[SuSE8] vnc en samba uitvoeren bij opstarten?

Pagina: 1
Acties:

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
hallo,

ik heb hier een p100 met suse linux 8.0. het moet ooit gaan werken als een fileserver en router maar daarvoor moet ik eerst nog het een en ander voor mekaar krijgen.

2 van die dingen zijn het automatisch starten van vncserver (zodat ik vanaf mn eigen comp via netwerk die p100 in de gaten kan houden) en samba, of eigenlijk smbd (zodat ik bestanden ken sharen).
nou ben ik best wel een newbie op t gebied van linux dus ik heb eerst beetje rond gezocht. ik vond in de map /etc/init.d een bestandje dat boot.local heet. ik openen met vi of vim of hoe dat heet, en ik vncserver en smbd toegevoegd. maar dat wilde niet werken. later kwam ik dr achter dat die bestandjes in een map staan die iets als /usr/sbin heet. dus ik dat ervoor getypt, maar weer nix (het hele adres klopte wel, alleen kweet m nu effe nie meer). ik heb ook nog hiero op t forum gezocht maar daar heb ik ook nix gevonden. nou, dan maar een berichtje posten...

dan heb ik gelijk nog een vraag, als ik toch bezig ben. is het mogelijk om voor verschillende gebruikers andere dingen te starten? ik heb een gebruiker gemaakt die server heet. het zou natuurlijk ideaal zijn als bij hetr opstarten altijd vnc word gestart, zodat ik ken inloggen vanaf mn eigen computer. als ik dan bv inlog met de server dan zou smbd ook gestart moeten worden. maar als ik zou inloggen met een andere naam dan zou vncserver juist weer moeten worden afgesloten (met killall vncserver?). ken dit?

Ik heb echt een hele goeie PC.

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

http://www.tldp.org/
- From-PowerUp-To-Bash-Prompt-HOWTO
- The Linux System Administrator's Guide

Hier staan wel een aantal antwoorden op je vragen.
Kijk ook ff op http://www.gnu.org/manual/bash/index.html voor het in en uitloggen en het starten van programma's als dit gebeurd.

Linux is een zoektocht, geen cruise.

En ja, wat je vraagt kan wel :)

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

Verwijderd

Iets wat ik je heel erg aan kan raden: www.webmin.com .
Daarmee kan je met je browser inloggen op een GUI, en daarmee dus al je servers regelen (samba, vnc, ftp, etc.) Heel erg veelzijdig!
Ik heb het ook draaien op mijn SuSE 8.0 server, en het werkt perfect. Er is zelfs een SuSE 8.0 RPM voor!

Succes!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2002 23:56 ]

• brute51
FendtVario schreef op 06 December 2002 @ 23:50:
http://www.tldp.org/
- From-PowerUp-To-Bash-Prompt-HOWTO
- The Linux System Administrator's Guide

Hier staan wel een aantal antwoorden op je vragen.
Kijk ook ff op http://www.gnu.org/manual/bash/index.html voor het in en uitloggen en het starten van programma's als dit gebeurd.

Linux is een zoektocht, geen cruise.

En ja, wat je vraagt kan wel :)
ik heb op die sites gekeken maar ik heb toch nog niet echt een antwoord gevonden. als ik namelijk een regeltje in boot.local invul dan doetie het bij smbd wel goed maar bij vnc niet. Vnc moet juist wel eerst aan, en dan later samba. kan je me misschien een idee geven in welk hoofdstuk ik moet kijken? tis wel beetje erg veel...
Verwijderd schreef op 06 december 2002 @ 23:56:
Iets wat ik je heel erg aan kan raden: www.webmin.com .
Daarmee kan je met je browser inloggen op een GUI, en daarmee dus al je servers regelen (samba, vnc, ftp, etc.) Heel erg veelzijdig!
Ik heb het ook draaien op mijn SuSE 8.0 server, en het werkt perfect. Er is zelfs een SuSE 8.0 RPM voor!

