Toon posts:

[WinXP] RAM Gebruik

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een AMD Duron 892 MHz met 256 MB PC133 SDRAM waarvan 16 MB gebruikt wordt door mijn Onboard GPU... Maar is 256 MB nou wel genoeg voor Windows XP? Opzich werkt mijn systeem perfect, maar zal het enig effect geven als ik van die 256 MB iets van 384 of 512 MB maak? En ik heb wel eens een programma genaamd RAMbooster gezien, heeft deze ook effect op Windows XP (aangezien WinXP beter om kan gaan met RAM dan Win98)?

In mijn sig staat een link naar mijn Sys-specs...

Verwijderd

256MB erbij kan natuurlijk nooit kwaad. Maar als jij het goed vindt werken waarom dan upgraden? Veel games speel je niet neem ik aan? Oh, en laat die tooltjes nou maar lekker voor wat ze zijn. XP = geen ME. En daarmee doel ik op het geheugenbeheer.

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 16:49
Met de optie "taakbeheer" (taskmanager) kan je zien hoeveel RAM je gebruikt. (of <ctrl-alt-del>
Ik zit nu met een redelijk vol systeem op 200MB. (van de 512)

Op een ander bakkie (met 128MB) wordt er ongeveer 90 MB gebruikt (alleen Seti als actief programma)

Dus..... ff kijken!

Verwijderd

Topicstarter
Ik speel haast geen games, nou ja af en toe eens Unreal Tournament en Counter-Strike, maar niet gek veel. Ik doe vooral Webbrowsing, MSN-en, mIRC, Muziek Luisteren, Foto's Resizen met simpel programmatje... Das zo'n beetje alles :)

• InSPiRE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-03 20:19
Als ik jou was zou ik eerst je geheugengebruik eens gaan monitor met bijv. de 'Performance' plugin uit de AdministrativeTools. Of gebruik je taskmanager om te kijken of je wel eens te kort komt. Natuurlijk moet je je pagefile ook niet vergeten, Microsoft's regel is om 1,5-2x de grote van de hoeveelheid RAM in te stellen als pagefile.

Verwijderd

Tja, nogmaals als jij alles snel genoeg vindt gaan zou ik het lekker zo laten.

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/jeffrey87/GoT/taakbeheer.JPG

Hierboven screenshotje van mijn Taakbeheer op het moment...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 December 2002 @ 13:20:
[afbeelding]

Hierboven screenshotje van mijn Taakbeheer op het moment...
CPU 100% ???

Verwijderd

Topicstarter
Koetje (RC5-72)... Distributed.net, you know :P

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-09 18:13

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Hij heeft een koetje draaien ;)
edit: net 5 seconden te laat (8>

[ Voor 36% gewijzigd door Blisterin_Bull op 08-12-2002 13:42 ]

Systeem specs

Verwijderd

Waarschijnlijk door de koe :)

Maareh..verder zou ik me niet druk maken om het geheugen, er zit genoeg in voor WinXP maar pas wel ff je pagefile aan, zet hem op 512mb, dat scheeld altijd wel!

Verwijderd

Topicstarter
Oke heh, zal ik zometeen even doen... Dus laten we zeggen Minimale Pagefile Size 512 MB en Maximale 1024?

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nee, min en max gelijk zetten. Dan hoeft ie hem niet telkens aan te passen. Als je ruimte zat hebt neem dan gewoon 768MB of 1024MB ofzo :)

Verwijderd

Topicstarter
30 GB Harddisk waarvan 3.5 GB gebruikt :P

• Aikon
  • Niet online
Denk dat het wel past :P

En ff defragmenteren he, dat scheelt ook :)

Verwijderd

Topicstarter
Daarvoor of daarna?

Verwijderd

Aikon schreef op 08 december 2002 @ 13:51:
Nee, min en max gelijk zetten. Dan hoeft ie hem niet telkens aan te passen. Als je ruimte zat hebt neem dan gewoon 768MB of 1024MB ofzo :)
Waarom maximum instellen? Alleen minimum instellen is voldoende. Mocht je incidenteel die waarde overschrijden, kan je tenminste gewoon doorgaan.
De reden van je minimum grootte is het voorkomen van defragmentatie van je swapfile.
Tip: eerst helemaal uitschakelen (of op 0 zetten), dan defragmenteren, dan pas je grootte instellen.

