Toon posts:

Teveel bas in muziek

Pagina: 1
Acties:
  • 845 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds de verhuizing bevalt de stereo van mijn ouders (Kenwood versterker, Elac boxen en Sony CD-speler) steeds minder, omdat hij teveel bas geeft. Zelfs met treble op maximum, bas op minimum en loudness uit is er nog steeds een doordreun effect van jewelste, ongeacht het volume.

Dit ligt hem dus aan de kamer. Maar aan welk aspect van de kamer? De parketvloer (lijkt me sterk, we hadden in 't vorige huis ook een houten vloer), het vergrote oppervlakte, het feit dat de boxen momenteel lager staan, dat er nu 3 CD-rekken op de boxen staan?

En, mocht het iets zijn wat niet veranderd kan worden (parketvloer, grootte van de kamer), valt er dan nog iets aan te doen?

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Als je de speakers hoger zet zal er minder reflectie op de grond zijn en misschien dus ook minder basreflectie en dus minder bas. Zet de speakers van de muur, dit verlaagt de bas ook. Zet nooit iets op een speaker.

Speakers zo plaatsen zodat de tweeter op oorhoogte zit en minimaal 50cm van de muur.

[ Voor 18% gewijzigd door Scarp op 07-12-2002 14:41 ]

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
mjah het zou natuurlijk ook aan de versterker icm. de speakers kunnen liggen.

Ik heb een kennwood krf5020 gehad en vondt de bas ook zwaar irritant met mijn plankspeakers.
galmde wat irritant door de lage tonen, als ik stond vielt het wel mee maar als ik ging zitten was het echt niet mooi.

Nu met mijn nieuwe receiver heb ik dat niet meer :p

Dus je zou wat met de plaatsing kunnen doen.
of een andere amp maar dat is natuurlijk een te duur grapje ;)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 18:13

JT

VETAK y0

Natuurlijk ook niet in een hoek zetten of ergens tussenin, bijvoorbeeld tussen 2 kasten. Dat moet dus ook NIET.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Aidix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:07

Aidix

Geluidspietlut

Verwijderd schreef op 07 december 2002 @ 14:39:
Sinds de verhuizing bevalt de stereo van mijn ouders (Kenwood versterker, Elac boxen en Sony CD-speler) steeds minder, omdat hij teveel bas geeft. Zelfs met treble op maximum, bas op minimum en loudness uit is er nog steeds een doordreun effect van jewelste, ongeacht het volume.

Dit ligt hem dus aan de kamer. Maar aan welk aspect van de kamer?
Dat ligt dus niet aan je spul of de plaatsing van de speakers, maar aan de kamer.

Een kamertje met parketvloer en weinig inrichting is vragen om problemen, dat heb ik in mijn PC-Kamer ook. Wat helpt is er veel troep (lompe meubels, bank, kast etc..) in zetten en bijv. boekenplanken aan de muur hangen zodat de grote vlakken gebroken worden, en natuurlijk gewoon vloerbedekking erin.

Speakers uit hoeken halen werkt wel wat, maar aan het galmen van de kamer zelf valt weinig meer te doen dan de oorzaak van het galmen weg te halen.

• tiro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-08 09:38
Wat sowieso handig is om je boxen op standaards met puntjes eronder te zetten. Hebben wij hier ook met een tegelvloer. Als je ze op de grond zou zetten is het geluid ook niet om aan te horen.

