Toon posts:

Stelling: godsdienst

Pagina: 1
Acties:
  • 260 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mensen die EEN godsdiens als enige ware bestempelen beledigen "god" door te veronderstellen dat zo`n opperwezen maar op een manier kan worden benaderd/Nageleefd kan worden.

Verwijderd

maar hun god heeft gezorgd dat zij de bijbel hebben waar instaat hoe ze hun god moeten "zien"... die andere godsdiensten hebben het volgens hun dus gewoon fout :)

Verwijderd

Topicstarter
Staat er in de Bijbel hoe je "god" moet zien ik denk het niet de Bijbel bijvoorbeeld is een verzameling lesen in verhaal vorm waar helemaal niet in wordt beschreven dat de bijbel de enige benaderings metode is dit kan aleen zo worden opgevat

Verwijderd

het Gods idee is een paradox
laten we het daarbij houden.
stel god is alwetend / almachtig
als hij alwetend is , waarom ben ik hier?
hij weet toch al wat ik deed, doe en ga doen.
waarom dan de moeite nemen om mij te maken?
en begin nou niet over vrije wil en zo, dat verwijs ik door naar de alwetendheid.

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Diadem?

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Barkrukhenkie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:23
:r

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Ik geloof, maar absoluut niet in atheïsten.[/quote]dan wordt het toch tijd om van je geloof af te vallen denk ik, want atheisten bestaan wel hoor... hier zit er eentje. Dus ik denk dat je toch maar beter in atheisten kan gaan geloven. Tenzij ik natuurlijk een verzinsel ben, maar:

• Barkrukhenkie

Verwijderd

geef eens een voorbeeld dan?
wat valt er uiteindelijk niet logisch te verklaren?

• Barkrukhenkie

Verwijderd

Nou en? Hogere machten, lagere machten. Kennis hiervan(gnosis). En toch maar doormodderen? En dan denken dat de verlossing schuilt in de een of andere leer en die ook nog zodanig promoten dat er geen ruimte is voor andere leren/mensen die er geen boodschap aan hebben? (Geen boodschap aan de blijde boodschap, hihi;))

Verwijderd

Er zijn zeker dingen die jij niet begrijpt, maar dat hoeft nog niet te zeggen dat ze niet begrepen kunnen worden. Daar zit echt verschil tussen. Alles is zonder God erbij te roepen te verklaren (en we zijn al behoorlijk op weg), alleen zijn sommige dingen te complex om door ons helemaal te beschrijven.
We weten de wetten die elementaire deeltjes sturen. Als je dit niet wilt aanmen laat ik het dan zo zeggen. We weten zoveel van de wetten die deeltjes besturen, dat we ze zodanig vastgepint hebben dat je niet meer kunt ontkennen dat er zulke wetten zijn.
Alles bestaat uit deeltjes, dus alles is vastgepint en deterministisch.
Sommige dingen zijn echter zo chaotisch dat ze het beste met kansrekening benaderd kunnen worden. (zoals quantummechanica en vrije wil)
Geen ruimte meer voor God om in te grijpen dus, omdat in diepste beginsel alles deterministischis. De God in de bijbel kan dit duidelijk wel dus die bestaat als zodanig niet.
Ook als God wel bestaat en almachtig en/of alwetend is dan bestaat hij niet vanwege talloze paradoxen. Of je wilt geloven in een theorie dit niet consistent is. Als je dit doet kun je binnen die theorie geen uitspraken meer doen over wat waar en niet waar is, dus kun je niets meer beweren en kun je beter je mond houden (Witgenstein (vrij geciteerd): Waar je niets over kunt zeggen moet je over zwijgen.)

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Ik geloof niet dat jij eerlijk tegen jezelf bent als je durft te zeggen dat alles een logische verklaring heeft.[/quote]Opnieuw tijd om van je geloof af te vallen. ALLES heeft een logische verklaring. Alleen hoeft het niet zo te zijn dat wij die verklaring nu al kennen...
Overigens: als god zich aan mij zou openbaren en zou zeggen: "het is mijn schuld dat jullie hier nu zijn", dan is dat ook een logische verklaring...

Maar zolang hij dat niet doet klinkt voor mij evolutie en de hele rest een stuk logischer, omdat ze beter verifieerbaar zijn.

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Alles bestaat uit deeltjes, dus alles is vastgepint en deterministisch.[/quote]Alles bestaat uit supersnaren toch? of whatever de nieuwste theorie zegt...
Dat is ook niet echt van belang, aangezien het weinig zin heeft om te proberen je het voor te stellen. Gewoon wiskunde is wel zo makkelijk.
Maar dat alles uit deeltjes bestaat is een te simplistisch beeld. Net zoals dat alles vastgepind is. Dan ontken je namelijk het onzekerheidsprincipe van Heisenberg. En dat moet je kunnen uitleggen, en bewijzen...

