Lastige 'usuals' op een prima forum....

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
De laatste tijd verschijnen er nog al wat mensen hier (vooral in LA) die het nodig vinden om te mopperen op alle 'newbies' en 'n00bs' (whatever that is, niemand die het precies weet volgens mij) en die er allemaal van overtuigd zijn dat ze hier al zo lang komen (een 'usual') dat zij het hier voor het zeggen hebben.... Vooral irritant is dat dat soort lui iedereen die iets post wat net niet helemaal klopt gelijk voor 'newbie' enzo uitmaken.... Het is toch een discussieforum en dat je het niet precies weet wil toch niet zeggen dat de informatie niet behulpzaam kan zijn...

Over het algemeen vind ik het prima lopen hier (mbt het niveau van veel topics en sluiten van verkeerde topics en dergelijke), waarvoor complimenten aan iedereen die dit mogelijk maakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

Ik weet niet of je hiermee onder andere mij bedoeld, maar indien je dat echt vindt moet je dat even melden in Schop een Modje, uiteraard met onderbouwing (voorbeeldposts erbij), dan wordt ik er vanzelf op aangesproken (geldt dus ook voor andere mensen).
Usuals heten hier trouwens 'regulars', vandaar dat groene plusje bij m'n naam :).

Trouwens, het verschil tussen n00bs en newbies is er wel, en er zijn meerdere mensen die dit verschil ook weten. N00bs zijn mensen die niets van PC's afweten, dit ook nooit zullen weten en niets zullen proberen om tot een oplossing voor hun probleem te komen. Ze planten hier zo hun vraag neer en verwachten snel een antwoord. Newbies weten niet veel van computers, maar proberen het te leren, en doen ook eerst moeite voor ze een topic openen. Ze geven aan wat ze al gedaan hebben en dus kan een topic van newbies (ondanks dat het wellicht een makkelijke vraag is) misschien langer open blijven dan die van een n00b ;).

[ Voor 52% gewijzigd door Compubiter op 07-12-2002 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:50

Jaymz

Keep on moving !

Mjah, je moet het een beetje met een korreltje zout nemen. Maargoed, als ik het goed heb begrpepen zal het de komende tijd wat beter gaan dan je gewent bent.

Toch jongens ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Ik bedoel niemand in het bijzonder hoor... Vandaar ook in LA ipv SeM... Wat ik gewoon jammer vind is dat alle 'regulars' altijd zo mopperen op de 'newbies' (om dat onderscheid maar even te maken, hoewel er natuurlijk ook heel veel tussen in zit...), want zonder nieuwe aanwas van mensen (met waarschijnlijk minder kennis van computers e.d. dan de 'regulars') houd het forum ooit vanzelf op te bestaan.... En dat is natuurlijk niet de bedoeling..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compubiter

Compubiter

Think again

Jaymz schreef op 07 december 2002 @ 21:39:
Mjah, je moet het een beetje met een korreltje zout nemen. Maargoed, als ik het goed heb begrpepen zal het de komende tijd wat beter gaan dan je gewent bent.

Toch jongens ? ;)
Heey, ik doe m'n best :P.
Cpt.Morgan schreef op 07 december 2002 @ 21:40:
Ik bedoel niemand in het bijzonder hoor... Vandaar ook in LA ipv SeM... Wat ik gewoon jammer vind is dat alle 'regulars' altijd zo mopperen op de 'newbies' (om dat onderscheid maar even te maken, hoewel er natuurlijk ook heel veel tussen in zit...), want zonder nieuwe aanwas van mensen (met waarschijnlijk minder kennis van computers e.d. dan de 'regulars') houd het forum ooit vanzelf op te bestaan.... En dat is natuurlijk niet de bedoeling..
Zie mijn edit, maar ik neem aan dat jij n00bs bedoelt ;).
Als er hier alleen mensen bijkomen die vragen stellen, waarnaar de 'regulars' het mogen gaan uitzoeken, kan ik me voorstellen dat die 'regulars' gaan zitten klagen dat de nieuwelingen niets doen. Je kunt wel zeggen: "Zonder nieuwe mensen geen forum", maar dat punt is GoT al een beetje voorbij. Er komen steeds meer vraagstellers bij, mensen die van hun buren horen dat je hier wel even je vraag kunt stellen, en de mensen die die problemen oplossen krijgen er een beetje genoeg van om steeds de antwoorden voor te kauwen.
Vandaar dat er zoveel geklaagd wordt, en als er niets aan gedaan wordt zullen binnenkort hier alleen nog maar vraagstellers zijn en geen mensen zijn die de antwoorden geven. Leuk forum heb je dan ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expander
  • Niet online
Ik heb zelf altijd het idee dat het lastig zijn van n00b s exponentieel toeneemt als het modden exponentieel afneemt.

Dat wil zeggen dat er heel hard aan gewerkt wordt. Jammer is het dat er steeds weer nieuwe bijkomen, maargoed, vandaar de naam..