• Tittysmack
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-08 14:30

Tittysmack

"no comment"

Te veel bas???? Kan dat :P

Athlon xp2800+ / Abit NF-7 / 512 mb dual channel MDT DDR400 / Club3D 9700pro / Samsung 52x24x52 / Samsung DVD 16x48 / Hitachi 82.3 GB 7200 rpm / Maxtor 61.4 GB 7200 rpm / Philips Seismic Edge 5.1 / Logitech z-560 / Q-tec 6051MD

• Dnc1n
laat me raden jij hebt van die boomboxen staan met een 300 watt amp? ;)
komt er bij mij niet in :)

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Vraag ik me ook af, kan bij mij ook niet genoeg zijn (zolang het goede bas is) :p

Verwijderd

Een koptelefoon doet ook wonderen.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:47

BCC

Natuurlijk kan je teveel bas hebben, dan krijg je gewoon een ontzettend scheef spectrum en dat klinkt van geen kant! Zijn de wanden soms van ander materiaal oid? Dat zou ook nog invloed kunnen hebben... en heb je al geprobeert ze onder een hoek te zetten (beide naar het midden van de kamer of één naar de linker en één naar de rechtermuur ?
En nog iets.. zijn er tijdens de verhuizing soms nieuwe kabels aangezet? Of juist niet.. slechte kabels veroorzaken namelijk ook hoge tonen verlies...

[ Voor 19% gewijzigd door BCC op 07-12-2002 18:13 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 18:13

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 07 December 2002 @ 18:08:
Een koptelefoon doet ook wonderen.
Ja, 20 Sennheishers halen met ingebouwde intercom feature voor als er visite komt 8)7

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Scarp
  • Niet online
tiro schreef op 07 December 2002 @ 17:55:
Wat sowieso handig is om je boxen op standaards met puntjes eronder te zetten. Hebben wij hier ook met een tegelvloer. Als je ze op de grond zou zetten is het geluid ook niet om aan te horen.
Spikes heten die puntjes. Voor 'n parketvloer wel ff pucks eronder doen, ander beschadigt je vloer.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 17:21

Jag

Dat ligt aan je kamer. Een kamer heeft een beetje een eigen wil als het op geluid onder de 200Hz aankomt. Je krijgt dan staande golven, en dat geeft enorme dips en pieken in de response. Daar kan je best weinig aan doen, maar wat je iig niet moet doen is de luidspreker op een knoop van een staande golf plaatsen, want dan exciteer je hem maximaal. Kortom, beetje schuiven en luisteren.
Verder van de muur af plaatsen helpt ook, hoe verder weg, hoe minder gain je hebt van de reflecties van de muur.

Verwijderd

Topicstarter
Te veel bas???? Kan dat :P
Jij hebt zeker van die monitoren staan van een paar honderd watt?
Als je de speakers hoger zet zal er minder reflectie op de grond zijn en misschien dus ook minder basreflectie en dus minder bas
Da's ff een poging waard :)

Bedankt voor de tips mensen, ik zal eens even wat proberen.

• Dnc1n
ik heb ook wel een beetje zo'n probleem.
Maar puntjes er onder helpen wel voor een mooiere bas.

Binnenkort koop ik vogel muursteunen en dan kunnen ze op gelijke hoogte hangen.
ik ben benieuwd hoe het dan klinkt.

gister had ik b.v. puntjes onder mijn linker speaker vandaan gehaald.
staat op een plavuis op m'n bureau (90cm hoog).

en de puntjes onder rechter speaker gezet.
staat op glas van audiomeubel, 120cm hoog.

nou het klonk gewoon beroerd. :(
door zo'n kleine verandering!!

dus plaatsing is bij plankspeakertjes met bas is zeer bellangrijk! ;)

daarom verkopen ze ook van die mooie vloersteunen alleen ik kan ze niet plaatsen.
Ik hoop dat als ik die vogels heb dat het geluid nog mooier wordt :p

deze ga ik kopen:

Afbeeldingslocatie: http://www.vogels.nl/english/Images/vlb200.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Dnc1n op 08-12-2002 12:46 ]

• Scarp
  • Niet online
Nadeel van muursteunen is dat je speakers dicht tegen de muur komen. En vibraties worden dan door naar de muur gestuurd. Of zit er rubber ofzo in die steun om dat te voorkomen?

• Dnc1n
ja zit wel rubber op de 2 klemmen.
ze worden besteld bij de megapool.
Maar w8 al erg lang :(
Pagina: 1