Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Stofvrij systeemkast maken m.b.v. frame

Pagina: 1
Acties:
  • 289 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Koesper
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-11 07:17

Koesper

Matched: Blah blah

Topicstarter
ik heb een probleempje. Het luid als volgt, ik heb een systeemkast staan in een stoffige omgeving, helaas moet de systeemkast daar ook blijven staan.
Nu is mijn idee om een houte frame te maken om het stof te weren. Dit houteframewerk moet aan de achter kant een uitsparing krijgen voor de kabels en bij de koeling van de voeding komt ook een uitsparing, waar dus ook een stofvilter in wordt geplaatst (tegen het framewerk aan)

Mijn eerste vraag is:

Is dit verstandig, zo niet, wat dan?

Mijn tweede vraag is:

Moet ik nog een extra fan plaatsen aan de voorkant van de PC met ook een extra stoffilter gedeelte?

ps, ik snap eigenlijk nog niet helemaal waarom ik dit bericht zelf post, want het is niet eens mijn vraag, maar van een vriend van me...
pps. ook vraag ik me af waarom ik deze ps. heb getypt, want dit is niet echt zinnig.. laat maar... punt kwijt...

When I roll my head across my keyboard, it says: aerfcdv5y8iuh7y6t5rf4e3

Verwijderd

Klinkt heel stom, maar doe over de openingen een nylonkous, zo'n panty weet je wel....
Daar gaat de lucht door zonder moeite, maar houd stof tegen....

Verwijderd

Tjah, stof is natuurlijk nooit goed voor je pc. Daar moet je dus wat aan doen. Je kamer een keertje opruimen en schoonmaken bijvoorbeeld! :P (Hint hint!) NOFI O-) .
Als je fans gaat plaatsen lijkt het me het logische dat ze dan naar buiten blazen, zodat ze het stof niet naar binnen zuigen iig (verhalen over onder- en bovendruk doe ik zelf af als onzin ;) ).
Het idee om nylon kousen te gebruiken zoals Keesje voorstelt lijkt me een goed id. _/-\o_ Vegeet alleen niet dat je die ook weer moet ontdoen van stof en vuil, anders raakt je pc weer overhit }) .
Als laatste kan je gewoon proberen de ruimte waarin je pc staat te ventileren, zodat het stof ook daaruit kan (en nieuw stof er in :z ).

• Koesper

Koesper

Topicstarter
opruimen en schoonmaken? wasda?
nee, ik weet van die gozer die dit systeem dus wil bouwen, dat de ruimte waarin het apparaat komt te staan een glas-tuin-bouw-kas is, ik denk dat ff een kwartiertje stofzuigen niet helemaal afdoende zal zijn..

• Interstice
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03 16:51

Interstice

Hallo?

stof filter...

Proud member of Tacopsclan [CLS]

Verwijderd

Jah, koop gewoon ventilators met stoffilters. Alle ventilators die naar buiten blazen hoeven geen filter, alleen die naar binnen blazen.
En verder gewoon alle gaten dicht tape-en.
1 intake fan met goeie stoffilter (bij goeie elektronica zaken altijd wel te krijgen, of ander www.conrad.nl) is dan de enige inverstering die je moet maken.

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-11 14:01
Of probeer een passief gekoeld systeem te maken,
zolang je geen luchtbewegingen in de kast maakt. Komt er ook 'geen' stof in...

• ArmEagle
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-07 07:24

ArmEagle

Duzz.

Als ik jou was, zou ik alle opening 'dichtmaken' met filters.
Mocht die pc per ongeluk een aantal uur uit staan, of een uitgaande koeler kapot gaan, dan kan dr van alles naar binnen komen. Dingen/beestjes die je niet in je huiskamer hebt.
Dit geldt vooral voor 'gaten'/kiertjes waar geen koeler zit.

• Koesper

Koesper

Topicstarter
Mijn emailtje aan de gozer met de vraag:

nou kan je hier wat mee?

gewoon een standaard kast dus
(met minimaal ruimte voor 2 fans (8cm x 8cm) :
boven-achter: lucht IN met filter
onder-voor: lucht UIT zonder filter)

en de rest van de openingen dus goed dicht maken
dus ook alle slotplaatjes op de kast houden.

ook zorgen dat de cdromspeler niet overbodig open blijft staan, want je cdromspeler is natuurlijk niet beschermd

wat mij het beste zou lijken is om boven-achter twee van die 8cm fans met filter te nemen, zodat hij iniedergeval genoeg lucht krijgt.

maar als je 3 fans op het ding aansluit, heb je een zware voeding nodig.
kweetniet hoe snel die processor is, maar als dat een 2GHz ding is, dan red je het niet met een 300Watt voeding,
daar dus ook niet op bezuinigen!

in de voeding zit ook altijd een fan, die kan je eventueel omdraaien zodat ie naar buiten blaast, anders kan het stof langs hem naar binnenkomen

zorg er ook voor dat de fan die op je processor staat zwaarder is dan eigenlijk nodig is, want als de lucht filters verstopt raken dan
word je proso te warm

• Koesper

Koesper

Topicstarter
zijn reply:

Thank you all.

Klein probleempje, mijn vriendelijke baas ziet het nut er niet van in. Wat ik financieel gezien geen probleem vindt, aangezien alle kapotte apparatuur door mij vervangen mag worden.
Aangezien ik duidelijk genoeg ben geweest, zullen er helaas geen één van jullie mooie ideeën per direct uitgevoerd worden of combinaties van de ideeën.
Gelukkig kan ik het misschien bij gelijksoortige situaties nu denk wel alleen af.

Pagina: 1