Verwijderd schreef op 15 december 2002 @ 17:44:
Dat is natuurlijk onzin. Als verkoper weet je niet of er dode pixels in zitten en je gaat er natuurlijk ook niet naar op zoek. Die "vage" uitlatingen kunnen dus nooit concreet worden.
Helemaal geen onzin, er zijn voldoende verkopers die er geen moeite mee hebben om een apparaat uit de doos te halen om te testen. Als bij een eventueel defect wat dan aan het licht komt de klant het apparaat alsnog wil kopen dan is dat een heel concrete afspraak.
Nog zo een: de geschillencommissie ziet alleen maar een steekproef van schermen. En een steekproef kan heel misleidend zijn. Als er in de steekproef geen slechte exemplaren zitten wordt voor het gemak maar aangenomen dat er geen schermen met dode pixels meer bestaan. De meeste schermen hebben geen dode pixels maar dat is altijd zo geweest. Ik werk in een computerwinkel en ik zie nog regelmatig schermen met dode pixels langskomen. Het gevaar is dus nog lang niet geweken. Dat is de reden dat ik er zelf nog geen een heb, ondanks dat ik er een kan kopen met korting.
Waarom begin je over een steekproef als je daarna zelf toegeeft dat "De meeste schermen geen dode pixels [hebben]"? Maar bedankt voor het bevestigen van het vanzelfsprekende. Als de meeste schermen geen dode pixels hebben dan is de industrie in staat om goede schermen af te leveren. Dan vind ik het ook geheel niet vreemd dat je een consument een volledig werkend scherm mag verwachten.
Als de verkoper de aspirant kopen wijst op de gevaren kan die er later nooit over klagen.
Wijzen op mogelijke gebreken zijn geen concrete mededelingen waaruit men iets zou kunnen afleiden. Dat is hetzelfde als ik als verkoper zou beweren dat videokaart Y van merk X nogal veel uitval/problemen vertoont en dat de klant daarom beter een ander merk zou pakken maar uiteindelijk dat toch niet doet. Heeft die klant dan ook geen recht meer op een nieuwe kaart als blijkt dat het gekochte produkt defect blijkt te zijn? Ik denk het niet.
De wetgever heeft niet voor niets in de nieuwe koopwetgeving opgenomen dat als een defect zich openbaart (en laten we wel wezen, een dode pixels
is een defect gezien de aard van de zaak) binnen 6 maanden na koop dat er dan van rechtswege wordt vermoed dat het afgeleverde niet voldoet aan de koopovereenkomst.
Zeker gebaseerd op het grote aantal schermen wat zonder problemen wordt afgeleverd (heb hier zelf 3 TFTs zonder pixel errors) denk ik niet dat de rechter het argument van de verkoper wat neerkomt op "pech gehad" juridisch erg acceptabel zal vinden.
In de computerbladen staat trouwens een advertentie van CTX dat een 100 dagen 0-dode pixelgarantie geeft. De anderen doen dat niet. Als een scherm met een dode pixel wordt omgeruild gebeurd dat alleen uit pure klantvriendelijkheid of omdat men wordt overbluft door de klant.
Ik denk zeker wel dat er juridisch gezien een redelijke motivatie is om niet te worden afgescheept met een defecte monitor. Vreemd genoeg zijn het trouwens altijd de mensen die in een winkel werken die het beter denken te weten.