Succes!
webmin is inderdaad een handig programmatje. bedankt voor de tip, maar ik heb er nog niet mee kunnen doen waar ik hier vroeg. wel andere handige dingen, zoals die firewall enzo instellen.

[ Voor 28% gewijzigd door brute51 op 14-12-2002 22:45 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

wt kan je met webmin + ssh niet instellen wat je met vnc wel kan? heb je vncserver geinstalleerd en een password aangemaakt?
vncserver als service lopen?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-02 12:22

zomertje

Barisax knorretje

brute51 schreef op 14 December 2002 @ 22:38:
[...]

ik heb op die sites gekeken maar ik heb toch nog niet echt een antwoord gevonden. als ik namelijk een regeltje in boot.local invul dan doetie het bij smbd wel goed maar bij vnc niet. Vnc moet juist wel eerst aan, en dan later samba. kan je me misschien een idee geven in welk hoofdstuk ik moet kijken? tis wel beetje erg veel...

[...]

webmin is inderdaad een handig programmatje. bedankt voor de tip, maar ik heb er nog niet mee kunnen doen waar ik hier vroeg. wel andere handige dingen, zoals die firewall enzo instellen.

staat nergens in de logfiles waarom vnc niet start?

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• brute51
vnc is een programmatje waarmee je vanaf een computer kan zien wat er op het beeldscherm staat van een andere computer. maar je kan ook de muis en toetsenboord van die andere computer bedienen. het lijtk mij wel handig dat ik op mijn eigen computer kan zien wat er op die ander gebeurd, en zo nodig dat ik ook nog dingen kan doen, zoals nieuwe gebruikers maken enzo.

ik zou nie eens weten welke logfile ik moet hebben. ik ben nie zo heel erg bekend met linux. maar het gaat steeds beter nou ik een beetje rommel ermee.
als ik gewoon /usr/x11/bin/vncserver in de boot.local stop dan krijg ik, tijdens het opstarten, zo'n melding:

vncserver: could'nt find "xauth" in your path [hier een boel ruimte tussen] failed

ik heb via mijn windows computer de hele linux computer doorgezocht op vncserver en dat was 1 van de 3 adressen waar vncserver staat.
ik heb net voor de zekerheid nog maar een keer het password veranderd van vncserver. het was me eigenlijk niet eerder opgevallen, maar er stond net iets van datie een nieuw bestand maakte: /root/.Xauthority
heeft dat wat te maken met het opstarten, omdatie Xauth ofzo niet ken vinden?

ohja, als ik vncserver gewoon als root uitvoer dan kan ik wel normaal inloggen. dan werkt het allemaal gewoon goed. het wel dus alleen niet vanzelf opstarten.

[ Voor 10% gewijzigd door brute51 op 15-12-2002 12:18 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

brute51 schreef op 15 december 2002 @ 12:16:
vnc is een programmatje waarmee je vanaf een computer kan zien wat er op het beeldscherm staat van een andere computer. maar je kan ook de muis en toetsenboord van die andere computer bedienen.
Echt waar? Jim tis ongelooflijk :+
het lijtk mij wel handig dat ik op mijn eigen computer kan zien wat er op die ander gebeurd, en zo nodig dat ik ook nog dingen kan doen, zoals nieuwe gebruikers maken enzo.
Users aanmaken en beheren kun je sneller, effectiever en beter doen via shell (ssh) of webmin.
Om dat met VNC te gaan doen is een beetje.......
Bovendien is VNC dan niet echt handig, het start namelijk net als TS onder Windows een eigen sessie op, en niet die op je desktop waar je mee ingelogd bent.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• brute51
BackSlash32 schreef op 15 december 2002 @ 18:39:
[...]

Echt waar? Jim tis ongelooflijk :+
hmm... ik had t idee dat je nie wist wat vnc was dus ik ging t maar effe uitleggen. sorry.. :)
BackSlash32 schreef op 15 december 2002 @ 18:39:
[...]

