Toon posts:

Crashes, vooral bij gamen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen idee waar het het anders moet dus plaats ik het maar hier, het probleem is als volgt:

Pc is mega-onstabiel , vooral tijdens gamen, en dan niet alleen bij het spelen van wat zwaardere spellen (fifa 2003, CS etc, maar ook tijdens hele simpele spellen (zoals generally, 2d racespelletje met hooguit 8 kleuren :) )
Tijdens het spelen chrasht hij gewoon en resetten is dan de enige optie.

Nou zit ik al een hele tijd met dit probleem en het lijkt wel of niks helpt, ik heb zo ongeveer al alles geprobeerd:

-keer of tig geformateerd
-proc temp is niet te warm
-voeding is ok
-geheugen is getest..ok!
-software-matig probleem is het ook niet, na een frisse format met een schone machine spelen geeft ook dit probleem
-IRQ-conflicten verholpen
-verschillende drivers geprobeerd

Nou weet ik dus echt niet meer waar mijn probleem aan kan liggen.

specs:
AMD thunderbird 900mhz, ECS K7 Vzac VIA-chipset, 2 * 128 mb SD-Ram 133 mhz, Pixelview GF4 TI 4200, SB Live! 5.1, WD 10 GB & IBM 40 GB, Realtek 10/100 ethernet.

Verwijderd

misschien een hele domme vraag, maar hoe zit het met de aarding?

Verwijderd

Ik zou toch ff proberen om een geheugen reepje eruit te halen en kijken of t dan beter werkt.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:40
of een biosupdate

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:04

LopeZ

Too much is never enough

FF titel duidelijker gemaakt

Verwijderd

Is de koeling van je Geforce 4 ook voldoende?

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op 07 December 2002 @ 13:19:
[...]
-voeding is ok
-geheugen is getest..ok!
[...]
Hoe ben je tot die conclusie(s) gekomen ? Dus, hoe heb je voeding en ram getest ? Simpelweg de BIOS RAM check bij het booten is niet genoeg. Voor grondig testen heb je www.memtest86.com nodig. (freeware memtester)

Maar hoe je vaststelt dat je voeding goed is ? Simpelweg "Ja, is een 300 watt voeding, moet genoeg zijn" is helaas niet genoeg om 'em in orde te bevinden.

En erhh, ik zou eens zonder geluidskaart testen. VIA en Soundblaster geeft gezeik, big-time, vanwege PCI implementatie in de VIA chipset(s)

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 December 2002 @ 13:38:
Is de koeling van je Geforce 4 ook voldoende?
Hmm, is een optie, geeft het daar programma`s voor om te kijken hoe warm die wordt :?

geheugen heb ik getest met memtest 86, en ik heb ook al eens met een reepje geheugen gespeeld, hielp niet....
Dat met die geluidskaart zou ik evt. kunnen proberen, maar dat heb ik ook al eens gedaan, maar toen kreeg ik het onboard sound van het mobo niet aan de praat |:( :| en heb ik niet echt goed kunnen testen.
Voeding heb ik getest door m`n brander los te koppelen (dus minder vermogen nodig) , maar hier zijn vast betere methodes voor... maar in principe zou een 300 watt voeding genoeg moeten zijn.

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

En dan is er nog een mogelijke crash-oorzaak: Je GF4 slurpt teveel stroom waardoor je moederbord niet in staat is om dat zonder spanningsval te leveren... En ja, dat is ook een harde crash/freeze.

Nogmaals, dit:
maar in principe zou een 300 watt voeding genoeg moeten zijn.
is een heel gammele uitspraak. Die 300 watt is het totaal wat de -12, -5, -3,3, volt en 3,3, 5 en 12 volt rails samen kunnen leveren. Die 300 watt zegt niets over hoeveel iedere rail zelf kan leveren, of hoeveel de spanning wegzakt bij zware belasting.

Tenslotte: voedingen 'slijten' ook, die worden na verloop van tijd ook minder goed. Daarom kan je niet zeggen dat 300 watt genoeg zou moeten zijn.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• NLuna
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2023
En je hebt goede 300 W voedingen ( Chieftec/Enermax etc. ) en je hebt brakke 300 W voedingen voor 10 euro op de HCC bijv. :Y)

Het kan ook zijn dat jou T-bird gewoon te warm wordt/ of je GeForce 4 Ti kaartje, T-Birds zijn namelijk de "heetste" AMD's ooit, en een GeForce 4 trekt het ook niet zonder redelijke cooling...

[ Voor 55% gewijzigd door NLuna op 07-12-2002 14:01 ]

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

Verwijderd

Topicstarter
NeoGames.nl schreef op 07 December 2002 @ 13:59:
En je hebt goede 300 W voedingen ( Chieftec/Enermax etc. ) en je hebt brakke 300 W voedingen voor 10 euro op de HCC bijv. :Y)

Het kan ook zijn dat jou T-bird gewoon te warm wordt/ of je GeForce 4 Ti kaartje, T-Birds zijn namelijk de "heetste" AMD's ooit, en een GeForce 4 trekt het ook niet zonder redelijke cooling...
proc wordt zo`n 46 graden... dus dat zal het niet zijn, maar nogmaals bestaat er een prog waarmee ik de temperatuur van m`n videokaart kan meten?

Verwijderd

Hij had wel de temps gecheckd...
Op wat loopt die T-Bird nu? Misschien dat het daar aan ligt, dat je proc het gewoon niet aankan.

