• RepoMan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-02 12:26
Ik heb gistere een Canon PowerShot A40 aangeschaft, hiervoor had ik een Fuji MX-1200. Ik heb de Canon PowerShot A40 aangeschaft, omdat die overal vrij goed getest wordt, en hij hier ook door veel mensen wordt aangeprezen.
Ik heb alleen een probleem, met mijn vorige camera kon ik in een fractie van een seconde een foto maken door gewoon de knop boven op het toestel helemaal in te drukken. Dit lukt me niet met de Canon PowerShot A40, ik moet steeds eerst de knop half indrukken, daarna ongeveer 2 seconden wachten, en daarna wordt de foto pas gemaakt als ik het knopje helemaal doordruk. Is dit normaal?
Is er een instelling te maken waardoor er meteen een foto wordt genomen als ik het knopje boven op het toestel indruk? Ik wilde de camera namelijk gaan gebruiken voor o.a. actie foto's, maar dat wordt zo wel een erg groot probleem.
Ik hoop dat iemand mij snel kan helpen.....
Alvast bedankt!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Hij moet toch eerst z'n focus kunnen scherpstellen? Ik heb zelf geen A40, maar dat doen camera's als je de knop half indrukt. Doordrukken geeft dan een foto. Als je in 1 keer drukt in _automatische_ modus dan gaat ie eerst scherpstellen voordat er een foto wordt gemaakt. Vaak kun je de focus ook locken om een serie foto's achter elkaar te maken. In handmatige modus ben je zelf overal verantwoordelijk voor en gaat het nemen van foto's het snelst.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

dat heet pre-focusing en wordt gebruikt door elke digitale camera vandaag de dag...de ene doet het alleen wat sneller dan de ander....

bij actie foto's is het inderdaad lastig, maar de A40 is ook geen snelle professionele (SLR) camera, hij is bedoeld als budget point & shoot camera (wel een goede hoor :))

dat je ouwe camera sneller was, komt doordat deze niet focust op een bepaald gebied, maar gewoon de hele foto 'leest'...

[ Voor 18% gewijzigd door Mooody op 07-12-2002 13:56 ]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• RepoMan
Maar het is dus echt niet mogelijk, om net als met mijn oude vertrouwde Fuji MX-1200 camera direct een foto te maken, zonder eerst 2 seconde ofzo te wachten voordat hij pre-focusd? Ik vind het toch wel irritant dat ik steeds moet wachten voordat ie echt de foto gaat maken.

Verwijderd

Er bestaat de mogelijkheid de AiAF uit te schakelen, misschien dat dit eea versneld.

• CV_SmileY
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-02 09:38

CV_SmileY

JackOfAllTrades MasterOfNone

RepoMan schreef op 07 December 2002 @ 13:59:
Maar het is dus echt niet mogelijk, om net als met mijn oude vertrouwde Fuji MX-1200 camera direct een foto te maken, zonder eerst 2 seconde ofzo te wachten voordat hij pre-focusd? Ik vind het toch wel irritant dat ik steeds moet wachten voordat ie echt de foto gaat maken.
Volgens mij heb je dan onscherpe foto's als je dat uitschakeld...dus het is kiezen:
-Scherpe fotos
- ff wachten

• juanp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-12-2025
heb je al geprobeerd of het handmatig foto's schieten sneller gaat? volgens mij wel namelijk, ik maak ook regelmatig actie foto's met deze camera (of laat het mn broertje doen omdat ik zelf film), maar voornamelijk rally's en dan is het meetrekken ook nog wel leuk en ik gebruik die auto functie bijna nooit.

• Ares408
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
De MX1200 is fixed focus. En hoeft dus niet te focussen. Dit verklaart het verschil.

Verwijderd

Heb zelf ook de A40. En als dat met die AiAf te maken heeft dan kan je dat inderdaad instellen :) en het dus uitschakelen

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Ares408 schreef op 08 december 2002 @ 09:19:
De MX1200 is fixed focus. En hoeft dus niet te focussen. Dit verklaart het verschil.
Dat verklaart een heleboel. Laat ie dan maar blij zijn dat ie nu een _echte_ camera heeft :P

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• RepoMan
Bedankt voor de reacties, ik zal zo eens dat AiAf uitzetten.
Ik hoop dat het afdrukken dan sneller gaat :D
Wat is dat AiAf eigenlijk precies, en wat doet het normaal als het aanstaat?

Greetz

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

RepoMan schreef op 08 december 2002 @ 12:12:
Wat is dat AiAf eigenlijk precies, en wat doet het normaal als het aanstaat?
Lees de moederneukende handleiding, want volgens mij heb je die nog helemaal _niet_ doorgelezen. Je vraag was namelijk ook gewoon met die manual te benatwoorden :)

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:15

DinX

Motormuis

Als je foto's maakt van iets dat altijd even ver van je af is, kan je zorgen dat hij de focus locked.
Dit doe je door eerst te focussen door je sluiterknop half ingedrukt te houden, en terwijl je dit doet op het knopje voor macro en unlimited in te stellen.

