[illustrator] ungroup na exclude / substract

Pagina: 1
Acties:

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:26
Hmm.. heb in Illustrator 10 het probleem dat mijn objecten na het excluden of substracten dmv de pathfinder gegroepeerd zijn, maar je ze niet kunt ungroupen. Dus je zit wel met het gewenste resultaat, maar wel met allemaal zut eromheen... is hier een oplossing voor?

edit:
Ja FoOL ik heb weldegelijk uit lopen proberen, maar niets gevonden...
in vorige versies deed 'ie het namelijk zonder problemen...

[ Voor 22% gewijzigd door Willem op 07-12-2002 22:07 ]

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

... en willem169 heeft nu 'expand' ontdekt in Illustrator 10.... ;)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

willem169 schreef op 07 December 2002 @ 20:59:
edit:
Ja FoOL ik heb weldegelijk uit lopen proberen, maar niets gevonden...
in vorige versies deed 'ie het namelijk zonder problemen...
offtopic:
neem me niet te serieus hoor :*

• XyonN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-03-2022

XyonN

Onderkin zul je bedoelen....

Euh, nee, daar is geen oplossing voor.
Het is wel een item wat bekend is bij Adobe.
Probeer eens met je direct selection tool de verschillende objecten verplaatsen en te editen.
Meestal werkt dat wel :). Met de Selection Tool pak je altijd de hele groep. Vandaar dus.

Met een hamer past alles, en met ducktape blijft alles wel op zijn plek!

• agentorangina
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-08-2024
je kan inderdaad met het direct selection tool doen, maar wat bij mij vaak werkt [weet niet of het in illustrator 10 het ook doet.] is met je pathfinder nog eens een bewerking doen [maakt niet uit welke, zo lang hij niet je beeld veranderd.] en dan nog eens ungroupen, bij mij is dan alles opeens magisch los.

[ Voor 2% gewijzigd door agentorangina op 08-12-2002 12:22 . Reden: Volgens mij zal het trouwens niet werken, want ik kwam er achter dat de pathfinder was aangepast in ill. 9/10.. zoals de irritante merge functie die toch niet helemaal merged [tenzij je het met de command toets deed]. ]

• XyonN

XyonN

Inderdaad, das ook een goede oplossing. Maar de kans dat je als onervaren illustrator gebruiker de verkeerde handeling pakt is groot. Maar ja, dan hebbie altijd nog ctrl+z! :)

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

waarom krijg ik bij elk Illustrator topic toch steeds meer het gevoel dat de oudere versies beter waren?
volgens mij was versie 8 gewoon zo goed als perfect en elke versie daarna kwamen er steeds meer vage opties en handelingen bij... :/

www.jurgroessen.nl

• mpegernie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-03-2016

mpegernie

.mpe

wacht ff, de klok horen luiden maar niet weten....
dat gepruts met direct select is op zich bruikbaar maar draait helemaal om het punt heen waar het om gaat..
Wat je in v10 overhoudt na één van de pathfinder shape functies is een pathfinder object waarin je de originele vormen behoud. een extra feature dus waardoor je, idd, met direct select je originelen kunt bewerken. vind je dit overbodig dan druk je even op "expand" om de bewerking definitief te maken zoals ozboz in het begin al zei.

Alle commentaar voor zogenaamde workarounds en bugs die bekend zijn bij adobe worden dan opeens redelijke onzin.... :{

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

• XyonN

XyonN

Euh nee hoor Einstein! Ze weten dit wel degelijk bij Adobe. Hier wordt namelijk al aan gewerkt, voor een update of nieuwe versie.
Wat Willem omschrijft her is een DTP-ers nachtmerrie om mee te werken. De pathfinder van Illustrator 10. In vorige versies van Illustrator vond ik de pathfinder prettiger behalve in 9, daar begon de ellende.

Ik moet daarentegen ook zeggen dat wat jij omschrijft een betere oplossing is. Dus ook namens mij: Bedankt!

Verwijderd

't Is geen bug, maar een feature. Ok, de feature bevalt sommige niet, maar dat maakt 't nog geen bug.

• OzBoz

OzBoz

XyonN schreef op 08 december 2002 @ 18:37:
Euh nee hoor Einstein! Ze weten dit wel degelijk bij Adobe. Hier wordt namelijk al aan gewerkt, voor een update of nieuwe versie.
Wat Willem omschrijft her is een DTP-ers nachtmerrie om mee te werken. De pathfinder van Illustrator 10. In vorige versies van Illustrator vond ik de pathfinder prettiger behalve in 9, daar begon de ellende.

Ik moet daarentegen ook zeggen dat wat jij omschrijft een betere oplossing is. Dus ook namens mij: Bedankt!
Die oplossing gaf ik dus al in het begin. Maar dat DTP-ers er moeite mee hebben komt misschien omdat die schrikken van elke wijziging van een programma. Zal ook de reden zijn dat ze nog steeds vastgeklampt zitten aan een ontzettend lelijk en qua support, zuigend, QuarkXpress.

Na drukken op expand is het resultaat gewoon zoals vroeger. Voordeel is dat je wijzigingen niet meteen door hoeft te voeren maar nog wat kan corrigeren. Een best groot voordeel eigenlijk. En bij Illustrator 10 moet je bij veel meer functies Expand doen (zie menu) voordat je het ouderwetse, doorgevoerde resultaat krijgt.

