Toon posts:

damn.... samsung 152S 1 dode pixel

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
@#$#@$ ik dacht dat dit top kwaliteit schermen waren???
Zit er toch 1 dode pixel in m'n 152S. (bij de rand) Heeft iemand ervaring met omruilen bij samsung???

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Bekijk de garantiebepalingen op de site, of mail anders de shop waar je je scherm vandaan hebt.

En een keer een dode pixel kan voorkomen, 1 zo'n geval zegt niet zo veel over de kwaliteit van Samsung TFT's :)

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08 22:12
Voor 1 dode pixel bij de rand krijg je volgens mij helemaal geen nieuwe, wees blij dat het slechts in de rand is en niet in het midden.
Check eens je garantiebewijs of iets dergelijks (site?), meestal geldt de omruilgarantie vanaf 3 dode pixels.

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:19

Paladin

Play Ball!

is ie echt dood? of groen of rood?

als ie echt zwart is heb je recht op een nieuwe
dat telt namelijk als 3 dooie wat onder de garantie voorwaarden valt.

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:29

Klippy

Still Game

Paladin schreef op 07 december 2002 @ 02:23:
is ie echt dood? of groen of rood?

als ie echt zwart is heb je recht op een nieuwe
dat telt namelijk als 3 dooie wat onder de garantie voorwaarden valt.
Nee.
Net niet, hotpixels zijn storender ook.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik dacht dat het zelfs niet meer legaal was om monitoren met dode pixels te verkopen? :?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:29

Klippy

Still Game

anandus schreef op 07 December 2002 @ 02:33:
Ik dacht dat het zelfs niet meer legaal was om monitoren met dode pixels te verkopen? :?
Ze kunnen niet alles controleren?

En die dingen kan je ook krijgen na gewoon na tijd gebruiken hoor.

Over garantie is niet veel te zeggen, kan beste aan winkel vragen. Samsung heeft verschillende voorwaarden hiervoor die afhankelijk zijn van type TFT en type LCD dat gebruikt is. Zoek op de site eens op welke in jou type monitor zit en kijk naar de voorwaarden. Daarna terug naar de winkel.

Maar voor 1 pixel geef ik je niet heel veel kans, of je shop moet ik een goede bui zijn :)

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Met de huidige stand van de techniek en productiehoeveelheden word het inmiddels redelijk bevonden voor een consument om een perfect scherm te verlangen (dus zonder ook maar één (al dan niet gedeeltelijk) dode pixel.
Ze mogen natuurlijk de mindere schermen proberen te slijten (dat moeten ze dan wel melden!), ze mogen je niet meer een onvolkomen scherm verkopen en dan achteraf zeggen dat je die onvolkomenheden maar voor lief moet nemen.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Verwijderd

Net gelezen op ander forum ( http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=75010 ) dat Samsung 0 dode pixels als limiet hanteert (staat telefoon nummer bij).

• Burner13
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10-2024
tis een idee maare, gewoon een beetje overdrijven over pixels, trug sturen en nieuwe vragen, d'r is nie veel kans dat die lui er naar kijken :D

Verwijderd

Ik heb 3 kapotte subpixels op me samsung 181t en krijg geen nieuwe.

• Sovereign
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-06 19:01
RolandWitvoet schreef op 07 December 2002 @ 03:03:
Met de huidige stand van de techniek en productiehoeveelheden word het inmiddels redelijk bevonden voor een consument om een perfect scherm te verlangen (dus zonder ook maar één (al dan niet gedeeltelijk) dode pixel.
Ze mogen natuurlijk de mindere schermen proberen te slijten (dat moeten ze dan wel melden!), ze mogen je niet meer een onvolkomen scherm verkopen en dan achteraf zeggen dat je die onvolkomenheden maar voor lief moet nemen.
Inderdaad.

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:35

Galois

1811 - 1832

Samsung hanteert 0 pixel garantie, anders moet je samsung maar eens bellen: 08002295214 zij vertellen wel wat ze hanteren, ik had met mijn samsung 152T 2 dode pixels, ik vrijdag naar samsung bellen, maandag stond de koerier voor de deur met een nieuw dode pixelvrij scherm. Succes.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Verwijderd

Komt dat vaker voor dan? Zo'n dode pixel in TFT schermen?

Verwijderd

...

