Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voltage LEDs

Pagina: 1
Acties:
  • 263 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik heb net m'n VOlt meter erbij gepakt en ben wat gaan meten. Dit omdat ik de LEDjes van m'n power en HDD wil vervangen door blauw.

Nu kom ik met die Power Led op 5 Volt uit, zowiezo weet ik daar wel desnoods een andere oplossing voor en dat is gewoon aan voeding zetten.

Maar met het meten van de HDD power ging het mis. Om een of andere reden schoot me Volt Meter naar de 12 volt. Ik geloof niet echt dat dit klopt.
Ik neem aan dat het voltage van de HDD Led wel redelijk standaard is, dus als iemand anders wel een gelukte meting heeft, dan zou ik graag de juiste waarde willen weten.

M.vr.gr.

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 15:50

M14

VinnieWeiss schreef op 08 december 2002 @ 14:31:
Ik heb net m'n VOlt meter erbij gepakt en ben wat gaan meten. Dit omdat ik de LEDjes van m'n power en HDD wil vervangen door blauw.

Nu kom ik met die Power Led op 5 Volt uit, zowiezo weet ik daar wel desnoods een andere oplossing voor en dat is gewoon aan voeding zetten.

Maar met het meten van de HDD power ging het mis. Om een of andere reden schoot me Volt Meter naar de 12 volt. Ik geloof niet echt dat dit klopt.
Ik neem aan dat het voltage van de HDD Led wel redelijk standaard is, dus als iemand anders wel een gelukte meting heeft, dan zou ik graag de juiste waarde willen weten.

M.vr.gr.
Hier komt waarschijnlijk gewoon 5 volt uit (dit is standaard). Op het mobo zitten de juiste weerstanden zodat je je led niet doorfikt.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Verwijderd

waarschijnlijk komt die 12 volt door een spanningpiekje door het inschakelen van de led als er activiteit is.

• RefleCs
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-10 15:41
Je kunt dus gewoon standaard ledjes eraan knopen :)

De wetenschappers komen uit het westen,
De Bourgondiërs komen uit het zuiden.
Maar de wijzen komen nog altijd uit het oosten.

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:12

lordsnow

I know nothing

Standaard voltage van je PSU is idd 5, en 12 V.

De overbruggingsspanning van LED's zijn (net zoals diodes) ongeveer 0.7V.

Verder moet je idd een weerstand gebuiken om de LED te beschermen door
zo de milli-amperes te beperken. Waarschijnlijk zitten deze al op het moederbord?

Verwijderd

Ik heb sinds een tijdje geleden ook een blue ledje. Geeft geen problemen. Volgens mij kan je het dus gewoon doen :)

Verwijderd

lordsnow schreef op 09 December 2002 @ 12:58:
Standaard voltage van je PSU is idd 5, en 12 V.

De overbruggingsspanning van LED's zijn (net zoals diodes) ongeveer 0.7V.

Verder moet je idd een weerstand gebuiken om de LED te beschermen door
zo de milli-amperes te beperken. Waarschijnlijk zitten deze al op het moederbord?
0,7V? Hoe kom je daarbij?

En spanningspiekjes bij het inschakelen?

Allemaal nieuw voor mij....

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2002 13:54 ]

• RefleCs
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-10 15:41
Ik ga vanmiddag wat ledjes halen en in m'n 3 systemen solderen/plakken enz... Eerdere ervaringen vertellen mij dat het allemaal geen probleem moet zijn! Ik ga ook mijn KVM switch ombouwen en mijn Logitech optical muis. Voor de muis moet je een extra felle Led aanschaffen.

Ik ben ook bezig met mijn eerste casemod... Leds die ik daarvoor ga gebruiken zijn Blauw en Groen. De kast zelf wordt glimmend zwart en de accentkleur wordt groen (om een idee op te doen: de oude cd's van Club-X waren altijd in die kleuren) Ben er alleen nog niet uit of ik de CCTL groen of blauw ga doen....

De wetenschappers komen uit het westen,
De Bourgondiërs komen uit het zuiden.
Maar de wijzen komen nog altijd uit het oosten.

Verwijderd

De spanning over een LED is afhankelijk van het type tussen de 1.6 en 4 volt (veel mC enbijvoorbeeld blauw). In sper kan deze normaal maar weinig hebben (zie hieronder, 5 volt bv).

De vraag is nu hoe je gemeten hebt, direkt over de LED heen met de LED aangesloten of zonder LED.

