Toon posts:

[Schoonvader] Redenen om géén laptop te kopen.

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn schoonvader heeft momenteel geen PC, maar hij wil er dus 1 aan gaan schaffen.
Nu wil hij persé een laptop ipv een desktop omdat hij dat wel stoer vindt.
Ik kan hem ook niet aan zijn verstand brengen dat een laptop met ongeveer dezelfde specs als een desktop toch minder presteerd.
Dus als jullie hier wat redenen posten waarom hij beter gewoon een desktop kan kopen, dan zal ik hem dit topic laten lezen.

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-08 09:04

DinX

Motormuis

1) laat em benchmarks van een desktop zien, en daarna benchmarks van een laptop met zelfde specs
2) laptop heeft bijna geen uitbreidingsmogelijkheden, en als het gaat is het vrij duur.
3) irri toetsenbord (imho)
4) veel duurder
5) voor die meerplrijs heb je een mooi groot crt scherm

[ Voor 12% gewijzigd door DinX op 08-12-2002 19:20 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-08 22:28

TeeDee

CQB 241

- uitbreidbaarheid vind ik toch altijd wat minder bij een laptop.
- prijs (laptop is imho "altijd" duurder)

Dat zijn eigenlijk mijn argumenten :)

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:57
als het niet voor jou is... waarom zou je je er dan mee bemoeien :?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
- grootte van je scherm
- spellen gewoon kut (3dkaarten die erin zitten zijn bagger --> vaak speciaal voor bepaalde laptop drivers die nooit geupdate worden)
- niets aan toew te voegen, hooguit geheugen
- bovenstaande zooi (duurder etc.)

Verwijderd

-Geen grote monitor
-Vaak onhandige besturing als je het vergelijkt met een desktop
- Maar zoals al eerder is aangegeven is vooral de uitbreiding erg lastig..dat telt
(voor mij) het zwaarst

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2002 19:23 ]

Verwijderd

1: toetsenbord vind ik gewoon minder... het zit allemaal dicht opelkaar, en werkt voor lang gebuik niet lekker.
2: persoonlijk vind ik de muis irritant, je hebt een touchpad ipv een normale muis. Met het typen ga je dan ook gauw met andere vingers over die tochpad heen.
3: grafische applicaties (o.a spellen) zullen moeilijker draaien. Omdat een grafische kaart van een laptop gewoon niet de prestaties kunnen halen van een "gewone" kaart [hier valt over te discussieren i know ;) ]
4: batterij gaat snel leeg.

euhm dat waren ze zo snel eventjes ;)

• DinX
  • Laatst online: 11-08 09:04

DinX

Motormuis

Ik denk dat de reden van uitbreiden de beste reden is.
Zeg tegen hem, dat als hij volgend jaar of binnen 2 jaar z'n pc wil upgraden, dat het waarschijnlijk een volledig nieuwe wordt als hij een laptop neemt.
Als hij een desktop neemt hoeft hij alleen een nieuwe cpu te kopen, of wat extra geheugen

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:18

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Tenzij je speciale maatregelen neemt is een laptop ook ontzettend slecht voor je:

- Geen ergonomisch toetsenbord,
- Scherm op een slechte hoogte

Misschien is je schoonvader hier vatbaar voor? :) Dreig hem gewoon met wat rugklachten of zo >:)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• MrE
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-09-2025

MrE

Sugardaddy take me home..

Jouw schoonvader is toch toevallig niet rond de 65 jaar oud of zo he?
Ik heb van de week over hetzelfde onderwerp een discussie met een man gehad in de stripboekhandel waar ik regelmatig kom.
Hij wilde echter met zijn laptop naar zijn een neefje van hem kunnen reizen als er iets mis was met dat ding, en dus vond hij een laptop praktischer.

Ik heb hem toen aangegeven dat hij als hij dat perse wilde, hij voor dat hij dat ding aanschaffen EERST goed moest weten wat hij er mee wilde. Dit omdat de kosten om naderhand eventueel extra zaken aan te schaffen veel hoger waren dan bij een pc.

Je betaald gewoon meer voor een laptop (aanschaf en onderhoud) dan met een pc. Als je gadgetry meer geld waard vind, moet je voor een laptop gaan. Wil je echter een leuk computertje voor een redelijke prijs, die je ook nog eens voor weinig geld kan upgraden, dan moet je een pc nemen.

the -<::::::::::D is mightier than the <:::::::::[=@

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:57
ik moet er toch ff tegenin gaan hoor.

muis > kan extern
toetsenbord > kan extern
monitor > kan extern

dus alle klachten over klein scherm, slecht tobo tellen niet.