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2002 11:15 ]

Verwijderd

Op me werk is ook een scherm met 1 dode pixel links-boven-mid. Irritant bij het typen :/

• waslijn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 09:53
Verwijderd schreef op 08 december 2002 @ 01:03:
Galois, dat jij een nieuwe hebt gekregen is mazzel.
Samsung hanteert helemaal geen 0 dode pixel garantie. Kijk maar eens op hun site.
Hun schermen vallen in dode pixel klasse 2. Oftewel, 2 compleet dode pixels/5 dode subpixels zijn 'toegestaan'. Of dat tegenwoordig echter nog rechtsgeldig is, weet ik niet.
Ja dat is rechtsgeldig. Waar het om gaat is dat wanneer de leverancier niet expliciet aangeeft dat er mogelijk dode pixels op het scherm zitten en welke tollerantie gehanteerd wordt, de koop ongedaan gemaakt kan worden, of de klant een nieuwe kan eisen. Hij moet de klant op de risico's wijzen.

Wat ik wel vreemd vind is dat iedereen hier op GoT de risico's kent, maar er achteraf toch veel geklaagd wordt. Ik snap dat het vervelend is een dode pixel, maar zoek die garantie bepalingen dan van te voren uit, of vraag je leverancier en van te voren naar te kijken. Er zijn bijna geen fabrikanten die 0 dode pixels tolerantie hebben.

Bovendien is 1 dode pixel aan de rand van het scherm helemaal niet zo storend. Heb hier een vrij nieuwe laptop van Compaq en die heeft ook een dode pixel, maar met normaal gebruik heb je daar helemaal geen last van. Hij valt niet eens op.

[ Voor 3% gewijzigd door waslijn op 08-12-2002 10:16 ]

• Paladin
  • Laatst online: 22:19

Paladin

Play Ball!

LiquidSilver schreef op 07 December 2002 @ 02:30:
[...]

Nee.
Net niet, hotpixels zijn storender ook.
jah maar zo zien de bedrijven ze niet. ik heb het nu al 2 keer gehad dooie pixels wordne omgeruild hot pizels staan voor 1 dooie heb je dus 3 hotpixels dan heb je recht op een nieuwe

als je 1 zwarte hebt zijn alle kleuren dus dood en telt ie voor 3
dit geld trouwens ook voor eentje die altijd wit is.

dit is mij zelf door samsung verteld. en het is helaas zo dat hot pixels veel irritanter zijn

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Verwijderd

Ik heb 3 kapotte subpixels (groen,rood en blauw) maar dan krijg je geen andere. Pas bij 5 toch? (het is een samsung 181t)

• waslijn
Verwijderd schreef op 08 December 2002 @ 19:54:
Ik heb 3 kapotte subpixels (groen,rood en blauw) maar dan krijg je geen andere. Pas bij 5 toch? (het is een samsung 181t)
Ja

Verwijderd

Ik heb wel eens gehoord dat je die half kapote pixels soms kon reanimeren door er voorzichtig over te wrijven met je vinger. Ik weet niet of het echt waar is, maar het lijkt me het proberen waard

• 4POX
  • Laatst online: 17-08 17:55

4POX

Everybody is wired

Ik heb een offtopic vraagje tussen door..

Een dooie pixel.. Zit die vaak in het scherm bij aflevering. Of kunnen die ook tijdens normaal gebruik ontstaan ?

Ik wil in de toekomst ook graag overstappen op tft. En als ik dan bijna 500 euro ga betalen voor een scherm waar je graag 3 a 5 jaar mee wil werken wil ik er wel vanuit gaan dat ik een goed scherm ontvang. Maar dat die ook voor die 5 jaar goed blijft werken.

Dus philips en samsung zijn de de twee enigste TFT fabrikanten die de nul pixel garantie hanteren.

AKA Rinkel weblog

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
4POX schreef op 08 December 2002 @ 22:39:
Ik heb een offtopic vraagje tussen door..

Een dooie pixel.. Zit die vaak in het scherm bij aflevering. Of kunnen die ook tijdens normaal gebruik ontstaan ?

Ik wil in de toekomst ook graag overstappen op tft. En als ik dan bijna 500 euro ga betalen voor een scherm waar je graag 3 a 5 jaar mee wil werken wil ik er wel vanuit gaan dat ik een goed scherm ontvang. Maar dat die ook voor die 5 jaar goed blijft werken.

