Sneeuwkanonnen hoe werkt het, en hoe maak je het zelf?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.232 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik weet wel dat het werkt met water die met hogedruk de lucht in gespoten wordt, maar is me nog niet helemaal duidelijk hoe dit dan tot sneeuw kan vormen, want deze truuk werkt geloof ik tot 4 graden boven 0.
Tis misschien wel beetje zinloos maar leek me geinig als ik dit in het klein na zou kunnen maken als dat al mogelijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerok
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-06 10:25

zerok

geen

Ik dacht dat ze ook een beetje vloeibare stikstof oid mee spoten zodat het afkoelde tot rond het vries punt.
zelf maken zal wel lastig zijn, ik denk dat als je het een beetje verkeert afsteld dat je dan ijzel, regen of blokken ijs krijgt

edit: is trouwens wel heel simpel te vinden op het i-net www.howstuffworks.com
http://www.howstuffworks.com/snow-maker.htm

[ Voor 22% gewijzigd door zerok op 08-12-2002 15:11 ]

"never argue with idiots they drag you down to their level and beat you with experience" dilbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
ah das wel interessant. ik vroeg me al af hoe dat nou kon.. maar vraag me af hoe koud dat water nou moet zijn,want dat water kan nooit kouder zijn dan 0 graden lijkt me. Wat ik ervan begrijp heb je gewoon water tegen vriespunt aan en moet je daartegenaan blazen met hogedruk. En dat water hoeft niet onder hoge druk te staan. En vraag me af of er mensen zijn die hier ook wel eens mee geexperimenteerd hebben hier ;)

Afbeeldingslocatie: http://static.howstuffworks.com/gif/snow-maker-illustration.gif
Afbeeldingslocatie: http://static.howstuffworks.com/gif/snow-maker-labels.gif

Hm ik lees wat verder op dat de dingen die op de pistes staan met een enorme ventilator werken die het water vernevelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08:51

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Intressant jah!
Ik ken ook andere, lijken gewoon een beetje op een brandweerspuit, deze zetten ze s'nachts gewoon aan.....
Volgens mij hebben die sneeuw kanonnen gewoon een speciale voorkant/kop.... :?

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Happy-Amd_Freak
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-09-2021
Gaaf idee lijkt mij ook wel erg leuk om zelf te doen. Leuk voor thuis of voor in de pc!

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

Is jouw PC vanbinnen dan zo koud dat water erin bevriest?

Verder gaat dit topic zo nogal in de richting van een HK-topic. Als mensen niet meer inhoudelijk op dit topic ingaan, gaat het daar dan ook heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:59
Ik ga met kerst weer skien, dus als ze een sneeuwkanon hebben lopen, zal ik er ff langsgaan en foto's maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-06 21:24

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik denk dat het toch zeker wel te proberen is, maar je moet de weersomstandigheden er wel naar hebben en het zeer precies maken.
Als je een grote metalen melkbus hebt, een oude, dan kun je er dus aan de achterkant 2 gaten in maken. Zet ze af met rubber ringen, en je hebt al 2 uitgangen.
Een voor water, 1 voor lucht. Voor die lucht kun je een krachtige stofzuiger nemen, dus geen huis-tuin-en-keukending, maar ik geloof dat bedrijfsstofzuigers met meer kracht werken omdat ze groter zijn... am I right?
Enfin, die heeft een stand, of je tweakt de motor dat hij niet zuigt maar blaast... en je hebt naar buiten geblazen lucht. De vraag is of die lucht koud of warm is... doordat de motor dus ook warm is. De stofzuigerslang kun je dan aansluiten op de achterkant van je melkbus.

Verder sluit je je tuinslang aan op de melkbus, want je brandweerhaspel hiervoor van de muur halen is strafbaar... ;)
En dan komt nog het werk van passen en meten, de stralen moeten elkaar op het juiste punt kruisen, en natuurlijk moet de sneeuw in koude lucht gesproeid worden anders heb je alsnog regen.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
Happy-Amd_Freak schreef op 08 december 2002 @ 16:43:
Gaaf idee lijkt mij ook wel erg leuk om zelf te doen. Leuk voor thuis of voor in de pc!
lol een sneeuwkanon in je pc, lekker handig, wil je al je hardware onder de sneeuw dan? :)
Dark Blue schreef op 08 December 2002 @ 20:59:
Ik denk dat het toch zeker wel te proberen is, maar je moet de weersomstandigheden er wel naar hebben en het zeer precies maken.
Als je een grote metalen melkbus hebt, een oude, dan kun je er dus aan de achterkant 2 gaten in maken. Zet ze af met rubber ringen, en je hebt al 2 uitgangen.
Een voor water, 1 voor lucht. Voor die lucht kun je een krachtige stofzuiger nemen, dus geen huis-tuin-en-keukending, maar ik geloof dat bedrijfsstofzuigers met meer kracht werken omdat ze groter zijn... am I right?
Enfin, die heeft een stand, of je tweakt de motor dat hij niet zuigt maar blaast... en je hebt naar buiten geblazen lucht. De vraag is of die lucht koud of warm is... doordat de motor dus ook warm is. De stofzuigerslang kun je dan aansluiten op de achterkant van je melkbus.

