Toon posts:

[WinXP] DMA problemen *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb over dit probleem veel gelzen op dit forum maar het wil niet lukken:

Situatie: ik krijg hd in XP niet op udma, maar blijft op pio-modus staan

Configuratie:
chaintech moederbord (ct-6ssa2) met nieuwst bios
hd = samsung 5400 rpm 15GB ATA66
IDE-Controller = sis chipset ATA33 met de XP drivers, want nieuwen zijn er niet naar mijn mening. (niet bij sis en niet bij chaintech)
Bij starten na de POST geeft die udma aan!
Zit maar een apparaat (hd) in het systeem (ide0 en ide1), dus geen dvd cdrom, etc
40-polige kabel is hd geconnect naar controller.

Geprobeerd:
Andere controller (ide1) en master slave veranderd, dus alle combinaties
De ide driver in XP (controller inclusief primary en secudairy) gedeinstaleerd in combinatie met de driver voor de schijf zelf, dus alle combinaties geprobeerd.
Andere 40-polige kabel geprobeerd.
Programmaatjes van sis geprobeerd om dma aan te zetten (siside.exe)
Optie DMA gebruiken wanneer aanwezig gekozen is (de controller driver)

IK snap dat ik maximaal ata33 kan halen, maar dat is de bedoeling ook, want pio-modus is zo traag als dikke stront in een trechter (3,5mb/s).

Wie kan mij helpen!!!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Welkom op GoT :)

Windows schakelt DMA uit als er te veel CRC errors optreden. Die zouden in de event log kunnen/moeten staan. Krijg je dezelfde schijf in een andere PC wel op DMA onder Windows?

Kijk hier even naar: [rml]KevinM in "[ XP] Weigert DMA voor Prim Dev0 (HDD)"[/rml]
Misschien heb je er iets aan. Wel eerst (de huidige registerwaarden en belangrijke data) backuppen natuurlijk ;)

offtopic:
Ik pas je topictitel trouwens een beetje aan zodat je OS er ook bij staat, zie Windows Operated Systems - Policy - overigens verder complimenten voor je duidelijke eerste topicstart op GOT :Y) Dat gaat helaas soms wel eens anders.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hd in andere pc gedaan via 40-polige kabel en werkt goed, ik heb in de probleem pc een brander gestopt en geeft op beide controllers udma aan in windows XP dus dat werkt ook wel. Steeds als ik de controller opnieuw installeer zodat die schijf weer op dma modus wordt gezet. Zie ik in de log dat die 6x een time-out op de device geeft. Weet iemand nog wat?