[Promise133] Hoe debian te installeren @ a7v333

Pagina: 1
Acties:

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-05 23:25
OK, ik weet dat dit het zoveelste topic is wat hierover gaat, maar ten eerste gaan een flink aantal om het draaiende te krijgen als je al een installatie hebt en ten tweede gaat een groot aantal of Pormise100 controllers.

Wat ik allemaal al gedaan heb:
http://lists.insecure.org...kernel/2002/Oct/0544.html Hier staat dat de 2.4.19 kernel de oplossing zou zijn, maar ja. Daar heeft debian geen installatie van (de bf2.4 install werkt met 2.4.18).

Verder staat hier ook iemand met hetzelfde probleem met drie replies die beiden geen oplossing brengen.

Dit leek een hele hoopvolle oplossing, maar ik vermoed dat hij alleen werkt met de 66 en 100 versie...

Mijn situatie:
Een A7V333 met 256MB en een duron 1300
Een keurig herkend Realtek kaartje
Een onboard Promise PDC20276 (= FastTrack 133)
Twee liter zweet van 4 hopeloze zoek uren...

Hoe installeer ik dus Debian op deze machine...

PS: Sorry dat ik zo kort af schreef, maar ik heb even mijn gedaan om het bericht kort te houden, anders wordt het zo'n zinloos lang verhaal.

Update:
Net een debian CD gedownload met alle types er op, maar geen een werkt :(

[ Voor 13% gewijzigd door Steven op 08-12-2002 16:01 ]

Verwijderd

Daarvoor moet je een zeer recentelijke kernel hebben en het liefst een uit de Alan Cox serie. Kortom minimaal een 2.4.20-pre10 en het liefst de ac-variant. Ik weet namelijk zo even niet uit mijn hoofd of het in de normale 2.4.20 ook zit.

Dan zul je een extra optie support voor o.a. de PDC20276 zien, naast de bestaande oudere optie voor PDCxxxx.
Kortom je zult niet onder het zelf compileren (en instellen!!) van een kernel uitkomen. Denk daarbij goed aan alle voor raid benodigde opties.

Een PDC20276 is op die manier perfect aan de praat te krijgen ;)
( /me heeft zelf een fastrak 2000 controler erin hangen met 4 schijven in raid 0 op 133 Mhz )

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 December 2002 @ 17:27:
( /me heeft zelf een fastrak 2000 controler erin hangen met 4 schijven in raid 0 op 133 Mhz )
Woei, gaat dat snel, een raid 0 array op 133MHz ? :P

• Steven
Verwijderd schreef op 08 december 2002 @ 17:27:
Daarvoor moet je een zeer recentelijke kernel hebben en het liefst een uit de Alan Cox serie. Kortom minimaal een 2.4.20-pre10 en het liefst de ac-variant. Ik weet namelijk zo even niet uit mijn hoofd of het in de normale 2.4.20 ook zit.

Dan zul je een extra optie support voor o.a. de PDC20276 zien, naast de bestaande oudere optie voor PDCxxxx.
Kortom je zult niet onder het zelf compileren (en instellen!!) van een kernel uitkomen. Denk daarbij goed aan alle voor raid benodigde opties.

Een PDC20276 is op die manier perfect aan de praat te krijgen ;)
( * Steven heeft zelf een fastrak 2000 controler erin hangen met 4 schijven in raid 0 op 133 Mhz )
Een kernel compilen is iets wat me wel zou moeten lukken. Wat ik alleen niet kan is een kernell compilen die ik dan gebruik voor de installatie. Maar ja, ik heb het nu maar via de gewone IDE controller gedaan. En dan probeer ik wel in deze Debian installatie een kernell te compileren van de versie die jij aanraadt. Om er daarna een RAID1 array van te maken (goeie schijf al source kiezen :p) als de juiste kernel werkt.

Bedankt voor de info.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 december 2002 @ 17:41:
[...]

Woei, gaat dat snel, een raid 0 array op 133MHz ? :P

Mjah, trekt de bus best wel vol zeg maar :P ;)
ATA133 @ 133 MHz ook goed.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2002 21:11 ]

• Steven
OK, na geinstalleerd te hebben via een IDE aansluiting en daarna de nieuwste Kernel gecompiled te hebben draait het, hoop ik...

Ik heb netjes in dat Promise Bios een RAID1 array aangemaakt (2x 40GB) en de ene disk naar de andere geduplicate en bij het booten zegt hij ook dat er een 1x2 Mirror Array is. Klinkt goed :)

Maar, als ik in Linux kijk dan geeft hij nog aan dat er twee schijven zijn (hde en hdg) die ik ook beide apart kan mounten. Wel met dezelfde info uiteraard (ik heb de disks geduplicate in de BIOS) maar als ik hdg1 mount (hde1 wordt bij het booten naar / gemount uiteraard) en daar iets op verander (een directory aanmaak) dan veranderd dat niet op /.

Dus wie ziet wat ik fout doe, moet ik misschien nog aan linux "vertellen" dat er een RAID1 array is? (ik dacht altijd dat een OS RAID als een losse schijf behandelde...)

[Update]
Na dat ik wat gewijzigd had op hdg1 en een restart kwam de controller met een error dat de array kapoet was. Zou het kunnen dat alles dus gewoon werkt, zolang ik maar niet handmatig dingen in /dev/hdgX ga wijzigen?

[ Voor 13% gewijzigd door Steven op 11-12-2002 19:04 ]

Verwijderd

Ik heb de ATA 100 versie en de boot iso met XFS ondersteund mijn kaart wel. Misschien die van jou ook wel. http://people.debian.org/~blade/XFS-Install/

• Steven
Verwijderd schreef op 11 December 2002 @ 19:20:
Ik heb de ATA 100 versie en de boot iso met XFS ondersteund mijn kaart wel. Misschien die van jou ook wel. http://people.debian.org/~blade/XFS-Install/
Mijn versie wordt helaas pas vanaf 2.4.20 ondersteunt en deze boot iso gebruikt 2.2.18en_nog_wat_rommel.

Verwijderd

Nooit, maar dan ook nooit schijven uit een raid-array afzonderlijk benaderen!

Misschien dat het verstandig is je iets meer erin te verdiepen? Dan zou je weten dat je hem onder /dev/ataraid kunt benaderen namelijk.
Pagina: 1