Win98se, TCP/IP -> kan niet delen in netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Hey mensen...

Ik heb een LANnetje, allemaal PC'tjes met Win9x en zo. Eén centrale server met een hubje eraan. Allemaal TCP/IP geïnstalleerd met NetBEUI eroverheen (aub geen reacties op dit laatste protocol), allemaal client voor Microsoft-netwerken en service voor Microsoft-netwerken. Alle PC's kunnen resources met elkaar delen: drives, mappen, printers...

Alleen nu heb ik één nieuwe bak (Win98 SE) waarop ik geen resources kan delen. Ik kan de optie gewoon nergens vinden (iig niet waardie hoort te zijn). De NIC had wat installatieproblemen: wilde niet installeren op een bepaald PCI-slot, in een ander slot wél. Kan er nu mee internetten (via de server) en op het netwerk rondkijken. Alleen niet delen dus...

Wat kan er aan het handje zijn?

Bloed, zweet & koffie

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Weet er dan helemaal niemand waar het aan kan liggen?

Bloed, zweet & koffie

• manyac
  • Laatst online: 05-05-2025
Dus in het venster dat je krijgt als je de eigenschappen van netwerkomgeving opvraagt (rechts drukken op netwerkomgeving -> eigenschappen) staat geen knop 'Bestands- en printerdeling' ?
Ben wel benieuwd wat er allemaal wel staat dan...

• k-oz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-12-2021

k-oz

do not feed the trolls

Ik vraag het toch even.....waarom NetBUI?

en als ikjou was nou ik je netwerkomgeving maar even opnieuw installeren...ik heb zo het idee dat daar iets in mis gegaan is....

en een win98se als server??.....naja..nv

...Microsoft KB article Q172653: "Sometimes Barney Starts Playing Peeka boo on His Own""

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Er staat in het keuzemenu de gebruikelijke rommel:

Openen
Verkennen
Zoeken...
[Hier had "Delen" moeten staan]
-
Add to zip
-
Formatteren...
-
Snelkoppeling maken
-
Eigenschappen

Mijn server is Windows 2000 Server, met DHCP via NAT. Bepaald geen Windows 98 SE dus, dank u.

Ok. Waarom NetBEUI? Op verzoek kan ik technische details leveren. Het komt hierop neer dat NetBEUI in kleine werkgroepen (2-20 PC's) sneller en efficiënter is dan TCP/IP. Het nadeel is echter dat NetBEUI niet routable is. Draai je het over TCP/IP, dan is het wél routable. Als je eerst NetBEUI installeert in een klein LAN en daarna TCP/IP, dan wordt bij voorkeur het NetBEUI toegegepast, wat sneller is.

Dit item wordt beschreven in het boek "Windows NT TCP/IP" door Karanjit S. Siyan, Ph.D., een van de schrijvers van de originele Technische Specificaties van het TCP/IP-protocol.

Ik wil hier graag over discussiëren, maar liever niet hier, omdat ik in deze topic graag mijn vraag beantwoord had gezien.

Dit heeft echter helemaal niks met deze situatie te maken, want ik installeer altijd eerst NetBEUI en dan TCP/IP. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad.

Deze situatie doet zich voor na een tweede verse Windows-installatie. Uiteraard heb ik de IP-stack opnieuw erop gezet. De PC in kwestie is aanspreekbaar over het netwerk, en kan ook van netwerkbronnen kopiëren.

Bloed, zweet & koffie

• manyac
  • Laatst online: 05-05-2025
Dat menu bedoel ik niet.
Op je bureaublad staat netwerkomgeving, daar moet je met je rechtermuisknop op drukken en dan in dat menu wat dan verschijnt op eigenschappen (onderin het menu) drukken.

Het venster dat je dan ziet (in win95 heeft 't de titel 'Netwerk') bedoel ik.

• Peeetor
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-08 13:23

Peeetor

Petor?.. Peetor?... Peeetor!!!

Kijk bij Configuratiescherm | Netwerk.
Kies Toevoegen | Service | Bestands en printerdeling voor MS Netwerken. Effe CD-tje erin, installeren, opnieuw booten en volgens mijn bescheiden mening zou het bakkie helemaal gereed zijn om alle bestanden en printers te delen..

"Ja... dikke lul" zei de raaf. En de raaf vloog weg.

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Bedankt voor de goedbedoelde tips, maar ik ben geen newbie. Ik weet hoe ik de service voor het delen van bestanden in Microsoft-netwerken aan moet zetten; ik ben onofficieel MCSE (wel examen gedaan, maar niet door MS gekeurd :)) & systeem-/netwerkbeheerder van beroep.

Er is echt iets mis... maar wattes?

Bloed, zweet & koffie

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Binding protocol aan kaart nie goe?
Mogelijk dat door IRQ probs de kaart niet *helemaal* naar behoren werkt..wat hangt er nog meer in die 98SE?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Kun je op die bak z'n eigen IP wil pingen laat staan andere systemen?

• Angelfire
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

Probeer eens de drivers van je netwerkkaart te verwijderen, incl. al je bindings (tcp/ip etc.) en begin dan eens opnieuw doet vaak wonderen onder windows!!

I play my enemies like a game of chess...

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Ik kan de PC in kwestie pingen. Ik kan ermee internetten en het netwerk doorzoeken.

Alles is al een paar keer verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.

Ik kan nu wel delen (waarom nu ineens wél?!) maar in de eigenschappen van de netwerkomgeving staat geen service geïnstalleerd. Als ik dat installeer en Windows herstart, is het weer verdwenen. Maar het werkt wel.

Microsofts wegen zijn ondoorgrondelijk...

Bloed, zweet & koffie

Pagina: 1