Over de LED heen met de LED aangesloten krijg je de LED spanning.

Over de LED heen zonder de LED aangesloten krijg je de openspanning en dat kan 5 volt zijn of zelfs 12 volt

Omdat er geen stroom loopt, loopt er ook geen stroom door de voorschakelweerstand van de LED en is er ook geen spanningsval over deze weerstand, je meet dus direkt de voedingspanning.

Led en wisselspanning. Kan geen tekening maken, dus even verbaal:
Men neme de LED en in serie daarmee een diode (alles in doorlaat richting), parallel hier aan wordt nog een diode genomen in tegenovergestelde richting aangesloten als de andere diode:

A-----|>|------|>|------B LED met diode

A-----------|<|----------B diode

A met A aansluiten (op wisselspanning) en B met B (op wisselspanning) , niet vergeten een weerstand aan te sluiten op A of B

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2002 14:54 . Reden: weten is weten !!! geen idee wat die sper 0.7 volt er deed |:( ]

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Verwijderd schreef op 09 december 2002 @ 13:52:
[...]

0,7 V lijkt me ook niet echt... Meestal mag een LED in sperrichting 5V hebben, daarboven zal ie langzaamaan kapot gaan... Dus nooit op wisselspanning groter dan 5V met alleen een weerstandje aansluiten...

Spanningspiekjes zijn er wel, maar zijn zo kort dat ze niet te meten zijn met een multimeter... Een LED heeft namelijk ook een capaciteit!

Nog iets over LEDs... Ze leveren stroom als er licht opvalt, net als zonnecellen!!! Alleen is het niet echt rendabel... :)

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:35
Verwijderd schreef op 09 december 2002 @ 13:59:
In sper is de overgangsspanning van een LED 0.7V (ongeveer), in doorgang is deze afhankelijk van het type tussen de 1.6 en 4 volt (veel mC enbijvoorbeeld blauw).

De vraag is nu hoe je gemeten hebt, direkt over de LED heen met de LED aangesloten of zonder LED.

Over de LED heen met de LED aangesloten krijg je de LED spanning.

Over de LED heen zonder de LED aangesloten krijg je de openspanning en dat kan 5 volt zijn of zelfs 12 volt

Omdat er geen stroom loopt, loopt er ook geen stroom door de voorschakelweerstand van de LED en is er ook geen spanningsval over deze weerstand, je meet dus direkt de voedingspanning.
iemand met kennis van zaken 8)

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ok, dan bestel ik binnenkort maar een zooi ledjes bij de conrad en ga ik is aan de slag (JA ook weerstanden hoor).
Nu nog even kijken welke Arctic Silver de conrad heeft. In boek staat geen getal maar op plaatje staat vII. Dus effe op Internet kijken.

Edit:
Ach het is zelfs Arctic Silver III en dan kijken we naar de prijs:
16,23 EUR :r
Gadverpillekes das duur.

[ Voor 19% gewijzigd door Vincentio op 09-12-2002 14:54 ]

Verwijderd

MRGEKKIE schreef op 09 december 2002 @ 13:59:
In sper is de overgangsspanning van een LED 0.7V (ongeveer), in doorgang is deze afhankelijk van het type tussen de 1.6 en 4 volt (veel mC enbijvoorbeeld blauw).

Nog meer nieuws, maar gelukkig werd dit gecorrigeerd...

Verwijderd

Iedereen zegt dat LEDs max 4v mogen hebben, maar de LEDs die ik bij de electronicaboer haal zijn toch echt 9v :/ :?
require_once("uitleg.inc.txt"); 8-)

Verwijderd

Een LED is een diode en als je daar stroom doorheen stuurt valt over deze diode een spanning, de zg doorlaat- of drempelspanning.
Hoe hoog deze spanning is hangt van de materialen af waarvan de diode vervaardigd is.
Er zijn bij mijn weten nog geen LEDs gesignaleerd waarbij die drempelspanning 9V is.
Wel kun je LEDjes kopen met ingebouwde voorschakelweerstand, misschien vandaar.

Verwijderd

Wel handig, die 9v leds, ik heb ze direct aan mn printerpoort gehangen & er software voor geschreven, mja, die voorschakelweerstand, dat zal het wel zijn dan

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 december 2002 @ 13:52:
[...]

voor mij ook :D maare, als je meet zonder de led er aan (belasting) stijgt het voltage gewoon tot 12V. zet de led aan de polen en meet dan eens weer.

