Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

baybus op 7V en voeding valt uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
'k Heb een baybuske zitten voor 4 fans. 7V/OFF/12V gemaakt met het volgende schema: http://www.fanbus.com/thelab/Schematics/dv_712_dual_led.jpg

In het begin werkte alles perfect maar sinds kort (heeft aantal weken zonder probleem gewerkt) valt gewoon de tweede voeding (Chieftec 250Watt) uit als ik één van de volgende fans (http://www.coolerstar.com/thersmarfani.html) op 7V zet, met de twee andere fans heb ik dat probleem niet. Op 12V daarentegen heb ik nooit enig probleem gehad. Ik gebruik voor elke fan een aparte molex van die tweede voeding (die ik ook apart met een spst switch kan aan/uit zetten).
Heb alles al nog eens uitgemeten en opnieuw aangesloten, de fans verwisseld maar telkens hetzelfde resultaat; als ik één va die twee thermaltakes op 7V zet valt 't ganse spel uit.

Heeft er iemand enig idee wat ik nog kan doen om te onderzoeken waar dit aan ligt? Die fans draaien volgens de info al op 6V, dus dat kan het niet zijn en ze zijn nog maar een maand oud.

Voorlopig zijn die fans het enige wat op die tweede voeding zit, ccfl's en neonstring moeten er later nog bijkomen.

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-11 10:24

Eraser127

Nijkerk

zit er toch een kortsluiting of overbelasting, mijn baybus draait al jaar op 7v&12v met 2 80mm fans

My Discogs

Verwijderd

Topicstarter
Kortsluiting vind ik raar want als ik de verbindingen verander (één van die andere fans op de aansluiting van één van die thermaltakes, dan valt hij niet uit op 7V).
Overbelasting heb ik ook al aan gedacht, maar er zitten slechts 4 fans (en wat ledjes) op een aparte voeding van 250Watt die dan nog allemaal perfect draaien op 12V, alleen als één van die thermaltakes op 7V wordt gezet valt de ganse voeding uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2002 20:48 ]

• weazle
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-10 09:52
Kortsluit in de fan zelf misschien.

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:31

Harrie

NederVlaming

kan het zijn dat de fan @ 7 Volt teveel stroom trekt :? Probeer de fan eerst te starten op 12Volt en later terug te schakelen naar 7Volt... Of werkt dit ook niet?

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Je mag je RPM draad niet verbinden met je mobo als ik het goed heb. Niet aangesloten? Probeer de fans eens op 12V of 5V en kijk wat er dan gebeurt, gaat de voeding dan uit, dan heb je kortsluiting in je fans.

Verwijderd

misschien is er een draad gesmolten was ook bij mij als ik me pc aan deed en me bay op 12volt deed viel het meteen uit

Verwijderd

Topicstarter
Ok, starten op 12V lukt perfect maar bij terugschakelen naar 7V => troubles
RPM draadje is niet aangesloten (hangt nog wel aan fan maar wordt niet gebruikt)
Draad gesmolten kan niet want als ik een andere fan op die verbinding steek, doet em het wel
Fan op 12V gaat zonder probleem, op 5V heb ik nog niet kunnen proberen want er kruipt redelijk wat tijd in om case te openen.

Verwijderd

Topicstarter
Kan het soms dat het aan dit type fan ligt? Het is er één waarbij ik temperatuurcontrole kan gebruiken door een sensor met m'n heatsink of zo te verbinden.
Het rare is dat em in het begin perfect werkte en na een week of twee (m'n PC staat per dag hoogstens een uur of 8 uit) deed hij het niet meer.

Verwijderd

Heb je al een vrijloopdiode geprobeerd? Een spoel (fan in dit geval) waarvan de spanning plotsling veranderd kan hoge (negatieve) voltages genereren. Daarvoor moet je dus een vrijloopdiode gebruiken netzoals je dat bij een relais doet.

Voor de wiskundigen onder ons: U= L x (dI/dt)
U=Spanning
L=inductiewaarde van de spoel
I=spanning
t=tijd
Oftwel als de I in korte tijd veranderd (van 12 naar 7 volt--> geeft verlaging van I), dan veroorzaakt dit een hoge spanning. Snappie het nog???

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2002 23:21 ]

Verwijderd

Oftewel in mensentaal
De spanning die er uit je spoel komt is de inductiewaarde van de spoel keer het spanningsverschil gedeeld door de tijd waarin het spanningsverschil plaatsvindt
Dat laatste zie ik niet in je uitleg ;)

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Er van uitgaande dat het goed is gesoldeerd. misschien is het beveiliging in de voeding. er staat op fanbus.com wel een waarschuwing over de 7V-trick. je gebruikt hier namelijk de +5V als de GND. als een voedng daarop beveiligd is kan ie misschien uitspringen.
ik weet het zelf zo niet, ik heb geen problemen (en heb 5V/uit/12V schakelingen). 7V doet het wel trouwens...

trouwens 250W is wel weinig he

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Verwijderd

Ik heb er bij een van mijn voedingen ook problemen mee. Deze heb ik nu even uit de kast liggen (gewone 300W trouwens). Als ik daarop iets op de 7V (dus tussen 12 en 5) dan gaat ie ook uit. Een of andere leipe beveiliging. Toen ik deze voeding nog gewoon gebruikte, dus in mun systeem, had ie dit niet. Ik denk dus dat je belasting van je 12 of je 5 volt een bepaalde factor moet zijn ten opzichte van de 7V
Pagina: 1