Ik ben zelf van een T68m naar een 6510 naar een T68i gegaan.
De reden van de eerste overstap was dat ik maar niet kon wennen aan de menu's van Ericsson en dat de telefoon nogal traag was. Ook wilde ik de covers kunnen verwisselen, omdat ik dan niet bang hoefde te zijn voor krassen, en vond ik de radio erg handig.
Maar de omstandigheden zijn veranderd, en de T68i kwam uit. Ik had geen behoefte meer aan de radio, wel aan een telefoon waarin ik de agenda kon bijhouden en synchroniseren met Outlook. Die functie viel bij de 6510 behoorlijk tegen. De T68i heeft meer mogelijkheden op dat gebied, en volgt meer de Outlook-structuur. De grafische weergave van met name het weekoverzicht is bij de T68i zoveel duidelijker.
Een andere reden is dat ik toen ik de 6510 had, toch wel overtuigd raakte van de menu's van nu Sonyericsson. Ik heb een korte periode naast mijn 6510 een Ericsson T65 gehad, en daardoor begon ik aan de menu's te wennen en ze te waarderen.
De profielinstellingen zijn uitgebreider. Ik schakel mijn telefoon als ik aan het werk ben door, en dat kan bij de T68i door van profiel te wisselen. Na werktijd verander ik weer van profiel en staat daarmee direct de doorschakeling weer uit.
De oproepenlijst in de T68 is overzichtelijker, de voicedial die ik vaak gebruik uitgebreider en beter. Een leuke functie vind ik het horen van de ingesproken naam van de persoon die belt, waarna je door middel van stemcommando's het gesprek kunt opnemen of afwijzen. Dit is voor mij naast een zacht piepje ook het enige signaal dat er iemand belt. Beltonen heb ik nooit gebruikt en zal ik ook nooit gebruiken. Ook leuk is het laten voorlezen van de namenlijst. Als je daarin bladert hoor je de ingesproken voicetags.
De optie-toets is erg handig en nu voor mij onmisbaar. Een wap-profiel kun je bij Nokia bijvoorbeeld alleen verwijderen door het te overschrijven door een nieuwe, of door alle instellingen één voor één te wissen. Bij de T68i selecteer je gewoon het wap-profiel en met de optietoets kun je dat in één keer verwijderen.
Omdat ik nooit beltonen gebruik, mis ik de bellergroep-functie in de 6510 niet. Maar bij de T68i kun je aan ieder contactpersoon een foto en een eigen beltoon koppelen.
Ik maak veel gebruik van de data-functies, en die werken bij de T68i gewoon perfect. E-mail versturen en ontvangen van een pop3-account gaat makkelijk. Infrarood en Bluetooth is handig in combinatie met de Palm.
Fotootjes, gif-achtergrondplaatjes, kleurthema's en screensavers gaan zo via infrarood van de computer naar de telefoon en het beheer ervan in de telefoon is goed geregeld. Renamen en verwijderen via de genoemde optie-toets.
En nog iets, als je een Nokia terugzet naar fabrieksinstellingen, blijft er nog veel staan, zoals de beeldberichten, gedownloade beltonen, telefoonnummers in het geheugen. Een Sonyericsson kun je echt helemaal resetten, dan is de software weer zoals hij uit de doos kwam.
Oja, je kunt ook heel veel sms-berichten in de T68i kwijt. Maar als je de simkaart verwisselt ben je ze kwijt, tenzij je ze naar de simkaart hebt gekopieerd.
[
Voor 3% gewijzigd door
Canaria op 07-12-2002 23:31
]