Plaatsing Surround Speakers 5.1

Pagina: 1
Acties:
  • 233 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ruidasilva
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

Topicstarter
Ik heb de Search gebruik, maar ik kon niks vinden over dit onderwerp......

Ik wil twee surround speakers op hangen, maar nou staat er dit op de site van Dolby:

The surround speakers should be placed alongside and slightly to the rear of (but not behind) the prime seating position well above ear level, to help minimize localization effects and aimed directly across the listening area, not down at the listeners.

Met dit mooie plaatje erbij:

Afbeeldingslocatie: http://www.dolby.com/graphics/ht/HomeTheaterGuide_0110_fig09.jpg
Install the surrounds two to three feet above listeners.

En dan vraag ik me af wat is two to three feet ???! Op een andere site stond 50 to 80 cm...... is dit juist ??!!

En dan kom er nog een ander probleem bij, ik moet van de alternative manier gebruik maken, omdat ik m'n boxen direct aan de muur achter me ga hangen....

Afbeeldingslocatie: http://www.dolby.com/graphics/ht/HomeTheaterGuide_0110_fig11.jpg

Generally, placing surround speakers on the wall directly behind the listeners is not preferred. But when there's no alternative, there are several mounting techniques you can try. Mount them well above ear level, and try aiming them at each other (A), towards the front (B ), or to reflect of the sidewalls.....

Mijn vraag is dan, moeten ze dan weer two or three feet above listeners of direct op oorhoogte ???

[ Voor 6% gewijzigd door Ruidasilva op 08-12-2002 12:37 ]

Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-03 20:56

Eraser127

Nijkerk

2-3 feet--> feet(voet)= +-30cm, 2*30=60cm of 3*30=90cm boven het hoofd

en bij het alternatief is denk ook op die hoogte het beste, maar dan dus op stands

[ Voor 64% gewijzigd door Eraser127 op 08-12-2002 12:39 ]

My Discogs

• Ruidasilva
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

Topicstarter
Eraser127 schreef op 08 december 2002 @ 12:37:
2-3 feet--> feet(voet)= +-30cm, 2*30=60cm of 3*30=90cm boven het hoofd
50 tot 80 cm is dan de juiste hoogte....... thanx ;)

Dan moet ik nu nog even weten of dat dit ook bij de alternative manier van ophangen de bedoeling is........

Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
ik heb ze op 1.25m staan vanaf de grond......
klinkt wel goed :)

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Mijn surrounds zijn gewoon vloerstaanders. Heb ze naar de bank (die recht tegenover m'n tv staat) gericht, maar dan naar de achterkant van de bank zoals in plaatje A. Eigenlijk voornamelijk zo gedaan omdat het er niet uitziet om op die plaatsen op 2 meter hoogte een speaker te plaatsen.
Volgens mij gaat het er meer om dat het geluidsbeeld diffuus is en dus niet rechtsreeks blaast naar je oren.
M'n surround rears staan iets hoger nu (op dozen) maar die moeten nog op gewone stands. Ik zou ze aan de muur aan beugels kunnen zetten. Misschien een idee :)
* Scarp twijfelt tussen 60/70 cm stands of van die beugels voor z'n rears.
Die rear speakers zijn b&w 601's trouwens.

[ Voor 11% gewijzigd door Scarp op 08-12-2002 14:13 ]

Verwijderd

Hey dudes, ik ben nieuw hier. Ik lees hier al aardig wat maanden de topics over surround setjes etc en ik heb er een hoop van opgestoken. Alleen hier zit ik met een soortgelijk probleem. De plaatsing van de boxen. Hier mijn geschetste kamerindeling:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/berrydude/kamer.JPG

De center kan gewoon onder de tv in het audio/video meubel. Maar de overige 4 spiekers? Als ik ze standaard in een vierkant plaats (de boxen moeten alleen het linker (lounge gedeelte :P) van m'n kamer dekken) dan zou het geluid uit de fronts voor de mensen in de 2 persoonsbank goed uitkomen, maar voor de mensen in de 3 persoonsbank zijn de fronts dan zegmaar ' zijspeakers' . Volgen jullie me nog? 8)7

Misschien is het een goed idee om 2 zuilen naast het audio / video meubel te plaatsen? Maar waar moet je de rears dan kwijt.. :|

Jullie zijn de experts, ik hoop dat jullie me een goed advies kunnen geven.