Verder sluit je je tuinslang aan op de melkbus, want je brandweerhaspel hiervoor van de muur halen is strafbaar... ;)
En dan komt nog het werk van passen en meten, de stralen moeten elkaar op het juiste punt kruisen, en natuurlijk moet de sneeuw in koude lucht gesproeid worden anders heb je alsnog regen.
hoe kom je tegenwoordig nog aan grote melkbussen ;)
Maar ik dacht eigenlijk eerst heel klein te experimenteren. Alleen als ik het goed begrijp heb je dus gewoon koud (kraan?)water nodig, en moet dat gewoon worde weggeblazen.. en de komende week is het ook vrij koud.. lijkt me koud genoeg toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowrunR
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 20:55
Dark Blue schreef op 08 December 2002 @ 20:59:

Denk niet dat een (industriële) stofzuiger genoeg kracht heeft om zoiets te maken, het komt er voornamelijk op neer dat het water zo fijn mogelijk verneveld wordt (= groter oppervlak = sneller bevriezen). Dus zul je eerder perslucht nodig hebben.

Volgens mij kom je met een gewone hogedrukspuit, met een goeie verdeelkop die het water zéér fijn verdeelt, al een heel eind verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
ShadowrunR schreef op 09 december 2002 @ 16:49:
[...]

Denk niet dat een (industriële) stofzuiger genoeg kracht heeft om zoiets te maken, het komt er voornamelijk op neer dat het water zo fijn mogelijk verneveld wordt (= groter oppervlak = sneller bevriezen). Dus zul je eerder perslucht nodig hebben.

Volgens mij kom je met een gewone hogedrukspuit, met een goeie verdeelkop die het water zéér fijn verdeelt, al een heel eind verder.
Aan die hogedrukspuit heb ik ook al lopen denken. En anders misschien een tuinslag + compressor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17989

probeer het eerst eens in het klein: een busje met evian verfrissingswater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
Anoniem: 17989 schreef op 09 december 2002 @ 19:25:
probeer het eerst eens in het klein: een busje met evian verfrissingswater
mja daar ben ik dus ook voor, eerst in het klein proberen,.. maar zoals wat jij zegt gaat volgens mij niet werken.
Ik vraag me af wat voor bron ik kan gebruike die het water goed wegkan blazen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66301

Voor skipistes wordt idd bovenstaande machine gebruikt. Voor films ed gebruiken ze geen echt sneeuw, maar zeep of papiersnippers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
Anoniem: 66301 schreef op 09 december 2002 @ 22:29:
Voor skipistes wordt idd bovenstaande machine gebruikt. Voor films ed gebruiken ze geen echt sneeuw, maar zeep of papiersnippers
Niet in alle films, volgens mij is dat wat jij zegt meer op toneel enzo het geval. Maar het ging er hier om hoe je het zelf kan namaken echte sneeuw dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-06 22:43
ShadowrunR schreef op 09 December 2002 @ 16:49:
[...]

