Oud mobo, beschadigd, repareren?

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:49

Arjan A

Cenosillicafoob

Topicstarter
Ik heb hier een oud mobo'tje liggen die ik eigenlijk weer wilde gebruiken.
Nou heeft de vorige eigenaar ooit met grof geweld geprobeerd het BIOS te verwijderen. Daardoor is een drietal banen die over de printplaat lopen onderbroken. Is het de moeite of mogelijk om dit te repareren?
De banen heben te maken met de ISA en PCI sloten, want alles werkt, behalve als ik er een netwerkkaart op zet (een PCI-VGA kaart werkt zonder problemen), slot wisselen helpt niet.
Ik moet die banen dus weer gerepareerd hebben. Kan dat eigenlijk wel? Ze zijn precies onde de bios beschadigd, dus als ik zou gaan solderen, zou ik dat in het bed van de IC moeten doen.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Verwijderd

Met zilverlijm de banen lijmen?

Met cheapo €5 spul van Stuut en Bruin bv of Bison Electro, blijven schudden want je zilver zakt snel naar de bodem

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2002 22:27 ]

Verwijderd

Moet kunnen als de printplaat niet teveel is beschadigt :)

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 december 2002 @ 14:56:
Met zilverlijm de banen lijmen?
Is dat gewoon in een radio-onderdelen winkel te koop (heb er nog nooit van gehoord)
thnx for the tip iig.

Canon EOS | DJI M2P

• Borry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-08 17:12

Borry

prutsen is mijn leven

Te koop in de automaterialenhandel, wordt o.a. achterruitverwarming mee gerepareerd.
Is wel erg duur spul, een paar druppels in een potje met een kwastje ±€22,-.

[ Voor 32% gewijzigd door Borry op 07-12-2002 19:24 ]

The fact that Jellyfish have survived for 650 million years despite not having a brain is GREAT NEWS for stupid people!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:02
Als je een beetje soldeerervaring hebt dan kun je het best even een dun draadje vertinnen, de printspoortjes een van hun beschermlaagje ontdoen, en dat vertinde draadje erover heen solderen..

Die zilverlijm kan veel problemen geven omdat dat spul een vrij hoge weerstand heeft..

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 09:29

DSK

boeiend...

Misschien is een USB netwerkkaart een optie... Ik weet niet voor wat je hem gaat gebruiken

Blog (Linux-related)

Verwijderd

ja zilverlijm sluit ik me geheel mee aan is wel een pokkewerk maar resultaat is er naar

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

Topicstarter
Soldeerervaring heb ik wel Twynn, en ik heb ook wel smalle punten voor op mijn soldeerbout. Wat me alleen zo tegenzit is dat de schade in het IC-bed is. Hoe ontdoe ik de sporen van hun beschermlaag? Mijn ervaring is gewoon bruut doordrukken met de soldeerbout.
USB zit nog niet op dit mobo Jensd.

Canon EOS | DJI M2P

Verwijderd

Het is wel een prigel werkje maat het moet wel lukken.
Met zilverlijm is het wel redelijk te doen

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:02
Arjan A schreef op 08 december 2002 @ 02:32:
Soldeerervaring heb ik wel Twynn, en ik heb ook wel smalle punten voor op mijn soldeerbout. Wat me alleen zo tegenzit is dat de schade in het IC-bed is.
Dat is inderdaad lastig, maar met een langere vertinde draad moet dat nog lukken.. De rest kun je later afknippen / snijden ofzo :)
Hoe ontdoe ik de sporen van hun beschermlaag? Mijn ervaring is gewoon bruut doordrukken met de soldeerbout.

afkrassen met een stenley-mesje of iets anders scherps is denk ik een betere optie :)
Als die beschermlaag eraf is, dan plakt de tin ook meteen op de baan.

Verwijderd

misschien een nieuw mobo als het heel duur is... voor 69 euro heb je al een socket a mobo en voor 89 heb een je xp1800+ (1,5 ghz )

• Borry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-08 17:12

Borry

prutsen is mijn leven

Ik heb voor het repereren van een print een keer een draadje gebruikt uit de wikkeling van een oude trafo.
Vooral de 220 volt kant is erg dun draad, ±0,1mm, en je brand met de soldeerboud zo door de isolatie heen.
De sporen op de print heb ik schoongekrabt met een radeermesje die ik heb gekocht in de boekhandel, maar pas op, ze zijn loeischerp, een stanlymes is er nog stomp bij.

The fact that Jellyfish have survived for 650 million years despite not having a brain is GREAT NEWS for stupid people!

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Twynn schreef op 08 december 2002 @ 09:21:
[nohtml]
[...]

Dat is inderdaad lastig, maar met een langere vertinde draad moet dat nog lukken.. De rest kun je later afknippen / snijden ofzo :)
Wel uit kijken dat je geen banen doorkrast van de bios he.

And The Only One

Pagina: 1