Toon posts:

Algemeen falend systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Lieve medetweakers :X

Gezien het feit dat ik niet weet waar m'n probleem zit plaats ik dit maar in OH, maar misschien dat ie beter thuishoort in PMG of O&I..

het probleem is als volgt: ik heb voor m'n broertje zijn p2-mobo vervangen voor een gigabyte ga-7dxe met een xp 2000+ en 256 mb ddr266 oem. Allemaal leuk en aardig, na tweemaal kapotte hw toegezonden te hebben gekregen zou alles nu getest en werkend moeten zijn, dus ik vanmiddag alles in elkaar zetten, pc start normaal op, totdat windows opstart met een blauw scherm 0x7B: inaccesible boot device.. MS knowledge base raadt daarop aan om xp install te repairen, maarrr.. ook dat lukt niet, xp setup loopt vast... evenals win2k setup of win me. setup die ik daarna nog heb geprobeert. Vervolgens heb ik geprobeerd mn eigen hd (met xp) erin te zetten, met als resultaat hetzelfde BSOD...

Ik ben nu echt een beetje de weg kwijt waar het probleem nu nog kan liggen.. ik weet niet wat ik nog kan proberen om het probleem te lokalizeren..

nog voor de duidelijkheid de exacte specs:
gigabyte ga-7dxe
athlon xp 2000+
256 mb ddr266 OEM
WD 40 gb / WD 60 gb (beide met xp installed, maar beide geven BSOD).
Verscheidene cd/cdrw-drives geprobeerd, maar installaties blijven niet werken..
oja, er zit een gewone 300W voeding in, en een spire cpu cooler waarbij de temp. niet boven de 50 graden uitkomt...

• ScooBY_DoO
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-08 21:22
Conflict met 1 van de kaarten maybe

• ^Ripper
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-07-2025
Als ie niet eens door de setup komt en windows geeft steeds BSOD's dan zou ik het geheugen maar eens gaan testen.
Ook ff een scandisk over de hardeschijf kan geen kwaad

• MadMax
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-07 10:01

MadMax

Dammax

Als WinXP inaccesable bootdevice aangeeft dan kan het zijn dat je extra drivers moet installeren voor de controller op je moederbord.

[ Voor 70% gewijzigd door MadMax op 07-12-2002 02:39 ]

Game sys specs - Laptop specs - Server specs

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-07 18:44

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

inaccessible boot device: die fout heb ik ook eens gehad. Op mijn ABIT BP6 mobo zit naast een normale dual IDE33 controller ook nog een dual IDE66 controller, een Highpoint HPT366 om precies te zijn.

Ik begon toen vol goede moed aan de install van W2K, booten van CD, DOS gedeelte ging goed, tot na de eerste reboot: inaccessible boot device. De oorzaak lag in het feit dat na de eerste reboot Windows zijn drivers e.d. gaat laden en dan vervolgens geen drivers heeft voor de Highpoint controller. Daardoor kan Windows niet bij de schijf. Ook aan het begin van de installatie aangeven dat ik 'third party drivers' had werkte niet, aangezien Windows de drivers die ik hem gaf niet automatisch wilde gebruiken voor de Highpoint controller.

Lang verhaal kort: ik heb mijn schijf toen op de 'normale' IDE controller aangesloten, Windows geïnstalleerd, onder Windows drivers voor de Highpoint controller geïnstalleerd, en vervolgens de schijf overgezet naar de Highpoint IDE66 controller :) werkte feilloos.

[ Voor 2% gewijzigd door real[B]art op 07-12-2002 03:19 . Reden: Typo's |:( ]

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Inaccessible boot device betekent niets anders als dat Windows niet (goed) van de harddisk kan lezen. Als ie op een standaard controller zit en je krijgt dit, is of je harddisk, of je harddisk controller (je mobo dus) dood. Zoek eerst even in de BIOS of je IDE controller wel goed ingesteld staat (disabled of zo?) en dat je harde schijf goed staat (jumpers master/slave en zo -> zet eens op cable select). Als je een andere IDE kabel hebt liggen kun je die ook vervangen...

