No DRQ after issuing WRITE

Pagina: 1
Acties:

• TheDataDude
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Mijn vader heeft al enige tijd problemen met zijn computer. Opstarten lukt maar 2 op de 3 keer, en soms blijft het harddisk lampje branden, terwijl de harddisk zelf niets doet, en de hele computer niet meer reageert. Tijdens het opstarten geeft hij vaak foutmeldingen dat er foute blokken op de harddisk staan. Hij draait RedHat Linux 7.1 met kernel 2.4.2-2

Ik heb in de startup logs gekeken en daar vond ik een aantel merkwaardige regels:
code:
1
localhost kernel: hda: irq timeout: status = 0xd0 [ busy ]

met ergens een paar regels daaronder
code:
1
No DRQ after issiung WRITE

en verder nog ergens
code:
1
DMA Disabled

met erachter een regeltje dat hij de harddisk moest resetten.

Ik ben (bijna) totale linux-n00b en weet dus echt niet wat ik verder nog kan/moet doen.

Het lijkt erop dat de harddisk ergens niet op reageert, en dan gereset moet worden, waarbij het hd-lampje aan blijft :? Wat kan dit zijn, wat moet ik doen?

[ Voor 2% gewijzigd door TheDataDude op 08-12-2002 19:45 . Reden: Linux versie + kernel ]

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:09

_nethack

We're all MAD here

Klinkt als of een brak iets in de pc (harddisk, kabel of controller) of een probleem in de aansturing van de controller door linux.
Draait hij ook nog andere OS-en op die pc? Zo ja, heeft ie daar ook problemen met de harddisk?

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• TheDataDude
  • Niet online
Er draait ook windows op, maar dat gebruikt hij zelden/nooit. Geen problemen tot nu toe daarmee.

• TheDataDude
  • Niet online
schopje

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:07
Is het toevallig een IBM Deskstar 60GXP of 75GXP?

Zo niet: geen idee. Misschien de kabel niet helemaal in orde/niet goed vast, of is het misschien toch de harddisk :?