Toon posts:

mijn AGP PCI-64Bit vraagje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat is eigenlijk sneller met data flow PCI-64Bit 66Mhz of AGP-Pro-x8?

zijn er ook video kaarten die onder PCI 64Bit 66Mhz draaien?

Gaat de AGP slot er uit op ten duur, wordt hij vervangen door de PCIX?

En nog zoiets wat is het verschil tussen PCI-64 en PCI-X.. :?

maar ja deze vragen dwarelen door mijn hoofd constant, maar op het antwoord kan ik echt niet op komen.

Kan iemand mij dit uit leggen ?

Met vele dank Gold_Leader

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

verschil PCIX <-> PCI-64: PCI-X is hotswappable en 64Bit, en PCI-64 gewoon 64Bit.

AGP blijft er waarschijnlijk wel in, omdat het snellere toegang tot het RAM heeft dan PCI.

PCI-64bit met 66Mhz zullen er waarschijnlijk wel zijn, maar zijn nog veel te duur voor de gewone consument.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Enkel gezien in server-moederbordjes. En dan nog, wat zouden wij als gewone mensen daar al (veel) nut aan hebben?
De mainstream heeft zoiets nog niet nodig, waar we komen er wel toe precies eind volgend jaar.

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:22

Memendo

V4-power/Team BSD

Mizitras schreef op 06 december 2002 @ 22:42:

De mainstream heeft zoiets nog niet nodig
De mainstream heeft ook geen CPU nodig boven de 2Ghz, toch worden die dingen veel verkocht. Om maar aan te geven dat het een gek wereldje is.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
AGP 8x doet max. 32bit maal 66MHz is 266MB/s maal acht is 2.1GB/s. 64bits 66MHz PCI sloten doen 533MB/s en PCI-X 133MHz doet 1066MB/s. Vooralsnog is de AGP poort sneller dan het snelste PCI slot.
Toekomstverwachting? My guess is as good as yours. Ik zou er overigens niet gek van opkijken als de AGP poort eens verdwijnt omdat de overige interface's (PCI huppeldepup, 3GIO of wat dan ook) snel zat zijn.
Hier een artikel over de diverse bussen en interconnects met o.a. PCI-X

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:22

Mentalist

[avdD]

memendo schreef op 06 December 2002 @ 23:31:
[...]

De mainstream heeft ook geen CPU nodig boven de 2Ghz, toch worden die dingen veel verkocht. Om maar aan te geven dat het een gek wereldje is.
Oh, voorlopig heeft de mainstream markt nog wel 1 excuus voor >2Ghz.

UT2K4 en Doom 5 8)7 :P

Als je het hebt over office mensjes : die kunnen qua werk met een P133 overweg, maar zo'n kacheltje is fijn in de winter hoor :+

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:54

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het is geloof ik Intel's plan om AGP uiteindelijk te vervangen door PCI Express (3GIO). Het zou ook een logische ontwikkeling zijn als de PCI bus sneller wordt, omdat op die manier kosten bespaard kunnen worden door het verdwijnen van de AGP controller en het bijbehorende AGP gleufje.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Femme schreef op 07 december 2002 @ 03:11:
Het is geloof ik Intel's plan om AGP uiteindelijk te vervangen door PCI Express (3GIO). Het zou ook een logische ontwikkeling zijn als de PCI bus sneller wordt, omdat op die manier kosten bespaard kunnen worden door het verdwijnen van de AGP controller en het bijbehorende AGP gleufje.
Ikzelf heb het idee dat Intel een beetje voorzichtig aan het doen is:

Stel ze bouwen alle chipsets vanaf nu met een snellere PCI standaard snijden ze zichzelf in de vingers, aangezien dan de noodzaak voor duurdere workstation/serverborden verdwijnt.

Daarnaast is de prijs van een kaart die de PCI bus voltrekt redelijk hoog. Standaard IDE haalt het zoiezo niet. In raid soms met een beetje mazzel. GBit Lan komt ergens halverwege
SCSI/pro RAID haalt het wel, maar is voor Intel verder niet interessant op een desktop bord.

Als je de huidige roadmaps bekijkt zal een opvolger van PCI en dan ook mogelijk AGP (met alle gevolgen van dien) komend jaar nog niet verschijnen.

* TheGhostInc verwacht niet dat de P4 echt nog snelle mobo's krijgt op PCI gebied de opvolger van de P4 zal dit waarschijnlijk meekrijgen (kruising tussen Itanium en P4 oid)

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Femme schreef op 07 December 2002 @ 03:11:
Ik meende dat PCI ooit een zelfde ontwikkeling door maakte. Wat mij verbaast is dat er geen complete AGP bus met meerdere slots in de huidige compjes zit... Met AGP NICjes en weet ik nog wat meer...