[Edit]
Nadat je het mainboard hebt vervangen hoop ik wel een verse Windows installatie gedaan? Gewoon een harddisk met Windows op een compleet andere PC prikken gaat zo goed als nooit goed!

[ Voor 18% gewijzigd door Aetje op 07-12-2002 02:55 ]

Forget your fears...
...and want to know more...

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

kijk op je cd van het mobo of er nog ide drivers bij zitten.. goed zoeken. zet ze op diskette, start winxp installatie en druk op F6

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Aetje schreef op 07 December 2002 @ 02:54:
Inaccessible boot device betekent niets anders als dat Windows niet (goed) van de harddisk kan lezen. Als ie op een standaard controller zit en je krijgt dit, is of je harddisk, of je harddisk controller (je mobo dus) dood. Zoek eerst even in de BIOS of je IDE controller wel goed ingesteld staat (disabled of zo?) en dat je harde schijf goed staat (jumpers master/slave en zo -> zet eens op cable select). Als je een andere IDE kabel hebt liggen kun je die ook vervangen...
Klopt niet. Inaccessible boot device betekent dat Windows de hardware niet kan benaderen, dit is dus geen enkele indicatie of je schijf / IDE controller in orde is. Sterker nog, het feit dat Windows in staat is om die melding weer te geven duidt erop dat je HD niet dood is, je IDE controller niet dood is, je IDE controller niet disabled is, de jumpers op je HD goed staan en je IDE kabel in orde is: anders had je aan het eind van je POST al meteen een melding gekregen: 'no boot device found' o.i.d.

Zover als mijn kennis reikt O-) is dit puur en alleen een driver probleem!
[Edit]
Nadat je het mainboard hebt vervangen hoop ik wel een verse Windows installatie gedaan? Gewoon een harddisk met Windows op een compleet andere PC prikken gaat zo goed als nooit goed!
Dat klopt weer wel :) Windows geïnstalleerd & wel overzetten naar een andere pc werkt NOOIT!

[ Voor 4% gewijzigd door real[B]art op 07-12-2002 03:21 . Reden: vetgedrukte stukje toegevoegd voor extra overtuigingskracht :) ]

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Verwijderd

Topicstarter
g00d.. zal zo eens even kijken of op die gigabyte cd drivers staan :X daar had ik idd nog niet aan gedacht..

Verwijderd

Topicstarter
hrrrm ontdek net nog een foutje van mezelf :P Het is geen 7DXE maar een 7VR mobo.. Maar dat maakt denk ik niet zoveel uit.. Heb net een win2k install geprobeerd, maar die flipt met fout code 4, dat is een setupdd.sys niet kan vinden.. Winxp install doet het wel, doorloopt het hele dos gedeelte, en als ie vervolgens dat windows scherm moet gaan geven, krijg ik alleen een knipperende cursor linksboven in beeld, en dan hangt ie, ctrl alt del werkt niet, etc.

Wat betreft die drivers, hij kan ze vanuit de setup iig niet van cd laden (dat had ik van te voren kunnen weten :P).. Nu heb ik in de cd in de VIA dir een IDE dir gevonden, maar met drivers voor win2k/winme en niet voor xp.. als ik die nou op diskette zet, zou dat dan werken? (Moet ik eerst een werkende floppydrive zien te vinden wat degene die er nu nog inhangt doet al maanden niets meer).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2002 14:51 ]

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

real(B)art schreef op 07 December 2002 @ 03:18:
[...]

Klopt niet. Inaccessible boot device betekent dat Windows de hardware niet kan benaderen, dit is dus geen enkele indicatie of je schijf / IDE controller in orde is. Sterker nog, het feit dat Windows in staat is om die melding weer te geven duidt erop dat je HD niet dood is, je IDE controller niet dood is, je IDE controller niet disabled is, de jumpers op je HD goed staan en je IDE kabel in orde is: anders had je aan het eind van je POST al meteen een melding gekregen: 'no boot device found' o.i.d.