Wat mij betreft dus een verbetering. En te vergelijken met het samenvoegen van lagen wat je ook pas doet als alles 100% goed staat.

• agentorangina
Ja maar ik vind het bijv. best vervelend dat als ik gewoon merge doe [ipv samen met command toets] hij het dus niet meteen samenvoegt. Je werkt er toch mee dus dan weet je toch wat je doet ?, als je wilt corrigeren heb je al de undo.

Ik ben zelf nog steeds van mening dat de meeste verbeteringen na Illustrator 8 niet echt een nieuwe versie waard zijn geweest, transparantie is nog altijd onbruikbaar samen met Xpress [Ik weet niet of het met InDesign samenwerkt] en ze hebben nog steeds geen lekker text shape-edit systeem [zoals in photoshop 6 + zit.]

[ik heb nog nooit met illustrator 10 gewerkt, maar toen ik bij een Adobe seminar ervoor was zag ik niet echt veel vernieuwends,]

• OzBoz

OzBoz

agentorangina schreef op 08 december 2002 @ 22:20:
Ja maar ik vind het bijv. best vervelend dat als ik gewoon merge doe [ipv samen met command toets] hij het dus niet meteen samenvoegt. Je werkt er toch mee dus dan weet je toch wat je doet ?, als je wilt corrigeren heb je al de undo.

Ik ben zelf nog steeds van mening dat de meeste verbeteringen na Illustrator 8 niet echt een nieuwe versie waard zijn geweest, transparantie is nog altijd onbruikbaar samen met Xpress [Ik weet niet of het met InDesign samenwerkt] en ze hebben nog steeds geen lekker text shape-edit systeem [zoals in photoshop 6 + zit.]
Voor textshapes kun je Kai's Vector Tools 1.5 gebruiken. Ik weet niet wat je met transparantie bedoeld in dit geval maar Illustrator is er niet voor bitmaps. En wat in ill gewoon geen kleur heeft wordt transparant in Quark. Illustrator 8 hadden ze trouwens nooit moeten maken. Die zit zo ontzettend vol bugs dat ze bij Adobe ook maar snel een 9 hebben gemaakt. :)

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

OzBoz schreef op 08 December 2002 @ 23:13:
Illustrator 8 hadden ze trouwens nooit moeten maken. Die zit zo ontzettend vol bugs dat ze bij Adobe ook maar snel een 9 hebben gemaakt. :)
dat zal dan de Mac versie zijn geweest; ik heb goede herinneringen aan 8, zo goed dat ik er over denk om 10 weer fijn te de-installen en met 8 verder te werken. :)
Draait KVT1.5 ook op 8 eigenlijk?

www.jurgroessen.nl

• agentorangina
Ik werk al een tijdje met versie 9, en ben er best tevreden over, maar echt meerwaarde over 8 vind ik het niet hebben [ook al hebben ze wel de leuke minimize crash bug van de mac versie verholpen ;).]

Wat me wel opvalt is dat illustrator echt altijd 1000x meer bugs heeft dan photoshop. [of ik doe daar niet genoeg ingewikkelde dingen mee...]

• Willem
Bedankt voor de nuttige info mensen. 1 ding alleen: ZyonN: zou het op prijs stellen als je adviezen van anderen ter harte neemt in plaats van het zeggen van dingen die nergens op slaan. Ga 't vanavond thuis proberen.

• OzBoz

OzBoz

Hangloozz schreef op 08 december 2002 @ 23:27:
[...]

dat zal dan de Mac versie zijn geweest; ik heb goede herinneringen aan 8, zo goed dat ik er over denk om 10 weer fijn te de-installen en met 8 verder te werken. :)
Draait KVT1.5 ook op 8 eigenlijk?
KVT is gemaakt voor illustrator 6 :) maar dat gaat nog steeds goed. Illustrator 8 heeft vooral een verkloot en incompatible bestandsformaat. Open je zo'n versie in Flash bv dan krijg je leuk alle brushes op 1 stapel.

• Willem
Tja, over Flash en copy-paste vanuit Illustrator kunnen we nog wel een dik boek open doen ;)

• agentorangina
Die brushes doet ie met illustrator versie 9 ook fout, gewoon opslaan als versie 6. [want met ill. 9 files gaat het nog fout.] Je hebt dan wel bijna altijd verlies van pad-informatie bij grote illustraties [delen die missen etc.]

Maar ik sla in illustrator 9 nog steeds al mijn files op als illustrator 8 files, want ik heb soms dat illustrator 9 files niet meer geopend willen worden [Hij geeft dan aan dat er geen geheugen vrij is, zelfs na schone reboot zonder andere programma's draaiend. Dit is wel op de mac].

Als ik het op een PC probeer opent ie het wel, maar is de hele afbeelding geminimaliseerd [dus je moet hem weer helemaal handmatig goed schalen, opslaan als versie 8 file, en dan doet hij het ook weer op de mac.]

Ik heb geen idee waar het aan ligt, maar omdat ik op mijn werk niet altijd toegang tot een PC heb neem ik nooit het risico.

[ Voor 9% gewijzigd door agentorangina op 09-12-2002 15:33 ]

Pagina: 1