Mijn vader heeft al enige tijd problemen met zijn computer. Opstarten lukt maar 2 op de 3 keer, en soms blijft het harddisk lampje branden, terwijl de harddisk zelf niets doet, en de hele computer niet meer reageert. Tijdens het opstarten geeft hij vaak foutmeldingen dat er foute blokken op de harddisk staan. Hij draait RedHat Linux 7.1 met kernel 2.4.2-2
Ik heb in de startup logs gekeken en daar vond ik een aantel merkwaardige regels:
met ergens een paar regels daaronder
en verder nog ergens
met erachter een regeltje dat hij de harddisk moest resetten.
Ik ben (bijna) totale linux-n00b en weet dus echt niet wat ik verder nog kan/moet doen.
Het lijkt erop dat de harddisk ergens niet op reageert, en dan gereset moet worden, waarbij het hd-lampje aan blijft
Wat kan dit zijn, wat moet ik doen?
Ik heb in de startup logs gekeken en daar vond ik een aantel merkwaardige regels:
code:
1
| localhost kernel: hda: irq timeout: status = 0xd0 [ busy ] |
met ergens een paar regels daaronder
code:
1
| No DRQ after issiung WRITE |
en verder nog ergens
code:
1
| DMA Disabled |
met erachter een regeltje dat hij de harddisk moest resetten.
Ik ben (bijna) totale linux-n00b en weet dus echt niet wat ik verder nog kan/moet doen.
Het lijkt erop dat de harddisk ergens niet op reageert, en dan gereset moet worden, waarbij het hd-lampje aan blijft
[ Voor 2% gewijzigd door TheDataDude op 08-12-2002 19:45 . Reden: Linux versie + kernel ]