Ik wil mijn set trouwens niet alleen gebruiken voor dvd's, maar ook voor muziek. Wel belangrijke info denk ik. Alvast bedankt :) _/-\o_

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-02 14:01

JT

VETAK y0

Like i said be4, tv in een hoek, dan is goede speakerplaatsing a no-go.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Ruidasilva
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

Topicstarter
JT schreef op 08 december 2002 @ 14:18:
Like i said be4, tv in een hoek, dan is goede speakerplaatsing a no-go.
Ik ben ook bang dat het op deze manier heel erg moeilijk wordt.......

Maar ik heb toch geprobeert, om mijn inzicht in de tekening te gieten:

Afbeeldingslocatie: http://members.rott.chello.nl/rvos5/kamer.jpg

Waarbij de Front en center speakers op gelijke lijn met je beeld scherm staan.....
Front speaker OP je tv!!!!!!!

en de linker surround in de linker hoek en de rechter surround in rechter hoek.....

Kan er verder niet's van maken, ja alles op de 3-persoons bank richten, door alles recht te zetten..... Zou wel het beste zijn!!!!

[ Voor 4% gewijzigd door Ruidasilva op 08-12-2002 15:08 ]

Verwijderd

In andere woorden, ik moet mijn kamer anders indelen. Tv tegen de korte muur, 3zits bank ervoor..2 zuilen, centerspeaker gewoon bij de tv en 2 rears tegen de muur op de hoogte van de bank. Probleem is dan dat ik die andere bank niet kwijt kan. Is er geen andere oplossing voor mijn huidige indeling? Ik ben geen audiofiel o.i.d. dus kleine verschillen maken mij niet veel uit. Als ik maar het voordeel van DTS setup eruit kan halen. Maargoed..wat niet kan kan niet natuurlijk. Maar als er nog alternatieven zijn hoor ik het graag!

GreetzZ

Verwijderd

sorry Ruidasilva ik had je reply nog niet gezien. Bedankt voor je medewerking :) Lijkt me een aardige setup, maar hoe plaats ik de speaker 8er de tweezitsbank? Want daar heb ik geen muur ter beschikking. Maar een standaard setup is zoals jullie zeggen denk ik het beste..Ik zal even moeten luisteren of dat verschil tussen de twee setups zo groot is dat het de moeite waard is om de 2zitsbank weg te doen :)

• Ruidasilva
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 december 2002 @ 15:11:
In andere woorden, ik moet mijn kamer anders indelen. Tv tegen de korte muur, 3zits bank ervoor..2 zuilen, centerspeaker gewoon bij de tv en 2 rears tegen de muur op de hoogte van de bank. Probleem is dan dat ik die andere bank niet kwijt kan.
Je hoeft die andere bank toch niet kwijt, die kan je toch gewoon zo laten staan....
Altijd handig als er veel bezoek komt!!!
sorry Ruidasilva ik had je reply nog niet gezien. Bedankt voor je medewerking Lijkt me een aardige setup, maar hoe plaats ik de speaker 8er de tweezitsbank? Want daar heb ik geen muur ter beschikking. Maar een standaard setup is zoals jullie zeggen denk ik het beste..Ik zal even moeten luisteren of dat verschil tussen de twee setups zo groot is dat het de moeite waard is om de 2zitsbank weg te doen
Je kunt misschien een standaart kopen ofzo.......
Maar ik zou eerst ffe luisteren welke opstelling het beste klinkt!!

[ Voor 42% gewijzigd door Ruidasilva op 08-12-2002 15:23 ]

• Ruidasilva
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

Topicstarter
edit.......

[ Voor 189% gewijzigd door Ruidasilva op 08-12-2002 15:22 ]

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 08 december 2002 @ 15:16:
sorry Ruidasilva ik had je reply nog niet gezien. Bedankt voor je medewerking :) Lijkt me een aardige setup, maar hoe plaats ik de speaker 8er de tweezitsbank? Want daar heb ik geen muur ter beschikking. Maar een standaard setup is zoals jullie zeggen denk ik het beste..Ik zal even moeten luisteren of dat verschil tussen de twee setups zo groot is dat het de moeite waard is om de 2zitsbank weg te doen :)
Die setup is in jouw situatie nog het beste, maar toch nog verre van aardig...de fronts staan dicht op elkaar waardoor effecten (panning) niet echt duidelijk zijn en 2 of 3 mensen zitten echt superdicht op de rears. Ik heb een tekening gemaakt van de beste setup, grofweg. Als je die bekijkt, dan kan je zien dat dat van jou gewoon heel fout is. Met een goede setup kan je een vierkant tekenen die door alle speakers gaat.

