IRQ Probleem of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb een serieus stabiliteitsprobleem. En dat al maanden. Ik weet niet wat ik nog moet doen om het op te lossen. Ik heb de proc niet meer overclocked enzo, maar toch blijft hij vastlopen.

Mijn systeem is als volgt:

Abit BX133 Raid
2x IBM DTLA 75GXP 7200rpm 15GB HD's in raid-0 (pri. master/sec. master)
1x IBM DJNA 20GB 5400rpm HD
Celeron400
128MB PC133 memory (noname)
Asus V7100/T 32MB
SB Live! Platinum
100MBit 3com netwerkkaart
56k Rockwell modem (PCI)
48x AOpen CDROM speler (ATA 33 pri. slave)
2.1 GB WD HD (ATA 33, pri. master)
3x6x CDROM wisselaar (sec slave)
6x8x CDROM wisselaar (sec master)

Meer info is geloof ik niet nodig (?)

Ik heb de volgende IRQ indeling:

IRQ-0: Sleeptimer
IRQ-1: Standaard toetsenbord of Microsoft Natural Keyboard
IRQ-2: Programmeerbare Interupt controller
IRQ-3: Communicatiepoort (Com2)
IRQ-4: Communicatiepoort (Com1)
IRQ-5: Creative SB16 Emulation
IRQ-6: Standaarddiskettestationcontroller (jaja, één woord :))
IRQ-7: Printerpoort (LPT 1)
IRQ-8: Systeem-CMOS/Realtime klok
IRQ-9: SCI-IRQ used by ACPI bus
IRQ10: ACPI-IRQ Holder voor PCI IRQ-besturing
IRQ10: Creative SB Live!
IRQ10: E-tech PCI56RWM Modem enumerator
IRQ10: Intel 82371AB/EB universele hostcontroller voor PCI naar USB
IRQ10: NVidia Geforce2MX
IRQ11: ACPI IRQ Holder for PCI-IRQ besturing
IRQ11: HPT370 UDMA/ATA100 Raid controller
IRQ11: 3Com Etherlink XL 10/100 PCI For Complete PC Management NIC (3c905C-TX)
IRQ12: Optical Mouse
IRQ13: Numerieke gegevensprocessor
IRQ14: Intel-82371AB/EB PCI Busmaster IDE-controller
IRQ14: Primaire IDE-Controller (dubbele fifo)
IRQ15: Intel-82371AB/EB PCI Busmaster IDE-controller
IRQ15: Secundaire IDE-Controller (dubbele fifo)

Normaal heb ik ook nog een Miro PCTV Pro TV/Radio kaart erin zitten, maar die gaat terug voor omruil

Het moge duidelijk zijn dat het probleem ligt bij IRQ10. Ik kan alleen die instellingen niet wijzigen. Nu moet ik bekennen dat ik ook geen expert ben op dat gebied. Ik heb zowel in de bios als in windows geprobeerd de boel aan te passen, maar als ik bijvoorbeeld mijn videokaart op 7 wil (in de bios) zet windows hem stug op 10. En in windows mag/kan ik de instellingen niet aanpassen.... IRRITANT!! Kan iemand mij helpen? Ik heb dit probleem al een hele tijd, geen idee hoe het op te lossen. Als ik van C: naar D: kopieer loopt de PC vast na +/- 100MB. Als iemand iets van het netwerk haalt van mijn PC loopt hij vast. Enig idee? Suggesties? Pleazzzzzzze?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-09 10:50

Dark

who tweaked the light?

Ik weet niet of je de com: poorten echt gebruikt, maar als dat niet zo is kan je de com: poorten eens uitzetten in de bios, dan heb je twee irq's vrij. De andere devices maken daar dan gebruik van.

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Het zelfde geldt eigenlijk ook voor de ingebouwde IDE controller, die neemt 2 kostbare irq's in beslag. Als je b.v. de secondary IDE uitschakelt heb je weer een irq vrij. Of als alle schijven aan de highpiont hangen dan kan de primary ide ook uit!

Verwijderd

PCI kaarten kunnen in principe interrupts delen, ISA kaarten niet. Wel kan je proberen om je videokaart op een apart interrupt te plaatsen, iig niet dezelfde als je geluidskaart. Suck6!

• Grrrrrene
  • Niet online
Dark: Ik heb een ab voor mijn PCTV Pro aan de com1 hangen, aan de com2 hangt idd niets, die ga ik dus uitschakelen.

Flippit: Ik heb aan de Highpoint controller 2 HD's in raid (pri. master en sec. master) hangen. En ook een 20GB als D: schijf. Op mijn gewone controllers zitten de 3 CD-ROM spelers en een removable harddisk. Die 2 wisselaars gaan naar mijn servertje die ik over 2 maanden compleet hoop te hebben, dan kan ik idd een controller uitschakelen. Maar ik kan dus NIET IRQ nummers veranderen voor kaarten. Mijn vraag is dan ook: "Hoe moet ik dat veranderen, wat moet ik in de bios en in WinME/Win98SE instellen om dat toch te kunnen". Ik krijg nu zo'n foutmelding als "Kan het IRQ adres niet veranderen". Waarom niet??? Staat er in ieder geval niet bij. Heeft dat wat te maken met de bios of is dat gewoon windows dat ligt te kutten?