• faraway
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-01 12:06

faraway

Dank U...

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Er zijn zeker dingen die jij niet begrijpt, maar dat hoeft nog niet te zeggen dat ze niet begrepen kunnen worden. Daar zit echt verschil tussen. Alles is zonder God erbij te roepen te verklaren (en we zijn al behoorlijk op weg)[/quote]Zoals je dit hier hebt neergezet klinkt het als een fundamentalistische overtuiging. Zonder een volledige onderbouwing nodig te vinden (Je zegt immers zelf dat we nog maar op weg zijn), verklaar je tot het Grote Gebod dat "Alles zonder God te verklaren is"<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>, alleen zijn sommige dingen te complex om door ons helemaal te beschrijven.[/quote]..en "de beperkingen van de mens" is ook een bekend concept..<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>We weten de wetten die elementaire deeltjes sturen. Als je dit niet wilt aanmen laat ik het dan zo zeggen. We weten zoveel van de wetten die deeltjes besturen, dat we ze zodanig vastgepint hebben dat je niet meer kunt ontkennen dat er zulke wetten zijn.
Alles bestaat uit deeltjes, dus alles is vastgepint en deterministisch.
Sommige dingen zijn echter zo chaotisch dat ze het beste met kansrekening benaderd kunnen worden. (zoals quantummechanica en vrije wil).[/quote]"We weten"?? Er zijn een aantal wetenschappelijke theorieën over, maar "vastgepind" is dit allerminst, er ontbreken nog een aantal fundamentele inzichten. Hoe bv de quantumtheorie zich verhoudt tot de algemene relativiteitstheorie m.b.t de zwaartekracht.
En als er een zekerheid is dat alles te verklaren valt doordat alles uit deeltjes bestaat dan heb ik iets gemist. Volgens mij bestaan er nogal wat alternatieven/aanvullingen.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Geen ruimte meer voor God om in te grijpen dus, omdat in diepste beginsel alles deterministischis. De God in de bijbel kan dit duidelijk wel dus die bestaat als zodanig niet.[/quote]Jouw "determinisme"is ook slechts een aanname/geloof, wetenschappelijk zijn er zelfs grote bezwaren tegen. Zolang de wetenschap begrippen als "toeval" en "kans" niet fundamenteel kan scheiden van het bestaan van een opperwezen, kun je hierover geen uitspraak doen.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Ook als God wel bestaat en almachtig en/of alwetend is dan bestaat hij niet vanwege talloze paradoxen. Of je wilt geloven in een theorie dit niet consistent is. Als je dit doet kun je binnen die theorie geen uitspraken meer doen over wat waar en niet waar is, dus kun je niets meer beweren en kun je beter je mond houden (Witgenstein (vrij geciteerd): Waar je niets over kunt zeggen moet je over zwijgen.)[/quote]Misschien moet je wel een alwetend wezen zijn om die paradoxen op te lossen ;). Deze paradoxen hebben trouwens meestal betrekking op een bepaald godsbeeld i.p.v. op het bestaan van een God.
Verder is het geloof in God wat anders dan een wetenschappelijke theorie, waar jouw citaat op slaat.
Samenvattend komt het op mij over alsof je de wetenschap zelf tot religie hebt verheven ;), en volgens mij staat dit haaks op de boodschap van je signature....

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Je hebt een bepaald beeld van 'wat is God' en naar die God ga je op zoek. (Waarbij eventueel het beeld van God kan veranderen)

Het 'godsbeeld' waar jij het over hebt staat dus gelijk aan 'God'. Als je het hebt over of God bestaat. Komt er niks voor dat aan je definitie van God voldoet dan is er volgens jou geen echte god.

ieeeepppppp :P

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>alleen zijn sommige dingen te complex om door ons helemaal te beschrijven.[/quote] Hmm, en vervolgens verwijs je naar paradoxen van almachtigheid, en alwetendheid. Is het niet zo dat sommige dingen niet te beschrijven zijn doordat we het juiste begrip niet hebben, of het te compex is. Waarom zou alwetendhied/almachtigheid hier geen goed voorbeeld van zijn. Is het eigelijke God niet zo compex dat het niet te omschrijven is voor mensen, en dan dus maar de meest passende begrippen nemen, die eigelijk de lading niet vullen?

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
God is geen antwoord op het waarom maar zelf een vraag.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Pagina: 1