Toon posts:

[WC] hoeveel L/uur nodig?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Jaja, ik weet dat dit in de FAQ staat :)
Toch is het mij nog niet helemaal duidelijk.
In de FAQ hier op GoT, en in een artikel over waterkoeling op de FP, staat dat de pomp tussen de 500 en de 1500L/uur moet kunnen verplaatsen. Op Waterkoeling.nl staat echter dat voor een eenvoudige opstelling pompen van 180 tot 400L/uur al ruim voldoende zijn.
Ik snap het niet helemaal...
Wat is nou juist?
Ik heb hier een pompje wat in principe goed genoeg moet zijn (met lucht ~480L/uur, zonder ~640L/uur), maar toch, ik wou dit ff weten.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2002 19:06 ]

• hereweare67893
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Met 600l/uur draait hij goed: 1 waterblok klein reservoir en radiator, Eheim als pomp is aan te raden.

Verwijderd

JvH schreef op 08 December 2002 @ 19:04:
Met 600l/uur draait hij goed: 1 waterblok klein reservoir en radiator, Eheim als pomp is aan te raden.
Klopt..een vga blokje erbij kan ook nog wel.. met meer blokken is wat sterkers aan te bevelen. Het ligt ook een beetje aan je rad.. Als die heel erg knijpt moet je wat sterkers nemen.
Liever 1200l/h met 2 blokjes, maar het zou met 600 kunnen als het moet.

Verwijderd

Topicstarter
Het is een vaag pompje uit Duitsland (dacht ik) (:D), en ik had idd zo'n setup in gedachten.
Maar waar komt dit verschil in benodigde L/uur vandaan? Kijk 100 kan ik me nog wel voorstellen, maar het gaat hier om 320L/uur verschil!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Ach, met 30 liter per uur zul je het ook wel redden denk ik, maakt niet zoveel uit.
Enige rede dat je een sterker pompje nodig hebt is dat je je systeem gevuld krijgt als je em voor het eerst aanzet.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Topicstarter
Met 30L/uur lijkt me dat je je proc bakt hoor :7

• bobo1on1
Verwijderd schreef op 08 december 2002 @ 19:09:
Met 30L/uur lijkt me dat je je proc bakt hoor :7
Heb jij het weleens uitgetest?
Ik wel, ik heb een knijper op me slang gedaan zodat er nog maar een klein pisstraaltje doorheen kwam, temp ging 1 graad omhoog.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:06

DinX

Motormuis

bobo1on1 schreef op 08 December 2002 @ 19:10:
[...]

Heb jij het weleens uitgetest?
Ik wel, ik heb een knijper op me slang gedaan zodat er nog maar een klein pisstraaltje doorheen kwam, temp ging 1 graad omhoog.
Hoe lang heb je dit getest ?
Door een paar minuten dit te doen zal je niet veel merken.
Wat je over langere tijd gaat zien is dat het water langzaam warmer en warmer blijft worden.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Verwijderd

Voor de temps maakt het idd weinig uit.. Als het maar stroomt.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb een Eheim 1046 is 300 l/u en werkt prima met proc en video gekoelt
flow maakt voor je temps niet zoveel uit als het er maar is en hoeveel boeit weinig

• bobo1on1
DinX schreef op 08 december 2002 @ 19:12:
[...]

Hoe lang heb je dit getest ?
Door een paar minuten dit te doen zal je niet veel merken.
Wat je over langere tijd gaat zien is dat het water langzaam warmer en warmer blijft worden.
Waar is me radiator dan voor :?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 December 2002 @ 19:21:
Voor de temps maakt het idd weinig uit.. Als het maar stroomt.
PilatuSSS schreef op 08 december 2002 @ 19:32:
Ik heb een Eheim 1046 is 300 l/u en werkt prima met proc en video gekoelt
flow maakt voor je temps niet zoveel uit als het er maar is en hoeveel boeit weinig
Lijkt me toch sterk, ik quote ff vanaf de FP:
Wat betreft pompcapaciteit die nodig is voor een waterkoelingsysteem: meer is altijd beter. Veel mensen geloven dat het water niet te zacht en niet hard mag stromen. Bijvoorbeeld omdat het tijd nodig heeft om af te koelen in de radiator en/of tijd nodig heeft om op te warmen.

Dit is onjuist, en hopelijk kan ik dit uitleggen aan de hand van een paar extremen:

Situatie 1: Water stroomt niet. Gevolg hiervan is dat het water in de radiator alle tijd heeft om af te koelen en het water in de waterblok bijzonder warm wordt. Het temperatuur verschil tussen het water in de radiator en het water in het waterblok is dus ontiegelijk groot en de CPU extreem warm.

Situatie 2: Water stroomt oneindig snel. In de praktijk niet mogelijk, maar theoretisch zou dit het water in de radiator precies dezelfde temperatuur geven als het water in het waterblok. Het water wordt gekoeld door de radiator en dus is het water in het koelblok ook koel.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 december 2002 @ 16:51:
[...]

[...]

Lijkt me toch sterk, ik quote ff vanaf de FP:

[...]
En toch is het zo, teminste het is in de praktijk zo

Verwijderd

Ik heb dus het stukje in de FAQ geschreven, en ik ben uitgegaan van een gemiddelde situatie. Ik zie ook niet waarom je voor minder dan een 600L/uur pompje zou moeten gaan.

Maar inderdaad, zelfs 30L/uur werkt prima.

Verwijderd

Topicstarter
sluit deze dan maar :)
Iedereen bedankt voor de reacties.

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Bij een stroom van 180 liter per uur, zal je water ongeveer 1 graad opwarmen bij een zwaar overgeklokte athlon. Bij 60 l/u zelfs 3 graden.

Maar je radiator zal efficiënter gaan werken, dus het effect op de cpu zal minimaal zijn. (max. 1 of 2 graden)

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Verwijderd schreef op 08 december 2002 @ 19:03:
Op Waterkoeling.nl staat echter dat voor een eenvoudige opstelling pompen van 180 tot 400L/uur al ruim voldoende zijn.
Even opmerken dat de info op waterkoeling.nl al lang niet meer geupdated is.. Zo raden ze je ook een 35W Peltier aan, tenzij je een recente proc hebt, dan ga je beter voor een 72W Peltier :X

• bobo1on1
Jupiler schreef op 10 December 2002 @ 06:58:
[...]

Even opmerken dat de info op waterkoeling.nl al lang niet meer geupdated is.. Zo raden ze je ook een 35W Peltier aan, tenzij je een recente proc hebt, dan ga je beter voor een 172W Peltier :X
:)

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Dat is net wat op waterkoeling.nl stond! Dus geen 172 maar een 72 Watt Peltier raadden ze aan.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-02 10:41

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Jupiler schreef op 10 december 2002 @ 12:20:
Dat is net wat op waterkoeling.nl stond! Dus geen 172 maar een 72 Watt Peltier raadden ze aan.
Tja, die site is al anderhalf jaar niet geüpdate, alleen het forum is nog redelijk actief. Wel vervelend dat die info zo achterhaald is :/

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Dat is wat ik duidelijk wou maken ;)

Inderdaad spijtig... En beginnende WC'ertjes worden dan op het verkeerde soor gezet.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-02 09:04

JT

VETAK y0

Als water langzamer door de rad gaat dan zit het er langer in en heeft het langer tijd om af te koelen :) Dat stukje van oneindig snel klopt niet helemaal omdat het water in de rad dan geen tijd heeft om af te koelen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Pagina: 1