Alvast bedankt voor de tips. Dat wordt dus 1 com poort uitschakelen. En over een maand of 2 mijn sec IDE controller. Als ik overigens DMA aanvink bij mijn harddisks krijg ik de foutmelding dat mijn IDE controller dat niet aan kan. Bij de ATA 100 HD's staat dat aanvink vakje uberhaupt niet, maar ATA 100 zal wel altijd DMA zijn (?)

• Grrrrrene
  • Niet online
Flippit: Wat jij waarschijnlijk bedoelde is zet je geluidskaart in een ander PCI slot omdat het huidige PCI slot een IRQ deelt met je videokaart? Hmm, vreemd eigenlijk want dat is niet zo volgend de faq van abit. Nou ja, gewoon proberen dus. Ik heb 'm al in ieder PCI slot gehad onderhand, ik verdenk hem er wel van de oorzaak te zijn van het probleem. Maar goed, dat ga ik eerst maar eens bewijzen door hem eruit te kicken. Als hij het probleem is ben ik niet blij, is toch een kaartje van 500,-... :(

• Grrrrrene
  • Niet online
Niemand???? Ik heb alle kaarten behalve mijn Geforce2MX eruit gegooid en nog heb ik die stabiliteitsproblemen. Kan het zijn dat dan mijn mobo gewoon kapot is? Ik had dat HD probleem ook al met mijn vorige mobo (Abit BE6). De tweede (na omruilen vanwege controller probleem) had hetzelfde, dus ik zocht het probleem ergens anders.

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Het begint dus echt een vervelende story te worden zo. Je hebt dus alles zo kaal mogelijk gemaakt nu? Heb je ook al geprobeerd om zonder RAID, met gewoon 1 schijfje aan de standaard ide controller?
Het zou natuurlijk kunnen dat het bord stuk is, maar het lijkt onwaarschijnlijk dat het 2x gebeurt. Probeer, als je die mogelijkheid hebt, eens een ander geheugenbankje en een andere grafische kaart. Als dat niet helpt, is het toch echt het bord of de combinatie die op de een of andere manier niet wil samenwerken.

• Grrrrrene
  • Niet online
Nou, dat bordje is nog mijn eerste, maar ik heb ditzelfde probleem ook al gehad met mijn BE6. Toegangstijden van >100ms op mijn ATA66 controller, en 7 a 9 ms op de ATA33. Ik snap er echt niets van. Met een goedkoop 4MB PCI videokaartje lost het probleem niet op en met een Viper 550 8MB of een V3400 16MB ook niet. Dus aan AGP of PCI ligt het ook niet (?). Ik denk dat ik maar eens langs de funprice ga om het bord om te ruilen. Ik baal goed, want ik heb onderhand ieder B-merk eruit gekicked en door een A-merk vervangen. Compu heeft nu een opgetelde nieuwwaarde van 7500,-. Niet gek voor een studentje, maar als het niet draait baal ik goed!

Creative, AOpen, 3Com, ASUS, Abit, niet de minste merken toch? Ik had wel gehoord dat er bij Abit nogal eens een kapot moederbord wordt verkocht, dus ik kan pech hebben.

Verwijderd

Je hebt al veel geprobeerd denk ik, maar controleer even of in je bios 'assign irq to vga' is ingeschakeld. verder kun je beter non Plug & Pray OS uitschakelen. Om nog een IRQ vrij te maken kun je USB evt uitschakelen. alles in bios setup (Je hebt meen ik geen USB apparaten). Suc6

Verwijderd

Je hebt al veel geprobeerd denk ik, maar controleer even of in je bios 'assign irq to vga' is ingeschakeld. verder kun je beter non Plug & Pray OS selecteren. Om nog een IRQ vrij te maken kun je USB evt uitschakelen. alles in bios setup (Je hebt meen ik geen USB apparaten). Suc6

Verwijderd

Je hebt al veel geprobeerd denk ik, maar controleer even of in je bios 'assign irq to vga' is ingeschakeld. verder kun je beter non Plug & Pray OS selecteren. Om nog een IRQ vrij te maken kun je USB evt uitschakelen. alles in bios setup (Je hebt meen ik geen USB apparaten). Suc6
Sorry dubbel

• X-Treme
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-07 18:17

X-Treme

[X-Treme]

Probeer eens bij eigenschappen van de Creative SB16 emulation, in het tabblad 'settings', onderaan allow LPT interrupt sharing aan te zetten...

Heeft mij veel geholpen in ieder geval.