Dus philips en samsung zijn de de twee enigste TFT fabrikanten die de nul pixel garantie hanteren.
Het kan gebeuren dat het tijdens gebruik dood gaat.
Een vriend van mij heeft een oude Toshiba laptop en daar is een pixel half dood gegaan. Nu is ie alleen maar rood.

Verwijderd

Neeeeeeeee, beide hebben iso II, net als IIyama trouwens

Van de website van iiyama:
PIXELFOUTENKLASSE Fout 1* Fout 2** Fout 3***
I 0 0 0
II 2 2 5
III 5 15 50
IV 50 150 500

* constant oplichtende pixel
** constant zwarte pixel
*** defecte subpixel: constant rood/groen/blauw oplichtend of zwart

Bovenstaande per 1 miljoen pixels. Dit betekent dat het per resolutie verschilt hoeveel defecte pixels er volgens de ISO normering toegestaan zijn.
Voor monitoren met resolutie 1024 x 768 = norm x 0,8. Ofwel: 5 sub-pixels x 0,8= maximaal vier defecte sub-pixels.
Voor 1280 x 1024 = norm x 1,3
Voor 1600 x 1200 = norm x 1,9
Voor 2048 x 1536 = norm x 3,1

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 december 2002 @ 10:51:
Net gelezen op ander forum ( http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=75010 ) dat Samsung 0 dode pixels als limiet hanteert (staat telefoon nummer bij).
Ha! Daar heb ik net gereageerd. Die gast heeft het bij het veerkeerde eind. 8)7 |:(

Ik heb net Samsung gebeld: Samsung heeft GEEN 0 dode pixel garantie. Bij 3 dode pixels een nieuwe. Evt. bij minder afhankelijk van kleur en positie (tov elkaar). :'(

Wat ik wel interessant vind is welke winkels ze wel willen omruilen. Er schijnen winkels af te wijken van de fabrieksgarantie. Ik wil de Samsung 171N. Weet iemand een winkel die deze verkoopt EN die laat testen op 0 dode pixels in de winkel? :?

:)

• Sovereign
Verwijderd schreef op 09 december 2002 @ 14:48:
[...]
Ha! Daar heb ik net gereageerd. Die gast heeft het bij het veerkeerde eind. 8)7 |:(

Ik heb net Samsung gebeld: Samsung heeft GEEN 0 dode pixel garantie. Bij 3 dode pixels een nieuwe. Evt. bij minder afhankelijk van kleur en positie (tov elkaar). :'(
:)
Waarom heb je niet gesteld dat je eventueel bereid bent om juridische stappen te ondernemen als ze weigeren je monitor te vervangen? Met hun pixel beleid heb je dus echt niets van doen.

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-08 15:49

pmeter

Poes!

Waarom niet? Een fabrikant mag algemene voorwaarden stellen. Zolang deze bij verkoop bekend en niet onredelijk zijn, mag dat. Zo mag een koerierbedrijf ook van tevoren zeggen dat eventuele schade niet voor hun rekening is. Of dat slim is is een tweede...

Verwijderd

Topicstarter
ik weet niet of het kapotte subpixels zijn of een hele wat ik wel weet is dat dit scherm momenteel echt heel irritant zoemt (best hard) dus omruilen moet zowiezo.

• ApoC
  • Laatst online: 22:48
zit er op die samsung tft's niet zoiets als een pixel perfect periode? Heb hier een hitachi CML190SXWB en daar zit een 30 dagen garantie op voor 0 dode pixels. Is echt toppie service. Een grote jongen als Samsung zal zoiets toch ook wel hebben??

• waslijn
BB_ApoC schreef op 11 December 2002 @ 01:11:
zit er op die samsung tft's niet zoiets als een pixel perfect periode? Heb hier een hitachi CML190SXWB en daar zit een 30 dagen garantie op voor 0 dode pixels. Is echt toppie service. Een grote jongen als Samsung zal zoiets toch ook wel hebben??
Nee

• Sovereign
pmeter schreef op 10 december 2002 @ 18:21:
Waarom niet? Een fabrikant mag algemene voorwaarden stellen. Zolang deze bij verkoop bekend en niet onredelijk zijn, mag dat. Zo mag een koerierbedrijf ook van tevoren zeggen dat eventuele schade niet voor hun rekening is. Of dat slim is is een tweede...
Je koopt niet bij een fabrikant, maar bij de winkel. Er bestaat geen wederkerige overeenkomst tussen jou en de fabrikant. Eveneens vindt hier strijd plaats met dwingend consumentenrecht, er is namelijk sprake van een product wat duidelijk niet voldoet aan de verwachtingen van de koper. Zelfs een waarschuwing voor mogelijke gebreken is naar mijn mening ook niet voldoende, de koper moet weten waar hij aan toe is. Dus als fabrikanten defecte producten willen slijten moeten ze dit maar netjes in detail aangeven op de doos.