Expanding the inexpandable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Compubiter schreef op 07 December 2002 @ 21:44:
Vandaar dat er zoveel geklaagd wordt, en als er niets aan gedaan wordt zullen binnenkort hier alleen nog maar vraagstellers zijn en geen mensen zijn die de antwoorden geven. Leuk forum heb je dan ;).
True... maar ik bedoel ook niet zozeer dat je elke doodsimpele vraag maar moet toestaan, maar dat er soms al te snel iemand voor newbie wordt uitgemaakt terwijl hij probeert te helpen (replies post dus)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 16:20

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Cpt.Morgan schreef op 07 december 2002 @ 21:40:
Ik bedoel niemand in het bijzonder hoor... Vandaar ook in LA ipv SeM... Wat ik gewoon jammer vind is dat alle 'regulars' altijd zo mopperen op de 'newbies'
wat dat betreft vind ik dat je dat soort dingen beter niet kunt melden zonder een onderbouwing dmv voorbeelden, linken naar reacties waarin 'regulars' zich ongehoorlijk gedragen.
Zoals je het nu stelt is het nogal een ongefundeerde beschuldiging in de leegte.

Persoonlijk heb ik momenteel niet het idee, dat het momenteel erg uit de pan rijst met de onbeschofte aanpak van 'nieuwelingen', die zich mogelijk erg kwetsbaar en soms wat onwetend opstellen in hun posts.
Maar dat kan per forum verschillen, en er zijn ook momenten geweest dat ik dat zelf vaker aantrof dan nu.

Ik denk dat de manier van omgang op een forum ook iets is wat bepaald wordt door de gebruikers; soms gelden gewoonweg makkelijkere regels omdat de gebruikers elkaar al kennen.
Dn kan het voorkomen dat ze bepaalde termen makkelijker gebruiken, niet opzichtelijk met als doelstelling om mensen te kwetsen. Maar ook omdat ze zelf wel goed de weg weten in de materie.
Voor sommigen kan dit een 'negatief toontje' lijken, maar het is zeker de vraag of dit werkelijk altijd ook zo bedoeld is.

Verder is er tot in een bepaalde marge ook best wat te zeggen om streng te zijn tegenover nieuwelingen op een forum; zij zullen zich moeten aanpassen aan de wijze van communiceren, in de zin van verstrekken van gegevens en zelf-werkzaamheid.
Zij zijn degenen die hulp zoeken en dan ben je kwetsbaar.

Ik ben zeker niet tegen een duidelijke restrictie met betrekking tot omgangsvormen, en een verplichting voor beantwoorders om ook duidelijk te zijn in hun uitleg en respect voor de vrager te tonen. Edoch ik zelf ben tevens best blij dat op GoT ook streng anti-n00b gepost word, en eenieder de verplichting kent uiteindelijk ook zelf die moeite te doen.

Ik frequenteer ook (met plezier) een ander forum met zeer strenge pro-beginners-regels, waar dat respect als stelregel geld, en zie daar ook de down-side van dat behulpzaam gedrag; voor sommige mensen daar functioneert dat respectvolle gedrag juist eerder als een rem op hun ontwikkeling: alhoewel ze eigenlijk al kennis genoeg hebben zelfstandig om te gaan met computers blijven ze toch hangen in de makkelijkste oplossing van: "ff VNC installeren en dan iemand anders van afstand het voor me laten opknappen".

Als een 'vaste gebruiker' werkelijk onjuist buiten zijn boekje gaat moet ertegen opgetreden worden, maar momenteel zie ik geen bewijzen dat dat gebeurt en persoonlijk voel ik me juist prettig bij de hudige manier van communiceren; streng en veeleisend aan de vragensteller, maar daardoor een motivatie voor vragensteller om met behulp van informatie uit het forum, zelf tot een oplossing te kunnen komen.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compubiter

Compubiter

Think again

Cpt.Morgan schreef op 07 December 2002 @ 22:28:
True... maar ik bedoel ook niet zozeer dat je elke doodsimpele vraag maar moet toestaan, maar dat er soms al te snel iemand voor newbie wordt uitgemaakt terwijl hij probeert te helpen (replies post dus)...
OK, dat begreep ik niet uit je post ;).
Wat jij zegt staat ook in de FAQ genoemd:
Weet tegen wie je het hebt. Er zijn hier veel mensen (vooral een van de regulars) die goed weten waar ze het over hebben. Adviezen van dergelijke mensen verdienen het niet om in de wind te worden geslagen of weggehoond te worden. Jij vraagt om de oplossing van een probleem, niet zij.
Het is sowieso wijs om het profiel van onbekenden te checken voordat je een negatieve reply geeft. Uiteraard is een onjuist antwoord van een 'newbie' het ook niet waard om afgekraakt te worden. Hij heeft in ieder geval zijn best gedaan om 'mee te denken'.
Bron
Weet niet precies waar het in de nieuwe FAQ staat :P.