De front speakers moeten voor optimale panning/effecten minimaal 2 meter uit elkaar staan. De grijze RC (Rear-center) is in het geval van een setup met 2 rear center speakers. Deze tekening is dus voor 4.0 (Dolby Surround), 5.1, 6.1 en 7.1.

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=31881

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Scarp
  • Niet online
Fronts moeten iets voor de frontcenter staan overigens.

• Ruidasilva
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

Topicstarter
JT schreef op 08 December 2002 @ 16:02:
[...]

Die setup is in jouw situatie nog het beste, maar toch nog verre van aardig...de fronts staan dicht op elkaar waardoor effecten (panning) niet echt duidelijk zijn en 2 of 3 mensen zitten echt superdicht op de rears. Ik heb een tekening gemaakt van de beste setup, grofweg. Als je die bekijkt, dan kan je zien dat dat van jou gewoon heel fout is. Met een goede setup kan je een vierkant tekenen die door alle speakers gaat.

De front speakers moeten voor optimale panning/effecten minimaal 2 meter uit elkaar staan. De grijze RC (Rear-center) is in het geval van een setup met 2 rear center speakers. Deze tekening is dus voor 4.0 (Dolby Surround), 5.1, 6.1 en 7.1.

[afbeelding]
Dit is het geval mocht hij de opstelling van z'n kamer veranderen, en de tv rechtzetten, wat ook meteen de optimale inrichting is.........

Anders geldt dit natuurlijk niet......

[ Voor 3% gewijzigd door Ruidasilva op 08-12-2002 16:23 ]

• JT

JT

VETAK y0

Scarp schreef op 08 December 2002 @ 16:11:
Fronts moeten iets voor de frontcenter staan overigens.
Of je verandert de delay van je center met 2ms ofzo :P
Ruidasilva schreef op 08 December 2002 @ 16:22:
[...]

Dit is het geval mocht hij de opstelling van z'n kamer veranderen, en de tv rechtzetten, wat ook meteen de optimale inrichting is.........

Anders geldt dit natuurlijk niet......
Het vierkant geld eigenlijk altijd...je moet proberen om alles in dat vierkant te krijgen en dan goed geluid te krijgen. Als ik dit in mijn kamer niet kan dan zou ik het ook niet nemen. Sterker nog, ik verkoop al m'n spul nu omdat het toch niet tot z'n recht kom ;(

Ecodan warmtepomp

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Ruidasilva schreef op 08 december 2002 @ 15:08:
[...]

Ik ben ook bang dat het op deze manier heel erg moeilijk wordt.......

Maar ik heb toch geprobeert, om mijn inzicht in de tekening te gieten:

[afbeelding]

Waarbij de Front en center speakers op gelijke lijn met je beeld scherm staan.....
Front speaker OP je tv!!!!!!!

en de linker surround in de linker hoek en de rechter surround in rechter hoek.....

Kan er verder niet's van maken, ja alles op de 3-persoons bank richten, door alles recht te zetten..... Zou wel het beste zijn!!!!
ik zou je tv recht langs de muur zetten.
recht voor je 3zitsbank.

Verwijderd

JT schreef op 08 December 2002 @ 16:02:
[...]

[afbeelding]
Dit is echt een superforum. Bedankt voor al jullie reacties :*) Uiteindelijk zal er aardig wat geld komen te zitten in die 5.1 setup (misschien dat ik hem later nog uitbreid) dus ik denk dat het dan het beste is om het dan ook volledig te benutten. Dus m'n kamer aanpassen aan het geluid, en niet andersom. Ik zal de setup plaatsen aan de hand van jou tekening JT, thanx :)
Sterker nog, ik verkoop al m'n spul nu omdat het toch niet tot z'n recht kom
Damn dat is matug goos. Ga je nog een andere set halen of niet?
ik zou je tv recht langs de muur zetten.
recht voor je 3zitsbank.
jah precies, dat wordt hem wel denk ik. Optimaal genieten :D

Ik lees trouwens vaak dat receivers van een bepaald merk goed samen gaan van boxen van een bepaald merk. Nou ben ik van plan om een instapmodel van marantz aan te schaffen, omdat deze niet alleen goed presteerd met films, maar ook met muziek. Dan heb ik het over bijv. de 4300. Die is nog wel goed te betalen. Prijs/kwalitiet verhouding is ook in orde. Enig idee welke boxen zeker goed samengaan met marantz? Uiteraard gah ik zelf luisteren, maar dan weet ik iig welke merken ik zeker moet beluisteren en welke niet.

>>berrydude<<

• pretorian_nl
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-11-2025

Digital Media Junkie

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 08 december 2002 @ 17:52:
[...]

