surround sound in spellen met verschillende soundcards

Pagina: 1
Acties:

• halfgaar
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-11-2025
Hi y'all

Ik heb een vervelende ervaring met surround sound in de nieuwste spellen. In UT2003 heb ik het volgende probleem. Alles dat voor-onder mij gebeurt, hoor ik door mijn voor speakers. Alles dat recht voor mij gebeurt komt door alle speakers. Alles dat voor-boven mij gebeurt komt door mijn achter speakers. En alles dat achter mijn vandaan komt hoor ik niet of nauwelijks.

Mijn soundcard is een soundblaster live player 1024. Hebben andere mensen dit probleem ook? Wat ik vooral graag wil weten, hebben mensen met een Audigy of Audigy 2 dit ook?

Need for speed hot persuit 2 heeft ook leuk surround: geen. In D3D/EAX mode is het gewoon stereo.

Ik zou graag wat ervaringen van anderen willen horen.

Halfgaar

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
Op mijn PC is de 4.1 surround ook niet al dat nee , maar das gewoon omdat daar naar mijn mening geen echte goede surround uit te halen is .
Zelfs mijn TV haalt beter stereo .

• halfgaar
Het is bij mij 4.0 surround, want ik heb geen subwoofer. Maar dat je er geen surround uit kan halen ben ik het absoluut niet mee eens. In Half-Life bijvoorbeeld is het surround zooo mooi. Je kan in multiplayer gewoon horen waar iemand staat, hoe ver en ik welke hoek. En in need for speed high stakes hoor je ook gewoon de polities langs je scheuren.

In need for speed hot persuit 2 laten de achterspeakers gewoon hetzelfde horen als de voorspeakers, en dat is natuurlijk belachelijk. En wat UT2003 doet is ook niet de bedoeling.

Het idee van meer speakers is ook wat verloren gegaan geloof ik. Ik kan met twee speakers het geluid van elke plek tussen die twee speakers vandaan laten komen, dus ook uit het midden. Ik heb geen center nodig.

Halfgaar

Verwijderd

Ik heb een audigy player...klinkt ongelofelijk :7

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb een audigy, en vind zelf het surround gebeuren niet veel voorstellen. Wat mij wel *heel* erg stoort in NFS:HP2 is dta als ik D3D/EAX mode aanzet, het spel ongelooflijk stottert! In stereo heb ik nergens last van... Iemand enig idee hoe dit komt?

• halfgaar
Over dat stotteren stond geloof ik iets in de readme.

Maar Dutch Marn, dat klinkt dus goed? En is dat bij UT2003 of NFSHP2 zo? Jij hoort dus wel alles uit de achterspeakers komen wat achter je gebeurt? Bij epic raden ze een audigy aan, en dat maakt dus ook echt uit? Hoe zit het dan met obstructie effecten, dus als iets achter een muur afspeelt. De live! zou dat ook moeten kunnen, maar dat heb ik nog nooit gehoord, ik geen enkel spel.

• FireDrunk
  • Laatst online: 06-08 14:39
1 tip : koop voor +-25 euro een Philips Seismic Edge
is echt goed Dolby 5.1 kaartje en kost geen kont duzz op naar de computer shop

PS: al us op de drivers gelet?
en volgens mij is halflife niet gewoon Quadrophonic??
nfshp2 is namelijk ECHT surround dus !!!5 . 1!!!
kijk daar ff naar

[ Voor 38% gewijzigd door FireDrunk op 09-12-2002 23:10 ]

Even niets...

• halfgaar
Dolby 5.1 is niet de standaard voor surround sound in spellen. Het kan wel gebruikt worden, maar het is niet handig. Kijk bij tomshardware naar de review van de audigy 2.

Als een spel EAX/D3D gebruikt, is het aan het spel dat te verdelen over de speakers.

• TdV
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 09:07

TdV

Het gebruik van surround sound is in mijn geval toch echt heel goed (seismic edge 705 met 2 receivers en 4 speakers). Je hoort precies waar je vijand vandaan komt, ook in ut 2003. Misschien kan je nog instellen waar je speakers staan of zo (ik heb geen verstand van creative kaartjes) aangezien alle geluiden verkeerd geplaatst zijn?