Enige nadeel eigenlijk is dat 3D spellen niet snel zullen werken, maarja als die persoon van jou spellen speelt dan issie ook zo slim om te bedenken dat ie dat op een laptop niet kan..... lijkt mij.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:49

Sick Nick

Drop the top!

bekijk t van de andere kant, de restwaarde van een laptop ligt VELE malen hoger dan de restwaarde van een desktopje.

2ehands p2 333 laptopje kost nu nog 350 euro ofzo en een 2ehands p2 333 desktopje mag je blij mee zijn als je hem voor meer dan 50 a 75 euro kan verkopen.

keuzes keuzes keuzes, maar daar zou ik me maar gewoon niet mee bemoeien en m lekker z'n gang laten gaan want als jij je er NU mee bemoeit ben je de komende jaren ook de lul als er iets kapot is ofzo. Mag jij weer langs komen..... :r

[edit]
Overigens, spellen kan je op de nieuwste laptops prima spelen. Die halen 3dmark scores in de 7000, kan je easy mee gamen in best hoge resoluties.

[ Voor 14% gewijzigd door Sick Nick op 08-12-2002 19:31 ]

• Hertog
  • Laatst online: 16:18

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Die klachten over slecht toetsenbord of beeld tellen wel degelijk. Natuurlijk kun je wel een externe monitor aansluiten maar dan moet je die wel apart kopen en een laptop is toch al goedkoop. Dan kun je net zo goed gewoon een desktop kopen met een goed toetsenbord en een goede monitor. Tenzij je veel onderweg moet werken natuurlijk, maar als dat zo is kun je je schoonvader waarschijnlijk toch niet overhalen :)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Verwijderd

Topicstarter
Voor zijn werk heeft 'ie dat ding niet nodig, dus is ook geen excuus.
En als je allerlei externe bende moet gaan aansluiten is een desktop ook al beter natuurlijk.
Maar goed, er staan al behoorlijk wat goeie redenen.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-08 13:00

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Nog een goede: Als je je bios wachtwoord vergeet heb je een probleem.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Laptops worden obsolete, tablet PC nieuwe mode :?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• bart1234
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2014
Over het toetsenbord: Ik vind het prima tikken hoor :?
Over de batterij: die van mij gaat ruim drie uur mee bij gewoon office gebruik en af en toe een cd'tje of diskette :)
Over de kosten: koop een tweedehandse like me :P
Over de performance: 2D is prima over het algemeen, de 3D is bij de wat oudere laptops en de nieuwe laptops zonder fatsoenlijke chip niet om over naar huis te schrijven. Maar als hij toch alleen wil gaan office'n en internetten en RA2 :P spelen, maakt dat niet uit.
EDIT: Over dat touchpad icm vingers enzo: da's even wennen. In het begin had ik er ook last van, nu nooit meer (en we zijn nu een paar dagen verder) :)

Ik heb hier een Compaq Armada E500, p3 700, 128mb, 18,6gb en 8mb ATI Rage mobility kaartje. En ik ben prima tevreden :)
Voor de 3D spellen heb ik m'n desktop wel, en de laptop is primair bedoeld als tik/internet/divx-kist :)

[ Voor 11% gewijzigd door bart1234 op 08-12-2002 20:06 ]

• TRAXION
  • Laatst online: 10-08 22:29
Laptop
Cons:

Kans op diefstal, beschadiging, 1 onderdeel stuk en gooi je schoothondje maar wel

Pro's:
Mobiel, compact

Desktop
Cons:

Groot, niet mobiel

Pro's:

Uitbreidbaar, Groter scherm, goedkoper.

Verwijderd

Een laptop is veel kwetsbaarder, en idd, 1 onderdeel kapot heel nieuw beesie. En zeker de prijs. Desktop en laptop zelfde specs, prijs ongeveer x2. En idd, als je er lang achter zit, is dat erg slacht voor je. En heel belangrijk, de uitbreidingsmodelijkheden.

• MrE
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-09-2025

MrE

Sugardaddy take me home..

Verwijderd schreef op 09 december 2002 @ 10:55:
Een laptop is veel kwetsbaarder, en idd, 1 onderdeel kapot heel nieuw beesie. En zeker de prijs. Desktop en laptop zelfde specs, prijs ongeveer x2. En idd, als je er lang achter zit, is dat erg slacht voor je. En heel belangrijk, de uitbreidingsmodelijkheden.
offtopic:
Sorry, ik kan het niet laten, maar jij neemt RSI wel heel serieus op ;)

the -<::::::::::D is mightier than the <:::::::::[=@

Verwijderd

Het grootste nadeel van een laptop vind ik nog altij dat de hardeschijf zo langzaam is, een desktop heeft over het algemeen een 7200Rpm HD die ongeveer 30-50MB/sec haalt, bij een laptop zit je meestal met een 4200Rpm HD die veel slomer is. Het starten van programma's, spellen en starten van windows gaat dus een stuk langzamer...

