BIOS-chip A7V8X verknoeid

Pagina: 1
Acties:

• FalconM
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Heb gisteren in m'n BIOS een setting veranderd (memspeed van 266 naar 333Mhz) en vervolgens wilde de PC niet meer normaal booten, d.w.z ik kreeg geen beeld en een melding van de postspeech: "system failed CPU test" Eerst gekeken of m'n CPU niet was doorgefikt, zo te zien niet. Vervolgens de BIOS gereset mbv de jumper CLRTC1 volgens beschrijving manual (dus batterij verwijderd etc). Dit mocht niet baten. Waarschijnlijk is de BIOS-chip dus kaduuk.
Nu de volgende vraag:
Is het mogelijk om een foute BIOS-chip opnieuw te programmeren door eerst te booten met een goede chip van iemand met een zelfde BIOS en vervolgens (tijdens dat de PC draait) de BIOS-chip te verwisselen en daarna dus de foute BIOS-chip opnieuw te flashen.
Klinkt inderdaad zeer link maar ben toch benieuwd of dit al eens is geprobeerd en of dit uberhaupt mogelijk is.

[ Voor 4% gewijzigd door FalconM op 08-12-2002 16:39 ]

Volvo V70 D5 my2011

Verwijderd

Zolang je niet verkeerd geflasht hebt, kan er niks mis zijn met de bios chip zelf dunkt mij

• CRiMiNaL
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-01-2024

CRiMiNaL

Witlof ^^

in praktijk zou dit een super handige oplossing zijn maar in theorie heb je meer kans dat je er nog meer schade mee aanricht dan je nu al geleden hebt

... MMORPG Addict.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Vervolgens de BIOS gereset mbv de jumper CLRTC1 volgens beschrijving manual (dus batterij verwijderd etc). Dit mocht niet baten. Waarschijnlijk is de BIOS-chip dus kaduuk.
Heb je onderhand wel de stekker uit de voeding getrokken? Anders blijft de BIOS nog lang onder stroom :)

Verwijderd

Jaa idd..als je dat niet doet dan kan je eeuwen door blijven (proberen) te booten :Y)

• FalconM
  • Niet online
BalusC: ja, en heb ook minimaal 3 seconden de jumper verwisseld, anders schijnt íe ook niet te resetten.

Stel ik vertel in de winkel eerlijk wat er gebeurt is, zou ik aanspraak kunnen maken op garantie?

Volvo V70 D5 my2011

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:22

Memendo

V4-power/Team BSD

FalconM schreef op 08 december 2002 @ 16:44:
BalusC: ja, en heb ook minimaal 3 seconden de jumper verwisseld, anders schijnt íe ook niet te resetten.

Stel ik vertel in de winkel eerlijk wat er gebeurt is, zou ik aanspraak kunnen maken op garantie?
Doe dat zeker maar heel wat langer dan 3 sec.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
FalconM schreef op 08 december 2002 @ 16:44:

garantie? je hebt zitten klooien met settings..

denk het niet dus!

A wise man's life is based around fuck you

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Als jij je boardje via de leverancier/importeur/etc laat opsturen naar Asus lijkt het mij vrij sterk dat je hem op dezelfde manier terug krijgt als dat je hem opstuurde.

Defecte bios komt zo vaak voor, easy repair :)

• caspergt
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04-2025
Mischien korstluiting met de kast ofzo, heb je wel je mobo op die screws geplaats en vast gemaakt ?

[ Voor 72% gewijzigd door caspergt op 08-12-2002 17:39 ]

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:22

Memendo

V4-power/Team BSD

zwelgje schreef op 08 December 2002 @ 17:30:
[...]

garantie? je hebt zitten klooien met settings..

denk het niet dus!
Hoezo? Het is heel normaal bij om bij een moederbord een setting te veranderen. In dit geval werd het waarschijnlijk niet door het geheugen ondersteund, waardoor er problemen op traden. Ik geloof dat ook niet dat het mobo stuk is. Maar is dat wel het geval, heeft hij zeker recht op garantie dunkt mij. Als je een CPU installeerd, draait die in sommige gevallen eerst ook op een fsb van 100 ipv de 133 waarop die normaal zou lopen. Dan moet je ook een setting veranderen, zou een moei boel worden als je dat niet mag doen omdat de garantie dan vervalt.

• caspergt
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04-2025
Had ik ook toen mn voeding ontploft en aan de settings geklooit had, alles was stuk behalve mn hdd en ik kreeg alles vergoed dus wat zwelgje nu blaat is ......... uhh geblaat :P

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 15:36

star-saber

Ryzen

zet hem eens aan en hou insert ingedrukt

• Zwelgje
memendo schreef op 08 December 2002 @ 17:38:
[...]

Hoezo? Het is heel normaal bij om bij een moederbord een setting te veranderen. In dit geval werd het waarschijnlijk niet door het geheugen ondersteund, waardoor er problemen op traden. Ik geloof dat ook niet dat het mobo stuk is. Maar is dat wel het geval, heeft hij zeker recht op garantie dunkt mij. Als je een CPU installeerd, draait die in sommige gevallen eerst ook op een fsb van 100 ipv de 133 waarop die normaal zou lopen. Dan moet je ook een setting veranderen, zou een moei boel worden als je dat niet mag doen omdat de garantie dan vervalt.
een leverancier zou dit kunnen uitleggen als 'incompetent handelen', en je dus geen garantie meer geven...

• Hoyden
  • Nu online
Maar een mobo met een defecte bios kan zo worden gerepareerd, en dat wordt ie ook.

Als een mobo ingeleverd wordt met de melding dat ie niet meer werkt kan het natuurlijk zijn dat ie direct doorgestuurd wordt naar Asus, en dan krijg je hem wel keurig weer in orde terug.

• Zwelgje
SandeR schreef op 08 december 2002 @ 17:46:
Maar een mobo met een defecte bios kan zo worden gerepareerd, en dat wordt ie ook.

Als een mobo ingeleverd wordt met de melding dat ie niet meer werkt kan het natuurlijk zijn dat ie direct doorgestuurd wordt naar Asus, en dan krijg je hem wel keurig weer in orde terug.
je bedoelt jij gaat hem dan persoonlijk fixen })

• Hoyden
  • Nu online
zwelgje schreef op 08 december 2002 @ 17:47:
[...]

je bedoelt jij gaat hem dan persoonlijk fixen })
Lol neuh, moet ik eerst een bios zien te fixen, maar dat moet wel lukken :D

FalconM moet gewoon zorgen dat het mobo bij Asus terecht komt, dan lijkt het mij geen probleem. Dan moet ie gewoon werkend de deur weer uit, tenzij je duidelijk kunt zien dat de klant iets kapot gemaakt heeft.
Met een bios is dat dus niet het geval, dus...

Hoop.

• FalconM
  • Niet online
star-saber, ook geprobeerd, helaas. Ik ga morgen met het moederbord naar de leverancier (Perfect-Systems) en hoor wel of dit een garantiekwestie is. Iig bedankt voor de tips_/-\o_

Volvo V70 D5 my2011

Verwijderd

Je kan voor de zekerheid ook de jumper op de cmos clear stand zetten dan aanzetten dan uit nu weer terug zetten dan moet (als de bios niet kapot is) het systeem gereset zijn teminste dit werkt bij wel
Pagina: 1