Denk niet dat een (industriële) stofzuiger genoeg kracht heeft om zoiets te maken.
Probeer anders een blower, zo'n eentje om bladeren van je gazon af te blazen. Zijn bij de praxis geen eens zo heel duur, meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gody
  • Laatst online: 18-06 15:00
Ja ik heb jammergenoeg geen compressor anders lijkt hetme dan je best wel zoiets makkelijk kunt maken... Water kun je wel nevelachtig uit je tuinslangetje laten komen door een of andere kopje ervoor te maken... Die compressor kun je ook wel in de koker/melkbus krijgen. Nu alleen nog een grote snelle ventilator. Die ventilatoren die je in zulke heaters vindt... dat is wel iets lijkt me.
Zo'n heater is overigens net een sneeuwkanon, maar dan gaat er in plaats van water gas en vuur bij :) Iig zo zag het er uit.
Zit iemand er hier serieus aan te denken om zoiets te proberen ? Want het is namelijk denk ik wel te doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
Gody schreef op 10 december 2002 @ 15:14:
Ja ik heb jammergenoeg geen compressor anders lijkt hetme dan je best wel zoiets makkelijk kunt maken... Water kun je wel nevelachtig uit je tuinslangetje laten komen door een of andere kopje ervoor te maken... Die compressor kun je ook wel in de koker/melkbus krijgen. Nu alleen nog een grote snelle ventilator. Die ventilatoren die je in zulke heaters vindt... dat is wel iets lijkt me.
Zo'n heater is overigens net een sneeuwkanon, maar dan gaat er in plaats van water gas en vuur bij :) Iig zo zag het er uit.
Zit iemand er hier serieus aan te denken om zoiets te proberen ? Want het is namelijk denk ik wel te doen....
Achja lijkt me wel geinig, maar om daar nou zo bladerenblower voor te kopen :/ Leek me juist leuk om te experimenteren met simpele dingen die je thuis hebt, en kleine investeringen geeft niet.. maar ik zie me al thuiskomen met een blower :/ haha ik hoor zo me ouders al zegge "WAt moet je daar nou weer in vredesnaam mee?" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
Is iemand hier nu al mee bezig geweest of heeft ook zo idee gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
Ideeën genoeg, nog niks geprobeerd...
't Is nu inmiddels te warm he, helaas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
schumacher schreef op 16 December 2002 @ 20:01:
Ideeën genoeg, nog niks geprobeerd...
't Is nu inmiddels te warm he, helaas :(
ja k*tzooi. maar nu mooi de tijd om iets te ontwikkelen.
Jij hebt dus ook met dit idee rond gelopen? ik hoop op pics enzo :D
wat voor idee had je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49489

robbertb schreef op 08 December 2002 @ 15:46:
ah das wel interessant. ik vroeg me al af hoe dat nou kon.. maar vraag me af hoe koud dat water nou moet zijn,want dat water kan nooit kouder zijn dan 0 graden lijkt me. Wat ik ervan begrijp heb je gewoon water tegen vriespunt aan en moet je daartegenaan blazen met hogedruk. En dat water hoeft niet onder hoge druk te staan. En vraag me af of er mensen zijn die hier ook wel eens mee geexperimenteerd hebben hier ;)

[afbeelding]
[afbeelding]

Hm ik lees wat verder op dat de dingen die op de pistes staan met een enorme ventilator werken die het water vernevelen
Ik heb zelf een industriele Fan (lees: kleine turbine) hier staan en ik zou hem evt. kunnen uitproberen. Maar het is hier helaas niet 30 Farenheit (-1,1 graden celcius)
Ik heb het net met een glassex spuit geprobeerd achter een fikse hoop lucht, krijg alleen nevel

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 49489 op 18-12-2002 16:32 ]

• robbertb
  • Niet online
Anoniem: 49489 schreef op 18 December 2002 @ 16:18:
[...]

Ik heb zelf een industriele Fan (lees: kleine turbine) hier staan en ik zou hem evt. kunnen uitproberen. Maar het is hier helaas niet 30 Farenheit (-1,1 graden celcius)
Ik heb het net met een glassex spuit geprobeerd achter een fikse hoop lucht, krijg alleen nevel
Dat heb ik jaren geleden ook wel es geprobeerd, toen het wel flink vroor. En met zelfde resultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gody
  • Laatst online: 18-06 15:00
het water moet ook wel zeer snel kunnen bevriezen he nadat het uit je vernevelende toevoer is gekomen... Welke temperatuur heeft lucht uit je compressor? Als je die kucht nu onder 0 krijgt, en het water ook al tegen het vriespunt aanzit.... dan lijkt het em dat het moet lukken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1688

het water wordt pas op het einde van het 'kanon' toegevoegd. Aan het einde zitten over de gehele ronding in 3 a 4 lagen verstuivers gemonteerd en de ventilator blaast de hele zooi weg. als je het water in het midden van het kanon zou doen, dan zit je kanon meteen vol met sneeuw. Hoe het met die 'langnek kannonen' werkt weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
Hier ben ik met mijn foto's! :) Het duurde ff maar dan heb je ook wat ;)

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~wt.nijhof/images/sneeuw/in_actie.jpg
Hier dus een sneeuwkanon aan het werk. Beetje onscherp, bewogen in de lift i.c.m. digital zoom.

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~wt.nijhof/images/sneeuw/kanon.jpg
Sneeuwkanon van de zijkant.

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~wt.nijhof/images/sneeuw/kop.JPG
De nevelaars waar het water uit spuit.

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~wt.nijhof/images/sneeuw/voorkant.jpg
Sneeuwkanon recht van voren met de nevelaars in de buitenste ringen en in het midden de 'ventilator'.

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~wt.nijhof/images/sneeuw/paal.jpg
Een ander soort. Hierbij spuit het water onder hoge druk uit een 10-15 cm. grote sleuf bovenop. Deze paal is te draaien en in hoogte verstelbaar.

[ Voor 10% gewijzigd door schumacher op 08-01-2003 17:46 . Reden: lay-out ]

Pagina: 1