Wat betreft die kaarsen en wierook, daar is op zich niks mis mee, ook dit heeft niet echt een speciale lading, het is eerder gewoon gezellig en mooi. Nu hebben wij dan ook geen wierook of kaarsen in de kerk, behalve kaarsen met kerst, maar ik zie niet echt wat er erg aan zou kunnen zijn.
Tot slot nog even over de edelstenen enzo, De Roomskatholieke kerk heeft inderdaad veel pracht en praal waaronder dus zulke kruizen en dergelijke. In alle andere kerken die er zijn zul je zulke dingen gewoon niet aantreffen. Als je logisch nadenkt lijkt me het verder vrij sterk dat men die edelstenen in het kruis gedaan heeft vanwege hun kracht, eerder vanwege hun waarde. Want wie gelooft er tegenwoordig nog in kracht van edelstenen?
Met die rituelen is op zich niets mis....het gaat om de goede bedoeling en kracht die
er vanuit gaat.
Dat van die stenen is makkelijk te toetsen.
Zoek de betekenis van de edelstenen maar op.
Je zult zien dat er in het kruis precies die stenen zitten als welke gebruikt worden
in scepters van koninkrijken en op kroonjuwelen.
En juist de kerk en de staat waren zich bewust van de kracht die daar vanuit ging.
En of ze er nu zelf in geloven of niet.
Het maakt toch indruk op diegenen die het aanschouwen.
Naar mijn gevoel zou het juist niet denkbaar zijn om die stenen juist vanuit het
materialistische oogpunt in het kruis te plaatsen.
Dat past nu net niet binnen de denkwijze van de religie......en dus zou men ook
niet willen dat de mensen de kerk als iets materialistisch zagen.
Juist alles waar de kerk mee aan kwam dragen had een hoger doel lijkt me.
En er zijn méér mensen die tegenwoordig nog in de kracht van stenen en
edelstenen geloven dan je denkt.
Over de edelstenen op het kruis, dat heeft niet een heidense oorsprong. Ook in de bijbel word gesproken over verschillende edelstenen waaruit 'het nieuwe Jeruzalem' opgebouwd zal zijn. Ook de priesters in het oude testament droegen een soort van borstschild met daarop edelstenen bevestigd.
Welke soort stenen waren dat?
Waarschijnlijk zjin dat precies de goede stenen waarvan de krachten overeen komen met de bedoeling waarmee ze geplaatst zijn.
Dat het niet zó verteld wordt door de kerk aan de mensen wil niet zeggen dat het
ook niet om die reden gebruikt werd.
Ik zie het kerkbestuur als een soort elite onder de gelovigen.
Zei bezitten het recht om zich dieper met het geloof bezig te houden dan het
gewone volk.
Tegenwoordig is dat al veel minder...maar de traditionele dingen zijn wel gebleven.
Ook al is het nut daarvan tegenwoordig minder van belang dan vroeger.
Dit heeft in de eerte instantie niet zoveel met feestdagen te maken, maar wel met
het feit dat de kerk zich dingen eigen heeft gemaakt die voorheen ook al ergens
anders gebruikt werden.
Ik heb er even een linkje bij gezocht.
de kracht der edelstenen
[
Voor 29% gewijzigd door
Phaerion op 10-12-2002 13:11
]