• PanMan
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 05-08 11:19

PanMan

Spun!

Voordeel van een laptop: Het neemt minder ruimte in. Als je niet zo vaak computerd, leg je hem de rest van de tijd gewoon in de kast.
Maar, jij wil natuurlijk een desktop, om mee te gamen :P

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Voordelen Laptop, je kan em beter uit het zich bewaren dus daar minder diefstal gevoelig. Games is wellicht niet echt een optie voor je schoonvader of gamed is zich suf. Laptops zijn wel degelijk goed te repareren, aleen zijn de kosten gewoon hoger. Als je zou posten wat de wensen van je schoonvader waren kunnen we je wellicht beter helpen. En als hij het geld er voor over heeft dan zou ik hem niet tegen houden voor een laptop. O en de prestaties van een laptop zijn niet altijd slechter dan die van de desktop. Benchen geeft hier dan uitsluitsel.

Meh ...

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:45
Heb zelf een L3400S en het enige nadeel wat ik daaraan kan bedenken is de trage 4200rpm hardeschijf (die bijna elke laptop heeft). Als iemand wat van me leecht met zeg 4mb/s dan is er met het apparaat niet meer fatsoenlijk te werken. Voor de rest is een laptop erg fijn .... voor erbij, maar in het geval van jouw schoonvader zie ik niet in waarom zo'n ding niet als main system gebruikt zou kunnen worden.
Toetsenbord is gewoon full size bij mij, mis alleen de keypad (die zit dus als Fn functies op het gewone toetsenbord). ik heb een 14" TFT en vind dat groot zat, 15" is natuurlijk genoeg lijkt mij, zit je bijna op 17" CRT waarden en als je em niet als je er niet hele dagen achter zit is dat natuurlijk meer dan genoeg.
Batterij ligt eraan wat voor laptop je koopt, mijne is vrij vlot leeg maar je hebt erbij die uren meegaan.

Flickr | Lego collectie

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 December 2002 @ 19:13:
Ik kan hem ook niet aan zijn verstand brengen dat een laptop met ongeveer dezelfde specs als een desktop toch minder presteerd.
Waarschijnlijk omdat het ook niet zo is. Als de specs (bijna) hetzelfde zijn dan zullen de prestaties ook (bijna) hetzelfde zijn, dat lijtk me nogal logisch :?

Wat je waarschijnlijk bedoelt is dat als je een bedrag X hebt dat je voor dat bedrag een laptop koopt die minder presteert dan een desktop die je voor hetzelfde bedrag kan kopen.

Hoewel natuurlijk vaak prestaties als 'doel' worden gebruikt hoeft dat voor je schoonvader helemaal niet zo te zijn. Misschien wil hij wel helemaal geen spelletjes spelen die zware systeemeisen hebben en wil hij alleen af en toe wat briefjes tikken en op internet surfen.

Het lijkt me handiger om hem te vragen wat hij er allemaal mee wil gaan doen dan -bij wijze van spreken- te proberen hem de beste game-PC die er is aan te smeren.

Waarom wil hij eigenlijk een laptop? Wellicht heeft hij er over nagedacht en heeft hij er wel een aantal (goede) redenen voor.

En als laatste wil ik even zeggen dat het een origineler uitgangspunt is ten opzichte van de standaard "Ik mag van mijn ouders geen computer op mijn kamer en wat kan ik ze zeggen zodat het wel mag"-topics, maar in principe komt het wel een beetje op hetzelfde neer ;) Lang niet alle uitgaven die mensen doen zijn 'nuttig', of 'slim' of 'prijsbewust'. Tenzij je schoonvader een zwerver is die nu zijn allerlaatste geld uit gaat geven aan een laptop in plaat aan de eerste levensbehoeften zou ik hem gewoon zijn gang laten gaan.

• Toewan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-07 19:17
Hertog schreef op 08 December 2002 @ 19:37:
Die klachten over slecht toetsenbord of beeld tellen wel degelijk. Natuurlijk kun je wel een externe monitor aansluiten maar dan moet je die wel apart kopen en een laptop is toch al goedkoop. Dan kun je net zo goed gewoon een desktop kopen met een goed toetsenbord en een goede monitor. Tenzij je veel onderweg moet werken natuurlijk, maar als dat zo is kun je je schoonvader waarschijnlijk toch niet overhalen :)
De huidige TFT schermen op laptops zijn gewoon goed hoor. En een toetsenbordje + muis kost niet veel extra.
Een laptop staat niet zo in het zicht in de huiskamer, neemt weinig ruimte in en je kan er ook mee op de bank zittend mee werken. En qua prijs, wil je een compacte barebone computer + TFT kopen ben je ook veel geld kwijt, misschien is dat een optie ??