• pmeter

pmeter

Poes!

Inderdaad bestaat er geen wederkerige overeenkomst tussen mij en de fabrikant. Maar als de winkel de voorwaarden van de fabrikant over zou nemen en onder die voorwaarden, mits ze mij bekend zijn, mij een aabod doet en ik aanvaard die? Dan kan ik achteraf niet op de aanvaarde voorwaarden terugkomen.

Dit is wel wat anders, zoals jij al aangaf, als de koper niet op de hoogte is van deze voorwaarden. Dit is meestal het geval...

Kan er naar alle redelijkheid en billijkheid niet worden gezegt dat als volgens klasseII de helft van de produkten op de schroothoop verdwijnt, dat het leveren van een KlasseI voor de prijs van een KlasseII een onredelijke vraag is?

Ik wil het absoluut niet opnemen voor de fabrikant, maar onterecht uitgaan van een gunstige rechtspositie lijkt me ook nix :)

• pmeter

pmeter

Poes!

of deze dan:
15.1 A. De klant doet afstand van alle rechten op ontbinding van de overeenkomst ex artikel 6:265 e.v. van het Burgerlijk Wetboek of andere wettelijke bepalingen, tenzij annulering krachtens dit artikel is overeengekomen.
B. Het bepaalde onder sub A van dit lid is niet van toepassing ingeval de klant een natuurlijk persoon is die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.
http://www.pcvergelijk.com/

Verwijderd

Van de leveranciers :

- als in de eerste 2 weken 4 dode pixels zijn gevonden, wordt de monitor omgewisseld, dit was voorheen 2
- Alleen IIyama wisselt nog bij 2 pixels om in de eerste 2 weken

Na deze 2 weken is het zoals het al was.

Daarbij :
Dode pixels kunnen ook ontstaan tijdens gebruik en is niet typisch voor TFT, Diamondtron beeldschermen kunnen ook dode pixels krijgen.

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-08 21:49

nIghtorius

Poef!

ook gewone CRT schermen hebben dooie pixels..

zo heb ik er ook eentje op m'n 17" inch CRT scherm.. kompleet dood..
links-boven 5 cm van de hoek..

dus lekker in "zicht", maar die pixel is dan wel ZOOO klein dan ik me er niet kan aan storen.
sterker nog.. moet 'm zelfs echt opzoeken wil ik hem zien..

-- edit

een pixel van de 1024x768 modii is ongv. 2x zo groot. (dus zo klein is ie)..

[ Voor 21% gewijzigd door nIghtorius op 12-12-2002 19:36 ]

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:30
Een CRT met een dode pixel???

Lijkt mij meer dat het masker defect of vuil is.

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-08 21:49

nIghtorius

Poef!

in ieder geval het effect is hetzelfde.. maar 't wel ZEEEEEER klein en ZEEEEEEEEEEER onopvallend.. maar het is er wel. (en ik stoor me er trouwens niet aan). en zit altijd op de zelfde plaats.

heb ook al dode pixels op een TFT scherm gezien.. deze zijn 100x storender dan van wat ik heb.

[ Voor 22% gewijzigd door nIghtorius op 13-12-2002 16:48 ]

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• Sovereign
[quote]pmeter schreef op 11 December 2002 @ 17:45:
of deze dan:
[...]

Deze bepaling geldt niet voor consumenten, lees sub b maar eens.

• Ghost|IA
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-03 09:59
Verwijderd schreef op 11 december 2002 @ 23:11:

Daarbij :
Dode pixels kunnen ook ontstaan tijdens gebruik en is niet typisch voor TFT, Diamondtron beeldschermen kunnen ook dode pixels krijgen.
Niet alleen diamontron, ik heb ook standaard beeldbuizen met dode pixels gezien en ook LG flatron beeldbuizen met dode pixels.

