Toon posts:

Cisco 761 ISDN router vragen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

ik zit met een probleem en om dit probleem op te lossen moet ik eerst een paar zaken weten.
Een bedrijf heeft een router geinstalleerd: Cisco 761 ISDN router. En dat ding is zo geconfigureerd dat als een client pc op internet wil dat deze dat via een batch bestandje doet. Van de persoon die dat geinstalleerd heeft heb ik begrepen dat het als volgt werkt: het script pingt een externe ip en als die ip dus niet op het netwerk gevonden wordt dan gaat de router uitbellen, en wordt er verbinding gelegd met internet.
Nu is het telefoonnummer van de account gewijzigd en na wat gekeutel met de hyper terminal op de router ben ik alle instelling min of meer kwijt en daarom om het opnieuw goed in te stellen en te begrijpen heb ik de volgende vragen.

Mijn vragen over deze situatie zijn als volgt:
1. Deze methode van een extern adres pingen hoe gaat dat precies in zijn werk? Zijn er extra instellingen op de client pc hiervoor nodig met poorten opgeven of gateway? En hoe heet deze instelling in de router: auto connect ofzo?
2. Maakt het op zich uit welke ip er gepingt wordt?
3. In de routerinstellingen moet een DNS server opgegeven worden. Maar de router heeft ook een zgn. externe ip en een interne ip. Deze externe is (ga ik van uit) de door de DHCP (windows 2000) verkregen, maar wat is het nut van deze interne; moet dat een speciale zijn, of is dat soms die ip die gepingt wordt?
4. Is deze opstelling handig, met batch files etc. Of kan het op een betere manier?
5. Is het normaal dat het ledje LAN niet altijd aan staat maar af en toe (onregelmatig) knippert, een verbinding met een LAN is een verbinding met een LAN, toch?

Dit gaat allemaal meer om de interne werking en best mogelijke opstelling: vragen waar ik niet zo gauw een antwoord op kon vinden via google of got...

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-08 10:02

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik raad je aan een bedrijf te bellen wat ervaring heeft met Cisco dit gaat je toch niet lukken als je zulke basic dingen niet begrijpt. NOFI dit is niet een PNS

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Verwijderd schreef op 07 December 2002 @ 02:07:
Een bedrijf heeft een router geinstalleerd: Cisco 761 ISDN router. En dat ding is zo geconfigureerd dat als een client pc op internet wil dat deze dat via een batch bestandje doet. Van de persoon die dat geinstalleerd heeft heb ik begrepen dat het als volgt werkt: het script pingt een externe ip en als die ip dus niet op het netwerk gevonden wordt dan gaat de router uitbellen, en wordt er verbinding gelegd met internet.
Wat er gebeurt is dit:

Jouw PC's hebben een bepaald subnet toegewezen gekregen, met een daarbijbehorend subnetmask en een default gateway.

Op het moment dat een PC (of willekeurig ander IP apparaat) iets moet bereiken wat niet in zijn eigen subnet ligt, zal hij vragen aan een gateway om dat voor hem te bereiken.

Het is wat te vergelijken met een IT afdeling. Als iets buiten jouw kennis veld ligt, vraag je het aan de helpdesk of de 2e lijns ondersteuning ("de gateway") en die gaat het voor jou verder oplossen.

In jouw situatie, is die default gateway de ISDN router. Als jij dus iets pingt, want buiten het subnet ligt, dan zal hij automatisch die pakketjes naar de ISDN router toesturen.

Die ISDN router krijgt opeens informatie binnen waar hij voor moet zorgen dat die informatie aankomt, en dus gaat hij uitbellen.

(*) gesimplificeerd weergegeven
Nu is het telefoonnummer van de account gewijzigd en na wat gekeutel met de hyper terminal op de router ben ik alle instelling min of meer kwijt en daarom om het opnieuw goed in te stellen en te begrijpen heb ik de volgende vragen
Heb je geen backup van de config?
Vraag anders aan het bedrifj wat het ding geconfigureerd heeft, ofdat die niet meer de backup van de configuratie hebben.
Mijn vragen over deze situatie zijn als volgt:
Ik denk dat je op dit moment nog niet voldoende kennis hebt, om die router te configureren. Misschien is het leuk om eens mee te kijken als iemand anders hem configureert, en zo er wat van op te steken?
5. Is het normaal dat het ledje LAN niet altijd aan staat maar af en toe (onregelmatig) knippert, een verbinding met een LAN is een verbinding met een LAN, toch?
En toch hoop ik dat deze vraag serieus was...

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:00

Predator

Suffers from split brain

PNS -> NT

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Topicstarter
oke bedankt iig voor de info zover..
dat ik nog te weinig kennis heb om het op te lossen mag duidelijk zijn, maar daarom stel ik ook deze vragen... (ik wil het graag leren begrijpen)
Waar ik nog steeds geen of weinig antwoord op weet vinden, is/ zijn de twee ips? Is de ene toegewezen door de server? En die andere ip: nut?
Met het commando "SHow IP COnfig" zie ik nl. twee ips external en internal. En met het commando "SEt IP" kan ik een ip wijzigen maar welke is dat en wat is het nut van wijzigen? Ik neem aan dat een van de ips het zgn. gateway ip is.
Nog een vraag en dan hou ik mijn mond weer :)...
De gateway instellingen bij de client. Ik heb gekeken maar bij de TCP/IP instellingen staat bij geen enkele client de gateway ingesteld. Hoe wordt dus een gateway aan een client doorgegeven.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-08 15:28

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Probeer het anders met dit programmatje van Cisco:
ftp://ftp.cisco.com/pub/n...Fast-Step-13a-English.zip

Kan je het via een progje inkloppen Wel zo makkelijk.
Bovendien is een Cisco 7xx een klote serie, omdat het de enige cisco router is die geen gebruik maakt van het Cisco IOS. Maar boot en werkt op firmware.

Suc6
Pagina: 1