Toon posts:

[RAID] Broken stripe, wel, niet, wel, niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds enige dagen wat probleempjes met mijn systeem. De combi Epox 8k3a+ en 2x IBM 120GXP in raid0 geeft bij mijn systeem de melding Broken Stripe.

Etterlijke resets later gaat de boot procedure wel door, en verder, niet geheel onbelangrijk, hoor ik ook geen geschraap, getik etc. van de beide HD's afkomen.

Ik heb alvast de IBM Drive Fitness tool uitgevoerd (Basic Tests) op beide schijven en hier kwamen ze zonder problemen doorheen.

Kan een onboard raid controller (Highpoint 372) de oorzaak zijn van dergelijke meldingen, of is het over het algemeen bij een defect aan de chip "poef" ik reageer niet meer? :)

Zijn er nog andere tests die ik evt. zou kunnen doen om te constateren waar precies het probleem ligt?

* Voor de personen die zich aangesproken voelen, ik heb geen interesse in de persoonlijke vetes van personen mbt IBM schijven als de gxp75, alsmede adviezen voor andere merken, etc... ;)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Welke voeding heb je? Wanneer een voeding beetje brakjes cq ontoereikend is, kan het ook voorkomen dat een van de HDD's zich niet op tijd meldt bij de controller, waarna de controller denkt dat de HDD naar z'n grootjes is :)

Heb je dit probleem al vaker gehad? Sinds wanneer is het gebeurd? Begint het zich nu steeds vaker voor te doen?

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem doet zich eigenlijk het snelst voor als het systeem een tijdje uit is geweest. Ik praat hier dan over tussenpozen van 8 a 10 uur. Zodra het systeem wat is "opgewarmd" en ik een handmatige restart vanuit windows doe krijg ik de melding helemaal niet. Wellicht dat temperatuur een issue is :?

De voeding die momenteel in mijn systeem zit is een Chieftec voeding van 360W. De kast is de Chieftec Dragon. De waardes vanuit de voeding heb ik nog niet gemeten, ik zal dit zodadelijk eens even checken.

Beide IBM schijven hebben een operationele temperatuur van +/- 32-34c en zijn ongekoeld.

Het probleem doet zich pas sinds 3 a 4 dagen voor. De kast staat stil, en heeft zijn eigen " hangende hok" onder mijn bureau. Stoten of beweging van de kast tijdens en buiten bedrijf komt niet voor. :P

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 06 december 2002 @ 20:45:
Het probleem doet zich eigenlijk het snelst voor als het systeem een tijdje uit is geweest. Ik praat hier dan over tussenpozen van 8 a 10 uur. Zodra het systeem wat is "opgewarmd" en ik een handmatige restart vanuit windows doe krijg ik de melding helemaal niet. Wellicht dat temperatuur een issue is :?
Of de harddisks spinnen veel te langzaam op om zich kenbaar maken aan de controller óf de voeding komt te langzaam op gang met het leveren van voldoende ampères (de zgn 'koude start' probleem). Overigens heb ik in PMG wel wat topics voorbij zien komen waarin een Chieftec voeding als de schuldige werd aangewezen :/

Wat heb je verder in het systeem hangen? Ik zou ook eens proberen om het systeem helemaal kaal te rippen muv de essentiële onderelen (waaronder uiteraard de harddisks) en na een tijdje stil staan weer zo'n koude start proberen :)

Edit: oh ja, mocht je o.a. een stroomvretend videokaart (dikke GeForce/Radeon) in je systeem hebben, probeer deze indien mogelijk te vervangen door een rondslingerend PCI kaartje oid ;)

[ Voor 9% gewijzigd door BalusC op 06-12-2002 21:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mja, maarruh 360W ... :) Een systeem dat niet is overgelocked met een XP2100+, een Geforce2, een cdwriter, een cdrom speler, een sblive een 3com pci ethernetkaart en als klapper een diskettestation.

Niet echt zaken waar ik zo 123 van zeg .. dit gaat 360W trekken. Maar zoals beloofd kijk ik eventjes de voltages na...

Verwijderd

Topicstarter
Hier de voltjes:

vcore = 1.74
+3.3v = 3.41
+5v = 5.056
+12v = 12.646
vdimm = 2.592
Vagp = 1.57

systemp 31c
cputemp 51c

voltages schommelen niet :)

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Ziet er wel oke uit ja. al geprobeert om de PCI-latency wat te verhogen ?

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Pagina: 1