Users aanmaken en beheren kun je sneller, effectiever en beter doen via shell (ssh) of webmin.
Om dat met VNC te gaan doen is een beetje.......
Bovendien is VNC dan niet echt handig, het start namelijk net als TS onder Windows een eigen sessie op, en niet die op je desktop waar je mee ingelogd bent.
t probleem is dat die computer ergens anders staat, namelijk op zolder :) er zit ook geen monitor op en alleen een toetsenboord. users maken kan ik dus eigenlijk alleen maar van een afstandje doen. de linux op die computer werkt ook niet met een grafische omgeving, die heb ik uitgezet.

maar ik heb het eindelijk voor elkaar, tenminste, het werkt goed genoeg. na wat geknutsel heb ik bij webmin bij others/custom commands het voor mekaar gekregen dat ik met 1 druk op de knop vnc kan starten. t word nog steeds niet automatisch opgestart maar ik kan er zo wel mee leven.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
het automatisch laten opstarten van services onder suse 8.0 is flink veranderd sinds vorige versies

in /etc/init.d vind je alle scriptjes die gebruikt worden (smb nfs etc/etc) om een service automatisch te laten starten voor je
code:
1
insserv smb

in, dan start ie samba in het vervolg automatisch,

wil je een service verwijderen
code:
1
insserv -D smb

dan start ie samba niet meer automatisch

A wise man's life is based around fuck you

• JVaags
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-01-2025

JVaags

Je voelt je beter in een 504

Je moet wel in de home dir van de gebruiker server een map .vnc hebben met daarin een aantal config files. Daar kan je opgeven welke X sessie je wilt krijgen.

Verwijderd

Als je geen X hebt draaien kan je ook geen VNC gebruiken. Je kan wel met SSH een X-sessie op een locale computer starten.
Ik raad je nog een keer Webmin aan, je kan daar nl. onder "system" -> "boot and shutdown actions" je opstartdingen regelen. Zelf een nieuwe toevoegen kan ook.
Verder zou ik in plaats van X ssh gebruiken. Het enige wat je in X zou kunnen instellen IMO is iets via YaST2, en laat dat nou ook een text-versie hebben :) Gewoon bij een ssh-sessie 'yast' uitvoeren. Veel en veel makkelijker dan VNC!

• brute51
ik heb geen virtuele omgeving, alleen dus de command line dinges en t werkt perfect hoor, samen met vnc. no problemo. maar t werkt nou dus... alleen moet ik ngo iets verzinnen om gebruikers max 2gb aan hardeschijfruimte te geven. zal wel met partities gaan rommelen, maar dat is allemaal een beetje off topic.

Verwijderd

brute51 schreef op 22 December 2002 @ 21:10:
ik heb geen virtuele omgeving, alleen dus de command line dinges en t werkt perfect hoor, samen met vnc. no problemo. maar t werkt nou dus... alleen moet ik ngo iets verzinnen om gebruikers max 2gb aan hardeschijfruimte te geven. zal wel met partities gaan rommelen, maar dat is allemaal een beetje off topic.
quota? 8)7

• brute51
als ik wist hoe dat moest...

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
brute51 schreef op 12 januari 2003 @ 15:32:
als ik wist hoe dat moest...
mischien even webmin downloaden (www.webmin.com) daarin kan de beginnende gebruiker alles instellen

A wise man's life is based around fuck you

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-05 13:01

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

zwelgje schreef op 12 January 2003 @ 15:45:
[...]

mischien even webmin downloaden (www.webmin.com) daarin kan de beginnende gebruiker alles instellen
:P
Webmin
Webmin
Webmin
Webmin

Get the point? :+

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• brute51
idd, maar ik ken geen quotas instellen. webmin vindt dit ervan: No local filesystems can support quotas.

Pagina: 1