[ Voor 5% gewijzigd door Aetje op 07-12-2002 04:02 ]

Forget your fears...
...and want to know more...

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:54

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

AGP is geen bus maar een poort, dus veel beperkter qua mogelijkheden. De AGP8x specificatie schijnt wel een mogelijkheid te hebben voor twee videokaarten.
Als je de huidige roadmaps bekijkt zal een opvolger van PCI en dan ook mogelijk AGP (met alle gevolgen van dien) komend jaar nog niet verschijnen.

* TheGhostInc verwacht niet dat de P4 echt nog snelle mobo's krijgt op PCI gebied de opvolger van de P4 zal dit waarschijnlijk meekrijgen (kruising tussen Itanium en P4 oid)
De overgang naar PCI Express zal niet van de enige op de nadere dagen plaatsvinden. Het heeft bijvoorbeeld jaren geduurd voordat USB was ingeburgerd.

PCI-X / PCI64 blijft voorbehouden aan servers en hoef je niet op een desktop systeem te verwachten. Blijkbaar vindt men de implementatie te duur (bredere paden en grotere PCB's voor de PCI kaarten). PCI Express is serieel en daardoor goedkoop te implementeren. Wat ik wel jammer vind is dat 32-bit, 66MHz PCI niet van de grond komt (misschien levert dat weer problemen op bij een groot aantal slots op dezelfde bus, server chipsets hebben vaak meerdere PCI busses met slechts een paar slots per bus). Er zijn al veel PCI kaarten die op 66MHz kunnen draaien, maar helaas ontbreekt het aan desktop chipsets die ermee overweg kunnen.

[ Voor 7% gewijzigd door Femme op 07-12-2002 04:18 ]

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
memendo schreef op 06 December 2002 @ 23:31:
[...]

Ja, ik snap je punt. Uiteraard is dat niet nodig. Maar naargelang welke weg je zou inslagen kan je met cijfers gooien en toch menen dat PCI-X en andere dure en/of toekomstspeeltjes al 'dringend' nodig zijn.

Welke gamer zou nu geen nut hebben aan ene 2Ghz als ie geen platformspelletjes speelt of is blijven plakken bij Lara in Tombraider I ?

Ach ja, tis zoals je zei, een gek -commerciëel- wereldje. :)

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Verwijderd

Topicstarter
Hmm zeer intressant, maare komt er ook een AGP 64Bit, omdat het software ook naar 64bit gaat.... :?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2002 18:09 ]

• Mister_X
  • Laatst online: 07-04 08:41
Mizitras schreef op 06 December 2002 @ 22:42:
Enkel gezien in server-moederbordjes. En dan nog, wat zouden wij als gewone mensen daar al (veel) nut aan hebben?
De mainstream heeft zoiets nog niet nodig, waar we komen er wel toe precies eind volgend jaar.
zal wel moeten, anders heb je nix aan die 1gigabit lan kaartje, of je serial ata hd's, daarvoor hebben we toch een snellere pci bus nodig, (lijkt mij althans...)

Verwijderd

Welke mobo's bezitten PCI-X sloten. Ik heb ze nog op geen single processor bord gezien. Voor dual borden zijn ze er volgens mij wel.

• Abbadon
  • Laatst online: 16-08 23:05
Verwijderd schreef op 07 december 2002 @ 19:43:
Welke mobo's bezitten PCI-X sloten. Ik heb ze nog op geen single processor bord gezien. Voor dual borden zijn ze er volgens mij wel.

De prijzige dual Xeon borden met Intel i7500/7501/7505 en ServerWorks chipsets. Er zijn een paar single cpu borden met PCI-X alleen zijn die ook stervensduur zoals de Tyan Trinity GC-SL met ServerWorks chipset (en géén AGP poort). Voorlopig hoef je niet te verwachten dat dit soort I/O spul beschikbaar is voor de desktop PC's. Goedkoopste oplossing voor meer I/O is een AMD 760MP(X) chipset met 64bits PCI bus en in het geval v.d. MPX zelfs 66MHz (is géén PCI-X)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij had de Tyan Thunder K7X/K7X Pro wel een PCI-X slot, 't zag er uit als geen 64Bit PCI slot en hij was groen, terwijl de rest wit was.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2002 19:35 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Da's gewoon een Zero Channel RAID slotje. Dit staat ook uitgelegd op de Tyan site en op de manual van de mobo :)

Verwijderd

Topicstarter
De toekomst verspellen, konden we dat maar, dan hadden we wel wat wijzer geworden! Oke effe serieus....Zero Channel Raid, is dat ook nieuw? nooit van gehoord maar goed.

Ik heb een gevoel dat 64 Bit AGP er ook aan zit te komen...... :Y)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2002 23:52 ]

Pagina: 1