• NLuna
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2023
Verwijderd schreef op 07 December 2002 @ 14:06:
Op wat loopt die T-Bird nu? Misschien dat het daar aan ligt, dat je proc het gewoon niet aankan.
Ik neem aan standaard he? Hij zegt dat ie op 900 Mhz loopt.

En nee ik weet ook geen Prog. die je temp. van je Videokaart kan meten... Zou ikzelf ook wel erg handig vinden.

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 december 2002 @ 14:06:
Hij loopt gewoon op 900 mhz, is niet overgeclockd.

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:03

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Ik heb het je al (irl) gezegd maar installeer eens Motherboard Monitor (v5 ofzo) en controleer de voltage-waardes eens. Er is een regel dat ze niet meer als 5% mogen afwijken. Als er een of meer zijn die dit wel doen weet ik wel bijna zeker dat je een betere voeding nodig hebt.

Het lijkt mij trouwens sterk dat de Soundblaster de veroorzaker is, want die zat er al langer in. Het gezeik is eigenlijk pas begonnen nadat je de GF4 erin hebt gezet. Het kan goed zijn dat die teveel vraagt van de voeding. Dat ie te heet zou worden zou in principe ook kunnen, maar dat zou wel sterk zijn, want niks is overgeclocked.

Proctemperatuur was -voor zover ik me kan herinneren- erg netjes, iig lager dan van mijn T900 destijds.

We hebben alle geheugen-combinaties geprobeerd. En memtest86 getest (24u ofzo)

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Ok, ligt het aan mij? maar de al-oude instabiliteits oplosser wordt hier niet genoemd!

Heb je wel de Via 4-in-1 drivers geinstalleerd? Ik neem overigens aan dat je het over
een ECS K7VZA hebt. Dat zelfde bordje draait hier naast me perfect stabiel met een
Duron 900 dr in.

Inderdaad kan die SBLive het probleem zeker veroorzaken!! Dat was destijds een zeer
bekende bug met de KT133 series. (En dan ook nog een GF dr in, altijd gedonder).

Wees niet eigenwijs en leen of koop gewoon eens een nieuw reepje geheugen waarvan
je zeker weet dat het werkt en stouw dat d'r in. Softwarematig kan je veel testen, maar
zeker weet je het zo nooit.

Ook is zoals gezegd die GF4 een enorme stroom zuiper, probeer het misschien eens met
een andere video kaart of een goede voeding, waar het dus ook aan kan liggen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 December 2002 @ 13:21:
misschien een hele domme vraag, maar hoe zit het met de aarding?
Heb je dit al gedaan. Sommige PC's hebben er geen last van, andere lopen gewoon helemaal niet zonder goede aarde. Dus pak alle geaarde verlengsnoeren die je kunt vinden, plak die aan elkaar en haal de aarde eens uit de keuken ofzo.

Probeer niet de verwarming te misbruiken. Dat is geen garantie van goede aarding. Denk maar aan isolerende teflon pakkingen etc.

• Sen
  • Laatst online: 01-04 05:55

Sen

<-->

Als het spel vastloopt krijg je dan gewoon een zwart beeld :?

Probeer dit eens [rml][ TI4400]Vastloper bij spellen[/rml]

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:03

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Caesartje schreef op 10 December 2002 @ 14:35:
Heb je wel de Via 4-in-1 drivers geinstalleerd?
Ja dat heeft ie.
Verwijderd schreef op 10 december 2002 @ 14:48:
[...]
Heb je dit al gedaan. Sommige PC's hebben er geen last van, andere lopen gewoon helemaal niet zonder goede aarde. Dus pak alle geaarde verlengsnoeren die je kunt vinden, plak die aan elkaar en haal de aarde eens uit de keuken ofzo.

Probeer niet de verwarming te misbruiken. Dat is geen garantie van goede aarding. Denk maar aan isolerende teflon pakkingen etc.
Ik heb er nog nooit van gehoord, maar als dit het probleem zou zijn zou het wel erg toevallig zijn als het alleen maar tijdens games (cpu en gpu intensief) gebeurt. Of heeft dit er wel degelijk invloed op :?op een grote LAN (TiMeS) had ie trouwens hetzelfde, en volgens mij -maar ik kan me vergissen- was alles daar geaard.

voor wie het nog niet duidelijk is: * handige_harrie kent Kretzzzman en zijn pc :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 december 2002 @ 14:48:
[...]

m`n pc heeft hier jaren gewoon goed gedraaid op dezelfde stroom dus daar ligt het niet aan als je het mij vraagt. Nou ik zal dat Motherboard Monitor maar eens gaan draaien, en kijken wat de resultaten zijn.

• smashnl
  • Laatst online: 11-06-2023
Ik heb met dat mb veel problemen gehad met de koeling van de chipset die word met spellen te warm probeer daar eens een koeler op te zetten

yep it's me

Verwijderd

Topicstarter
"Alarm for core 0, it has reached 1,78 volt and this is on/past of 5% which you set as alarm value"

en dat terwijl ik nog gewoon bezig was met dat prog.

tell me, is this bad :)

Verwijderd

Topicstarter
Nou die voltages zijn het dus ook niet.
Heb nu 2 keer gespeeld zonder SB erin, en tot nu toe gaat ie lekker. Maargoed, ik ben er pas zeker van als ie een week lang stabiel blijft.

als nu inderdaad blijkt dat die SB en VIA niet samen door een deur kunnen, bestaat daar een of andere fix voor? heb nu onboard sound toch werkend gekregen, en dat is toch wel een stuk mindere kwaliteit als die SB.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2002 13:55 ]

Pagina: 1