Maar misschien dat de link van Knight Kitt wel wil helpen. :D
bart1234 schreef op 08 December 2002 @ 20:05:
Ik heb hier een Compaq Armada E500, p3 700, 128mb, 18,6gb en 8mb ATI Rage mobility kaartje. En ik ben prima tevreden :)
Voor de 3D spellen heb ik m'n desktop wel, en de laptop is primair bedoeld als tik/internet/divx-kist :)
Ah wel goed dat ie bevalt, ik had je topic een beetje gevolgd, was wel benieuwd wat je op de kop kon tikken. Zijn mooie laptopjes de Armada E500's, maar is het nou een P3 550 of een P3 700 ??

[ Voor 23% gewijzigd door Toewan op 09-12-2002 20:07 ]

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Tampie schreef op 08 december 2002 @ 19:30:
ik moet er toch ff tegenin gaan hoor.

muis > kan extern
toetsenbord > kan extern
monitor > kan extern

dus alle klachten over klein scherm, slecht tobo tellen niet.

Enige nadeel eigenlijk is dat 3D spellen niet snel zullen werken, maarja als die persoon van jou spellen speelt dan issie ook zo slim om te bedenken dat ie dat op een laptop niet kan..... lijkt mij.
En euh waarvoor koop je dan ook alweer een laptop :?

Verwijderd

Laptop is niet stoer, alleen als je veel onderweg bent en vaak ergens anders moet zijn is het handig. Of als je (zoals mijn moeder) niet zo'n groot lomp ding in de kamer wilt hebben en geen aparte plek eraan wil besteden.

Voor de rest. KOOP EEN GEWONE PC! Als je een Shuttle koopt dan heb je ook een kleine mooie stoere, ben je goedkoper uit en heb je meer aan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 december 2002 @ 20:31:
Laptop is niet stoer, alleen als je veel onderweg bent en vaak ergens anders moet zijn is het handig. Ofals je (zoals mijn moeder) niet zo'n groot lomp ding in de kamer wilt hebben en geen aparte plek eraan wil besteden.

Voor de rest. KOOP EEN GEWONE PC! Als je een Shuttle koopt dan heb je ook een kleine mooie stoere, ben je goedkoper uit en heb je meer aan.
Zal ik dat dan zelf maar uitmaken ??
Maar wel goed onderbouwd hoor, je mening..

• Haso2000
  • Laatst online: 27-12-2025
Ik werk zelf met een laptop.
- Toetsenbord wen je vanzelf wel aan, das geen probleem.
- Bij een aantal (de HP's hebben dat iig) laptops kan je de touchpads blokken, dus dan heb je daar ook geen last meer van
- ideaal als je op meerdere plekken werkt (in mijn geval school, stage, andere werkplek, thuis).
- Tekstverwerken, presentaties houden, en dat soort dingen is perfect te doen met een laptop
- intern geheugen goed uit te breiden, nieuwe HD kan je er gewoon instoppen (oude moet je wel verwijderen), DVD-RW zijn er nu ook voor laptops, (soms) ruimte voor n 2e accu.

MAAR:
- beeldschermen zijn meestel echt een tikkie te klein (wedesign op een laptop is Mission: Impossible III)
- geluid --> _/-\o_ :)
- accu wordt na een tijdje (mijn 3e jaar en na 30 min is ie echt leeg) een probleem
- laptops worden bij intensief gebruik (meerdere programma's tegelijkertijd) snel(ler) warm

Dus het hangt er een beetje vanaf wat je schoonvader van plan is.

• tvdleur
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-12-2024

tvdleur

ehh...okay?

Goed, ga voor een combi:

Wat dacht je van een compaq EVO oid in die richting? Met Tft even mooi als een laptop (en stil!!) en daarnaast de handigheid van een desktop.
Het nadeel is wel de laptop technologie, dus minder uitbereidbaar en hij mist de mobiliteit van een laptop... tis maar een idee....

• bart1234
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2014
Toewan schreef op 09 December 2002 @ 20:01:

Ah wel goed dat ie bevalt, ik had je topic een beetje gevolgd, was wel benieuwd wat je op de kop kon tikken. Zijn mooie laptopjes de Armada E500's, maar is het nou een P3 550 of een P3 700 ??
Allebei. Ligt eraan of je speedstep aan of uit zet :D
Die jongen waar ik 'm van kocht zei dat het uit stond, dus ik heb daar niet meer naar gekeken. Thuisgekomen ging ik nog wat in het bios rommelen en toen zag ik dat wél aanstond. Ikke uitgezet en nu draait ie dus op 700 mhz *D
Conclusie: ik heb te weinig betaald :P
Pagina: 1