Toon posts:

[Gentoo] xmms mediaplayer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Net lekker muziek aan het luisteren op mijn computer met xmms en ineens veranderde de geluidskwaliteit en leek het wel of ik een elcheapo fm-geluidskaart in mijn computer heb ipv een teratec 1024.
Het geluid komt heel staties (schrijf je dat zo :? ) over, maar dat blijkt niet aan de boxen te liggen want andere geluiden (game ed) klinken wel goed.
Als ik kijk naar de equalizer (daarmee bedoel ik dat golvende lijntje) dan stotterd die ook heel erg.
Ik heb dus geen veranderingen toegebracht aan de instellingen van xmms en draai daarnaast ook geen zaken die veel geheugen vreten.
voor systeem specs zie sign.

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dat golvende lijntje is slechts een grafische weergave van de output per frequentie-gebied :)

Hieronder wat suggesties:

Kijk eens naar je output-plugins: welke gebruik je; probeer eens een paar andere.

Start xmms eens met "artsdsp xmms" (als je arts gebruikt)

Speel eens wat met het PCM-kanaal op je mixer, misschien staat dat wel heel zacht t.o.v. de master.

De equalizer van xmms heeft ook een "gain" knop, en allerlei presets: niet per ongeluk iets raars ingesteld? het gebeurt vrij snel met die kleine xmms-knoppies (ja ervaring)

Verwijderd

arts? das toch niet voor muziek :? dat is alleen goed om piepjes voort te brengen (en ik heb het uitstaan want het vreet toch maar geheugen)

probeer oss of alsa9 output

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2002 13:34 ]

• AlterEgo
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 december 2002 @ 13:33:
arts? das toch niet voor muziek :? dat is alleen goed om piepjes voort te brengen (en ik heb het uitstaan want het vreet toch maar geheugen)

probeer oss of alsa9 output
Als je niet weet waar je het over hebt, zeg dan niets :(

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:43
artsd is zeker wel voor muziek - is de sound daemon van KDE. Maar goed, die hoeft niet per se aan te staan, alleen daarzonder kun je niet meerder dingen tegelijk (door elkaar) afspelen.

Anyway - ik heb precies zo'n geluidskaart en ook Gentoo 1.4, en herken het probleem (cq. heb gelezen dat anderen het hadden). De drivers zijn nog niet perfect. Dat is het slechte nieuws.

Het goede nieuws is, dat het met de nieuwste ALSA-drivers best goed werkt - en dat met de drivers die nu nog in CVS zitten het helemaal prima moet gaan werken in de toekomst, zelfs met hardware multi-channel support - dus dan kun je zonder een sound daemon (zoalts artsd) meerdere geluiden door elkaar afspelen.

Wat je moet doen komt kortweg hier op neer:

1. ALSA-drivers installeren, ik heb versie 0.9.0_rc2. Hoe dat moet in Gentoo, staat hier.
2. Ik had ook gezeur met dat het geluid superbrak klonk, ontzettend kraakte etc. Wat je moet doen is 'alsamixer' opstarten (zit in alsa-utils ofzo), Master en PCM unmuten als je dat nog niet had gedaan (op M drukken), beide goed hard zetten (90-100% open), dan helemaal naar rechts gaan en de twee balkjes waar ADC en DAC bij staat in het groen zetten (76% ofzo). Bij mij werkt het dan goed.

Heb je deze balkjes niet, of kun je ze niet bewegen, dan heb je een te oude versie van ALSA.

Kom je er niet uit ICQ me dan maar (zie mijn profile). Bij mij werkt het nu prima dus moet het bij jou ook kunnen gaan werken zou ik denken :)

Edit: Owja, gebruik je de gewone OSS drivers: uit 't raam ermee! Ik ben nooit zo'n ALSA-fan geweest (is een van de weinige dingen die m'n systeem toen ik het vroeger uitprobeerde regelmatig hard liet hangen), maar de OSS drivers voor deze kaart werken gewoon niet goed. En die van ALSA werken wel (en binnenkort hopelijk zelfs perfect). Dus, toch maar ALSA doen dan :P

[ Voor 11% gewijzigd door Wilke op 07-12-2002 14:26 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:43
AlterEgo, hoewel je gelijk hebt wat betreft die post (ik zat ook al van: :/ ), hou het commentaar wel vriendelijk graag!

• AlterEgo
  • Niet online
Wilke schreef op 07 December 2002 @ 14:21:
AlterEgo, hoewel je gelijk hebt wat betreft die post (ik zat ook al van: :/ ), hou het commentaar wel vriendelijk graag!
Ik had niet voor niets een linkje toegevoegd om deze onwetendheid te neutraliseren :) En wat ik dacht toen ik de post las, zal ik maar niet herhalen ik heb me nog ingehouden. Maarruh: Point taken ;)
Pagina: 1