AMD 1.4Ghz, MSI K7 Turbo RAID Limited Edition, 768Mb PC133, GeForce 2 GTS Pro 64Mb, Maxtor 60Gb 7200, IBM 60Gb 7200, WD 80Gb 7200, Plextor 24/10/40

Verwijderd

LOL :o dr heerst hier een echo...

• Grrrrrene
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Je hebt meen ik geen USB apparaten). [/quote]Ik heb een Ferrari FFB stuurtje van Guillemot. Vergeten te vermelden. Bovendien kan mijn muis (Logitech Mouseman Wheel Optical) ook op USB, maar dan werkt mijn toetsenbord niet meer. Bedankt voor de tips, morgen kan ik hem omruilen (per direct) bij funprice Enschede. Lachen trouwens: ik mailde eerst met hun helpdesk en heb het probleem uitgelegd, ook dat ik niet (zoals eerder met mijn kapotte BE6) weken wilde wachten op RMA van de fabrikant (geen mobo = geen PC), daarna belde ik de zaak zelf (ook Enschede dus) en daar zeiden ze dat ik toch echt een weekje zonder moest. Daarna mail gecheckt: helpdesk had ervoor gezorgd dat er morgen een BX133 Raid klaar ligt voor mij. Lachen!

• Grrrrrene
  • Niet online
Shit zeg, vandaag het nieuwe mobo opgehaald, nog steeds problemen, hoewel het wel veel sneller gaat. De raid-0 config leest/schrijft +/- 70MB/s. Toch best netjes, vastlopers zijn (voorlopig?) voorbij, maar accesstime van mijn raid config is volgend SiSoft Sandra 98 (2000 heb ik nog niet) 60ms. Is al 40ms minder dan eerder, maar toch te langzaam. Klotezooi!

Verwijderd

Met alle respect, maar weet jij wel heel zeker dat je nu nog een probleem hebt, probeer eens andere benchmark proggie's(winbench,sysmark). Als Sandra aangeeft dat je een disk-acces time hebt van 60ms, hoeft dit natuurlijk niet echt zo te zijn.
Bij mij geeft ze bijvoorbeeld aan dat mijn PCI-bus op 66Mhz en m'n AGP-bus op 100Mhz draaien! (pure onzin).

Maarjah, als hij gewoon merkbaar trager is dan is er natuurlijk wel wat aan de hand.

Wat betreft de stabiliteit van je systeem, wat voor voeding heb je? Aangezien je 3 HDD's en 3 cdrom spelers en een Geforce in je systeem hebt.

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik heb een AOpen HX08 kast, dus die 300W voeding (should be enough?). Heb 4 HD's eraan hangen, een ervan gaat binnenkort naar mijn servertje. 2 CDROMS gaan er ook uit. Geforce is gewoon een 2MX-je, dus die vreet niet zoveel stroom. Tja, ik weet niet, maar zou dat het probleem zijn? Ik zat eigenlijk laatst te denken: een ATA100 en ATA66 HD op een controller, gaat dat eigenlijk wel goed? Dat zal ik morgen dan maar proberen (als ik weer in Enschede ben), ATA66 HD aan de ATA33 controller hangen zodat ik alleen ATA100 HD's heb hangen aan de ATA100 controller. Dus alleen mijn Raid-0 configuratie...

Is Norton Utilities 2000 wel een beetje een beter benchmarkprogje? Geeft wel niet precies de toegangstijden weer, maar geeft mijn harddisks wel een goede waarde. SiSoft trouwens ook wel hoor, ongeveer 4x zoveel als die UEIDE 8,4GB harddisk die in het lijstje staat (tja, oude waarden he?)

Nou ja, ik zal maandag eerst die HD effe verhangen.

Tussen haakjes: zijn er al langere (betaalbare) ATA66 kabels te koop? Niet perse waar (ga ze niet online halen), maar zijn ze al goed verkrijgbaar? Bij de meeste zaken zijn ze net 30cm lang (haalt de bovenkant van mijn bigtower niet) en ik heb bij display in Enschede gevraagd, kosten ze daar 38,- per stuk. Ja daaaag, dat ga ik dus niet betalen voor een ATA66 kabel!

• Grrrrrene
  • Niet online
Oh, effe voor alle duidelijkheid: die 80W peltier hangt niet aan die 300W voeding. Overigens: als ik hem er wel bijaan hang gaat er niets mis ofzo, start gewoon op enzo...

Verwijderd

heb je een via-chipset zo ja dan kan daar het probleem met irq's inzitten.

had ik namelijk zelf ook, een nieuw drivertje de over heen halen en het is weer goed.
ik dacht iets van www.via.com

• Grrrrrene
  • Niet online
Op de BX133 zit ene BX chipset, intel dus. Maar toch bedankt voor de hulp... Ik wacht rustig tot morgen, als die HD's dan wel normaal doen, vooral de D: schijf, ben ik tevreden. Iemand bekend met dat probleem (ATA66 en ATA100 HD's aan één ATA100 controller)? Zou toch moeten kunnen?

Pagina: 1