Cisco 1605-R werkt soms niet goed

Pagina: 1
Acties:

• Senser
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-08 18:33
Ik heb hier een Cisco 1605-R ethernet router draaien. Op zich werkt het allemaal prima, maar zo nu en dan (paar keer per maand) kan ik geen verbinding met internet krijgen.

Als ik dan de interface eth1 (internet) plat gooi (shutdown) en vervolgens weer activeer (no shutdown) werkt het weer. De eth0 interface (lokale netwerk) is wel gewoon te bereiken.

Provider is trouwens @home.

Iemand enig idee?

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:00

Predator

Suffers from split brain

Gebruik je dhcp op je eth1 interface ?

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Senser
Ja ik gebruik DHCP op eth1. Als ik tijdens het probleem met 'show int' de stats opvraag van de interfaces, zijn ze beide gewoon up.

Ook kan ik de eth1 interface pingen vanaf het lokale netwerk. Het probleem lijkt me daarom niet DHCP-gerelateerd. Vanaf de router kan ik de DNS-servers van @home niet pingen.

[ Voor 69% gewijzigd door Senser op 08-12-2002 13:07 ]

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:00

Predator

Suffers from split brain

Ik vroeg het gewoon omdat ik meermaals klachten van de dhcp support van bepaalde IOS versies gehoord heb. :)

een shut/nu shut zal ook wel een renew doen dus een probleem met je dhcp client is niet ondenkbaar ;)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Senser
Hmm.. daar zit wat in. Aan de andere kant, ik gebruik het allernieuwste Cisco IOS 12.2(12a).

Heb je toevallig nog tips hoe ik dit verder kan uitsluiten? Onder Windows kun je DHCP problemen vrij makkelijk troubleshooten.. onder Cisco IOS weet ik dit (nog) niet! ;(

Verwijderd

zijn beide lijnen up? zowel ip als hardware ?

• Senser
Ja, dit is het geval. De leds van beide interfaces branden gewoon, en met 'show int' geeft de router keurig aan dat beide interfaces up zijn.

Beide interfaces zijn dan ook te pingen vanuit het lokale netwerk dat via een switch gekoppeld is aan eth0. Ook telnetten naar de router gaat gewoon goed.

Verwijderd

kun je nog wel je kabel modem pingen ??
heeft je interface nog een ip address ?
wat staat er in de arp tabel voor die interface op datg moment ?

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2002 23:15 ]

• Senser
M'n kabelmodem pingen? Dat wordt lastig, aangezien dat ging geen IP-address heeft. ;)

De eth1 interface op de router (waar het kabelmodem dus aanhangt) kan ik gewoon pingen. ARP-tabel heb ik nog niet gecheckt. Zal ik eens doen op moment dat het probleem weer optreed. Wat zou ik daaruit kunnen afleiden?

Verwijderd

wat voor kabel modem heb je dan, de meete docsis modems hebben een http paginatje op http://192.168.100.1

als je arp tabel op dat moment voor die interface leeg is betkend dat dat hij dus echt niet meer kan comuniceren, als er nog wel iets in staat kun je dat proberen te pingen,. als niets lijkt te werken kun je nog altijd proberen je config om te draaien dan kun je zien of je probleem mee verhuisd

• Senser
Heb zo'n Com21 geval van @home. Volgens mij zit hier geen webservertje in...

Het verhaal van die ARP cache zal ik eens in de gaten houden. Ik meen me te herinneren dat ik de default gateway vanaf de router nog wel kan pingen, maar een ping naar één van de DNS-servers van @home gaat al fout... lekker vaag.

Verwijderd

In dat geval denk ik dat je cisco perfect functioneerd, en je het probleem bij je provider neer moet leggen.

Als het probleem zich voordoet moet je maar eens een tracert naar de betreffende dns doen, dan zie je als het goed is dat het foutgaat na de eerste hop van je provider.
Senser schreef op 09 december 2002 @ 21:49:
Heb zo'n Com21 geval van @home. Volgens mij zit hier geen webservertje in...

Het verhaal van die ARP cache zal ik eens in de gaten houden. Ik meen me te herinneren dat ik de default gateway vanaf de router nog wel kan pingen, maar een ping naar één van de DNS-servers van @home gaat al fout... lekker vaag.

• Senser
Het lijkt in dit geval wel aan de provider te liggen, maar het probleem treedt eigenlijk pas op sinds die Cisco router eraan hangt. Voorheen gebruikte ik Winroute en waren er eigenlijk nooit problemen.

Zal zodra het probleem zich opnieuw voordoet eens een traceroute doen. Bedankt.

Verwijderd

no prob thats what we're here for.

• scn
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-12-2024

scn

debug ip dhcp events

Zo kun je kijken wat je cisco met de dhcp-events doet.
Vooral de debug-features van cisco zijn enorm sterk, dus die moet je gebruiken als je zo'n wazig probleem hebt.... ;)

[ Voor 84% gewijzigd door scn op 11-12-2002 11:45 ]

scn

• Senser
Zal ik ook eens naar kijken, ben nog niet zo heel erg goed thuis in het IOS. Maar, al doende leert men. ;)
Pagina: 1