Maar idd, soms zijn er wel replies waarvan ik ook denk: "Moet dat nou". Meestal weet ik wie het zegt, maar ik kan me voorstellen dat 'buitenstaanders' zoiets hebben van: "Waar slaat dat op". Omdat ik weet wie ik voor me heb, maak ik me er nooit zo druk om, maar er zou idd wat scherper op gecontroleerd moeten worden. Vanmiddag was deze reply: sdomburg in "gebruik de search!!!!", ik weet dan dat het niet kwaad bedoeld wordt, maar het wordt wel fout opgevat (logisch natuurlijk). Ik heb er wel eens mensen op gewezen, zal er in het vervolg ook een beetje op letten (en hopen dat ik het zelf niet onbewust doe :P).

[ Voor 3% gewijzigd door Compubiter op 07-12-2002 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Met het grootste deel van je verhaal ben ik het wel eens, de term 'altijd' was natuurlijk te sterk, maar ja... dat is ook maar een woord....

Verder is het meer een gevoel dat ik de laatste tijd kreeg hier, naar concrete voorbeelden zou ik lang moeten zoeken omdat ik echt niet meer weet in welke topics ik die las....

Verder is er een verschil tussen zomaar alle newbie vragen beantwoorden en in serieuze discussies anderen voor newbie uitmaken, terwijl ze aan het reply-en zijn (dus niet zelf vragen stellen, maar (proberen) te helpen)...

Edit:
Uiteraard is een onjuist antwoord van een 'newbie' het ook niet waard om afgekraakt te worden. Hij heeft in ieder geval zijn best gedaan om 'mee te denken'
Dat bedoel ik dus precies... (enne ik zal de FAQ nog maar eens lezen :) )

[ Voor 17% gewijzigd door Cpt.Morgan op 07-12-2002 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:44
[nohtml]
Cpt.Morgan schreef op 07 december 2002 @ 21:31:
De laatste tijd verschijnen er nog al wat mensen hier (vooral in LA) die het nodig vinden om te mopperen op alle 'newbies' en 'n00bs' (whatever that is, niemand die het precies weet volgens mij)
Ik weet het precies, en kan het nog voor je omschrijven ook:

newbie = Een beginner, iemand die nog niet precies weet hoe alles werkt. Kan betrekking hebben op het forum, een stuk software, een OS, etc (bv. Linux-newbie, IRC-newbie). Dit is geen enkel probleem, iedereen is ooit newbie geweest op elk gebied.

n00b = iemand die weinig weet en ook geen enkele moeite doet zelf iets uit te zoeken. n00bs starten helpdesk-topics, houden zich niet aan regeltjes omdat ze gewoon de moeite niet nemen die door te lezen, en gaan daarna bij voorkeur wel in LA zeiken als hun topic wordt gesloten.

Dus het woord 'newbie' is niet negatief, n00b is dat zeker wel.
en die er allemaal van overtuigd zijn dat ze hier al zo lang komen (een 'usual')
usual = 'gebruikelijk' (als in: 'as usual' - zoals gebruikelijk). De term in de zin zoals je die hier gebruikt slaat nergens op :? Bedoel je misschien 'regular' ofzoiets...

Anyway...wat wou je hier nu precies mee zeggen verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Wilke schreef op 07 december 2002 @ 22:47:
[nohtml]
[...]
wat uitleg over newbie vs n00b

Dus het woord 'newbie' is niet negatief, n00b is dat zeker wel.
Dankje voor deze uitleg, maar is dit alleen jouw uitleg of een algemeen geaccepteerde betekenis?
[...]
usual = 'gebruikelijk' (als in: 'as usual' - zoals gebruikelijk). De term in de zin zoals je die hier gebruikt slaat nergens op :? Bedoel je misschien 'regular' ofzoiets...
Dit was al opgehelderd (en ook jij begreep prima wat ik bedoelde blijkbaar, een mens kan nu eenmaal niet alles weten zoals ik hierboven ook al heb gezegd)... Enne zie de eerste reply :
Compubiter schreef op 07 december 2002 @ 21:32:
Usuals heten hier trouwens 'regulars', vandaar dat groene plusje bij m'n naam :).

[ Voor 34% gewijzigd door Cpt.Morgan op 07-12-2002 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compubiter

Compubiter

Think again

Cpt.Morgan schreef op 07 december 2002 @ 23:00:
Dankje voor deze uitleg, maar is dit alleen jouw uitleg of een algemeen geaccepteerde betekenis?
Dit is idd de geldende uitleg, zie ook mijn eerste reply, komt overeen met de uitleg van Wilke :). Tijdje geleden had Exirion als sig: N00bs, scheer je weg, newbies, wees welkom. of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:48
Cpt.Morgan schreef op 07 december 2002 @ 23:00:
[...]
Hier op het forum is het volgens mij wel een algemeen geaccepteerde betekenis, of dit overal op het internet zo is weet ik niet.

[edit]
Zie je wel dat die regulars alleen maar lastig zijn :+

[ Voor 9% gewijzigd door MikeN op 07-12-2002 23:03 ]

Pagina: 1