• Fed-Ex
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-08 14:43

Fed-Ex

Hakuna Matata

ik heb een audigy - 5300 speakerset creative. Het is een must om het te kopen voor Half life en nieuwere spellen echt geweldig je hoort ze gewoon aankomen. UT daarintegen is echt zwaar bagger, zet ik surround aan is mijn bas de helft van de tijd weg (valt gewoon uit en ineens 2 schoten aan, hoogst irritant) Met AEX (of hoe het in UT ook maar heet) kom je in een ruimte ineens hoor ik een waterval 2 meter verder is die hele waterval weg :S en zo komen en gaan er heel veel omgevingsgeluiden

Soms zit het mee, Soms zit het tegen.

• halfgaar
Die creative kaart van 25 euro, dat is in plaats van een soundblaster? Dat wil ik niet, ik wil wel mijn creative houden.

Die audigy, hoor je dan in Need for speed hot persuit 2 ook polities achter je enzo? EN in halflife, heb je ook dat alles achter muren doffer klinkt? En heb je het ook vergeleken met de live!? Want met de live vind ik halflife al geweldig. Ik kan gewoon in multiplayer mensen door dolhoffen volgen zonder dat ik ze zie.

Ik snap eigenlijk niet dat de live geen goed surround heeft in nieuwe spellen. Het lijkt wel een samenszwering om de verkoop van nieuwere soundcards te stimuleren. Ik zal eens kijken of mijn huiscomputerwinkel mij een audigy2 wil lenen.

Verwijderd

Zijn er ook spellen die een AC3 bitstream kunnen geven uit een s/pdif uitgang?

Ik heb nl een terratec sixpack5.1+ kaartje, maar de optisch-uit doet alleen de 2 stereo kanalen. Maar bij een film kan ie wel een ongecodeerde AC3 (dolby digital) stream via optisch uit naar een externe decoder (inspire 5500 setje) sturen. Maar als ik game-audio optisch doe is het dus aleen maar stereo geluid..

• halfgaar
Dat moet wel kunnen, ik weet zo alleen niet hoe. Je hebt er iets van een realtime ac3 content coder voor nodig. Op tomshardware vonden ze dat trouwens niet echt leuk, omdat je een latency krijgt door het coderen. Bij een Live! moet je dat volgens mij doen door als speakerset livesurround te kiezen.

• juroz1980
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-07-2025

juroz1980

Flex

Ik heb ook een audigy5.1 met de 5300 van creative en dat is me flex. elk spel draait nu zelf beter dan ervoor omdat de kaart alles over neemt en heb nog geen problemen gehad. het mooiste spel vind ik battlefield 1942 want je hoord precies waar de vliegtuigen vandaan komen..... ECHT GRUWELIJK

• [J.d.I.] DirtyHarry
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-07 11:33
Weet iemand trouwens of er EAX zit in Aliens vs Predator2? Want daar krijg ik geen surround geluid voor elkaar. :(
In andere spellen zoals O.R.B. en Hitman 2 werkt het wel goed, en dat klinkt ook heel erg stoer :)

• [J.d.I.] DirtyHarry
Hmm, net op riva3d gevonden:

"It's unfortunate that AVP2 doesn't support 3D sound, because if any game cries out for it, this is one of them."

Geen EAX dus :(

• halfgaar
Return to castle wolfenstein ondersteunt het ook niet. Heel vervelend.

Maar kan iemand mij nou eens gewoon wat ervaringen vertellen met die audigy, vooral in UT2003 en NFSHP2? EAX kan ik overal aanzetten, maar het surround is gewoon belachelijk.

En die audigy 5.1. Met de analoge outputs moet het geluid toch ook mooi zijn, of ligt dat aan mij?

• [J.d.I.] DirtyHarry
Halfgaar, je zou eigenlijk een ac3 testfilmpje (ac3test.vob ofzo) moeten zoeken, desnoods voor 5.1 setups. Dan kun je iig horen of je front en rear speakers het goed doen. Zo niet dan kun je (als je met bsPlayer dat filmpje speelt) kijken naar de properties van de gebruikte codec, en daarin kun je dan de goede instellingen (4.0 oid) neerzetten. Dan doet hij het wel goed, ook in EAX spellen.
Heeft een tijdje geduurd voordat ik daar achter kwam, maar toen werkte EAX bij mij echt perfect :)

• Waterlelie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03-2023

Waterlelie

CHTH

Ook nog nadelen aan die philips? waaromheeft dn niet gewoon iedereen die kaart?