Dit is echt een superforum. Bedankt voor al jullie reacties :*) Uiteindelijk zal er aardig wat geld komen te zitten in die 5.1 setup (misschien dat ik hem later nog uitbreid) dus ik denk dat het dan het beste is om het dan ook volledig te benutten. Dus m'n kamer aanpassen aan het geluid, en niet andersom. Ik zal de setup plaatsen aan de hand van jou tekening JT, thanx :)
Yw :)
[...]

Damn dat is matug goos. Ga je nog een andere set halen of niet?
Niet nu, heeft hier toch geen zin ;( M'n hobby kan hier gewoon niet en dat vind ik echt KUT KUT KUT !!! Maar volgend jaar ga ik op mezelf naar een studentenkamer. Ik kan het nu niet omdat aan 1 muur alleen maar hoge kasten staan. Dat heb ik volgend jaar dus niet meer en dan ga ik wat nieuws halen :)
Ik lees trouwens vaak dat receivers van een bepaald merk goed samen gaan van boxen van een bepaald merk. Nou ben ik van plan om een instapmodel van marantz aan te schaffen, omdat deze niet alleen goed presteerd met films, maar ook met muziek. Dan heb ik het over bijv. de 4300. Die is nog wel goed te betalen. Prijs/kwalitiet verhouding is ook in orde. Enig idee welke boxen zeker goed samengaan met marantz? Uiteraard gah ik zelf luisteren, maar dan weet ik iig welke merken ik zeker moet beluisteren en welke niet.
Er is geen merk dat het best samen gaat met een ander merk hoor :) Dat is allemaal 200% afhankelijk van je smaak :)

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 december 2002 @ 17:52:
Goede keuze, die Marantz! Voor speakers: tja, in principe kan een Marantz heel veel goed aansturen. Er zijn wel combinaties die door mensen goed worden gevonden, maar dat is allemaal persoonlijk. Ik zou een HiFi-zaak binnenstappen en gaan luisteren met die versteker. Stel samen met de verkoper een aantal setjes, met speakers die binnen je budget en eisen vallen, samen, en probeer die een voor een uit. Het hele idee is gewoon uitproberen en luisteren. Klinkt er iets niet zoals jij het wil, dan neem je bijv. even andere fronts oid, je snapt wel wat ik bedoel. Neem vooral de tijd, en beding korting bij een hele set speakers!

Over het algemeen is het wel zo dat een complete set speakers van een merk goed klinkt. Het hoeft zeker niet per se, maar is wel vaak zo.

Veel plezier!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2002 18:07 ]

• Ruidasilva
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

Topicstarter
Nou hebben we deze mooie opstelling, maar wat zijn de preciese hoogtes en afstanden...........

Mijn vraag is nog steeds niet beantwoord!

Ik maak gebruik van de alternative opstelling, dus het ophangen van de surroundboxen direct achter me aan de muur........
(Zie plaatje 1ste post!)

Is het dan de bedoeling, dat ze ook 50 tot 80 cm boven oorhoogte hangen ...?!
En moeten ze direct boven de bank hangen of iets verder weg.......??

[ Voor 3% gewijzigd door Ruidasilva op 08-12-2002 19:18 ]

• JT

JT

VETAK y0

Tweeter van de center en fronts op gelijke hoogte, tweeters op oorhoogte en surrounds mogen echt wel 75cm boven je oor hangen als je zit. Dan naar elkaar toegericht _iets_ achter je bank.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Bedankt voor de link Gear, staat een shitload aan goede info :)
Niet nu, heeft hier toch geen zin M'n hobby kan hier gewoon niet en dat vind ik echt KUT KUT KUT !!! Maar volgend jaar ga ik op mezelf naar een studentenkamer. Ik kan het nu niet omdat aan 1 muur alleen maar hoge kasten staan. Dat heb ik volgend jaar dus niet meer en dan ga ik wat nieuws halen.
Er is geen merk dat het best samen gaat met een ander merk hoor Dat is allemaal 200% afhankelijk van je smaak
Ik hoop voor je dat dit jaar snel voorbij is :*) Of je gooit je kast bij het grofvuil :P
En ik had het dus verkeerd wat betreft de speaker + receiver combi. Thanx for adjusting my brain.
Ik zou een HiFi-zaak binnenstappen en gaan luisteren met die versteker. Stel samen met de verkoper een aantal setjes, met speakers die binnen je budget en eisen vallen, samen, en probeer die een voor een uit. Het hele idee is gewoon uitproberen en luisteren. Klinkt er iets niet zoals jij het wil, dan neem je bijv. even andere fronts oid, je snapt wel wat ik bedoel. Neem vooral de tijd, en beding korting bij een hele set speakers!
Gah ik zeker doen! Vooral bedankt voor die kortingstip, er zal soms vast wel wat te regelen zijn >:)