Dan zie je ook "AFL" in de linkerbovenhoek staan.

[ Voor 15% gewijzigd door DinX op 08-12-2002 12:14 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

hiervoor had ik een Fuji MX-1200
heb je 'm toevallig al verkocht?

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Je kan de camera natuurlijk ook op continues shoot zetten, dan blijft ie foto's maken zolang je de knop ingedrukt houdt. Voor actie foto's kan dit zeer handig zijn.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2025

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

is deze camera ook nog ergens te krijgen voor onder de 320 euro? aanbieding ofzo. In de pricewatch is hij nl op z'n goedkoopst 320 euro een vaak niet op voorraad.

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
zandpaddo schreef op 08 December 2002 @ 13:29:
is deze camera ook nog ergens te krijgen voor onder de 320 euro? aanbieding ofzo. In de pricewatch is hij nl op z'n goedkoopst 320 euro een vaak niet op voorraad.
geef liever een paar tientjes extra uit en koop hem in een echte winkel.

Ik had een gesprek met een man van Canon op de HCCDagen en die vertelde dat ze klachten krijgen over levering. Maar webshops houden veel mensen gewoon voor de gek en bestellen de cam niet. En later bieden ze een alternatief aan, veel mensen accepteren dit ook. En hebben ze geef PowerShot A40 :(

Ik heb hem voor 340gekocht in den haag, maar officieel was ie er te koop voor 355 geloof ik.

webshops zijn niet altijd beter dus...helaas, ik zeg trouwens niet dat dit altijd gebeurt, maar volgens de man van canon gebeurt het regelmatig. En die man van Canon maakt het niet uit of ik hem voor 320 of 340 koop, want de inkoopprijs is toch hetzelfde ;)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:00

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

offtopic:
Voor dit soort vragen is "het grote canon topic" uitermate geschikt ;)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

mijn pa gaat hem volgende week zaterdag in duitsland halen in keulen daar zijn ze toch goed koper of licht dat aan mij ??? en dat wachten heeft onze eos 1000 ook maar dan stel hij zich goed scherp en bepaald hij de juiste sluitertijden en de juiste diafragma opties ik stroor me er niet echt aan.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2002 15:22 ]

• Mooody

Mooody

elmoody

trouwens...al gedacht aan de A20?
dit is het model van vorig jaar, maar komt op hetzelfde neer als de A40 (en is voldoende met het doel dat jij ervoor hebt...)

kost 227 euro bij pchut.nl (ik heb er net ook een voor mij vader gekocht :))

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• RepoMan
Scarecrow schreef op 08 december 2002 @ 13:06:
[...]
heb je 'm toevallig al verkocht?
Nee ik heb hem nog, heb je interesse dan?
Ik heb er 2x32 mb bij en nog een USB cardreader voor smartmedia en compactflash van Dane-Elec.

Greetz

Verwijderd

Mail hier ff over, en doe dit niet op het forum. Dit valt onder spam.

• psychodweep
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-06-2023
Mooooody schreef op 08 December 2002 @ 17:07:
trouwens...al gedacht aan de A20?
dit is het model van vorig jaar, maar komt op hetzelfde neer als de A40 (en is voldoende met het doel dat jij ervoor hebt...)

kost 227 euro bij pchut.nl (ik heb er net ook een voor mij vader gekocht :))
Ik denk niet dat ie nog een digicam wil kopen, nu hij al de A40 heeft.
Bedoel je de A200 ?? Die heeft geen optische zoom volgens mij ....

Verwijderd

Hij bedoelt de A20, de A30 is de opvolger van deze, en den A40 de opvolger van de A30.

• pruiter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-03 09:11
Dat klopt toch niet helemaal hoor.

A30 is de opvolger van de A10, beide 1.3 Mpixel

A40 is de opvolger van de A20, beide 2.1 Mpixel

• Mooody

Mooody

elmoody

psychodweep schreef op 08 december 2002 @ 18:39:
[...]

Ik denk niet dat ie nog een digicam wil kopen, nu hij al de A40 heeft.
Bedoel je de A200 ?? Die heeft geen optische zoom volgens mij ....
oh shit ja, hij had er al een...

ja, ik ben zo gewend dat iedereen vraagt welke camera hij moet kopen :/ :)

Verwijderd

pruiter schreef op 08 december 2002 @ 19:48:
Dat klopt toch niet helemaal hoor.

A30 is de opvolger van de A10, beide 1.3 Mpixel

A40 is de opvolger van de A20, beide 2.1 Mpixel
Deze meneer heeft het bij het rechte eind idd :)
Pagina: 1