Probs met nieuw geheugen

Pagina: 1
Acties:
  • 44 views sinds 30-01-2008

• kingfinn
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-03 19:04
hoi

Ik heb nu 64Mb ram (4x16Mb, geen 133, ze zijn korter dan dat), en ik heb geprobeerd om er 128Mb (PC133) bij te zetten, maar de BIOS (Award Software v4.51) geeft in de memorytest aan dat er in totaal maar 128Mb ram is. Weet iemand waardoor dit komt?
Ook loopt windows (98) vast als ik dat geheugen erin heb zitten, maar als ik het eruit haal werkt win weer wel. De safe mode werkt ook niet, maar DOs-mode weer wel.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:36

The Third Man

The Third Jellyfish

Wil je er alsjeblieft bij vermelden hoe de computer in elkaar zit (want nu weten we helemáál niets) en ook wat voor geheugen het precies is (hoeveel chippies, dual/single sided). Eigenlijk zou je dat al meteen moeten doen en nu riskeer je wel een slotje, maar ik ben in een goede bui. Welkom op GoT :)

EDIT
Volgende keer dit lezen LEZEN eer je hier een topic opent!
je kan beter op forums altijd eerst de faqs en documentatie van het forum doorlezen vóórdat je een topic lezen. Voor de volgende keer dan maar.

[ Voor 29% gewijzigd door The Third Man op 07-12-2002 18:47 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:25
Tja, lees het boekje van je mobo er eens op na. Wat je nu gedaan hebt zijn SIMMs en DIMMs combineren, terwijl deze niet altijd samen gaan:
- Op moederborden met intel chipset gaat dit vrijwel nooit goed
- op mobo's met andere chipsets zoals die van VIA, SiS en ALi mag je vaak 2 SIMM slots niet tegelijk met de DIMM slots gebruiken omdat het hier om een gedeelde bank gaat.

Ik denk dat de 2e bij jouw van toepassing is, aangezien je systeem vastloopt. Ik heb gisteren een Celly300 met een i440EX chipset neergeplant bij mn buurman, daar zit nu een 512MB Infineon reep in die herkend wordt als 256MB (zou 128MB in, maar die werd ook maar als 64MB gezien omdat het een 4chipper was, zal er volgende week ff 2x64MB inzetten, die 128MB moet terug). Maakt voor de stabiliteit van windows overigens niet uit dat maar 1/2 gezien wordt, hij gebruikt gewoon de helft niet.

Verwijderd

niet altijd?!? NOOIT DUS!!!!
Combinatie van twee verschillende SOORTEN geheugen werkt dus echt nooit. Tuurlijk zijn sommige borden op alletwee ingesteld, en hebben ze voor de verschillende soorten vaak verschillende geheugenbanken (neem bijv. de ECS K7s5a), maar deze moet je nooit tegelijkertijd gebruiken. Je hebt al geluk dat je pc nog boot, maareh, haal die simmetjes (korte geheugenmodules) eruit en laat dat pc133 (wat waarschijnlijk op 100mhz draait vanwege de ouderdom van je mobo) er inzitten. Je gaat er dan in ieder geval qua performance op vooruit!!!

Succes verder!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:25
Lieftbeertje (die niet zo'n lief beertje blijkt te zijn ;)): Ik heb het over SIMM en DIMM, niet over SDR en DDR.
Vroeger in de tijd van de VIA VPX, VP2 en (M)VP3 kon je gewoon SIMM en DIMM combineren, zolang ze maar niet een bank deelden. Op Intel chipsets werkte dit gewoon niet, dat was idd "Of SIMM, of DIMM" (alhoewel SDRAM voor de i430TX toch al nooit (goed) werkte)

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

_JGC_ schreef op 07 December 2002 @ 19:42:
Lieftbeertje (die niet zo'n lief beertje blijkt te zijn ;)): Ik heb het over SIMM en DIMM, niet over SDR en DDR.
Vroeger in de tijd van de VIA VPX, VP2 en (M)VP3 kon je gewoon SIMM en DIMM combineren, zolang ze maar niet een bank deelden. Op Intel chipsets werkte dit gewoon niet, dat was idd "Of SIMM, of DIMM" (alhoewel SDRAM voor de i430TX toch al nooit (goed) werkte)
Nou, SIMM en DIMM werd eigenlijk door alle mobo-fabrikanten afgeraden, al was het alleen al omdat SIMMs op 5v en DIMMs op 3,3v werken, dus is het al tweaken geblazen wil je het combineren. Ik geloof dat Lieftbeertje ook wel begrijpt dat het over SIMM en DIMM gaat, alleen gebruikt hij een beetje verkeerd voorbeeld.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Op zich ook grappig dat de topicstarter helemaal niet de wijze raad van SH007 heeft gelezen in dit topic.

• kingfinn
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-03 19:04
jaja, soms ben ik heel stout ;)

maar weer ontopic:
Ik heb nu dus al die 16Mb dingejtes eruit gehaalt, en nu zit er alleen 1 strook in van 128Mb. Windows werkt nu gewoon, alleen heb ik nu weer een ander probleem: de BIOS zegt dat ik 64 Mb heb ipv 128Mb. Is dat geheugen misschien kapot of heb ik in de winkel een verkeerde meegekrgen?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Dit schiet dus helemaal niet op zo meneer de topicstarter. Zie de link waar Mnemonic naar verwijst, op deze manier moeten we alles uit je trekken en dat is niet de bedoeling.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.