>>berrydude<<

Verwijderd

Is het dan de bedoeling, dat ze ook 50 tot 80 cm boven oorhoogte hangen ...?!
En moeten ze direct boven de bank hangen of iets verder weg.......??
Precies zoals JT het zegt. 2-3 Ft is ongeveer hetzelfde als 62-93 cm. Dus laat je pa voor paal staan door hem de boxen naar boven en naar beneden te laten schuiven, tussen de 60 en 90 cm. :P

• Ruidasilva
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

Topicstarter
JT schreef op 08 December 2002 @ 19:19:
Tweeter van de center en fronts op gelijke hoogte, tweeters op oorhoogte en surrounds mogen echt wel 75cm boven je oor hangen als je zit. Dan naar elkaar toegericht _iets_ achter je bank.
Tweeter van de center en fronts op gelijke hoogte, tweeters op oorhoogte....
Dat had ik vorige maand al, DONE ;)

Dan ga ik morgen maar es me aan m'n vader vragen of hij even wilt helpen met het ophangen van m'n surround boxen, en dan hebben we 'Mission Accomplised'

Thanx voor de uitleg.....

Die site van Dolby mogen ze ook wel eens wat duidelijker maken en in centimeters gaan denken ipv die Engelse onzin :D

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik wil hier nog iets kleins aan toevoegen, ik vind het zelf namelijk niet zo heel mooi als de surroundspeakers boven je hoofd hangen, dus je bank tegen de achtermuur aan en dan de rearspeakers recht boven je hangen.

Ik heb dat zelf opgelost door mijn kamer wat anders in te richten (uberhaupt beter, maar ook beter voor geluid) en de bank nu een goeie meter voor de achtermuur staat. Dan heb ik bij surround gedeeltes in films veel meer het idee om "in" de actie te zitten :). Surroundspeakers heb ik ook hoog hangen, maar dat is een kwestie van smaak, sommige mensen vinden het heerlijk als die dingen recht hun oren inblazen, ikzelf vind dat niets.

Heb je die mogelijkheid niet (zoals de situatie met de 2 en 3 zits bank), dan zou ik ervoor kiezen om mijn rearspeakers naast de bank te hangen.

Mijn situatie:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/JvS/pics/Kamernieuw.gif

Waarbij het meubel nu in het nisje staat, met de speaker weer op een eigen standaard.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• JT

JT

VETAK y0

Ik zou er zelf ook voor kiezen om het iets erachter te hangen, ben ik ook van plan :)

Ecodan warmtepomp

• Scarp
  • Niet online
* Scarp is ook ff creatief met paint geweest :)
Afbeeldingslocatie: http://members.brabant.chello.nl/~r.o.janssen/kamer.JPG
Mijn situatie dus. 7.0 opstelling (subwoofer moet nog een keer gekocht worden).
De twee zij surrounds zijn vloerstaanders (niet echt handig om die een meter boven de bank te krijgen). Ik denk dat ik dan de achter speakers (b&w 601) aan beugels ophang, zodat deze wel boven me hoofd zitten en niet rechtsreeks naar me toe blazen.

[ Voor 6% gewijzigd door Scarp op 08-12-2002 20:25 ]

• Oefening
  • Niet online
[beetje offtopic]
De center speaker van mijn Creative Inspire 5500 5.1 Digital 5x6W+1x18W RMS maakt veel geluid, de 2 front speakers normaal en de 2 rear speakers echt heel erg weinig. Die center (iets te hard) maakt me niet zo heel veel uit maar die rear speakers mogen toch wel een stuk harder. Hebben meer mensen hier last van?
[/beetje offtopic]

• Scarp
  • Niet online
Nelis schreef op 08 december 2002 @ 21:13:
[beetje offtopic]
De center speaker van mijn Creative Inspire 5500 5.1 Digital 5x6W+1x18W RMS maakt veel geluid, de 2 front speakers normaal en de 2 rear speakers echt heel erg weinig. Die center (iets te hard) maakt me niet zo heel veel uit maar die rear speakers mogen toch wel een stuk harder. Hebben meer mensen hier last van?
[/beetje offtopic]
Is er geen "test" functie en de mogelijkheid per kanaal het volume aan te passen? Dat heeft m'n reciever wel, zodat je 'm goed kan instellen.
Pagina: 1