Zover als mijn kennis reikt O-) is dit puur en alleen een driver probleem!

[...]

Dat klopt weer wel :) Windows geïnstalleerd & wel overzetten naar een andere pc werkt NOOIT!
Als de IDE/HD controller zelf niet werkt kan ie NTLDR daar ook niet vanaf plukken en zal het dus in zijn geheel niet werken. Het is idd een driver probleem...

Forget your fears...
...and want to know more...

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Je kunt ook nog steeds de oplossing gebruiken die bij mij iig werkt:
Door real(B)art - Saturday 07 December 2002 02:43
Lang verhaal kort: ik heb mijn schijf toen op de 'normale' IDE controller aangesloten, Windows geïnstalleerd, onder Windows drivers voor de Highpoint controller geïnstalleerd, en vervolgens de schijf overgezet naar de Highpoint IDE66 controller :) werkte feilloos.

Verwijderd

Topicstarter
real(B)art schreef op 07 December 2002 @ 16:47:
Je kunt ook nog steeds de oplossing gebruiken die bij mij iig werkt:

[...]
Yea maar het gaat hier niet om een aparte controller, tis geen RAID mobo o.i.d.. Wat ik nu ga proberen is: 1. IDE Drivers op diskette zetten en kijken of dat helpt bij de installatie en 2. Voor de zekerheid even alle kaartjes eruit halen die niet nodig zijn.

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
ik zou eerst eens de bios updaten van het mobo
en wat voor merk geheugen is dat ?
het is niet echt verstandig om OEM geheugen icm een Athlon te gebruiken
dat is vragen om problemen

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:16

Meneer aard

Porsche rulez!

Ripper5555 schreef op 07 december 2002 @ 02:24:
Als ie niet eens door de setup komt en windows geeft steeds BSOD's dan zou ik het geheugen maar eens gaan testen.
Ook ff een scandisk over de hardeschijf kan geen kwaad
kan ook zijn dat je geheugen niet goed vast zat, heb het ook een keer mee gemaakt alle windows versies blauwe schermen.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:15
probeer eens dat ram idd eruit te halen, en te testen in hje eige bakkie

Verwijderd

Anders ff schone installatie uitvoeren. Helpt meestal wel... vooral als je met moederborden wisselt errug belangrijk :+

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu net het bios geupdate van F1 naar F4 en de pc is nu bezig met een memtest86 :) Ik kan me niet echt voorstellen dat ie kapot is, omdat hij ondertussen tweemaal is getest bij sallandautomatisering (uiteindelijk bleek een defect mobo). Maar ik verbaas me nergens meer over bij dat bedrijf :X

Wat betreft die schone install: dat lukt dus al geeneens gezien het feit dat de installs ook niet ver komen.. Win2k stopt telkens met een foutcode 4, met het bericht dat ie setupdd.sys niet kan vinden, en win xp geeft of ook zo'n soort stop, of blijft gewoon met een knipperende cursor hangen als ie vanuit dos naar windows-mode gaat. Allemaal erg raarrr :)

Verwijderd

Topicstarter
Juustem, de teerling is geworpen! De biosupdate heeft wonderbaarlijk goed gedaan... Nadat de memorytest na anderhalf uur nog geen errors had gegeven geloofde ik het wel en ben ik gaan proberen winxp/2k te installeren.. Mn xp-cd is denk ik gewoon brakjes, maar win2k installeerde geheel soepeltjes, alsof er niets aan de hand was, en draait nu als een zonnetje :) Wat nou uiteindelijk het concrete probleem was weet ik nog steeds niet, maar alles werkt nu! In ieder geval bedankt voor alle replies! :)
Pagina: 1