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

• halfgaar
dirty harry, ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Ik kan wel zeggen dat powerdvd, windvd en oude spellen die eax gebruiken (UT, Half-life, NFSHS) perfect werken. Overal heb ik een perfect geluidsbeeld, behalve bij nieuwe spellen. Werkt bij jou in nieuwe spellen het geluid ook echt goed, dat je dus het geluid uit de goede speakers hoort, en dat niet achter gewoon een kopie is van voor?

• dog4life
  • Niet online
halfgaar: dit heb ik ook met NFSHP2, met UT2k3 eigenlijk nog niet getest... Ik heb een audigy, en stel het meestal zo in dat er 4 speakers gebruikt worden. Toen ik die FPS van Red Alert speelde, renegade geloof ik, toen speelde ik met 5.1, en toen klonk 't echt prachtig, zonder delays enzo (die ik wel met NFSHP2 heb).

• [J.d.I.] DirtyHarry
Heeft Half-Life EAX? :? Maar iig in Hitman 2 is EAX echt perfect, ik hoor deuren achter me dicht gaan enzo :)

• Waterlelie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03-2023

Waterlelie

CHTH

die philips is 45euro....althans , volgens de pricewatch

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

• halfgaar
dog4life: Ik heb zelf alleen de mogelijkheid om de twee analoge uitgangen van mijn live! te gebruiken. Voor het spel moet het toch onzichtbaar zijn hoeveel speakers je hebt? Als ik gewoon instel 4 speakers, dan wil ik surround, punt. Zou jij nog even UT2003 kunnen proberen, als je dat spel hebt of een demo o.i.d kan verkrijgen natuurlijk.

Renegade moet ik altijd nog eens proberen. Is daar een mooie demo van? En hitman 2 dan ook maar eens. Hitman 1 vond ik alleen zo dom op een gegeven moment. Met een minigun op iemand schieten een minuut lang en dan is hij nog niet dood...

En half-life heeft zeker eax. a3d zit er zelfs nog in (dat is van aureal, en dat is failiet, maar het is een mooi, en zwaar, systeem).

Verwijderd

Waar kun je in BF1942 ergens instellen dat je surroud geluid wil hebben? Ik heb het nergens kunnen vinden. Ik heb een Terratec 512i met een optische kabel verbonden aan m'j sony reciever, maar ik heb helaas nog geen surround geluid 'ervaren'

• Dnc1n
  • Laatst online: 18-11-2025
halfgaar, waarom geen ander merk kaartje als creative?
vooral in de goedkopere klasse scoren merken als terratec beter als Creative!
Ik heb b.v. een Terratec Aureon Fun 5.1, heel mooi kaartje.
Terratec staat bekend om de goede geluidskwaiteit.
de audigity 2 zal wel beter zijn, maar die kost wel 130 euro!
met (optische!) digitale uitgangen en ook analoog.
ondersteund AEX 1.0, 2.0 en a3d 1.0.
kaartje kost 45 euro.

[ Voor 3% gewijzigd door Dnc1n op 11-12-2002 18:16 ]

• halfgaar
Probleem is EAX advanced HD. Dat geeft creative niet vrij. Ze zijn bijna netzo erg als M$.

Ik heb trouwens ook gehoord dat bij de terratec dmx xfire de achterspeakers veel zachter zijn dan de voorspeakers. Het staat zelfs in de manual, dat het zo hoort. Met andere woorden: het zit erin en ze willen er niets aan doen, lijkt mij.

Weet iemand ook iets van de DAC's op andere soundcards? De live heeft bijvoorbeeld twee DAC's. Voor voor en achter. Als je niet creative's eigen drivers hebt (in linux bijvoorbeeld) dan is dat echt een zooi. Line-in volume bijvoorbeeld werkt dan alleen voor de voorspeakers. De audigy 2 heeft een meer kanaals dac van cirrus geloof ik, dus die zal goed zijn.
Pagina: 1