Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Tips gezocht] PC stiller dan ie al is? Vnl harddisk...

Pagina: 1
Acties:

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2023

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Topicstarter
Ik heb op het moment een klein 486je als router ingezet. Die moet dus dag en nacht aan... Welnu, probleem: Dat ding maakt herrie.

De kast is ideaal voor stilte. Smal, zit alleen het hoognodige in, en die 486DX33 heeft een passieve koeling. De enige fan in de case is de PSU fan, die op 5V inblazend staat nu. Kast staat gekanteld, de airflow is goed: onderin komt via de PSU koele lucht binnen, gaat door de case, en door een rooster aan de bovenkant (eigenlijk zijkant, maar case staat gekantelt) uit.

Het enige punt waar ik mee zit is het gezoem van de harddisk. Veel lees-en-schrijf acties heeft ie niet, maar uitzetten/energiezuinig kan niet, er zit een swappartitie en veel af en toe gebruikte binaries op (proftpd, httpd). Nu is mijn vraag:

Hoe maak ik dit nog stiller? Speciale aandacht gaat voor mij uit naar de HD, da's het herrieschoppertje nu...

Forget your fears...
...and want to know more...

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
tja, oude HD's zijn moeilijk stiller te krijgen, de oplossing zo dus misschien zijn, ding in Elastieken hangen zodattie zn trillingen niet doorgeeft aan de kast. of er helemaal uithalen (ga je Freesco draaien op een floppy, daar kan je volgens mij ook wel veel opzetten)

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11 21:01

scorpionv

This space for rent

Prop het ding in een Silentdrive, dat scheelt heel veel geluid!

Fun while it lasted: World Community Grid!

Verwijderd

Of leg hem in geluidsdempende matten heb ik ook gedaan werdt wel wat warmer maar hoor hem nu niet meer :D

Verwijderd

khad ooit ook een 486 draaien als router, daarbij had ik de hdd in 2 handdoeken gewikkeld, dat was een conner 180 mb schijfje, naarna had ik er een 1.2 gb samgsung schijf ingezet maar die werkd zo gigantisch heet in die handoeken dat je je vingers er niet een meer tegenaan kon houden :D. dus mijn tip is handoeken (washandjes) maar dan wel met een heel oud schijfje die niet al te warm word

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:25
Plaats gewoon van die geluidsdempende matten (verkrijgbaar bij de Gamma, Praxis, etc) tegen de wanden. Scheelt heel wat dB-tjes.

Waarom zuigt je PSU lucht naar binnen ? Op deze manier wordt de "koude" lucht van buiten de kast eerst verwarmt door je PSU en dan naar binnen geblazen ... Het is andersom toch wel beter.

-

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2023

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Topicstarter
PSU is het warmste ding in die kast. Dus die koel ik het beste. Bovendien geeft naar binnen blazen meer flow als naar buiten blazen in dit geval, door de kanteling van de kast stijgt de warme lucht de kast uit.

Ik ga washandjes eens proberen :)

Forget your fears...
...and want to know more...

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
HDD misschien gewoon uit laten gaan als ie bv 5 minuten idle is? :?
In Freesco zit hier een mooie optie en in windows zit het ook standaard.

Senile! Senile Oekaki

Pagina: 1