TFT heeft wel een veeel hoger risico op dode pixels.

• Sovereign
pmeter schreef op 11 December 2002 @ 10:37:
Inderdaad bestaat er geen wederkerige overeenkomst tussen mij en de fabrikant. Maar als de winkel de voorwaarden van de fabrikant over zou nemen en onder die voorwaarden, mits ze mij bekend zijn, mij een aabod doet en ik aanvaard die? Dan kan ik achteraf niet op de aanvaarde voorwaarden terugkomen.
Dat staat een beroep op non-conformiteit niet in de weg naar mijn mening, als het gaat om vage uitlatingen van een verkoper dat er *mogelijk* kapotte pixels in een scherm zitten. Ga je concreet akkoord daarentegen met een defect waarvan je weet dat het er zeker op zit, dan ligt de zaak natuurlijk anders.
Kan er naar alle redelijkheid en billijkheid niet worden gezegt dat als volgens klasseII de helft van de produkten op de schroothoop verdwijnt, dat het leveren van een KlasseI voor de prijs van een KlasseII een onredelijke vraag is?
Ik heb voor die bewering geen bewijs gezien. Sterker nog, de geschillencommissie computers was van mening dat met de huidige technische stand van zaken een compleet functioneerd TFT scherm geen onredelijke eis meer is en dat dergelijke defecten bijna niet meer voorkomen. Uit eigen ervaring kan ik dat ook beamen, evenzo is hier een recente thread nog over geweest en ook daaruit bleek dat de meeste schermen geen pixel defects meer hebben. Dus nee, ik vind een 100% functionerend scherm geen onredelijke vraag IMO.

Verwijderd

Dat staat een beroep op non-conformiteit niet in de weg naar mijn mening, als het gaat om vage uitlatingen van een verkoper dat er *mogelijk* kapotte pixels in een scherm zitten. Ga je concreet akkoord daarentegen met een defect waarvan je weet dat het er zeker op zit, dan ligt de zaak natuurlijk anders.
Dat is natuurlijk onzin. Als verkoper weet je niet of er dode pixels in zitten en je gaat er natuurlijk ook niet naar op zoek. Die "vage" uitlatingen kunnen dus nooit concreet worden.
Ik heb voor die bewering geen bewijs gezien. Sterker nog, de geschillencommissie computers was van mening dat met de huidige technische stand van zaken een compleet functioneerd TFT scherm geen onredelijke eis meer is en dat dergelijke defecten bijna niet meer voorkomen. Uit eigen ervaring kan ik dat ook beamen, evenzo is hier een recente thread nog over geweest en ook daaruit bleek dat de meeste schermen geen pixel defects meer hebben.
Nog zo een: de geschillencommissie ziet alleen maar een steekproef van schermen. En een steekproef kan heel misleidend zijn. Als er in de steekproef geen slechte exemplaren zitten wordt voor het gemak maar aangenomen dat er geen schermen met dode pixels meer bestaan. De meeste schermen hebben geen dode pixels maar dat is altijd zo geweest. Ik werk in een computerwinkel en ik zie nog regelmatig schermen met dode pixels langskomen. Het gevaar is dus nog lang niet geweken. Dat is de reden dat ik er zelf nog geen een heb, ondanks dat ik er een kan kopen met korting.

Als de verkoper de aspirant kopen wijst op de gevaren kan die er later nooit over klagen.

In de computerbladen staat trouwens een advertentie van CTX dat een 100 dagen 0-dode pixelgarantie geeft. De anderen doen dat niet. Als een scherm met een dode pixel wordt omgeruild gebeurd dat alleen uit pure klantvriendelijkheid of omdat men wordt overbluft door de klant.

Verwijderd

Het is heel simpel: Ik heb en samsung 191T met nul dode pixels, en heb een tweede besteld.
Maar ik bestel ze bij de lokale computerboer: hij besteld en als het scherm binnenkomt dan keur ik hem eerst, geen dode pixels dan betaal ik pas. Heeft het scherm wel dode pixels vraag ik een andere, weigert hij dat dan loop ik gewoon weg. Er zijn winkels genoeg!

