
Bijna goed ;)
Maar LET OP:
de aarde moet hier dan NIET de aarde van het stopcontact (lichtnet) zijn.

Ontladen doe je dus door een draad eerst op de "veilige" kant te zetten, dit is de "aarde van de tv" die herken je aan een blanke massadraad die met klemmetjes of veertjes tegen de geleidende buitenkant van de buis aan zit.
Vervolgens verbindt je die draad met bv krokodilleklem aan een schroevendraaier, zorg je dat je niets van de draad of metalen deel van schroevendraaier aan kan raken. Dan steek je die schroevendraaier onder de grote zuignap.
Als je de metalen klem die hieronder in het midden zit raakt, hoor je de "tik" van de ontlading.
Nu kun je de zuignap er eventueel af halen. Het contact zijn pinnen die "naar buiten toe" veren zodat ze in het "gat" van de beeldbuis blijven hangen. Even door de zuignap heen naar elkaar toe knijpen dus.

(En eerst stekker uit het stopcontact! maar dat lijkt me wel duidelijk :P)

• Simba
In dit geval zou ik trouwens niet ontladen denk ik.

Gewoon ff met de stofzuiger met zo'n harig mondstuk alle stof wegzuigen en voorzichtig alle stekkers loshalen.
Gewoon uit de buurt van de hoogspanning blijven.

WEL uitkijken of het niet een hele oude is met nog een cascade-schakeling voor de hoogspanning. In dat geval kun je dacht ik de hoogspanning ms per ongeluk aanraken via de print.

Verwijderd

hahahaha..

als je een par maand geduld hebt , kan dat vanzelf ontladen

Vooral oppassen met de "zuignap" op de beeldbuis!

OOk de beeldbuis zelf kan "imploderen" (de beeldbuis is vacuum)
als je ze wil ontmantelen , moet je de tuit van de beeldbuis (waar een printplaatje op zit) afslaan met een hamer.
Dan hoor je de beeldbuis vol lopen met lucht!

STA OP EEN VEILIGE AFSTAND ALS JE DE KOP ERAF SLAAT!!

• Simba
Verwijderd schreef op 11 December 2002 @ 00:13:
<knip>als je ze wil ontmantelen , moet je de tuit van de beeldbuis (waar een printplaatje op zit) afslaan met een hamer.
Ja, maar als Martinweb daarna die stekkertjes losmaakt, de print eruit schuift, die knopjes opnieuw soldeert en hem weer in elkaar zet, dan krijgt ie geen beeld meer. :P

Verwijderd

Ja hoor!!! Lekker veilig allemaal dit , het is geen paling ofzo die je ff de kop afhakt.
Lijkt me beter dit topic te sluiten want wat ik hier allemaal lees.

Verwijderd

je moet altijd de stekker uit trekken ik heb op me school erge dingen gezien wat er kan gebeuren als je het niet doet !

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 december 2002 @ 18:09:
Ja hoor!!! Lekker veilig allemaal dit , het is geen paling ofzo die je ff de kop afhakt.
Lijkt me beter dit topic te sluiten want wat ik hier allemaal lees.
paling? = beeldbuis?

Verwijderd

Hmzzz, ik heb laatst een ouwe b&o tv van binnen gemod, ff stekker er uit, nergens last van. Ook de aan/uitschakelaar vervangen. Maar misschien heb ik geluk of ben ik nu immuun voor elektriciteit? Ik weet het niet meer, help me Mona!

• JvdW
Verwijderd schreef op 11 December 2002 @ 00:13:
[...]
OOk de beeldbuis zelf kan "imploderen" (de beeldbuis is vacuum)
als je ze wil ontmantelen , moet je de tuit van de beeldbuis (waar een printplaatje op zit) afslaan met een hamer.

STA OP EEN VEILIGE AFSTAND ALS JE DE KOP ERAF SLAAT!!
Wat heb jij een zeer ongebruikelijke manier van ontmantelen maarja :D
Niks stuk slaan met een hamer |:(

Heb er al meerdere losgehaalt en nee niet met een hame :P.
Gewoon voorzichtig de pennetjes wat lostrekken (langzaam) en dan komt het wel goed als jij het goed doet O-)

Verwijderd

Westereinder schreef op 11 december 2002 @ 23:19:
[...]

Wat heb jij een zeer ongebruikelijke manier van ontmantelen maarja :D
Niks stuk slaan met een hamer |:(

Heb er al meerdere losgehaalt en nee niet met een hame :P.
Gewoon voorzichtig de pennetjes wat lostrekken (langzaam) en dan komt het wel goed als jij het goed doet O-)
tis ook meer dan 10jaar geleden, toen ik beeldbuisen ontmantelde

• Adm.Spock
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-08 03:35

Adm.Spock

Duik-Aap

Verwijderd schreef op 11 december 2002 @ 23:07:
Hmzzz, ik heb laatst een ouwe b&o tv van binnen gemod, ff stekker er uit, nergens last van. Ook de aan/uitschakelaar vervangen. Maar misschien heb ik geluk of ben ik nu immuun voor elektriciteit? Ik weet het niet meer, help me Mona!
Het is eigenlijk alleen het circuit dat onder de zuignap ligt dat spanningsvoerend blijft als de TV uit het stopcontact is. Als ie aanstaat dan is er ook op de achterzijde hoogspanning (230V, of 500V hangt van model af) aanwezig.
Pagina: 1