Ronald

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
offtopic:
Kan je me toevallig die achtergrond sturen? rafe[at]xs4all.nl . Alvast bedankt :)

Mwa, RAM ziet er goed uit, je ongeveer 90 MB RAM over, en daarna nog aardig wat virtueel geheugen. Als je je PC gewoon gebruikt om te internetten en om stukken te schrijven met wat muziek erbij, heb je voldoende. Als je wil gaan gamen, zou ik 256 MB ram erbij nemen, dat zal je echt merken (sneller laden, betere prestaties omdat er meer in het geheugen kan worden gezet)

Verwijderd

Topicstarter
Op verzoek heb ik hem naar je toe gestuurd :)

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:06
Verwijderd schreef op 08 december 2002 @ 13:58:
[...]

Waarom maximum instellen? Alleen minimum instellen is voldoende. Mocht je incidenteel die waarde overschrijden, kan je tenminste gewoon doorgaan.
De reden van je minimum grootte is het voorkomen van defragmentatie van je swapfile.
Tip: eerst helemaal uitschakelen (of op 0 zetten), dan defragmenteren, dan pas je grootte instellen.

Ronald
Dat kun je dus beter niet in de NT, 2k of XP versie doen. In windows 95, 98 en ME werkt dat wel goed maar daar kan het pagefile zelf gefragmenteerd raken maar bij NT, 2k en XP heb je dat niet omdat hij gewoon 1 bestand aanmaakt van dezelfde grootte als de pgefile dus een estand van 512Mb bij 512MB pagefile.
Dus gewoon fragmenteren en dan dat geval aanpassen. Het handigste is als je de pagefile gewoon op een eventuele 2de schijf zet dat scheelt ook wat aangezien windows altijd wel wat gebruikt van de pagefile hoeveel RAM je er ook in hebt zitten.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik heb ook een beetje zitten spelen met Registry, daar stonden 3 keys waar ik iets aan kon veranderen. Weet niet ofdat het enig effect geeft, maar deze keys zijn DisablePagingExecutive, IOPageLockLimit en LargeSystemCache. Die IOPageLockLimit moest op 65536 staan als je 256+ MB RAM had, maar ik heb hem ingesteld op 61308 (245232 KB * 128 = 31389696 * 2 = 62779392 : 1024 = 61308).

• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-09 12:34

Scighera

swim-bike-run

ik heb 80GB vd 120GB bezet. Als je gewoon elke ochtend defragmenteerd ben je zo klaar. Bijhouden is het halve werk.

Ik heb zelf mijn swapfile van xp op een andere partitie staan dan XPzelf dit scheelt ook behoorlijk:
C: swapfiles en winme (gebruik ik zelden)
D: WinXP en enkele kleine prog's
E: DAP en KaZaA
F: 7/8GB aan geinstalleerde programma;s
G: Games
H: Documenten
I: MP3
J: Installatieprogramma;s
K: Nog te branden Data
----HD 2 ----
L: Backup van H:
M: Films
N: Diversen
O: Diversen

Qua RAM wordt voor XP 512mb aanbevolen maar op 256 draait het ook goed. ALs je veel zware applicaties draait kan ik 1024MB aanbevelen (moet zelf nodig naar de 1024 :P )

www.triathlete.nl

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

256MB is zat voor WinXP. Zeker als je niet al te veel gamed of zware programma's (video, foto, muziek, ...) draait, is er niets aan de hand en zou het met gemak genoeg moeten zijn.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dan heb ik nog 1 vraagje... Zijn de instellingen DisablePagingExecutive en LargeSystemCache aangeraden in te schakelen?

Verwijderd

Aikon schreef op 08 december 2002 @ 13:51:
Het is geen Windows 98 hoor ;)

minimum op 1,5x het RAMgeheugen (256x1,5 = 384mb)
maximum op 2x het RAMgeheugen (256x2 = 512mb)

Variabel heeft als voordeel dat je pagefile niet groter is dan nodig en dus sneller werkt.
Pagina: 1