• Sovereign
Verwijderd schreef op 15 december 2002 @ 17:44:
Dat is natuurlijk onzin. Als verkoper weet je niet of er dode pixels in zitten en je gaat er natuurlijk ook niet naar op zoek. Die "vage" uitlatingen kunnen dus nooit concreet worden.
Helemaal geen onzin, er zijn voldoende verkopers die er geen moeite mee hebben om een apparaat uit de doos te halen om te testen. Als bij een eventueel defect wat dan aan het licht komt de klant het apparaat alsnog wil kopen dan is dat een heel concrete afspraak.
Nog zo een: de geschillencommissie ziet alleen maar een steekproef van schermen. En een steekproef kan heel misleidend zijn. Als er in de steekproef geen slechte exemplaren zitten wordt voor het gemak maar aangenomen dat er geen schermen met dode pixels meer bestaan. De meeste schermen hebben geen dode pixels maar dat is altijd zo geweest. Ik werk in een computerwinkel en ik zie nog regelmatig schermen met dode pixels langskomen. Het gevaar is dus nog lang niet geweken. Dat is de reden dat ik er zelf nog geen een heb, ondanks dat ik er een kan kopen met korting.
Waarom begin je over een steekproef als je daarna zelf toegeeft dat "De meeste schermen geen dode pixels [hebben]"? Maar bedankt voor het bevestigen van het vanzelfsprekende. Als de meeste schermen geen dode pixels hebben dan is de industrie in staat om goede schermen af te leveren. Dan vind ik het ook geheel niet vreemd dat je een consument een volledig werkend scherm mag verwachten.
Als de verkoper de aspirant kopen wijst op de gevaren kan die er later nooit over klagen.
Wijzen op mogelijke gebreken zijn geen concrete mededelingen waaruit men iets zou kunnen afleiden. Dat is hetzelfde als ik als verkoper zou beweren dat videokaart Y van merk X nogal veel uitval/problemen vertoont en dat de klant daarom beter een ander merk zou pakken maar uiteindelijk dat toch niet doet. Heeft die klant dan ook geen recht meer op een nieuwe kaart als blijkt dat het gekochte produkt defect blijkt te zijn? Ik denk het niet.

De wetgever heeft niet voor niets in de nieuwe koopwetgeving opgenomen dat als een defect zich openbaart (en laten we wel wezen, een dode pixels is een defect gezien de aard van de zaak) binnen 6 maanden na koop dat er dan van rechtswege wordt vermoed dat het afgeleverde niet voldoet aan de koopovereenkomst.

Zeker gebaseerd op het grote aantal schermen wat zonder problemen wordt afgeleverd (heb hier zelf 3 TFTs zonder pixel errors) denk ik niet dat de rechter het argument van de verkoper wat neerkomt op "pech gehad" juridisch erg acceptabel zal vinden.
In de computerbladen staat trouwens een advertentie van CTX dat een 100 dagen 0-dode pixelgarantie geeft. De anderen doen dat niet. Als een scherm met een dode pixel wordt omgeruild gebeurd dat alleen uit pure klantvriendelijkheid of omdat men wordt overbluft door de klant.
Ik denk zeker wel dat er juridisch gezien een redelijke motivatie is om niet te worden afgescheept met een defecte monitor. Vreemd genoeg zijn het trouwens altijd de mensen die in een winkel werken die het beter denken te weten. 8)

• 4of9
  • Laatst online: 15-04 15:52
Van een maat van mij gehoord Werkt als hoofd RMA bij een grote computer toko in nederland:

Ga terug naar de winkel binnen 8 dagen, vraag geld terug, zeg niets over de dode pixel maar zeg dat monitor niet aan de verwachtingen voldoet oid. Winkel moet geld terug geven.
Koop van dat geld een nieuwe, net zolang tot je geen dode pixels meer hebt.

Je moetje alleen niet af laten schepen, wat veel mensen wel doen.

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

• Sovereign
4of9 schreef op 16 December 2002 @ 13:36:

Je moetje alleen niet af laten schepen, wat veel mensen wel doen.
Verkopers kunnen daar idd wat van. Zo had een kennis laatst een geheugenstickje gekocht voor zijn camera, wat na 3 weken stuk ging. Hij dus terug maar ze wilden niet meer terugbetalen dan de dagwaarde, terwijl dit gewoon strijdig is met diverse wettelijke bepalingen. Trieste zooi hoor soms. Recht hebben en recht krijgen zijn 2 verschillende zaken.
Pagina: 1