O+

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Ik snap er eerlijk gezegd ook niks van. Ik zie vaak bij specs van rode LEDjes dat ze wat minder spanning nodig hebben/aankunnen dan bv blauwe, maar er komt bij mijn mobo's iets van 4,91 V van de HDD en power-LED headers (pinnetjes). Hier zaten eerst gewoon een rode en groene LED aan, maar ik kon ze probleemloos vervangen door een blauwe. Bij m'n toetsenbord staat er 2,08 V over de standaard 3mm (saaie) geelgroene LEDjes (ik wacht nog steeds op m'n LED's van de IA van Spacy en Pixxa :( ).

Ik heb nog eens met een potmeter en een LED geëxperimenteerd, en als je meer dan 4,9 V op een volt zet, dan gaan rode, groene en gele LED's allemaal fel geel branden, en kort daarna zeggen ze *TIK*, en zie je een zwart puntje in de LED en springt er waarschijnlijk ook een stukje plastic af :) .

Pas trouwens wel op met de LED's die je koopt bij Conrad; je betaalt je daar al gauw blauw aan blauwe LED's. ;) Tip: SMD-LEDjes (extra klein) zijn wel best goedkoop bij Conrad; vooral de rode, groene, gele en oranje. Misschien leuk voor een mooi kleurtje voor het backlight van je mobieltje, als ze tenminste genoeg licht geven.

Verwijderd

Dat je de standaard LEDjes vaak zonder problemen kunt vervangen door blauwe LEDjes is niet vreemd.
Stel de spanning op het mobo is 5V en de voorschakelweerstand (op het mobo)van het originele LEDje is 300 Ohm.
Door het LEDje loopt dan 10 mA.

Nu gaan we het LEDje vervangen door een blauwe.
De doorlaatspanning van een blauwe LED is pakumbeet 3,3V
Er blijft dus 1,7V over en die spanning valt over het weerstandje van 300 Ohm.
Nu loopt er dus een stroom van 1,7 / 300 = 5,6 mA door het blauwe LEDje.
Dat is minder dan de 10 mA die door het originele LEDje liep, maar die blauwe brand wel.

Als je de doorlaatspanning van een LED gaat meten, dan meet je natuurlijk wel over een brandend aangesloten LEDje.

Als je het LEDje verwijdert en je gaat dan meten, dan meet je gewoon de spanning die op het mobo staat, want omdat er geen stroom loopt, je meter heeft immers en oneindig hoge weerstand, is de spanning aan beide kanten van het voorschakelweerstandje gelijk.
Thats all folks...

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2002 18:53 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 December 2002 @ 17:01:
Een LED is een diode en als je daar stroom doorheen stuurt valt over deze diode een spanning, de zg doorlaat- of drempelspanning.
Hoe hoog deze spanning is hangt van de materialen af waarvan de diode vervaardigd is.
Er zijn bij mijn weten nog geen LEDs gesignaleerd waarbij die drempelspanning 9V is.
Wel kun je LEDjes kopen met ingebouwde voorschakelweerstand, misschien vandaar.
Het is omgekeerd:

Als je een spanning over een diode zet die lager is dan de drempelspanning; dan geleidt deze niet. Verhoog je de spanning boven de drempelspanning (0.6 - 0.7V) dan geleidt deze en laat de diode de stroom door.

Dus door een voldoende spanning (> drempelspanning) over de diode te zetten, verkrijg je stroom door de diode en niet het omgekeerde: "stroom geeft spanning"

Verwijderd

Beetje mierenneukerij niet jongen, je weet best wat ik bedoel...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 december 2002 @ 19:34:
Beetje mierenneukerij niet jongen, je weet best wat ik bedoel...
;)

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:55
Verwijderd schreef op 09 december 2002 @ 19:27:
[...]

Het is omgekeerd:

Als je een spanning over een diode zet die lager is dan de drempelspanning; dan geleidt deze niet. Verhoog je de spanning boven de drempelspanning (0.6 - 0.7V) dan geleidt deze en laat de diode de stroom door.

Dus door een voldoende spanning (> drempelspanning) over de diode te zetten, verkrijg je stroom door de diode en niet het omgekeerde: "stroom geeft spanning"
En dat van die drempel spanning is ook nog verschillend
ligt eraan of het een germanium of silicium diode hebt

Verwijderd

MaChOmIdGeT schreef op 09 december 2002 @ 19:57:
[...]

En dat van die drempel spanning is ook nog verschillend
ligt eraan of het een germanium of silicium diode hebt
id :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 december 2002 @ 19:27:
[...]

Het is omgekeerd:

Even een kolonie mieren vertrappen, het is namelijk omgekeerd en die drempelspanning bestaat eigenlijk niet voor diodes (of je moet 0 volt nemen).

Een diode geleidt eigenlijk al meteen vanaf het begin als je er een stroom doorheen laat lopen. Kleine stroom door de diode, kleine spanning. Grotere stroom grotere spanning over de diode, totdat de spanning over de diode niet meer stijgt, de stroom kan dan nog altijd groter en groter worden (totdat de diode begint te gloeien).

Stroom / spanningskarakteristiek van een diode is namelijk een e-macht.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/freek999/got/diode.jpg

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 december 2002 @ 21:51:
[...]

Even een kolonie mieren vertrappen, het is namelijk omgekeerd en die drempelspanning bestaat eigenlijk niet voor diodes (of je moet 0 volt nemen).

Een diode geleidt eigenlijk al meteen vanaf het begin als je er een stroom doorheen laat lopen. Kleine stroom door de diode, kleine spanning. Grotere stroom grotere spanning over de diode, totdat de spanning over de diode niet meer stijgt, de stroom kan dan nog altijd groter en groter worden (totdat de diode begint te gloeien).

[afbeelding]
Gedeeltelijk akkoord:

We gebruiken voor de berekeningen voor de casemod gerelateerde elektronica de DC-analyse. Voor de DC-analyse moet je vanuit het volgend model gaan:

Afbeeldingslocatie: http://www.americanmicrosemi.com/tutorials/images/1c.jpg

Dus een idealisering van jouw verloop.

Waarom DC-analyse toepassen? :

Omdat de berekeningen van de begrenzingsweerstanden van een LED gebaseerd zijn op dit model. En dus van toepassing is voor dit topic.

Verwijderd

Helemaal gelijk om het op zo een manier te doen, maar het ging mij even om het op de mieren trappen, en daar gaat het toch echt om de stroom en niet de spanning :) (daarvoor zit nu ook die weerstand er altijd bij).

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Hehe, een LED van germanium of silicium. :D LED's maken ze van:

GaAs - infrarood
GaAs (Al gedoteerd) - rood t/m IR
InGaN (op GaN of SiC substraat) - blauw
InGaN (op saffier substraat) - groen
SiC - blauw, lage efficiëntie
GaP (ZnO dotering) - rood
GaP (N dotering) - groen

(dotering = verontreiniging v.h. halfgeleidermateriaal met een kleine concentratie v.e. andere stof/element)

Exter had trouwens gelijk, zie vorige pagina. Ik dacht gewoon niet aan die voorschakelweerstand, ondanks dat ik wist dat hij er moest zijn. |:( Die neemt dus gewoon de resterende spanning (5 V voeding - drempelspanning LED) voor zijn rekening. (Er is geen sprake van 'ordinaire' spanningsdeling want een LED (diode) is geen weerstand.) De weerstandswaarde bepaalt vervolgens louter hoeveel stroom er door de LED gaat, en hoe fel deze dus brandt.

Leuke website heb je trouwens, exter. Ik zou alleen even een titel bedenken, want 'Home' is niet bepaald specifiek. Dat plaatje van die vogel is trouwens niet een gewone ekster die je in NL veel ziet (het plaatje heet 'magpie', wat ekster betekent, maar dat is de vogel van het plaatje het dus niet (geen gewone iig)). Ik vind het meer op een klauwier lijken, als dat je wat zegt. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 december 2002 @ 21:51:
[...]

[afbeelding]
Kleine stroom door de diode, kleine doorlaatspanning en grote stroom door de diode, grote doorlaatspanning, dat wel, maar niet vanaf 0V.
Dioden geleiden echt niet vanaf 0V en je grafiekje is dan ook niet goed getekend.

offtopic:
Leuke website heb je trouwens, exter. Ik zou alleen even een titel bedenken, want 'Home' is niet bepaald specifiek. Dat plaatje van die vogel is trouwens niet een gewone ekster die je in NL veel ziet (het plaatje heet 'magpie', wat ekster betekent, maar dat is de vogel van het plaatje het dus niet (geen gewone iig)). Ik vind het meer op een klauwier lijken, als dat je wat zegt.

Heb geen verstand van vogels hoor, kwam dat plaatje ergens op het net tegen en omdat magpie engels voor ekster is, heb ik die maar tot mascotte gebombardeerd.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2002 23:15 ]

Pagina: 1